Extrem lastningsutmaning

Kul att följa det här!!

Lasttränar också till och från då vår 6-åring varit ganska skeptisk och jag kände att vi behövde få mer rutin på lastning både han och jag.. vårt problem är att han kan skickas in utan problem hemma på gården, men när vi åkt någonstans och sen ska lasta igen på främmande plats blir han osäker och fryser fast. Jag tänker att han skulle se transporten som ”sin portabla trygga plats” men tydligen inte… Någon med idéer??
 
Kul att följa det här!!

Lasttränar också till och från då vår 6-åring varit ganska skeptisk och jag kände att vi behövde få mer rutin på lastning både han och jag.. vårt problem är att han kan skickas in utan problem hemma på gården, men när vi åkt någonstans och sen ska lasta igen på främmande plats blir han osäker och fryser fast. Jag tänker att han skulle se transporten som ”sin portabla trygga plats” men tydligen inte… Någon med idéer??

Jag tycker alltid det är värre att lasta på bortaplan. Mer stress hos både hästen och människan. Tror det är svårt att få en häst att se en liten låda som en trygg plats, dom är ju ett helt annat sorts djur än exempelvis katt och hund.

På min mustang funkar ett ledrep bakom rumpan på bortaplan, inte hårt och inte putta in, utan bara som en tydlig hjälp bakifrån. Och såklart att jag själv håller lugnet. Man får inte ha bråttom hem. Första året jag hade han blev han så rädd en gång på bortaplan att han helt frös fast 😢. Fick hjälpa han att lyfta en hov i taget, han kunde varken backa eller gå framåt (och då stod kompisen redan i släpet).

Jag tror också starkt på att bygga positiva associationer genom repetition. Ju fler gånger jag åkt iväg med mina, och inte blivit arg eller stressad på dom när det är svårt för dom, ju lättare har dom blivit att lasta.

Så du kanske kan testa att åka iväg till lite olika ridbanor och ridhus, eller goa ridvägar, med gott om tid vikt åt hemfärden? Få rutin på bortaplanslastningen liksom.
 
Ja det är ju helt sant som du säger, transporten kommer inte bli en plats han längtar till riktigt kanske ;) Men att åka lite på egna utflykter är en bra idé!

På arrangerade träningar och tävlingar tenderar det att komma åtskilliga ”hjälpare”som inte alltid är någon direkt hjälp egentligen… Det är ofta jag ser till att vi lastar i princip sist så vi kan få vara i fred och få mer lugn och ro.
 
Så, kontentan av mitt svar är - se till att det är stadigt att kliva på luckan, eller använd ett släp där man kan lasta utan ramp att gå på.
Vi köpte ett sto från en äldre man i skåne.
Han skrockade lite när vi kom med släpet och sa nåt i stil med att det skulle bli intressant att se om vi fick in henne. Hon var tio år och aldrig varit utanför gården. Inte ens inriden.

Vi öppnade dörrarna på vår dubbelaxlade Ifor och ströade upp med det strö hon var van vid. Tog henne lugnt närmare och lyfte in ett ben i taget. Lugnt och fint kom hon upp på släpet.

Överhuvud tyckte jag mig märka att just luckan var det läskigaste på släpet så den använde jag sällan. Varken vid i eller urlastning bakåt. De lärde sig att känna var kanten var och försiktigt kliva ur. (när jag körde två klev den ena ut framåt och den andra bakåt).
 
Kul att följa det här!!

Lasttränar också till och från då vår 6-åring varit ganska skeptisk och jag kände att vi behövde få mer rutin på lastning både han och jag.. vårt problem är att han kan skickas in utan problem hemma på gården, men när vi åkt någonstans och sen ska lasta igen på främmande plats blir han osäker och fryser fast. Jag tänker att han skulle se transporten som ”sin portabla trygga plats” men tydligen inte… Någon med idéer??
Hur är det att lasta igen på hemmaplanen efter ni åkt?

Ofta tolkar folk att det är svårt att lasta när man tex varit hos veterinär/tävlat/tränat som att det är lastningen på bortaplanen som är problemet.
Ofta är det att man inte kör trevligt nog för hästens smak och det är för många svårt att lasta igen på hemmaplanen om man åkt en lite längre tur, typ 1 h eller så.

Ja, hästar är flyktdjur och av naturen lite klaustrofobiska. Men en annan sak som jag upplever är något som är bland det värsta för hästar är att tappa balansen. Ingen kan fly i obalans. Jag upplever nästan att många hästar reagerar större på obalans i ridning än smärta tex. Och att stå i en trailer under färd påverkar hästens balans.
Det är EXTREMT vanligt att folk tror de kör jättefint och försiktigt. Men EXTREMT få gör det.

Jag rekommenderar alla att testa bli körd i släpet själv. Gärna blunda för att mer simulera upplevelsen hästen har när vi plockar ifrån den förmågan att se och förstå rörelserna.
Och gärna att köra både trevligt, vad man tror är för mesigt och lite för ryckigt.

Det går fint att få trailern att bli en trygg plats. Men då måste det vara så att hästen upplever övervägande positiva saker där inne. Och att man inte tar ifrån dem balansen.

Det kan räcka med en otrevlig resa för att starta problem. En vän till mig är duktig hästmänniska som gör just mkt problemlösningar med lastning. Hennes egna gamla sto var stencool och åkvan. Man öppnade trailern och hon gick lugnt in och stod och sov.
Sen en gång skulle vi ha med oss fler släp och hästar till en clinic. Så hennes farsa körde hennes häst. Vi hörde några 100 m innan trailern kom med dunkande häst där inne. Pappan körde ändå så som de flesta gör med trailer. Det tog några månader av schysst körning för att hon inte skulle banka i vänstersvängar.
 
Det här är så viktigt! Jag blir mörkrädd över alla ”experter” som ska hjälpa till med saker men inte kan särskilt mkt själva.

jag jobbar gärna ensam när jag lasttränar, och har i de fall det behövs en lina bakom rumpan för då jag JAG avgöra när det ska pushas lite eller när det är helt fel läge att lägga på tryck. Kan man inte läsa häst är det ju risk att man skapar en totalt livsfarlig situation!

Sedan får man ju fundera på vad syftet är också, här tolkade jag det som att man behövde få in hästen för att kunna få den till nytt stall. Inte att lastträna så att hästen går att lasta enkelt i framtiden.
Ja, det här är ju nödfall. Sånt kan ju ske och är ju verkligen inte TS ”fel” att hästen inte är mer tränad eller inte kan ges mer tid och pengar.
Jag har också varit tvungen att bara fått in andras hästar som måste till veterinär tex. Det händer!

Och ja, jag tror vi alla varit på tävlingar eller klinik där folk oombedda ska gå fram och ”hjälpa till”.
Man går ju inte fram och bara smackar på någons häst eller hugger tag i tygeln när någon rider. Men lastning verkar engagera väldigt. Oavsett egen förmåga.
 
Pass 1 avklarat. Lite rädd och skakig bebishäst, men hon var så så duktig och modig. Mycket kli, avslappnat häng nära transporten, godisautomat. Hon gör sitt bästa. Inga stora reaktioner utan ängslig blick, muskeldarr.

Jag är faktiskt lite förvånad att hästen "lade över" förtroendet till mig och undrar när det egentligen hände, men det är tydligt att hon litar på mig, söker trygghet hos mig, och är helt ok med det vi gör.

Det tog kanske en kvart innan hon blev mer avslappnad, och framfötterna var till och med precis i kanten av rampen helt på hennes eget iniativ - det enda jag gjorde under första passet var visa att det var det här området vi skulle vara på.

Min egen häst blev för övrigt kränkt och sur när jag försökte dra bort han från den stora godislådan för att byta häst, han tyckte det här var en jättebra idé 😂.
Låter mycket lovande! Och bra att din häst blev kränkt. Utnyttja den känslan för då blir det en extra belöning för projektet att vara utvald och få beröm.

En sak som fick poletten att trilla ner hos mig när jag tränade svårlastat kallblod var att man inte bara ska träna på att gå in. Man måste även träna på att backa på kommando! När man får till det så förstår hästen att man inte backar ut på eget initiativ.

Små steg nu! Du har uppenbarligen hästens förtroende. Blanda inte in någon annan. Och gör på exakt samma sätt varje gång. Kallblod älskar rutiner!
 
Låter mycket lovande! Och bra att din häst blev kränkt. Utnyttja den känslan för då blir det en extra belöning för projektet att vara utvald och få beröm.

En sak som fick poletten att trilla ner hos mig när jag tränade svårlastat kallblod var att man inte bara ska träna på att gå in. Man måste även träna på att backa på kommando! När man får till det så förstår hästen att man inte backar ut på eget initiativ.

Små steg nu! Du har uppenbarligen hästens förtroende. Blanda inte in någon annan. Och gör på exakt samma sätt varje gång. Kallblod älskar rutiner!
Precis detta problem har jag med min häst :o hästen går fint in, men backar ut lika fort. Tycker det är supersvårt att få hästen att stanna i släpet. Hästen backar lungt ut ur släpet.
 
Hur är det att lasta igen på hemmaplanen efter ni åkt?

Ofta tolkar folk att det är svårt att lasta när man tex varit hos veterinär/tävlat/tränat som att det är lastningen på bortaplanen som är problemet.
Ofta är det att man inte kör trevligt nog för hästens smak och det är för många svårt att lasta igen på hemmaplanen om man åkt en lite längre tur, typ 1 h eller så.

Ja, hästar är flyktdjur och av naturen lite klaustrofobiska. Men en annan sak som jag upplever är något som är bland det värsta för hästar är att tappa balansen. Ingen kan fly i obalans. Jag upplever nästan att många hästar reagerar större på obalans i ridning än smärta tex. Och att stå i en trailer under färd påverkar hästens balans.
Det är EXTREMT vanligt att folk tror de kör jättefint och försiktigt. Men EXTREMT få gör det.

Jag rekommenderar alla att testa bli körd i släpet själv. Gärna blunda för att mer simulera upplevelsen hästen har när vi plockar ifrån den förmågan att se och förstå rörelserna.
Och gärna att köra både trevligt, vad man tror är för mesigt och lite för ryckigt.

Det går fint att få trailern att bli en trygg plats. Men då måste det vara så att hästen upplever övervägande positiva saker där inne. Och att man inte tar ifrån dem balansen.

Det kan räcka med en otrevlig resa för att starta problem. En vän till mig är duktig hästmänniska som gör just mkt problemlösningar med lastning. Hennes egna gamla sto var stencool och åkvan. Man öppnade trailern och hon gick lugnt in och stod och sov.
Sen en gång skulle vi ha med oss fler släp och hästar till en clinic. Så hennes farsa körde hennes häst. Vi hörde några 100 m innan trailern kom med dunkande häst där inne. Pappan körde ändå så som de flesta gör med trailer. Det tog några månader av schysst körning för att hon inte skulle banka i vänstersvängar.
Har funderat på om körningen är boven i dramat och om det är skillnad på vilken bil jag väljer när jag kör honom. Det som talar emot är att det funkat de gånger jag lastat på gården, kört en runda och sedan återvänt hem, lastat ur men fått stoppa hästen från att gå tillbaka in direkt då han inte hunnit äta upp sitt hö :D

Sen kör jag ju kortare då så det kan ju vara jobbigt att åka längre…
 
Precis detta problem har jag med min häst :o hästen går fint in, men backar ut lika fort. Tycker det är supersvårt att få hästen att stanna i släpet. Hästen backar lungt ut ur släpet.
Du får backträna! 😂 Testa att stanna halvvägs in och ge kommando att backa. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Tålamod och repetition.
 
Ja, det här är ju nödfall. Sånt kan ju ske och är ju verkligen inte TS ”fel” att hästen inte är mer tränad eller inte kan ges mer tid och pengar.
Jag har också varit tvungen att bara fått in andras hästar som måste till veterinär tex. Det händer!

Och ja, jag tror vi alla varit på tävlingar eller klinik där folk oombedda ska gå fram och ”hjälpa till”.
Man går ju inte fram och bara smackar på någons häst eller hugger tag i tygeln när någon rider. Men lastning verkar engagera väldigt. Oavsett egen förmåga.

Det råkade jag ut för när hästen och hennes dåvarande fölunge var inne på Ultuna. Vi skulle åka hem, alla kunde rutinen. Dvs fölet satt fast i gjord bredvid mammahäst. Hästen stannar alltid och nosar på rampen. Alltid. På den tiden kunde jag inte skicka in henne, då vi inte åkt jättemycket, utan gick alltid före in. Så jag stod i transporten och väntar på att hon ska "godkänna" rampen. Vi snackar alltså kanske tio sekunder. Då kommer Malin Baryards skötare (som var där med hästen som hade ett öga) förbi och trycker till min häst på rumpan samtidigt som hon smackar. :banghead: Eftersom min häst tack och lov är klok, så nöjde hon sig med att höja huvudet, vända på det och glo på den konstiga människan bakom sig. Jag fick be skötaren gå därifrån. Sen när hon gått så gick hästen direkt på.
 
Hur har det gått idag?
Två pass hitills, lugnare häst med mer självförtroende och drive.

Avslutade pass fyra med framhovarna som nuddade spån och en bakhov vilande på rampen :).

Vi är alla ganska mosiga i huvudet nu men får se om jag får till ett till pass innan det blir mörkt.

Otroligt trevlig individ att träna för övrigt. Snabblärd, inte alls särskilt reaktiv, behagligt lätt i linan.

Hon behöver många mikropauser men hon är ju knappt fyra år... Så över förväntan går det hitills :).
 
Två pass hitills, lugnare häst med mer självförtroende och drive.

Avslutade pass fyra med framhovarna som nuddade spån och en bakhov vilande på rampen :).

Vi är alla ganska mosiga i huvudet nu men får se om jag får till ett till pass innan det blir mörkt.

Otroligt trevlig individ att träna för övrigt. Snabblärd, inte alls särskilt reaktiv, behagligt lätt i linan.

Hon behöver många mikropauser men hon är ju knappt fyra år... Så över förväntan går det hitills :).
Jo men med tanke på häromdagen så. Skönt..
 
Två pass hitills, lugnare häst med mer självförtroende och drive.

Avslutade pass fyra med framhovarna som nuddade spån och en bakhov vilande på rampen :).

Vi är alla ganska mosiga i huvudet nu men får se om jag får till ett till pass innan det blir mörkt.

Otroligt trevlig individ att träna för övrigt. Snabblärd, inte alls särskilt reaktiv, behagligt lätt i linan.

Hon behöver många mikropauser men hon är ju knappt fyra år... Så över förväntan går det hitills :).
Tror nästan vi behöver byta titel på tråden snart då ;)

Bra jobbat.
 
Gjorde ett kort pass till men vi var alla för trötta och mosiga i huvudet, så jag var nöjd med att hon gick på med framhovarna med självförtroende lika långt som hon gjorde passet innan.

Det är lite lustigt, det är min hästovana sambo som får leda henne in och ut ur hagen och jag tar min mustang som är betydligt knepigare för folk att hantera (han har varit med bredvid transporten som moraliskt stöd). Så pass lugn, mild, lyhörd och snäll är hon 💖. Grindstängning och öppning klarar dom av tillsammans också.

Så totalt 5 pass in nu, hon känns inte särskilt rädd för transporten längre (lite såklart, men ungefär som vilken häst som helst). Som bonus kan hon även nu titulera sig grundhanterad och ledtam.
 
Gjorde ett kort pass till men vi var alla för trötta och mosiga i huvudet, så jag var nöjd med att hon gick på med framhovarna med självförtroende lika långt som hon gjorde passet innan.

Det är lite lustigt, det är min hästovana sambo som får leda henne in och ut ur hagen och jag tar min mustang som är betydligt knepigare för folk att hantera (han har varit med bredvid transporten som moraliskt stöd). Så pass lugn, mild, lyhörd och snäll är hon 💖. Grindstängning och öppning klarar dom av tillsammans också.

Så totalt 5 pass in nu, hon känns inte särskilt rädd för transporten längre (lite såklart, men ungefär som vilken häst som helst). Som bonus kan hon även nu titulera sig grundhanterad och ledtam.
Heja dig! Det här kommer att gå bra. Min erfarenhet av kallblod är att man måste få dem med sig. Det går inte att forcera eller säga till på skarpen. När hon förstår vad du vill och att det inte är farligt så kliver hon på. Tålamod!
 
Ser du redan haft en del framgång med träningen, men tänkte bara fråga hurvida det måste vara en b-kortsbil hon ska åka med? För jag tycker det är något av det svåraste att lasta på med ovan häst, och om man ställer in en snäll kompis som stöd blir det ännu svårare för den ovana hästen att kliva på efteråt....

Jag har haft många riktigt svårlastade hästar som jag "fixat", och det absolut bästa tycker jag är transporter där man kan lasta ur fram så hästen bara kan gå rakt igenom. Mycket enklare att få dom att tänka framåt om det är öppet framtill också, mindre klaustrofobisk.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Mezcal
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 210
Senast: Lobelia
·
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: Noteca
·
E
Hästmänniskan Tråden hamnar här, då den på ngt sätt hör hit.. But here it goes. Jag: seriös, ambitiös 21-åring. Bor på trevlig lagom gård med paddock...
Svar
9
· Visningar
1 207
Senast: Kamikazepiloten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp