Exteriör (Sammanslagen tråd)

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 21 715

Bukefalos 30 år!

Sv: Exteriör på häst.

pm mig så får du min e-mail så lägger jag bilden. :cool:

Visst är det populärt att peka på BLUPen men jag tror de flesta vet att det även finns dåliga hästar med hög BLUP.Finns bra hästar med mkt låga BLUP oxå.Vet massor av hästar som fått bra kommentarer av domare å tränare att de är lovande å har under 100 i BLUP(som några få människor bestämt att lämpliga avels individer tydligen ska ha).
Med det inte sagt att din häst är dålig(måste bara tillägga så det inte blir missförstånd)

Jadu, sweet!
Inte många som gillar din ev blivande häst, visst kan man alltid gräva fram fel. Ingen häst är perfekt. Sen får du nästan skäll för att hon är för mager och går inte att rida på nu, har du sagt att du har bråttom och måste rida din häst nu?
Låter på dom andra som om du är omdömeslös och tänker rida ihjäl hästen.

Jaja, tiden får utvisa. Jag tror ialla fall att hon blir skitsnygg när hon musklat/massat på sig efter ett härligt sommmar/höstbete i flock.
Och som sagt, bra och intressant stam.

Glöm bara inte att lägga ut bild sen när hon är tränad och musklad och ev bedömd...
Många kommer nog att :eek:

Ja, på de flesta här låter det som om det vore bäst att skicka hästen till slakthuset med en gång och den ska ju absolut inte ridas på! :eek:

Men det struntar jag i, jag tycker att hon är fin och vill gärna ge henne en chans. Är nöjd om hon duger till att släpa runt på mig i skogarna. :)

Oroa dig inte, det finns hästar i väsentligt värre skick än så.
Vet inte om jag haft otur eller inte men de flesta hästar jag sett, när de varit importerade(till å med hästar som varit inridna)samt hästar från sverige såklart, å är nyinköpta, har varit både benrangel å haft tak knock till rygg.
En jag vet köpte en häst från en stor importör för ngt år sedan, hästen var inte i bra skick alls å till å med vet anmärkte att "får de verkligen skicka så här eländiga hästar". :smirk:
Inte sagt att det är ok att hästar är så dåligt skick men ville bara skriva att det förekommer såna ganska ofta, det är inte så ovanligt som det verkar.

Har någon sagt att hon ska slaktas???

Hästen behöver en vettig foderstat med tillräckligt med protein, och hon måste musklas innan hon rids på.

Det är ett års jobb och det är tråkiga är att det är så ONÖDIGT pga svält, en femåring kunde ju annars vara klar för träning inför tex bedömning om den var bättre matchad.

En nyimport i dåligt foderstatus löper också enligt min erfarenhet större risk för eksem.

Du skriver att alla nyinköpta hästar du sett varit benrangel utan muskler att bära ryttaren på. Men man BEHÖVER ju inte köpa en häst i det skicket. Varför gynnar man sådana exportörer/säljare ???

Mina islandsimporter har i de flesta fall varit runda och fina över ryggen.

Undantag hingsten som såg ut som ett spjälstaket - förklaringen hittade vi senare i sår i svalget.

Och också undantaget två ettåringar som blev "fast" pga oväder och inte hann med den båt de skulle åkt med. Ingen ville förstås fodra dem ordentligt när de var på "väntestallet" i ett par veckor och en av dem var så svag att låg och åt hela första veckan :o Båda såg ut som magra skitiga getter :cry:

Ett tips är att MÅSTE man nödvändigtvis importera en häst från Island - gör det på sensommaren/hösten då de oftast har bra hull och mer reserver för att svältas under resan.

Ur eksem- och anpassningssynpunkt verkar det också vara bättre att importera väldigt unga hästar.

Antagligen för att de inte är lika kräsna som du å jag ;)
Allvarligt så tror jag att det är för att de litar på såna som har bra rykte å är stora importörer.Hade försäljarna haft dåligt rykte hade de inte köpt häst därifrån, tror jag inte iaf.
Men jag var i ett ganska stort försäljningsstall för inte så länge sedan å där hittade jag oxå gott om hästar med tak knockar, jag tycker jag ser en hel drös såna i varje stall, samt på många hästar som används till tävling, iaf lokala tävlingar.
Säljarna skyller alöltid på att hästarna inte musklat sig när de gått i hage men ingen av mina hästar har sett ut så, fast de varit oridna när de kommit.Antagligen så bryr sig försäljarna inte om att se till att hästen får i sig det den behöver.

Jag skrev det jag skrev om slakthuset med ironi...

Jag tar inte illa vid mig av folks åsikter här, alla tycker ju olika och det var åsikter om hästens exteriör jag ville ha och det fick jag. JAG tycker som sagt att hästen är fin, om än tunn och omusklad, men annars så gillar jag den lätta typen och jag tror att hon kommer att bli väldigt fin med mat och rätt träning och SJÄLVKLART ska jag inte börja rida henne förän hon är redo för det, jag är väldigt noga med att bygga upp hästen från marken innan jag börjar rida, jag har inte bråttom.

Men först ska hon gå igenom besiktningen innan jag åker och tittar på henne och ev tar med henne hem.

Den här hästen är också smal.
Men den har en korrekt extriör.

isar3.jpg

Titta och jämför!

Tack, men eftersom det inte är min häst, så vill jag inte lägga ut bild på nätet.

För övrigt till andra. Vad duktiga ni är (ingen ironi). Jag ser knappr nån skillnad på trådskrivarens bild och den bilden UI la ut. Men jag antar det är stor skillnad.
Nja, jag kan se något med bogarna, men inte vad :-/
Har försökt se skillnaden ang stupande bogar, jag tror jag förstår hur ni menar, men är inte säker. Nån som vill förklara?

Jag som är så himla sugen på den där islänningen som "ramlat" över mig. Men hur ska man våga köpa när man inte kan allt sånt här :-/ :-)

Åh, tack. Där fick jag ju en perfekt förklaring.

Hm, jag anar att den jag är lite intresserad av ser ut som den översta :-( Ska jämföra mina bilder och en snäll bukeanvändare ska kika på mina bilder.

Är det rätt att jämföra ett sto med en hingst? Bara en fråga alltså, för brukar det inte vara ganska stor skillnad mellan ston och hingstar exteriörmässigt?

Förutom "mitt" stos avsaknad av muskler och stående bog ser jag inte så jättestor skillnad faktiskt. Mitt sto har lite underhals och något längre rygg men även hingstens rygg lutar ju framåt. Mitt sto har mer markerad manke än hingsten. Sedan ser jag inte någon större skillnad på haserna mellan dessa hästar. Men jag är som sagt ingen expert, detta är vad jag ser. En expert ser säkert många fler skillnader.

Tror att "mitt" sto kommer att se bra mycket bättre ut med lite hull på kroppen men det är ju vad jag tror.

Vad är nackdelen med en stupande bog?

Senast ändrad av en moderator:

Stupande bog - svårare med tölten har jag lärt mej.

Jag vill inte på något sätt vara elak - men "din" häst påminner inte alls om en islandshäst. Den ger mej helt fel intryck för just en islandshäst. Hade någon frågat mej vad det är för ras på den hade jag svarat ridponny. Jag är inget proffs, jag har inte så jättestor erfarenhet som t ex IU o Silverkedjan - men det finns något i ögat som säger vad som är "rätt" och "fel" när det gäller islandshäst. Det har jag följt när jag köpt mina hästar och alla har "sett" rätt ut o haft lätt för tölten. "Ögat talar"....

Nu svarade Balderum svårare för tölten, fast det kanske jag inte skulle beskriva det som enbart utan också därför att volymen i benrörelserna också blir hämmade. Detta i sin tur kan ge sparsamma rörelser i kroppen, vilket iofs inte är en nackdel men kan vara beroende på vad man vill använda hästen till.

En enkel uppdelning av hästen kan man göra på följande sätt, då vet man om propotionerna stämmer något sånär. Man delar hästen i tre delar, nacke högsta punkt ner till manken sen manken till början av länden samt sist länden fram till svnasroten. Dessa tre delar skall då vara relativt lika stora i måtten, då skall man ha en proptionellt längdmässigt bra häst. Till de tillkommer ben, storleken på huvudet, ansättning av hals etc etc i en hel härva. :o

Här är samma häst i bättre skick, iofs med vinterpäls men ändå. Skillnaden är ganska stor eller hur... (Ja, jag vet att hon har långa tår på den här bilden.)Tíbrá

Senast ändrad av en moderator:

Jo, här skulle jag tippa på en islandshäst i alla fall.

Kom o tänka på Diva från Gategården som såg ut som en arab på en sommarbild och sedan i vinterpäls såg hon mer "rejäl" ut....

Jag hade däremot aldrig gissat att det var ngt annat än en islandshäst.
Vanliga ponnyer brukar inte ha så sluttande kors.Klart det finns undantag med oftast brukar en ridponny tex se ut som ett hbl eller fbl i miniatyr.

ennu en extriör

Vad tycker ni om min kille?

Blaers hemsida

Jag vill ha ärliga tyckande! om ni tycker han är omusklad så har han varit skadad, och jag har inte haft tillgång bra stora hagar. Men vi är på g nu!

Sweet skrev:
Här är samma häst i bättre skick, iofs med vinterpäls men ändå. Skillnaden är ganska stor eller hur... (Ja, jag vet att hon har långa tår på den här bilden.)Tíbrá
Det hjälper inte.
Hon har fortfarande för stupande bogar, för lång rygg, för kort och klent kors samt för raka hasor.

Liknande trådar

• Övning för het och stark grisepassare?
  • Hingst val
  • Hjälp mig välja häst!
  • Pass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat