Extrem oförklarlig klåda...vad?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Ska ringa veterinären imorgon men vill gärna spåna lite mer er också.

Hunden är under utredning, eller den är snart klar och konstaterad atopi.
Hunden har sedan några veckor klarat sig bra med bad varannan till var tredje vecka utan att klia sig. Kortison har inte behövts på länge och huden är finare än den någonsin varit.

Men hunden har varit med husse ca en vecka i arbetet och har under tiden börjar klia sig mer och mer. Det är ALLTID utomhus och lite nattetid. Innan vi utredde honom kliade han sig endast inomhus och nattetid, mycket sällan ute. (Han har då kliat på de för allergi typiska ställena som armveck, hals,öron och ljumskar.)
Han har bott ihop med husse och hans kollegor i ett uråldrig hus där ventilation och dyl varit värdelöst. Även husse har känt att han varit tjock i halsen och att luften varit väldigt tung i huset (mögel?)

I dag har det varit värre än värst, så fort vi går utanför dörren så kliar han sig hysteriskt. Han kliar sig på halsen, magen, ryggen, benen, huvudet,öronen och sidan av kroppen. Egentligen överallt utom mun, rumpa och svans. Han som älskar att träna lydnad och är otroligt säker på platsliggning avbröt t.o.m den idag för att klia sig. Detta är inte alls likt honom.

Jag funderar på om det är löss? loppor? Eller vad kan det vara? Han har även blivit mjällig i pälsen vilket han aldrig varit innan.

Tanken att det varma vädret har orsakat att atopi allergin förvärrats har slagit mig, men borde han inte klia sig inne också då?

Tankar?

(Hunden kommer INTE att vara med fler gånger om övernattningen sker i denna byggnad. Vi visste inte heller innan att den skulle vara i så "dåligt" skick så några kommentarer angående att det va fel att ha hunden där behövs inte. Det kommer inte upprepas).
 
Sv: Extrem oförklarlig klåda...vad?

Du bör behandla mot loppor, oavsett om hunden har det eller inte. Efftersom just allergisk dermatit orsakat av loppbett är den vanligaste allergin på hund är det något man bör göra om misstanke om allergi finns. Du har en hel del preparat att välja emellan; Frontline, Effi-pro, Advantage etc.

Hur mycket kliar han sig på en skala från 0-10 där 0 är ingenting och 10 är extrem och ständig klåda? Kan det vara så att han fått rävskabb? Då brukar de klia sig extremt mycket, oftast väldigt plötsligt. Annars kan det vara så att det är pollen han reagerar på. Tydligen har det startat rätt tidigt i år.
 
Sv: Extrem oförklarlig klåda...vad?

Loppallergi är globalt sett den vanligast förekommande, men det gäller inte under svenska förhållanden. Sen kan det ju vara en bra idé att lopp-profylaxa ändå, men jag tycker att man i det här fallet bör utesluta rävskabb först, dvs hoppa de receptfria preparaten och istället med veterinär hjälp behandla med exempelvis Stronghold eller Advocate.
 
Sv: Extrem oförklarlig klåda...vad?

Tar de preparaten loppor/löss också? Vore ju smidigt isf!

Malibu_stacy: Inomhus en 2, ute en stark 7. Han kliar sig inte konstant men definitivt mer än han gjorde innan han va iväg med husse. Konstigt att inte veterinären ville utesluta loppor då?
Pollen redan? Hoppas verkligen inte det är pga pollen han kliar sig! Måste vara hemskt jobbigt för hunden att vara allergisk emot de!

Ska prata med veterinären imorgon iaf! Kan inte hitta några djur på hunden, men ska kolla igen sen när han vaknar!
 
Sv: Extrem oförklarlig klåda...vad?

Hassel har hållit på i flera veckor och söderut blommar även al. Så visst skulle det kunna vara pollen.
 
Sv: Extrem oförklarlig klåda...vad?

Hassel kliar fint i mina ögon lungor redan nu. Vilken charmant vår det kommer bli!
 
Sv: Extrem oförklarlig klåda...vad?

Roligt! Han visade ingen överkänslighet mot detta när heska testet gjordes men det är ju långt ifrån 100% tillförlitligt. Får hoppas på rävskabb!
 
Sv: Extrem oförklarlig klåda...vad?

Nu vet jag ej var du bor, men söderut i landet finns det problem med loppor.
Stronghold (som behandlar rävskabb) tar även dessa, dock måste du till veterinär då det ej är receptfritt som många andra "ohyremedel".
Prova även att bada hunden oftare nu när den kliar så mycket. Varannan dag kan krävas till en början.
Vad använder du för schampo? Och får hunden något annat för att underlätta allergin; essentiella fettsyror, antihistaminer etc?
Foderallergi är helt uteslutet?
 
Sv: Extrem oförklarlig klåda...vad?

Västra Götaland! Symtomen stämmer in så bra på skabb eller loppor. För han hade inte dessa problem innan han va med husse där ute! Men har telefontid klockan 15. Hoppas de är ett enkelt problem att lösa nu för luften börjar gå ur mig. Hunden mår i dagsläget inte som en hund förtjänar att må, bra.

Blir en fullständig genomgång av hunden den här gången! Han ska kolla upp inifrån och ut. För jag känner på mig att någonting är fel och det har inte med allergi att göra. Men sen har jag aldrig haft en hund med allergi så det kanske är så enkelt som att han är sämre i sin allergi "bara".

Schampot vi har heter TrizCHLOR tm 4 (dermapet). Detta har den senaste tiden inte hjälpt utan snarare försämrat.
Han åt allerifodret som han skulle men såg ingen förändring. Har inte blivit försämrad under provokation. Åt James wellbeloved anka för att ge en proteinkälla han aldrig ätit innan, ingen förändring. Klarade inte att hålla hull på detta trots dubbel mängd mot rek. Har sedan gett VoH.

En sak till som jag märkt är att hans näsa rinner en hel del.
Han är även väldigt loj.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 908
Senast: Fraegd
·
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Seabaz
·
J
Hundhälsa Min hund har sedan ca 6 veckor sedan varit irriterad på ena sidan och ena benet. I början tänkte jag inte på det så mycket då han inte...
Svar
15
· Visningar
13 922
Senast: jappisen
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 406
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp