Bukefalos 28 år!

Experter på bomlösa - här har ni nåt att bita i!

J

Jossan

Jag har skrivit en liknande tråd innan, men med lite mer kött på benen skriver jag en till, och hoppas att ni inte tröttnat...

Jag vill ha tips om den bästa sadeln för mig och min häst.

Hästen är en arabkorsning, mycket BRED över ryggen, kort, och lite svankig. Hon har inga tydliga bogar, vilket som ni säkert förstår medfört att alla engelska sadlar åkt fram. Just nu (och ganska ofta) är hon dessutom lite överviktig, vilket vid barbackaridning gör att man lätt hamnar i stolsits, om man inte hela tiden tänker på att sitta på muffen, inte på baken (ursäkta språket).
Jag vill alltså ha en mer stående sits.

Jag rider mycket markarbete, och är väldigt intresserad av AR. Vill ha en BOMLÖS sadel, som ger lite känsla av barock. Den ska påminna om barbackaridning, men med den skillnaden att den har ett ordentligt framvalv (då hästen är lite högre bak, känns lite som att rida i nedförsbacke) som gör att jag inte åker fram, samt ett högt bakvalv. Där emellan vill jag gärna känna hästen så mycket det bara går.
Jag vill ha en bra tryckfördelning, bogfrihet för hästen och en sadel som är tillräckligt kort för att inte ligga och trycka på njurarna (ja, jag vet att det diskuteras huruvida en bomlös sadel kan vara FÖR lång, men hon har haft problem med just det partiet, svullnader m.m så jag vill inte chansa).

Jag bryr mig mindre om hur sadeln ser ut, eller om den är godkänd för tävling. Jag rider för ridningens skull, inte för att plocka rosetter.

Det spelar heller ingen roll om den bomlösa sadeln kräver en padd under, huvudsaken är att ryggraden lämnas fri.

Så, tror det var allt. Vad tror ni? Finns det någon sadel därute för mig? Ge gärna tips i både lilla och stora prisklassen... De lite dyrare får jag kanske mest drömma om, då kassan är skral just nu. Så om ovanstående inte vore nog, vill jag gärna ha en så billig sadel som möjligt..... :crazy:


Jag är oerhört tacksam till de som tar sig tid att hjälpa mig hitta den optimala sadeln!


TACK PÅ FÖRHAND!!!



/Josefine
 
Sv: Experter på bomlösa - här har ni nåt att bita i!

Det finns en bomlös "barock" sadel som har bossor under så du slipper pad och inte heller är så fasligt lång. Star Trekk Espanola heter den.

Ser ut såhär:
StarTrekkEs_liten.gif


Läs mer här.

Inte jättebillig men man kan låna pengar förmånligt för att köpa sadel nu för tiden... :idea:
 
Sv: Experter på bomlösa - här har ni nåt att bita i!

Hej!

Hade hoppats att du skulle svara!
Du tycker att startrekken skulle passa mig bäst?
Ska gå in och läsa om den.
Ang finansieringen..... Finns det alltså speciella ställen man kan låna pengar för just sadlar?


MVH/



Jossan
 
Sv: Experter på bomlösa - här har ni nåt att bita i!

Wasa-kredit brukar ge lån, tror jag. Jag köpte min Torsion genom ett lån från Wasa. Men pratar du med återförsäljaren av sadeln brukar de kunna ge bättre besked.
Vad gälelr att hästen har brist på bogar kan det vara ganska svårt att hitta en sadel som sitter perfekt. Antagligen kan du komma att behöva en svanskappa oavsett vilken sadel du köper. Men å andra sidan har jag bara erfarenhet av torsion och den sitter rba på min häst (som har ganska bra "sadelläge" från grunden). Lycka till med letandet!
 
Sv: Experter på bomlösa - här har ni nåt att bita i!

Det står på återförsäljarens hemsida hur du kan finansiera ditt sadelköp, titta under "Finansiering".

Jag är ingen expert på bomlösa sadlar men jag har läst mycket om många olika typer av bomlöst så jag vet väl en del...

Eftersom du ville ha en "stående" sits så antar jag att Espanolan kan vara något för dig då det är en sadel för barock/akademisk ridning. Många bomlösa är breda i sitsen och kan vara svåra att få en stående sits i och så är de flesta bomlösa sadlar som finns i sverige i dag rätt så långa. Star Trekk är en av de kortaste.

Vad man ska tänka på med Star Trekk är att den har ett "framvalv" som finns i olika storlekar och som ska passa hästen. Sadeln är ny och vad jag vet så har de inte fått in den på Equisoft än.
 
Sv: Experter på bomlösa - här har ni nåt att bita i!

Sweet:
Nähej, har de inte kommit in ännu? Inte till Sverige över huvud taget?


MVH/


Jossan
 
Sv: Experter på bomlösa - här har ni nåt att bita i!

Jag tror inte det men sist jag hörde något om den för någon vecka sedan eller så så var den på gång.

Ska bli spännande att höra lite mer om denna sadel.
 
Sv: Experter på bomlösa - här har ni nåt att bita i!

Jeg har en veldig bred islandshest, med lav manke og høy bak. Den eneste salen som ligger stille på henne og ikke glir frem er Star-Trekk :love: Jeg har en Star-Trekk comfort.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 441
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 694
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 367
Senast: Mabuse
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 548
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp