Extrem lastningsutmaning

Min häst fick panik och skadade sig då han sparkade sig ur transporten Trodde aldrig jag skulle kunna lasta och köra honom själv
Men med hjälp av bästa hagkompisen kom vi faktiskt över det relativt fort
In med hagkompisen som fick sitt eftermiddagshö i transporten det tog inte alls lång tid innan min häst klev på då
När hagkompisen lugnt stod och mumsade på sitt hö var det tydligen inte alls läskigt att kliva på
Jag var dock inte i någon tidsnöd och hagkompisen och jag samåkte till träningar så jag behövde inte lasta själv på ett tag
Hur långt ska hästen flytta?
 
Min häst fick panik och skadade sig då han sparkade sig ur transporten Trodde aldrig jag skulle kunna lasta och köra honom själv
Men med hjälp av bästa hagkompisen kom vi faktiskt över det relativt fort
In med hagkompisen som fick sitt eftermiddagshö i transporten det tog inte alls lång tid innan min häst klev på då
När hagkompisen lugnt stod och mumsade på sitt hö var det tydligen inte alls läskigt att kliva på
Jag var dock inte i någon tidsnöd och hagkompisen och jag samåkte till träningar så jag behövde inte lasta själv på ett tag
Hur långt ska hästen flytta?
Ca 35 minuter bort.
 
Vintertid i Norrbotten 😛? Har inte fysisk möjlighet till detta, och hon är en hagsprängare. Annars en god idé.

Tips till framtiden (jag bodde iofs bara i västernorrland) är att gjuta stolpar med betongfötter, som är flyttbara, men ändå svåra att flytta. Perfekt om det knäcks en stolpe mitt i vintern och man behöver ersätta.

Men hagsprängare går ju totalbort, du kan ju inte mura in henne precis. :angel:
 
Ca 35 minuter bort.

Jag körde ju mina i lördags, det tog 40 min i skritt, min åring var med bredvid sin mamma och det gick hur bra som helst. Rakt genom villaområden etc. Så kanske det är plan B? Promenera dit med sin bästis och sen hämtar du bästisen med transport?
 
Tips till framtiden (jag bodde iofs bara i västernorrland) är att gjuta stolpar med betongfötter, som är flyttbara, men ändå svåra att flytta. Perfekt om det knäcks en stolpe mitt i vintern och man behöver ersätta.

Men hagsprängare går ju totalbort, du kan ju inte mura in henne precis. :angel:

Hahaha kanske bygga väggar av snöblock 😂? Kan jag göra en cattle chute av snö måntro... Lite arbetsintensivt men en ganska spexig idé.
 
Jag körde ju mina i lördags, det tog 40 min i skritt, min åring var med bredvid sin mamma och det gick hur bra som helst. Rakt genom villaområden etc. Så kanske det är plan B? Promenera dit med sin bästis och sen hämtar du bästisen med transport?
35 minuter med bil, inga ridvägar dit.

Men ja, det finns stall inom gångavstånd om någon av dom vill ha henne. Ägaren vill inte ha kvar henne längre, och den förhoppningsvis nya ägaren bor i grannkommunen.
 
35 minuter med bil, inga ridvägar dit.

Men ja, det finns stall inom gångavstånd om någon av dom vill ha henne. Ägaren vill inte ha kvar henne längre, och den förhoppningsvis nya ägaren bor i grannkommunen.

Det blir en jätteexpedition, där ni får promenera till ett nytt stall varje dag och övernatta, tills ni är framme. :crazy: Stackars dig och stackars nya ägaren.
 
Det blir en jätteexpedition, där ni får promenera till ett nytt stall varje dag och övernatta, tills ni är framme. :crazy: Stackars dig och stackars nya ägaren.

Ja det är ingen kul situation... Jag försöker göra mitt bästa för att det inte ska sluta som en dyr situation för mig själv (dvs att jag plötsligt äger tre hästar istället för två, varav den nya äter mer än vad mina två gör tillsammans).
 
Skulle rekommendera Sedivet istället för Domosedan eftersom Sedivet inte gör dem lika ostadiga på benen.

Min häst (med mycket god kroppskännedom och kontrollbehov av den) har drogats "som en elefant" vid tandåtgärder pga tidigare trauman från sådant, men har då blivit så ostadig efteråt när han slappnat av att han har varit på väg att rasa ihop och varit tvungen att få motmedel. :meh:
Diskuterade problemet med veterinären och förra veckan fick han två små doser med Plegicil för att bli lite coolare innan vi gick in i behandlingsrummet och väl på plats fick han Sedivet.
Väldigt mycket behagligare upplevelse för oss båda! :heart
 
35 minuter med bil, inga ridvägar dit.

Men ja, det finns stall inom gångavstånd om någon av dom vill ha henne. Ägaren vill inte ha kvar henne längre, och den förhoppningsvis nya ägaren bor i grannkommunen.
I min hästs fall tror jag det var separationsångest därför ville han icke kliva på en låda själv han var rädd att bli alldeles ensam i hela stora vida världen
Nu hade jag möjlighet att samåka med hagkompisen till träningar ett tag då hagkompisen stod utan transport just då
Men efter några månader klev han snällt på alldeles själv och sedan åkte vi kors och tvärs utan problem i flera år

Vi övade dock inte varje dag då vi inte var i tidsnöd så det borde kunnat gå fortare faktiskt
Är det bara tre hästar på gården?
 
I min hästs fall tror jag det var separationsångest därför ville han icke kliva på en låda själv han var rädd att bli alldeles ensam i hela stora vida världen
Nu hade jag möjlighet att samåka med hagkompisen till träningar ett tag då hagkompisen stod utan transport just då
Men efter några månader klev han snällt på alldeles själv och sedan åkte vi kors och tvärs utan problem i flera år

Vi övade dock inte varje dag då vi inte var i tidsnöd så det borde kunnat gå fortare faktiskt
Är det bara tre hästar på gården?
Ja, ägarens andra två (ponnys) lastade jag åt hen förra veckan. Inte för att den ena av dom var nå lättlastad heller, men så små kan jag fysiskt lyfta in så det gick på två minuter 😂.

Det är bara mina två, och Projektet på gården nu.
 
Skulle rekommendera Sedivet istället för Domosedan eftersom Sedivet inte gör dem lika ostadiga på benen.

Min häst (med mycket god kroppskännedom och kontrollbehov av den) har drogats "som en elefant" vid tandåtgärder pga tidigare trauman från sådant, men har då blivit så ostadig efteråt när han slappnat av att han har varit på väg att rasa ihop och varit tvungen att få motmedel. :meh:
Diskuterade problemet med veterinären och förra veckan fick han två små doser med Plegicil för att bli lite coolare innan vi gick in i behandlingsrummet och väl på plats fick han Sedivet.
Väldigt mycket behagligare upplevelse för oss båda! :heart

MYCKET användbart, tack så mycket. Ska prata med vetten om det idag när hen kommer.
 
Ja, ägarens andra två (ponnys) lastade jag åt hen förra veckan. Inte för att den ena av dom var nå lättlastad heller, men så små kan jag fysiskt lyfta in så det gick på två minuter 😂.

Det är bara mina två, och Projektet på gården nu.
Och då är dom ganska tighta antar jag?

Alltså jag funderar på om det lättaste och snabbaste skulle vara att hyra en lite större lastbil hiva in dina två då borde projektet följa efter köra dit lämna projektet och sedan hem med dina två :)
Följa flocken är en stark motivation till att kliva på lådor
Kanske skulle bli billigare än att fodra ett stort kallblod i några månader till ;)
Bara en tanke
 
Vad fungerar lugnande/distraherande i andra situationer? Horselyx har fungerat distraherande på mitt kallblod.
Finns det någon stallkatt eller liknande som skulle kunna hjälpa till? Typ att hon får se katten gå in i transporten eller ha katten nära sig eller dylikt?
Vart har hon tidigare transporterats? Kan hon associera lastningen med en färd till något ställe hon inte tycker om?
 
Och då är dom ganska tighta antar jag?

Alltså jag funderar på om det lättaste och snabbaste skulle vara att hyra en lite större lastbil hiva in dina två då borde projektet följa efter köra dit lämna projektet och sedan hem med dina två :)
Följa flocken är en stark motivation till att kliva på lådor
Kanske skulle bli billigare än att fodra ett stort kallblod i några månader till ;)
Bara en tanke

Jag har också haft den tanken, och funderar på vem som kan ha en lagom stor men lagom liten lastbil (eftersom den behöver komma in på gården). Stora lastbilar finns det, men jag bor liksom inne i en labyrint av småvägar, tighta svängar med byggnader ivägen osv.

Ett alternativ skulle kunna vara lasta alla tre i den stora i grannstallet, men det är en bit att knata och Projektet har aldrig fått gå på promenad. Men det är ett alternativ, och jag tror det skulle funka.

Grupptryck 😁.

Jag kan även tänka mig att lasta min stora i B-kortaren och låta han åka med till nya stället, men då blir shettisen själv hemma en stund. Han är dock ok med det när jag är iväg på promme med stora så det skulle kunna funka.
 
Vad fungerar lugnande/distraherande i andra situationer? Horselyx har fungerat distraherande på mitt kallblod.
Finns det någon stallkatt eller liknande som skulle kunna hjälpa till? Typ att hon får se katten gå in i transporten eller ha katten nära sig eller dylikt?
Vart har hon tidigare transporterats? Kan hon associera lastningen med en färd till något ställe hon inte tycker om?

Två gånger: som föl till stallet hon var i innan mitt, och när jag lastade henne från förra hem till mig.

Hon är klickertränad och matglad, jag använde en Horselyx och startknapp för att få tvätta såren igår så det går.

Jag har inte hanterat henne i övrigt annat än att det är jag som fodrar och jag och min mustang som fått lära henne allmänt haghyfs tillsammans. Typ, du får inte springa på folk. Du får inte springa mot den som kommer med hö. Du måste backa när vi ber dig. Du får inte tränga dig ut genom grinden. Du får inte sno shettisens matskål, ät från din egen.

Ett starkt minne är när jag skulle kvällsfodra i stark storm och hon var helt hysterisk och flög runt som en vante och ville komma till mig, och jag inte vill ha köttballonger nära mig, så jag bad min mustang om hjälp: "skydda mig". Så han gjorde det, och höll sig mellan henne och mig medans jag hängde upp näten 😁. Han sprang runt som en border collie, ett fint relationstillfälle för han och mig.

Sen ungefär 2 månader tillbaka så beter hon sig äntligen som en häst så att säga. Igår bjöd hon på en full uppsättning lugnande signaler när jag bad henne att inte komma närmare, det språket kunde hon inte för ett halvår sen.
 
Jag har också haft den tanken, och funderar på vem som kan ha en lagom stor men lagom liten lastbil (eftersom den behöver komma in på gården). Stora lastbilar finns det, men jag bor liksom inne i en labyrint av småvägar, tighta svängar med byggnader ivägen osv.

Ett alternativ skulle kunna vara lasta alla tre i den stora i grannstallet, men det är en bit att knata och Projektet har aldrig fått gå på promenad. Men det är ett alternativ, och jag tror det skulle funka.

Grupptryck 😁.

Jag kan även tänka mig att lasta min stora i B-kortaren och låta han åka med till nya stället, men då blir shettisen själv hemma en stund. Han är dock ok med det när jag är iväg på promme med stora så det skulle kunna funka.
Underskatta inte grupptryck!

Min gamle valack var alltid massa drama innan han gick på ett släp. Men han kunde lägga ihop 2 och 2.

Hade ett tag han och min andra häst inhyrda på ett ställe, det fanns fler hästar men det var ju bara kompisen som var ”en riktig häst”. Så alltid full panik när han lämnades ”själv”.

Hittade en kurs jag ville gå på, lastade häst nummer ett, och började jobbet med nr 2. Bök och stök och drama. Stängde släpet med kompisen inne i… Neeeej! Panik!

Öppnar släpet och det gamla hästen mer eller mindre springer på. Körde honom aldrig ensam i släpet efter det, och aldrig mer drama vid lastning.
 
Två gånger: som föl till stallet hon var i innan mitt, och när jag lastade henne från förra hem till mig.

Hon är klickertränad och matglad, jag använde en Horselyx och startknapp för att få tvätta såren igår så det går.

Jag har inte hanterat henne i övrigt annat än att det är jag som fodrar och jag och min mustang som fått lära henne allmänt haghyfs tillsammans. Typ, du får inte springa på folk. Du får inte springa mot den som kommer med hö. Du måste backa när vi ber dig. Du får inte tränga dig ut genom grinden. Du får inte sno shettisens matskål, ät från din egen.

Ett starkt minne är när jag skulle kvällsfodra i stark storm och hon var helt hysterisk och flög runt som en vante och ville komma till mig, och jag inte vill ha köttballonger nära mig, så jag bad min mustang om hjälp: "skydda mig". Så han gjorde det, och höll sig mellan henne och mig medans jag hängde upp näten 😁. Han sprang runt som en border collie, ett fint relationstillfälle för han och mig.

Sen ungefär 2 månader tillbaka så beter hon sig äntligen som en häst så att säga. Igår bjöd hon på en full uppsättning lugnande signaler när jag bad henne att inte komma närmare, det språket kunde hon inte för ett halvår sen.

Det låter ju som att hon trivs hos dig, precis som du beskriver ♥️
De tidigare gångerna hade det alltså fungerat att lasta? Och du var närvarande?
 
Har hästen åkt i B-kortslastbil de andra gångerna den åkt? Annars kan det faktiskt skapa mer problem. Jag gjorde mig till och hyrde B-kortslastbil när jag skulle hämta min, eftersom det var långt att åka. Det blev stora problem att få in honom, trots att det var den som lasttränat honom innan som skulle lasta honom; hästen måste ju gå in på sidan och svänga så hela hästens sida är mot öppningen. Min häst gick in, svängde framdelen, men bakdelen blev kvar utanför och när man försökte få in den så åkte hela framdelen ut och hästen sprang ut igen, det var mycket stök och bök innan vi fick honom att stå rätt så väggen kunde stängas. Hade inte velat ha den cirkusen med ett stort kallblod.

Ang lugnande så har jag varit med om att försöka använda det på en häst som var extremt svårlastad, det fungerade inte alls, han ville absolut inte göra någonting när han kände att han var påverkad, det gick inte att rubba honom ur fläcken. Täcka för ögonen försökte vi på en annan häst för hundra år sedan, hon fick inte panik, men hon slet sig, sprang iväg och slängde med huvudet tills hon fick av jackan. Hon hade full koll på åt vilket håll släpet var och vägrade gå åt det hållet när hon inte såg.

Hästen där lugnande inte fungerade tog tre helgers lastträning innan vi fick in honom. Han var en sådan som fick panik om han satt fast, han gick på lösdrift och hade aldrig suttit fast på stallgång eller någonting, försökte man binda fast honom fick han panik och ryckte och slet och slängde sig tills saker gick sönder. Jag skulle hjälpa till att lasta och köra honom när ägarna flyttade till annan stad och jag ville absolut inte ha en häst som var stressad vid lastning och sedan stressade upp sig mer och mer i släpet och till slut fick panik ute på motorvägen. Så vi ville inte ha någon stress, rädsla, osäkerhet vid lastningen, då hade jag inte vågat stänga och åka. Vi tränade i 10-15 min, sedan paus ute i hagen i 30-60 min innan vi körde nästa pass. Ingen press, endast beröm och godis, i början fick det räcka med att han tittade på släpet utan att vara på väg att vända bort, sedan när han rörde sig mot släpet, sedan när han nosade på lämmen, sedan när han stötte emot lämmen med framhoven, när han satte ner framhoven på lämmen, när han hade båda framhovarna på lämmen osv. Om han backade så fick han göra det, utan att någon försökte stoppa honom. Det tog som sagt tre helger, men när han gick in och vi kunde stänga så stod han lugnt i släpet och åt hö hela vägen till nya stället.

Nu för tiden använder jag ljuddämpande huva på alla hästar jag lastar och kör, upplever att det gör otroligt stor skillnad, även för hästar där man inte har upplevt några problem med lastning eller att åka släp, det märks att de tycker att det är skönt att vägljudet dämpas.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 155
Senast: Mezcal
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 261
Senast: Lobelia
·
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Noteca
·
E
Hästmänniskan Tråden hamnar här, då den på ngt sätt hör hit.. But here it goes. Jag: seriös, ambitiös 21-åring. Bor på trevlig lagom gård med paddock...
Svar
9
· Visningar
1 210
Senast: Kamikazepiloten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp