Extrem lastningsutmaning

Det låter ju som att hon trivs hos dig, precis som du beskriver ♥️
De tidigare gångerna hade det alltså fungerat att lasta? Och du var närvarande?

Första gången var jag inte med i bilden, men när dom skulle flytta hit åkte jag dit och tog ett pass med ägare och häst, klickerstil. Det gick smidigt. Hon var på inom en timme, inget större drama. Mycket dundrande i transporten dock, jag körde bakom den på vägen hit.

Ja hon trivs jättebra här, helt annan häst nu jämfört med i förra stallet bara av att gå i hagen och umgås med mig och mina :).

Det är bara det att jag inte är sugen på en unghäst av den storleken och kalibern, även om jag inte har några problem att "klara av" henne.

Hade nyss ute vet, inga problem att ta på grimma och göra veterinärundersökning, spola sår, longering i hagen (utan sedering eller nåt sånt). En ganska vänlig och enkel häst ändå. Men ung och grön och kallblodsvilja.
 
Senast ändrad:
Har hästen åkt i B-kortslastbil de andra gångerna den åkt? Annars kan det faktiskt skapa mer problem. Jag gjorde mig till och hyrde B-kortslastbil när jag skulle hämta min, eftersom det var långt att åka. Det blev stora problem att få in honom, trots att det var den som lasttränat honom innan som skulle lasta honom; hästen måste ju gå in på sidan och svänga så hela hästens sida är mot öppningen. Min häst gick in, svängde framdelen, men bakdelen blev kvar utanför och när man försökte få in den så åkte hela framdelen ut och hästen sprang ut igen, det var mycket stök och bök innan vi fick honom att stå rätt så väggen kunde stängas. Hade inte velat ha den cirkusen med ett stort kallblod.

Ang lugnande så har jag varit med om att försöka använda det på en häst som var extremt svårlastad, det fungerade inte alls, han ville absolut inte göra någonting när han kände att han var påverkad, det gick inte att rubba honom ur fläcken. Täcka för ögonen försökte vi på en annan häst för hundra år sedan, hon fick inte panik, men hon slet sig, sprang iväg och slängde med huvudet tills hon fick av jackan. Hon hade full koll på åt vilket håll släpet var och vägrade gå åt det hållet när hon inte såg.

Hästen där lugnande inte fungerade tog tre helgers lastträning innan vi fick in honom. Han var en sådan som fick panik om han satt fast, han gick på lösdrift och hade aldrig suttit fast på stallgång eller någonting, försökte man binda fast honom fick han panik och ryckte och slet och slängde sig tills saker gick sönder. Jag skulle hjälpa till att lasta och köra honom när ägarna flyttade till annan stad och jag ville absolut inte ha en häst som var stressad vid lastning och sedan stressade upp sig mer och mer i släpet och till slut fick panik ute på motorvägen. Så vi ville inte ha någon stress, rädsla, osäkerhet vid lastningen, då hade jag inte vågat stänga och åka. Vi tränade i 10-15 min, sedan paus ute i hagen i 30-60 min innan vi körde nästa pass. Ingen press, endast beröm och godis, i början fick det räcka med att han tittade på släpet utan att vara på väg att vända bort, sedan när han rörde sig mot släpet, sedan när han nosade på lämmen, sedan när han stötte emot lämmen med framhoven, när han satte ner framhoven på lämmen, när han hade båda framhovarna på lämmen osv. Om han backade så fick han göra det, utan att någon försökte stoppa honom. Det tog som sagt tre helger, men när han gick in och vi kunde stänga så stod han lugnt i släpet och åt hö hela vägen till nya stället.

Nu för tiden använder jag ljuddämpande huva på alla hästar jag lastar och kör, upplever att det gör otroligt stor skillnad, även för hästar där man inte har upplevt några problem med lastning eller att åka släp, det märks att de tycker att det är skönt att vägljudet dämpas.

Bra tips, tack!

På grund av storleken på hästen och utbudet av hyrtransporter i området så vill jag att dom tar en av B-kortslastbilarna. En racklig trailer är lite väl stor utmaning, och det gick mkt dåligt när ägare + annat team försökte med det teamets trailer.

Så jag vill gärna att det ska vara annorlunda mot sist.
 
Bra tips, tack!

På grund av storleken på hästen och utbudet av hyrtransporter i området så vill jag att dom tar en av B-kortslastbilarna. En racklig trailer är lite väl stor utmaning, och det gick mkt dåligt när ägare + annat team försökte med det teamets trailer.

Så jag vill gärna att det ska vara annorlunda mot sist.
Full förståelse för det. Men det kan ju ändå vara bra att vara beredd på att det blir lite annorlunda med lastningen, så man hinner fundera igenom saker innan man faktiskt är på väg in med hästen. Låter som du tänker helt rätt med hur det ska göras, tvång fungerar oftast väldigt dåligt på kallblod, även så milt tvång som att ta lite i grimskaftet kan göra att man får hästen emot sig.
 
Första gången var jag inte med i bilden, men när dom skulle flytta hit åkte jag dit och tog ett pass med ägare och häst, klickerstil. Det gick smidigt. Hon var på inom en timme, inget större drama. Mycket dundrande i transporten dock, jag körde bakom den på vägen hit.

Ja hon trivs jättebra här, helt annan häst nu jämfört med i förra stallet bara av att gå i hagen och umgås med mig och mina :).

Det är bara det att jag inte är sugen på en unghäst av den storleken och kalibern, även om jag inte har några problem att "klara av" henne.

Hade nyss ute vet, inga problem att ta på grimma och göra veterinärundersökning, spola sår, longering i hagen (utan sedering eller nåt sånt). En ganska vänlig och enkel häst ändå. Men ung och grön och kallblodsvilja.

Låter som alla hästar jag älskat genom åren 😍😅
Utan att använda tvång och våld borde man väl kunna applicera NH-tänket där man använder sig av hästens sökande efter den plats/position som ger minst obehag. Finns det något man skulle kunna göra för att få henne att välja släpet som en mer behaglig plats?
Eller tänka om gällande tid på dygnet för lastning?

Du kanske redan har tänkt på allt detta förstås ♥️
 
Ett alternativ skulle kunna vara lasta alla tre i den stora i grannstallet, men det är en bit att knata och Projektet har aldrig fått gå på promenad. Men det är ett alternativ, och jag tror det skulle funka.

Grupptryck 😁.
Det här tror jag faktiskt skulle kunna fungera superbra! Gå iväg, med hela flocken, till ett främmande ställe (=lite läskigt, bäst att hålla ihop), gå in med hela högen i lastbil, stäng och åk. Just det där med att hela flocken gör promenaden tillsammans innan gör att de blir lite extra programmerade att hålla ihop flocken. Och så ordentligt med hö och müsli inne i lastbilen, så hon ser och hör att de andra går in där och mumsar en massa gottis.
 
Min medryttarhäst jag hade en period var extremt svårlastad, så ägaren red alltid till tävlingarna. Men det berodde på att hästen som unghäst blivit nedputtad i en traktorskopa och sen nedslängd i transporten (taket var alltså avtaget). Inte att rekommendera, men skulle det vara möjligt att ha lyftsele på hästen och lyfta in i transporten uppifrån?

Men herregud, vad det finns folk 😠😢
 
Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort.

Det finns en unghäst på min gård som ska flytta, uppsägningstiden har redan gått ut. Häst och ägare är en fysisk och mental missmatch. Hästen saknar grundträning, men är en vänligt inställd individ. Kallblodskorsning.

Ett team av fyra yrkesverksamma kunde inte få på henne med domosedan, vinsch, lina. Jag uppfattar det som att hästen helt enkelt inte vill lämna gården, och är beredd att göra vad som krävs, inklusive skada sig själv, för att slippa.

Och jag vill inte ha henne här. För stor, för ung, för taskig mot min lilla.

Så nu i helgen ska jag göra ett försök. Jag har begärt att ägaren lämnar av en B-kortare, en säck müsli, och en låda Confidence EQ. Veterinären kommer ut idag för konsultation om lugnande och vård av skadorna från förra lastningen.

Jag vill gärna ha tips från er med lång erfarenhet, om olika lugnande och olika strategier. Våld funkar inte på den här hästen och det är inget jag använder ändå, utan det här är Projekt Övertyga Kallblod. Jag har erfarenheten av att lasta just kallblod, men den här damen är lite extra. Mina egna grabbar är lättlastade så jag kommer att använda dom för social inlärning. Har även planerat att ägna helgen åt många korta pass.

Så, berätta för mig om era största lastningsutmaningar och vad som blev nyckeln i just era fall :).
Ställ hästen framför rampen, ge lugnande så att den somnar till. Lyft en framhov, ställ ner den lite längre fram. Klappa benet så hästen kopplar av med foten i nya läget. Lyft andra framhoven, ställ ner den lite längre fram; klappa tills läget accepteras. Lyft en bakhov, placera lite längre fram; vilket nu känns ganska bekvämt. Klappa. Andra bakhoven; följer med ganska lätt. Paus, klappa. Första framhoven... etc. Ingen stress, lugnt och metodiskt. Små steg så den känner sig i balans.
 
Japp. Det var farligt, av det jag såg från fönstret. Inte min stil så att säga. Jag är tycker om min kropp, och andras 😅.

@tuaphua har du något input om plegicil vs domosedan vid lastning?
Jag brukar i högsta möjliga mån undvika droga hästen. Det kan gå bra och det kan bli total katastrof.

Hästen kanske måste drogas rejält för att folk ska få in den. Och då måste den ju få kvicka på sig lite innan man kör. Då kan vissa individer när de börjar inse att de är i trailern få total panik och slå sig ut/hoppa etc och skada sig. Utöver att man givetvis då förvärrat problemet ännu mer.
De kan också ha svårt att ha koll på både sin kropp och var människorna är och om de då iaf panikar under lastningen så kan det bli skador.
Vissa hästar fryser fast när de känner att de inte har koll. Då måste man antingen droga dem mer eller försöka få en fastfrusen, mindre känslig häst att röra sig.
Vissa hästar funkar det ok på och man kan enklare få in dem med lite lättare lugnande dos.
Man vet inte innan, på främmande häst speciellt, hur de reagerar.
Jag undviker det pga skälen ovan. Men också för att jag tycker att paniklastningar är ett övergrepp på sådana här hästar. Så jag undviker sådana jobb så gott det går.
Att ta bort synen kan också gå hur som helst och känns inte schysst.
Men jag fattar så klart att ni sitter i skiten nu pga något som inte du rår över.

Att folk är yrkesverksamma inom häst innebär tyvärr inte att de har någon kunskap om lastproblem. Extremt sällan har de det.

Med en sådan häst blir det för mycket tryck med vincha, dra in med lina etc.
Jag tycker iofs aldrig om den metoden. Men med en så stark häst som också slåss för sin sak är det bara dumt. När det blir så pass "bomstopp" liksom i linan antingen i grimman eller runt bakdelen så får de panik/slåss för sitt liv.

Ska man försöka få in en sådan häst genom att tex ha lina runt frambom eller ut genom skötardörr etc så får det inte bli bomstopp när hästen kastar sig. För det kommer den göra. Man låter den kasta sig och sedan börjar man om. Man kan börja hålla lite motstånd i linan när de kastar sig. Men absolut inte försöka stoppa dem, mer bara ge friktion. Och så fort de stannar så driver man in eller flyttar sidledes tills den går in. Försöker du stoppa kommer den få panik. Man måste som människa sluta se att de kastar sig ut som ett misslyckande för att kunna hålla en lugn och vettig approach och plan. Att kasta sig är bara en del av vägen in.
Det blir samma om man ska använda lina för att dra in dem. Det blir för tvingande för många. Och är de tunga, starka och satsar så orkar vi inte hålla emot. Så förutom att det blir oschysst mot hästen så sätter det hästen i ett uppjagat mentalt läge där det är svårare för oss att lyckas.
Är det en häst som spränger staket så lär den inte bry sig om linor nämnvärt när den panikar i lastning.

Hoppas det löser sig för er!
 
Jag tror också på flock och lastbilslösningen.
Har du provat att lasta direkt från byggnad in i bilen om du har möjlighet? Det brukar lugna de värsta, tycker jag och motivera dem att gå in lugnt. Men brasklapp för takhöjd och dörröppningar, så hästen inte skadar sig om den reser sig eller kastar sig.
 
Jag tror också på flock och lastbilslösningen.
Har du provat att lasta direkt från byggnad in i bilen om du har möjlighet? Det brukar lugna de värsta, tycker jag och motivera dem att gå in lugnt. Men brasklapp för takhöjd och dörröppningar, så hästen inte skadar sig om den reser sig eller kastar sig.

Ja tyvärr så har ju hästen aldrig blivit tagen in i mitt fina nybyggda skötselstall, så ska jag göra det får jag träna ytterligare ett moment i helgen 😅. Annars en god tanke.
 
Kanske egentligen bra tips för den kallblodskorsning, som ska lastas. Men hos en familj jag red hos hade gammal ponny som tvärvägrade transport (dock var stackarn illa tvungen kliva på den för sin sista resa), dom fick göra som dom gjorde när dom hämtade honom. Backa släpet in till stallet och då klev han på.
 
När jag skulle hämta mitt projekt av dåligt hanterad häst som levde i ständig flykt/misstänksamhet , reaktiv, explosiv och ogillade människor så lastade vi kompisen och sen projekthästen alldeles inpå/samtidigt så de fick åka tillsammans.
Hade aldrig fått in henne i ett släp annars.

Kan det fungera med bästa kompisen som dragplåster?

Min är extremt flockbeteende så en sån grej är ju ett 'enkelt trick' att ta till dock.
 
När jag skulle hämta mitt projekt av dåligt hanterad häst som levde i ständig flykt/misstänksamhet , reaktiv, explosiv och ogillade människor så lastade vi kompisen och sen projekthästen alldeles inpå/samtidigt så de fick åka tillsammans.
Hade aldrig fått in henne i ett släp annars.

Kan det fungera med bästa kompisen som dragplåster?

Min är extremt flockbeteende så en sån grej är ju ett 'enkelt trick' att ta till dock.
Japp, det kommer vi prova. Allra först kommer jag låta henne se på när mina grabbar får komma ut och käka nära kärran, skapa lite dragningskraft 😛.
 
MYCKET användbart, tack så mycket. Ska prata med vetten om det idag när hen kommer.
Min erfarenhet är att sedering funkar rätt dåligt vid lastning. Iaf om dom är mer åt ”vill inte” än rädda. Dom blir ju liksom avtrubbade och zoomar ut lite vilket bara gör det svårare att nå fram så att säga
 
En av mina halvblodsuppfödningar var omöjlig att lasta som unghäst. Tills jag fattade att den tyckte att det var obehagligt att det gungade under fötterna när den klev på luckan... När jag pallade upp släpet (enkelaxlat, utan stödben) så det blev stumt att gå på tog det 5 minuter att få in hästen i släpet. (Sen köpte jag ett tvåaxlat släp med stödben och hade aldrig mer problem) Har även träffat ett par hästar som tyckt att luckan varit obehaglig, någon av dem hoppade in i släpet från sidan för att slippa kliva på luckan.
Så, kontentan av mitt svar är - se till att det är stadigt att kliva på luckan, eller använd ett släp där man kan lasta utan ramp att gå på.
 
En av mina halvblodsuppfödningar var omöjlig att lasta som unghäst. Tills jag fattade att den tyckte att det var obehagligt att det gungade under fötterna när den klev på luckan... När jag pallade upp släpet (enkelaxlat, utan stödben) så det blev stumt att gå på tog det 5 minuter att få in hästen i släpet. (Sen köpte jag ett tvåaxlat släp med stödben och hade aldrig mer problem) Har även träffat ett par hästar som tyckt att luckan varit obehaglig, någon av dem hoppade in i släpet från sidan för att slippa kliva på luckan.
Så, kontentan av mitt svar är - se till att det är stadigt att kliva på luckan, eller använd ett släp där man kan lasta utan ramp att gå på.
Exakt det har jag upplevt med ett svårlastat kallblod. När hon kom in i släpet så tyngden kom över den enda axeln så tippade släpet till lite och ut flög hästen i hundra km i timmen. Insåg problemet och köpte boggie. Hästen glad och nöjd!
 
En av mina halvblodsuppfödningar var omöjlig att lasta som unghäst. Tills jag fattade att den tyckte att det var obehagligt att det gungade under fötterna när den klev på luckan... När jag pallade upp släpet (enkelaxlat, utan stödben) så det blev stumt att gå på tog det 5 minuter att få in hästen i släpet. (Sen köpte jag ett tvåaxlat släp med stödben och hade aldrig mer problem) Har även träffat ett par hästar som tyckt att luckan varit obehaglig, någon av dem hoppade in i släpet från sidan för att slippa kliva på luckan.
Så, kontentan av mitt svar är - se till att det är stadigt att kliva på luckan, eller använd ett släp där man kan lasta utan ramp att gå på.
Ooh, bra tips. Så var min första häst, jättestor nordsvensk. Stora umesläpets ramp gungade under hans jättehovar, men med stöd under gick det bättre att lasta.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 146
Senast: Mezcal
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 255
Senast: Lobelia
·
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: Noteca
·
E
Hästmänniskan Tråden hamnar här, då den på ngt sätt hör hit.. But here it goes. Jag: seriös, ambitiös 21-åring. Bor på trevlig lagom gård med paddock...
Svar
9
· Visningar
1 209
Senast: Kamikazepiloten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp