Extrem lastningsutmaning

Ser du redan haft en del framgång med träningen, men tänkte bara fråga hurvida det måste vara en b-kortsbil hon ska åka med? För jag tycker det är något av det svåraste att lasta på med ovan häst, och om man ställer in en snäll kompis som stöd blir det ännu svårare för den ovana hästen att kliva på efteråt....

Jag har haft många riktigt svårlastade hästar som jag "fixat", och det absolut bästa tycker jag är transporter där man kan lasta ur fram så hästen bara kan gå rakt igenom. Mycket enklare att få dom att tänka framåt om det är öppet framtill också, mindre klaustrofobisk.

Det var för att jag ville bryta mot de två misslyckade lastningsförsöken i andra människors regi, så att jag kunde motkonditionera ordentligt, och att det finns få hyrtrailers i området.

Det är mycket möjligt att det blir en veckas vila (bara jag får betalt för uppehället så kan min shettis överleva nån vecka till, i värsta fall får han gå i ensamhage en vecka) och sen får nya ägaren komma med en bra trailer och så testar vi i den. En med fronturlastning tror jag hade varit optimalt, så hade vi kunnat leda med min valack igenom framför några gånger.

Vi får se hur det går imorgon :). Tänkte lära in backa med mig brevid (inte framför, av säkerhetsskäl) och se vad hon tycker om att backa upp på rampen.
 
Vi hade en häst som skulle flytta från gården och också totalt vägrade gå på transporten. Hon reagerade inte så dramatiskt, men stod som fastfrusen, backade alternativt gick fram till lemmen och la huvudet ovanpå transporten... De provade med allt möjligt för att dra både framifrån (i grimma) och bakifrån (med linor och för någon anledning trycka med en sopborste...?). Hästen rörde sig inte en millimeter. Det som till slut lyckades var när en ledde framifrån och en annan höll i ett dressyrspö/longeringspisk ungefär 50cm-1m bakom henne. Då gick hon på som att ingenting hade hänt :confused:
Gissningsvis ett för att människorna som skulle få in henne började slita och dra istället för att lugnt visa vägen... Säger inte att det var det som hände er, men det lärde mig att ibland kan mentalt tryck (spö långt bakom) vara lika stort tryck som faktiskt funkar, snarare än ett starkt fysiskt tryck.
 
Dagens uppdatering

Pass 6: alla fyra hovar var på rampen. Jag ringer ut nya ägaren så han kunde komma med sin vanliga trailer.

Pass 7: folk har tydligen svårt för att lyssna på vad jag säger så nya ägaren ville svinga sin NH-snorre. Resultat sur häst som slet sig två gånger.

Sen fick jag äntligen visa hur jag gjort, får på henne med alla fyra men inte längre. Vi testar lasta min shettis, sen henne, men hon tycker inte om han så det var kontraproduktivt. Så vi lastar min mustang, sen henne, det tyckte hon var ganska trevligt men trångt så inga bakhovar på rampen.

Jag fortsätter som vi gjort hela helgen, fyra hovar stadigt på... Men sen tog allt gott godis slut, och det var inte värt det för lusernhack. Plus att hon var vid det här laget helt slut i huvudet och kunde knappt ha ögonen öppna.

Såå.... Nya ägaren har lämnat sin transport. Vi kommer fortsätta med 1 pass per dag. Jag tror det är mycket nära nu, men det kommer nog ta kanske 3-4 pass till innan hon står stabilt hela vägen in och jag kan stänga bakbom utan bekymmer.

Jag är extremt slut i huvudet och besviken på mänskligheten och dess egon. Vi hade haft på henne idag om det inte vore för att det tydligen är omöjligt att tro på mig när jag berättar att det inte går att lasta den här hästen med tryck...
 
Jag har haft en kallblodskorsning och han var likadan när jag köpte honom. Jag och en stallkompis körde på samma strategi som du @skiesabove men mindre intensivt. Tog kanske 10 pass uppdelat på en månad innan han var på första gången. Efter det var det inga problem. Men man behövde alltid ta det lugnt när man skulle lasta honom, han märkte direkt om man var stressad.
 
Jag har haft en kallblodskorsning och han var likadan när jag köpte honom. Jag och en stallkompis körde på samma strategi som du @skiesabove men mindre intensivt. Tog kanske 10 pass uppdelat på en månad innan han var på första gången. Efter det var det inga problem. Men man behövde alltid ta det lugnt när man skulle lasta honom, han märkte direkt om man var stressad.

Det känns hoppingivande, ungefär vad jag uppskattar det till också. Tre pass till så är vi på 10. Förhoppningsvis...

Men jag orkar inte 2-3 pass per dag längre, inte hon heller tror jag, så 1 om dagen blir det denna vecka.

Aldrig mera inhyrda känner jag just nu 😂🙈.
 
Med tanke på att ditt mål är att få hästen från gården på ett bra och säkert sätt så tycker jag absolut inte att du ska blanda in andra (bortsett från din sambo som verkar förstå hästen). Träna på en gång om dagen och gör på exakt samma sätt varje gång. Serverar du kompisarna hö i transporten? Kan vara mer lockande än godis
 
Med tanke på att ditt mål är att få hästen från gården på ett bra och säkert sätt så tycker jag absolut inte att du ska blanda in andra (bortsett från din sambo som verkar förstå hästen). Träna på en gång om dagen och gör på exakt samma sätt varje gång. Serverar du kompisarna hö i transporten? Kan vara mer lockande än godis
Jo, sitter hönät i transporten. Och min sambo är fin med djuren, för han älskar djur på riktigt, han kan sätta sig in i hur dom upplever världen och dom märker det 😍.

Vi kommer fortsätta kämpa på själva. Det finns två kvinnor, varav en är min mamma, som dock gärna får komma hit för att emotionellt stötta mig.

Har nu 11 kilo morötter hemma. Får se hur många dagar det räcker 😅.
 
Jo, sitter hönät i transporten. Och min sambo är fin med djuren, för han älskar djur på riktigt, han kan sätta sig in i hur dom upplever världen och dom märker det 😍.

Vi kommer fortsätta kämpa på själva. Det finns två kvinnor, varav en är min mamma, som dock gärna får komma hit för att emotionellt stötta mig.

Har nu 11 kilo morötter hemma. Får se hur många dagar det räcker 😅.
Jag skulle köra på med enbart dig och sambon om jag var du. Och varför inte låta sambon jobba lite mer? Om de förstår varandra och du som matmamma fodrar de andra inne i transporten så kanske hon blir peppad att gå in. Morötter i all ära, men en mumsande flock med matmamma i transporten kan locka mer.
 
Jag skulle köra på med enbart dig och sambon om jag var du. Och varför inte låta sambon jobba lite mer? Om de förstår varandra och du som matmamma fodrar de andra inne i transporten så kanske hon blir peppad att gå in. Morötter i all ära, men en mumsande flock med matmamma i transporten kan locka mer.

Han erbjöd faktiskt det nu ikväll, han sa att han ville prova. Så det blir morgondagens pass. Vi kommer också köra en begränsad mängd morötter, när dom är slut är passet slut.
 
Bra tanke med "när morötter är slut är passet slut". Ingen idé att trötta ut varken er eller hästen!

Bra jobbat so far! Härligt med nån som lyssnar på hästen och inte bara försöker med "NH-snorren" (Älskar uttrycket!).
Håller tummarna för att ni snart är en häst mindre på gården :heart
 
Dagens uppdatering:

Vi människor är för emotionellt slutkörda, det blir en vilodag (eller ja, jobb och plugg och städa hus och åka till banken och och och). Det är nog bra för hästen också, varit en intensiv helg.

Just nu vill jag inte ens se på släpet, bara få betalt för föregående vecka + den som redan börjat. Ägarbytet har tydligen inte skett än (iofs smart av nya tilltänkta ägaren), så jag måste fortfarande deala med min fd hyresgäst 😑.

Så, vilodag idag. Fint väder. Hästarna sover mycket i hagen.
 
Pass 8.

Jag började dagen med att gråta, jag är så trött och förtvivlad över situationen.

Metacamen tog slut igår, och det märktes på henne idag. Hon behöver en till vetkoll, mer metacam, helst åka till klinik. Ägaren har inte svarat på mitt meddelande om pengar för hennes uppehälle än.

Men vi körde ett pass ändå. Mer reaktiv häst, mindre självförtroende. Antar att NH-viftandet och pushandet i söndags backade oss några pass, för idag kom vi inte längre än till en bakhov vilande på rampen.

Hur länge orkar jag fortsätta? Jag har tenta om två veckor, behöver plugga. Sambon har sitt jobb, och nästa vecka börjar han på ett nytt jobb och jobbar inte hemifrån längre. Och det är dags att åka och köpa mer hö...

Så jag gråter en skvätt till, över mänskligheten och djur som henne som far illa och hamnar i hopplösa situationer.
 
Pass 8.

Jag började dagen med att gråta, jag är så trött och förtvivlad över situationen.

Metacamen tog slut igår, och det märktes på henne idag. Hon behöver en till vetkoll, mer metacam, helst åka till klinik. Ägaren har inte svarat på mitt meddelande om pengar för hennes uppehälle än.

Men vi körde ett pass ändå. Mer reaktiv häst, mindre självförtroende. Antar att NH-viftandet och pushandet i söndags backade oss några pass, för idag kom vi inte längre än till en bakhov vilande på rampen.

Hur länge orkar jag fortsätta? Jag har tenta om två veckor, behöver plugga. Sambon har sitt jobb, och nästa vecka börjar han på ett nytt jobb och jobbar inte hemifrån längre. Och det är dags att åka och köpa mer hö...

Så jag gråter en skvätt till, över mänskligheten och djur som henne som far illa och hamnar i hopplösa situationer.

Så jobbigt :( Och såklart känner ju hästen av din sinnesstämning. Du har inte nån lugn person i närheten som inte har några ”emotional strings attached”, som kan avlasta dig? Jag upplever själv att det är fasiken så mycket enklare att hålla sin inre frid när man inte har något att förlora på utkomsten…
 
Så jobbigt :( Och såklart känner ju hästen av din sinnesstämning. Du har inte nån lugn person i närheten som inte har några ”emotional strings attached”, som kan avlasta dig? Jag upplever själv att det är fasiken så mycket enklare att hålla sin inre frid när man inte har något att förlora på utkomsten…

Menar du avlasta i lastningsträningen? Om någon ville lägga pengarna på det så tror jag det finns några i grannlänet som eventuellt skulle klara av situationen, men alla runtom här som är yrkesverksamma blir helt handfallna iom att hästen kan så lite, och det hon kan är R+.

Men efter en lång duschfunderare så har jag insett att jag inte tänker träna henne mer förrän veterinär varit ute igen, och hon inte har painface och är lugn och mild igen (för vi hade ju några såna dagar under helgen). Jag har börjat fundera på hur ont hon egentligen har. Blev det mer allvarliga skador än jag trodde av "proffsteamets" lastning? Har hon kanske haft ont före det, och det är därför hon är aggro mot shettisen min, ägaren är rädd för henne, och hon allmänt varit så "bråkig och stökig"?

Många tankar, och jag kan för lite om hästens historia - det är ju inte min häst. Men tills veterinär ger klartecken så kommer jag återgå till att bara fodra henne, och jag har fått betalt för veckans hyra så det är en viss lättnad.
 
Menar du avlasta i lastningsträningen? Om någon ville lägga pengarna på det så tror jag det finns några i grannlänet som eventuellt skulle klara av situationen, men alla runtom här som är yrkesverksamma blir helt handfallna iom att hästen kan så lite, och det hon kan är R+.

Men efter en lång duschfunderare så har jag insett att jag inte tänker träna henne mer förrän veterinär varit ute igen, och hon inte har painface och är lugn och mild igen (för vi hade ju några såna dagar under helgen). Jag har börjat fundera på hur ont hon egentligen har. Blev det mer allvarliga skador än jag trodde av "proffsteamets" lastning? Har hon kanske haft ont före det, och det är därför hon är aggro mot shettisen min, ägaren är rädd för henne, och hon allmänt varit så "bråkig och stökig"?

Många tankar, och jag kan för lite om hästens historia - det är ju inte min häst. Men tills veterinär ger klartecken så kommer jag återgå till att bara fodra henne, och jag har fått betalt för veckans hyra så det är en viss lättnad.

Ja, det var avlastning i lastträningen jag tänkte på. Men det låter klokt att ta ett break och invänta veterinär!
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Mezcal
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 185
Senast: Lobelia
·
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: Noteca
·
E
Hästmänniskan Tråden hamnar här, då den på ngt sätt hör hit.. But here it goes. Jag: seriös, ambitiös 21-åring. Bor på trevlig lagom gård med paddock...
Svar
9
· Visningar
1 207
Senast: Kamikazepiloten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp