Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Det förvånar mig otroligt mycket om det verkligen är så att majoriteten i tråden inte anser att det spelar någon roll överhuvudtaget.
Eller att det sker framsteg inom vetenskapen som förändrar sättet vi ser på sjukvård/friskvård/sjukdomar och behandlingar hela tiden. För mig handlar det om ett hopp och positiv tro på framtiden, inte en misstro på samtiden.

Fast jag tror att det finns ytterligare en avdelare som handlar om hur man ser på att en metod aldrig någonsin tar klivet från "alternativ" till beprövat effektiv metod för en viss åkomma.

Man skulle kunna se alternativdelarna som en positiv grogrund för idéer och en forskningsverkstad. För att sedan pröva och antingen införliva som verktyg i vården, eller förkasta pga för dåliga resultat - precis som man gör med läkemedel och andra vårdmetoder som man hittar på och tror på. När det senare aldrig sker trots obefintliga resultat eller direkta allvarliga hälsorisker, tappar man poängen med den synen.

Då blir det bara lurendrejare, kvacksalvare och anekdoter kvar.

Hos vissa finns det en misstro mot att kunskap är viktigt, där man faktiskt tycker att anekdoter och egenstudier är tillräckliga bevis för att en metod är effektiv och utan risker.

Senast ändrad:

Du påstår att bl a grönsaker innehåller mycket kolhydrater, ganska få grönsaker gör det, samma med örter förutom bovete.

Att du o Wikipedia har dålig koll visar bara på din okunskap i ämnet.

Utan att på något sätt följa diskussionen: Nog begriper du väl att Mumin avser fördelningen av makronutrienter när hon skriver stor andel/mycket?

Kl

Jag tycker det var en mycket bra artikelserie. Nu hoppas jag bara att de fortsätter med healing, chakraflödesmassage, homeopati och annat humbug. Icke att förglömma negativa energier och annat som stör somliga av mina kollegor i sin yrkesutövning stundtals. Min lilla erfarenhet är att människor som skriker högst om att de sprider god energi oftast är de största energislukarna.

Det enda jag haft att invända är faktiskt just att de inte tog med t ex homeopati och healing utan valde verkliga avarter. Förutom atlasbehandlingen, som jag tror är mer spridd, var det ju rena galningar de granskade. Det hade varit intressantare att läsa om behandlingar som inte är fullt lika extrema.

Jag håller med dig. Dessutom blev jag besviken på intervjun (konfrontationen) med ögonknäppskallen, reportern gick liksom inte på alls utan ställde ett par frågor bara och nöjde sig. Jag förväntade mig att hon verkligen skulle ställas mot väggen liksom.

Frågan är nästan om det går att seriöst ställa såna stollar som de här mot väggen ...

Förvisso men jag vet att jag reagerade på att hon kändes så himla flat gentemot ögonpersonen, särskilt på sista frågan. Lite får man väl sätta emot ändå?

Kl

Jag tycker det var en mycket bra artikelserie. Nu hoppas jag bara att de fortsätter med healing, chakraflödesmassage, homeopati och annat humbug. Icke att förglömma negativa energier och annat som stör somliga av mina kollegor i sin yrkesutövning stundtals. Min lilla erfarenhet är att människor som skriker högst om att de sprider god energi oftast är de största energislukarna.

Varför chakraflödesmassage? Jag är nyfiken, är du emot alla slags massage eller endast indisk massage eller är du emot den indiska uppdelningen av kroppen i chakran? Och i så fall är du emot alla andra behandlingsformer som bygger på liknande system också, ex akupunktur, akupressur och kinesologi.

Mumin

Senast ändrad:

Det enda jag haft att invända är faktiskt just att de inte tog med t ex homeopati och healing utan valde verkliga avarter. Förutom atlasbehandlingen, som jag tror är mer spridd, var det ju rena galningar de granskade. Det hade varit intressantare att läsa om behandlingar som inte är fullt lika extrema.

Nu har jag fortfarande inte läst artikelserien, men jag förutsätter att det du skriver stämmer - dvs att de använde "extrema avarter".

Min gissning är att de använde dessa "extrema avarter" helt enkelt för att en freakshow säljer bättre än en seriöst granskande artikelserie.

En nyanserad artikelserie som handlar om allt från homeopati till atlasbehandlingen (som jag anser är att blåsa folk på pengar - men inte för att det är verkningslöst) hade inte varit lika lättsmält för den stora läsekretsen.

Ja, kanske... Ibland räcker det ju att ge folk ett rep så hänger de sig själva. Fast var den gränsen går kanske man har olika uppfattningar om.

Varför chakraflödesmassage? Jag är nyfiken, är du emot alla slags massage eller endast indisk massage eller är du emot den indiska uppdelningen av kroppen i chakran? Och i så fall är du emot alla andra behandlingsformer som bygger på liknande system också, ex akupunktur, akupressur och kinesologi.

Mumin

Det vet du väl! Allt som inte är vetenskapligt bevisat är humbug! ;)

Nu har jag fortfarande inte läst artikelserien, men jag förutsätter att det du skriver stämmer - dvs att de använde "extrema avarter".

Åh. Men ändå har du så många synpunkter på den och påstår både att reportern ljuger och att hon vinklar fel. Jag förstår att du är synsk också ;)

såna här kommentarer känns så himla onödigt dryga, samtidigt som det tydligt beskriver svårigheten jag har upplevt i den här tråden.
Det är otroligt upprörande hur mycket skit och lurendrejare det finns i den branschen, dessutom en otrolig okänslighet (i brist på bättre ord) gentemot personer som verkligen lider i svåra livssituationer och sjukdomar. Jag får intrycket att det är med det utgångsläget många i tråden bemöts och klassas som "de religiösa" som "inte går att diskutera med".

Jag har inte sett att någon har hållit med om det kvacksalveriet som bekrivits i artikelserien, t ex, utan de som "inte går att diskutera med" eller håller med "häxdoktorer" i era ögon, har alla försökt lyfta fram att det gör en skillnad hur vi lever våra liv. Och att det, i detta fall i fråga om kost, finns bevisad, trovärdig forskning som lyfter fram detta. Jag har inte läst någonstans i den här tråden att någon sagt att en kan bota cancer eller allvarliga sjukdomar med örter/kost/livsstil/konstiga manicker/fotbad et c. Däremot att det i många sammanghang går att ge kroppen bättre förutsättningar i vardagliga livet i förebyggande syfte (friskvård), som under sjukdomsbehandling genom att se över sin livsstil och kost.
Utöver det en öppenhet för att sjukvården vet mycket, men inte allt - eftersom det sker en konstant utveckling framåt inom vetenskapen.

Det förvånar mig otroligt mycket om det verkligen är så att majoriteten i tråden inte anser att det spelar någon roll överhuvudtaget.
Eller att det sker framsteg inom vetenskapen som förändrar sättet vi ser på sjukvård/friskvård/sjukdomar och behandlingar hela tiden. För mig handlar det om ett hopp och positiv tro på framtiden, inte en misstro på samtiden.

Väldigt bra skrivet :)

När jag började med massage o laser på travhästar för typ 25 år sen skratta folk ihjäl sig , idag skrattas inget :p

Tur man/folk inte är lättpåverkad/e liksom ...;)

Åh. Men ändå har du så många synpunkter på den och påstår både att reportern ljuger och att hon vinklar fel. Jag förstår att du är synsk också ;)

Det lilla jag läst och hört räcker. Jag behöver inte vara synsk för att se att hon ljuger.

När ivriga förespråkade hävdade att jag har ett vidöppet chakra och bör gå barfota på jobbet för att jorda mig blev jag något skeptisk. Massage i sig har jag inget emot.

Senast ändrad:

Det vet du väl! Allt som inte är vetenskapligt bevisat är humbug! ;)

Det var därför jag var nyfiken eftersom både massage och akupuktur har bevisad vetenskaplig effekt. Inom den svenska sjukvården finns det personer som utövar akupuktur mot smärtor och illamående bland annat. Akupunktur är lite delat fält, det har visat vetenskaplig effektivitet vid vissa smärtor medans andra helt och hållet varit placebo. Men man ska inte underskatta placeboeffekt heller för all del.

Jag är själv väldigt vetenskapligt styrd men håller ett öppet sinne för det som vetenskapen inte har prövat ännu under vissa ramar och det som visat bra effekt.

Mumin

När ivriga förespråkade hävdade att jag har ett vidöppet chakra och bör gå barfota på jobbet för att jorda mig blev jag något skeptisk. Massage i sig har jag inget emot.

Haha ja det lät lite flummigt.
Att ha ett öppet chakra är som att säga att man är för mottaglig, svårt att hålla sig centrerad, känslig för vad andra tycker och tänker. Ett känslospröt helt enkelt. (I min defeintion och jag är verkligen ingen expert. ) Däremot är jag själv ett känslospröt :)

Den personen verkade tycka att du behövde jordning/ centrering.

Då kan det faktiskt hjälpa att vara barfota, om man är inne i det här tänket. Men jag skulle personligen aldrig säga så till någon som jag inte visste var just det. Intresserad

Jag känner mig väldigt jordad när jag står barfota på min yogamatta och har nästan en märklig relation till just min matta. Och när jag började få kontakt med mitt tredje öga under meditation ( ett chakra) så var jag genast tvungen att hitta en vetenskaplig förklaring till varför jag fick en så stark ofrivillig upplevelse. Och hittade en förklaring. Det var helt enkelt ett hormonellt utsläpp i kroppen. Men att jag hittade en logisk förklaring tog inte bort det faktum att upplevelsen gav mig ett stort skutt framåt i min personliga utveckling och arbeta med mina känslor och därmed också en stresshjälp. Yoga/meditation har dock ibland väldigt mycket uttryck som inte är så tilltalande för en vetenskapligt orienterad person.

Mumin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka