Extrema hundar och andra djur

Det syns och förstås när hundar behöver kisa ofta. Många behöver kisa så ofta att muskulaturen anpassar sig därefter samt att det blir så få tillfällen då de inte kisar (mer eller mindre) att det blir svårt att få en bild på hunden då hen inte kisar.
Och hur vet du om hon behövde kisa ofta av att titta på en enda ögonblicksbild? Det behövde hon inte!
 
Och hur vet du om hon behövde kisa ofta av att titta på en enda ögonblicksbild? Det behövde hon inte!
Bra!

* Generellt, när man ska visa upp en hund och att denna bilden ska respresentera hur en viss hund ser ut, så väljer man ej ej bild där hunden kisar eller blinkar. Det betyder ej att det inte förekommer, men jag TROR att det är så att man blir lite hemmablind och att det KAN vara så att hunden i fråga kisade oftare än vad den som ser hunden varje dag upplever det som.
Hundens uttryck formas en del av att den kisar ofta
Såklart vet du mer om hunden i fråga än jag. Jag har ett utifrånperspektiv. Jag tror att det är bra att se på saken både inifrån och utifrån, därför säger jag vad jag ser.
 
Det syns och förstås när hundar behöver kisa ofta. Många behöver kisa så ofta att muskulaturen anpassar sig därefter samt att det blir så få tillfällen då de inte kisar (mer eller mindre) att det blir svårt att få en bild på hunden då hen inte kisar.
Ser ut som en helt normal långhårig hund när man drar lite i pälsen för att sätta upp en tofs, jisses vad du tar i.
 
Ser ut som en helt normal långhårig hund när man drar lite i pälsen för att sätta upp en tofs, jisses vad du tar i.
Nej, det gör det inte, det är en glosögd hund (att det finns värre vet jag, men man bör ha mer marginaler än här).
Huvudet är för litet vilket i detta fall synligt påverkar ögonen och ofta även att det blir för trångt i munnen, öronen osv. Det är onödigt att inte ha marginaler och här är gränsen tydligt nådd.

Det är inte jag som tar i, de är de som ska pressa hundar under 5 kg som tar i.
 
Nej, det gör det inte, det är en glosögd hund (att det finns värre vet jag, men man bör ha mer marginaler än här).
Det är inte jag som tar i, de är de som ska pressa hundar under 5 kg som tar i.
Jösses. Jag lovar att shiban också kisar om jag drar henne lite i öronen, och kan nästan garantera att dina fluffar gör detsamma om jag luggar dem över pannan trots att de kanske väger över fem kilo (vad nu det har med kisande ögon att göra). Men never mind, jag tycker bara att du kan tagga ned lite med besserwissertonen.
 
Jösses. Jag lovar att shiban också kisar om jag drar henne lite i öronen, och kan nästan garantera att dina fluffar gör detsamma om jag luggar dem över pannan trots att de kanske väger över fem kilo (vad nu det har med kisande ögon att göra). Men never mind, jag tycker bara att du kan tagga ned lite med besserwissertonen.
Du menar att personen i fråga har satt upp tofsen så hårt att ögonen poppar ut? Nej, det räcker inte, du ser ju det symtomatiska, både från liten storlek och dvärganlag i sig.
Nej, tamhunden ser inte ut så överlag.
Det är inte jag som har satt ihop symtombilden vad gäller olika dvärganlag. Du kan studera den själv när du vill. Finns flera olika dvärganlag precis som hos ex människan.
 
Du menar att personen i fråga har satt upp tofsen så hårt att ögonen poppar ut? Nej, det räcker inte, du ser ju det symtomatiska, både från liten storlek och dvärganlag i sig.
Nej, tamhunden ser inte ut så överlag.
Det är inte jag som har satt ihop symtombilden vad gäller olika dvärganlag. Du kan studera den själv när du vill. Finns flera olika dvärganlag precis som hos ex människan.
Eh, nej. Vadå räcker? Jag förstår inte vad du svarar på, så jag avslutar det här nu.
 
Men herregud, var har jag skrivit det? Citera gärna.
Du ställde en fråga och jag svarade på den. Vad jag menade med "räcker".
Du skrev att du nästan kan garantera att mina fluffar ser ut så om en sätter upp luggen på dem. Jag menar på att det räcker inte för att ögonen ska ploppa, hunden behöver en viss typ av dvärganlag för det vilket du också ser på att nosen blir så liten att om hunden har full tanduppsättning så finns där inga tillräckliga mellanrum mellan tänderna osv.
Förnekar du att det finns olika dvärganalag hos hund? Eller att den nämnda individen har ett av dem?
 
Du ställde en fråga och jag svarade på den. Vad jag menade med "räcker".
Du skrev att du nästan kan garantera att mina fluffar ser ut så om en sätter upp luggen på dem.
Jag förstår fortfarande inte var jag skrivit att en hund blir glosögd för att man sätter upp luggen på den. Jag säger att den ofta kisar om man drar den i pälsen. Det gör för all del jag också.
 
Jag förstår fortfarande inte var jag skrivit att en hund blir glosögd för att man sätter upp luggen på den. Jag säger att den ofta kisar om man drar den i pälsen. Det gör för all del jag också.
Ja, du säger att den kisar och personen som visade bilden säger att det var för ett ögonblick.
Vad jag vill ha fram är att en anledning till att många hundar med denna typ av dvärgväxt kisar ofta (för att ögonen blir för blottade och torra) är just att de är glosögda, att det hör ihop. Det är jobbigt när det blåser i ögonen och har man mer av ögonen exponerade än vad som är nödvändigt så gör ju också stilla luft att det blir obehagligt.
 
Ja, du säger att den kisar och personen som visade bilden säger att det var för ett ögonblick.
Vad jag vill ha fram är att en anledning till att många hundar med denna typ av dvärgväxt kisar ofta (för att ögonen blir för blottade och torra) är just att de är glosögda, att det hör ihop. Det är jobbigt när det blåser i ögonen och har man mer av ögonen exponerade än vad som är nödvändigt så gör ju också stilla luft att det blir obehagligt.
Det är ju en helt annan femma.
 
Jag borde inte svara alls egentligen, men jag kommer inte att svara på någonting mer som skrivs
Ingen tofs, inget kisande, inga glosögon. Eftersom det definitivt kommer att kommenteras. Ja, hennes högra öga ser mindre ut. Det var för att hennes ögonlock inte öppnades helt när hon var valp. Själva ögat var helt normalt. Eftersom det också kommer att kommenteras att hon ser blöt ut under ögonen så var hon nyklippt i ansiktet och jag tog bort lite ögongrus med ögonrengöring
IMG_4117.jpeg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 340
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 509
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 786
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp