Extrem lastningsutmaning

Menar du avlasta i lastningsträningen? Om någon ville lägga pengarna på det så tror jag det finns några i grannlänet som eventuellt skulle klara av situationen, men alla runtom här som är yrkesverksamma blir helt handfallna iom att hästen kan så lite, och det hon kan är R+.

Men efter en lång duschfunderare så har jag insett att jag inte tänker träna henne mer förrän veterinär varit ute igen, och hon inte har painface och är lugn och mild igen (för vi hade ju några såna dagar under helgen). Jag har börjat fundera på hur ont hon egentligen har. Blev det mer allvarliga skador än jag trodde av "proffsteamets" lastning? Har hon kanske haft ont före det, och det är därför hon är aggro mot shettisen min, ägaren är rädd för henne, och hon allmänt varit så "bråkig och stökig"?

Många tankar, och jag kan för lite om hästens historia - det är ju inte min häst. Men tills veterinär ger klartecken så kommer jag återgå till att bara fodra henne, och jag har fått betalt för veckans hyra så det är en viss lättnad.
Menar du avlasta i lastningsträningen? Om någon ville lägga pengarna på det så tror jag det finns några i grannlänet som eventuellt skulle klara av situationen, men alla runtom här som är yrkesverksamma blir helt handfallna iom att hästen kan så lite, och det hon kan är R+.

Men efter en lång duschfunderare så har jag insett att jag inte tänker träna henne mer förrän veterinär varit ute igen, och hon inte har painface och är lugn och mild igen (för vi hade ju några såna dagar under helgen). Jag har börjat fundera på hur ont hon egentligen har. Blev det mer allvarliga skador än jag trodde av "proffsteamets" lastning? Har hon kanske haft ont före det, och det är därför hon är aggro mot shettisen min, ägaren är rädd för henne, och hon allmänt varit så "bråkig och stökig"?

Många tankar, och jag kan för lite om hästens historia - det är ju inte min häst. Men tills veterinär ger klartecken så kommer jag återgå till att bara fodra henne, och jag har fått betalt för veckans hyra så det är en viss lättnad.
Klokt att invänta veterinären! Glöm inte den framgången som du och sambon hade. Bakslaget beror säkert på inblandning av andra + slut på Metacam som du tidigare konstaterat.
 
Smärta ger helt klart ökad stress och det krävs oftast ganska mycket för att de ska visa painface så jag tycker att du gör klokt i att backa. Att kräva att hon ska gå in i släp med den smärtan är inte rimligt när hon är rädd för släpet i grunden.
 
Men efter en lång duschfunderare så har jag insett att jag inte tänker träna henne mer förrän veterinär varit ute igen, och hon inte har painface och är lugn och mild igen (för vi hade ju några såna dagar under helgen). Jag har börjat fundera på hur ont hon egentligen har. Blev det mer allvarliga skador än jag trodde av "proffsteamets" lastning? Har hon kanske haft ont före det, och det är därför hon är aggro mot shettisen min, ägaren är rädd för henne, och hon allmänt varit så "bråkig och stökig"?

Många tankar, och jag kan för lite om hästens historia - det är ju inte min häst. Men tills veterinär ger klartecken så kommer jag återgå till att bara fodra henne, och jag har fått betalt för veckans hyra så det är en viss lättnad.
Klokt :heart
 
Hur har det gått för er @skiesabove?

Hästen har varit på vila + smärtstillande eftersom hon mycket riktigt visade sig ha ont vid veterinärbesöket. Återbesöket igår visade reaktion på böjprov på alla fyra, men nog låggradigt för att bli godkänd för lastning. Vidare utredning kräver just lastning ändå, för röntgen/ultraljud...

"Stora transportbolaget" är inbokade på torsdag. Veterinär kommer närvara.

Så förhoppningsvis, på torsdag eftermiddag, har jag bara mina hästar hemma...
 
Hästen har varit på vila + smärtstillande eftersom hon mycket riktigt visade sig ha ont vid veterinärbesöket. Återbesöket igår visade reaktion på böjprov på alla fyra, men nog låggradigt för att bli godkänd för lastning. Vidare utredning kräver just lastning ändå, för röntgen/ultraljud...

"Stora transportbolaget" är inbokade på torsdag. Veterinär kommer närvara.

Så förhoppningsvis, på torsdag eftermiddag, har jag bara mina hästar hemma...
Så skönt att höra! Håller verkligen tummarna för att allt går bra på torsdag. All heder åt dig och sambon för bra hantering. 👍
 
Så skönt att höra! Håller verkligen tummarna för att allt går bra på torsdag. All heder åt dig och sambon för bra hantering. 👍
Tusen tack! Jag har slitits mellan ilska och förtvivlan och uppgivenhet (riktat mot människor) de här veckorna - och fina träningstunder, tillfällen av förtroende och tillit. Men det känns ändå som att vi gav det vi kunde, och gav henne andra erfarenheter av människor än hon haft tidigare.

Jag hoppas att torsdagen blir slutet på sagan för min del, och att hon åker iväg i den här lastbilen på väg mot sitt nya liv istället för att jag ska deala med att "den andra lastbilen" kommer några dagar senare, om du förstår vad jag menar...
 
Om ni hade haft ett par dagar till med metacam och om ni inte hade fått ”hjälp” av NH personen så tror jag verkligen att ni hade lyckats. Ni förstod henne och hon kände förtroende (extra viktigt för kallblod). Å andra sidan var det tur i oturen för henne att hon blev kvar lite till. Ni som känner henne såg att hon hade ont och tack vare det fick hon rätt behandling. Bra jobbat!!! :up:
 
Vilken insats du gjort @skiesabove.

Utifrån situationen tror jag inte det är många människor som skulle lyckats tygla sin frustration över alltihop på det sättet som du gjort och istället kanalisera det omtanke och tålamod för individen. Timmarna du lagt tror jag det är extremt få stallägare som skulle ställa upp med.

Även om smärtan stoppade er från att få på och iväg henne på sättet du velst så tror jag verkligen att du gett hästen lite.. hopp om mänskligheten? Du är fantastisk. Hoppas du får lite lugn och ro framöver nu.
 
Vilken insats du gjort @skiesabove.

Utifrån situationen tror jag inte det är många människor som skulle lyckats tygla sin frustration över alltihop på det sättet som du gjort och istället kanalisera det omtanke och tålamod för individen. Timmarna du lagt tror jag det är extremt få stallägare som skulle ställa upp med.

Även om smärtan stoppade er från att få på och iväg henne på sättet du velst så tror jag verkligen att du gett hästen lite.. hopp om mänskligheten? Du är fantastisk. Hoppas du får lite lugn och ro framöver nu.

Tack, vilka fina ord 😭💖
 
Nu har hon åkt!

Jag tog på grimman och halsremmen och ledde hästen fram till rampen, sen tog transportfirman över. Med stort lugn, positiv stämning, och rätt grejer så var hon invinschad på en halvtimme. Inga skador på varken häst eller människor, det här var helt enkelt dom riktiga lastningsproffsen med erfarenheten och rätt skala på utrustningen (bland annat stor lastbil som öppnades bakifrån).

Stort tack till alla som följt tråden med peppande ord 💖.

Nu sänker sig lugnet över gården.
 
Nu har hon åkt!

Jag tog på grimman och halsremmen och ledde hästen fram till rampen, sen tog transportfirman över. Med stort lugn, positiv stämning, och rätt grejer så var hon invinschad på en halvtimme. Inga skador på varken häst eller människor, det här var helt enkelt dom riktiga lastningsproffsen med erfarenheten och rätt skala på utrustningen (bland annat stor lastbil som öppnades bakifrån).

Stort tack till alla som följt tråden med peppande ord 💖.

Nu sänker sig lugnet över gården.
Åh vad skönt för er!
Hoppas det går bra för lilla hästen nu.
 
Nu har hon åkt!

Jag tog på grimman och halsremmen och ledde hästen fram till rampen, sen tog transportfirman över. Med stort lugn, positiv stämning, och rätt grejer så var hon invinschad på en halvtimme. Inga skador på varken häst eller människor, det här var helt enkelt dom riktiga lastningsproffsen med erfarenheten och rätt skala på utrustningen (bland annat stor lastbil som öppnades bakifrån).

Stort tack till alla som följt tråden med peppande ord 💖.

Nu sänker sig lugnet över gården.
Den stora firman som börjar på g? Dom är fantastiska! Så lugna och duktiga :love:
 
Nu har hon åkt!

Jag tog på grimman och halsremmen och ledde hästen fram till rampen, sen tog transportfirman över. Med stort lugn, positiv stämning, och rätt grejer så var hon invinschad på en halvtimme. Inga skador på varken häst eller människor, det här var helt enkelt dom riktiga lastningsproffsen med erfarenheten och rätt skala på utrustningen (bland annat stor lastbil som öppnades bakifrån).

Stort tack till alla som följt tråden med peppande ord 💖.

Nu sänker sig lugnet över gården.
Så härligt att höra, undrade verkligen hur detta skulle sluta! Tror ju att du har en stor del i att det gick bra, som har tränat lastning under lugna omständigheter, och stor eloge till transportfirman som kunde ta vid i den lugna andan! Hoppas hästen får det bra i sitt nya hem! :heart
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Mezcal
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 186
Senast: Lobelia
·
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: Noteca
·
E
Hästmänniskan Tråden hamnar här, då den på ngt sätt hör hit.. But here it goes. Jag: seriös, ambitiös 21-åring. Bor på trevlig lagom gård med paddock...
Svar
9
· Visningar
1 207
Senast: Kamikazepiloten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp