Extrema hundar och andra djur

Jag har väldigt svårt att få ihop seriös uppfödare och extremavlad hund (som de flesta chihuahuaor är) i samma mening. Eftersom många av defekterna hos dessa raser är direkt kopplade till den extrema exteriören.

Möjligtvis att en seriös uppfödare är den som försöker komma bort från den extrema och exempelvis försöker hålla vikten på minst 3 kg och gärna mer hos sina chihuahuaor (utan övervikt). Utöver såklart allt annat kriterier som fria patellor, slutna fontaneller, sunda tänder, bra andningsvägar, bra benstomme, lätta valpningar mm.

Men en för liten valp/hund från en sådan uppfödare har större risk att drabbas av fel på ovanstående än en större hund oavsett uppfödare eftersom de är en direkt konsekvens av den extrema exteriören hos dessa hundar.
Det enda jag har sagt om chihuahua är just det.

Jag är mycket hellre hundlös än tar mig an en till chihuahua/chihuahuablandning
 
Om du sätter nedre gränsen vid 5 kg så diskvalificerar du två av de sundaste raserna papillon och phalène, samt pudel och en drös till.

Det finns ett helt gäng små sunda hundar.
Du får allt lugna dig lite.

Det är inte det sunda i raser eller hundar som jag vänder mig emot.
Gränsen är inte absolut, men ja, man ska akta sig för de trenderna där även papilloner mfl blir mindre så en behöver ha det i beaktan, se till att det finns marginaler. Kolla sheltiesarna exempelvis, flera som blir mindre och mindre och även att dvärganlag kommer (liten hund har inte alltid dvärganlag, dvärg är mer än "liten"). Man kan ha en liten hund utan dvärganlag. Man kan ha en hund med bara ett av dvärganlagen. Men man brer på, man låter det typiska bli mer extremt eftersom det tävlas i det.
Jag vill också säga att det är inte jag som sätter gränserna.
 
Från Facebook så ursäkta all reklam och skit. 50 000 dollar?!
IMG_3885.png
 
Kan någon visa på en idag levande chihuahua som inte har mer eller mindre synbara besvär från ögonen?
Jag säger inte att de inte finns, men jag har bara inte riktigt sett dem senaste 15-16 åren
 
Jag hade lätt kunnat hitta en hund på 1,5kg, eller mindre, men den aveln vill jag inte stödja. Så har jag tur så råkar det födas en yttepyttevalp hos en seriös uppfödare och jag får äran att köpa den när det är dags, eller så kommer det att bli en normalstor valp eller en vuxen omplacering.

Ursäkta, men det fetade låter som att du hoppas på att seriös uppfödare ska råka få en defekt valp så att du kan få köpa en med gott samvete.
 
Ursäkta, men det fetade låter som att du hoppas på att seriös uppfödare ska råka få en defekt valp så att du kan få köpa en med gott samvete.
Jag har inga som helst planer på att köpa en defekt valp. I så fall är alla hundar som råkar falla utanför rasstandarden defekta
 
Det lät som att du hoppas på det.
Jag hoppas på att det kommer en liten toypudel. Liten behöver inte betyda defekt. Jag håller med om att risken att få en defekt yttepyttevalp ökar iom att många avlar på skit för att få fram så smått som möjligt, men är den från en frisk och sund släkt och bara råkar bli för liten så är inte risken större än för en vanlig toypudel
 
Jag hoppas på att det kommer en liten toypudel. Liten behöver inte betyda defekt. Jag håller med om att risken att få en defekt yttepyttevalp ökar iom att många avlar på skit för att få fram så smått som möjligt, men är den från en frisk och sund släkt och bara råkar bli för liten så är inte risken större än för en vanlig toypudel

Jo det är den. Risken för defekter kopplade till hundens storlek (eller här avsaknad av storlek) ökar ju mindre hunden är oavsett hur frisk släkten är.

Hundens knän, huvud, mun mm. är inte anpassad för att tillhöra ett så litet djur. Tänk att alla hundar härstammar från vargen som är iaf 10-20 gånger större och ska ha samma skelettdelar och tänder.

Det går inte att frångå normal anatomin hur mycket som helst utan att få fysiologiska defekter som med stor sannolikhet leder till lidande för hunden.
 
Jo det är den. Risken för defekter kopplade till hundens storlek (eller här avsaknad av storlek) ökar ju mindre hunden är oavsett hur frisk släkten är.

Hundens knän, huvud, mun mm. är inte anpassad för att tillhöra ett så litet djur. Tänk att alla hundar härstammar från vargen som är iaf 10-20 gånger större och ska ha samma skelettdelar och tänder.

Det går inte att frångå normal anatomin hur mycket som helst utan att få fysiologiska defekter som med stor sannolikhet leder till lidande för hunden.
I så fall ska ju alla hundar under 10kg utrotas. Det finns väldigt många hundar under 4kg som är friska och sunda. Varför skulle småhundar annars vara bland de hundar som blir äldst?
Sedan finns det hundar som mina som är fruktansvärt osunda pga aveln de kommer ifrån (och innan jag får mer skit för att jag stödjer osund avel: jag köpte den ena som valp innan jag visste bättre, de andra två är omplaceringar som inte har stöttat uppfödaren)
 
Jag måste säga att jag är förvånad över hur många som ser tex papillon och toypudel som extrema raser. Jag är väl medveten om att det finns problem med ögon, patella och tänder men både ögon och patella ska ju kollas hos veterinär innan avel. Jag hade verkligen önskat att fler hade lagt mer energi på tänderna men det verkar vara ovanligt tyvärr. Jag känner en som föder upp shih tzu och hon säger att det är svårt att hitta hundar som har helt korrekta tänder för det ligger så långt ned på många uppfödares prioriteringslista :down:

Här är min mycket extrema och osunda hund på 2,9kg. Den bästa hunden jag någonsin haft på alla sätt jag kan komma på. Ja, hon var ”sjuk”, men det var för att hon var vanvårdad och smockfull med giardia när jag fick hem henne och sedan blev hon felbehandlad av veterinären och inte för att hon var osund eller svagare på något sätt. Hade veterinären gett rätt behandling så hade hon var frisk på mindre än ett år istället för att behöva gå på kortison i nio år.
Ingen patellaluxation, ingen PRA, jättefina tänder till hon var 13,5 år. Hon hade katarakt men det var med stor sannolikhet pga kortisonet. Smidig och atletisk och med fantastiskt temperament
IMG_4010.jpeg
 
Jag hoppas på att det kommer en liten toypudel. Liten behöver inte betyda defekt. Jag håller med om att risken att få en defekt yttepyttevalp ökar iom att många avlar på skit för att få fram så smått som möjligt, men är den från en frisk och sund släkt och bara råkar bli för liten så är inte risken större än för en vanlig toypudel

Vad är det du gillar med yttepyttehundar? Varför har du hellre en toypudel på 1,5 kg istället för 3 kg när det är troligare att den på 1,5 kg har hälsoproblem?
 
Vad är det du gillar med yttepyttehundar? Varför har du hellre en toypudel på 1,5 kg istället för 3 kg när det är troligare att den på 1,5 kg har hälsoproblem?
Jag har hellre en på 3kg än en på 1,5kg, men hellre en på 2kg än på 3kg. Jag vet inte exakt varför. Varför fastnar vissa för golden istället för flatte eller labbe? Jag har haft två större hundar (eller ja, den ena var sambons, men jag hade hand om henne) och det passar inte mig med stor hund
 
Jag har hellre en på 3kg än en på 1,5kg, men hellre en på 2kg än på 3kg. Jag vet inte exakt varför. Varför fastnar vissa för golden istället för flatte eller labbe? Jag har haft två större hundar (eller ja, den ena var sambons, men jag hade hand om henne) och det passar inte mig med stor hund
Vad är en stor hund för dig då? Min katt väger drygt 6 kg... :p
 
I så fall ska ju alla hundar under 10kg utrotas. Det finns väldigt många hundar under 4kg som är friska och sunda. Varför skulle småhundar annars vara bland de hundar som blir äldst?
Sedan finns det hundar som mina som är fruktansvärt osunda pga aveln de kommer ifrån (och innan jag får mer skit för att jag stödjer osund avel: jag köpte den ena som valp innan jag visste bättre, de andra två är omplaceringar som inte har stöttat uppfödaren)

Det är väl ingen som pratat om att utrota hundar under en viss vikt?

Ja, det finns väldigt många småhundar som är friska och liten kroppsstorlek är också kopplat till längre livslängd hos hundar. Men det innebär inte ju mindre desto bättre.
De allra minsta raserna, t ex chihuahua, yorkshireterrier och pomeranian har, med få undantag(t ex fransk bulldog...) en tydlig överrisk att drabbas av patellaluxation i jämförelse med andra raser. Detta kan man se både i försäkringsstatistik och databaser över hundars undersökningsresultat. På finska Koiranet delas resultaten för pudlar upp i alla storlekar. Toypudlar har högst andel patellaluxation, följt av dvärgpudlar. Mellanpudlar har lägst andel. Med tanke på att det är samma ras säger det ändå något.

Vad gäller livslängd har Koiranet också intressant info. Visst kan små hundar leva länge, men medellivslängden för de minsta raserna är verkligen inte anmärkningsvärt hög. Det är först när man går upp ett snäpp i storlek som medellivslängden också skjuter uppåt och det är svårt att hitta någon medelstor-stor ras som kan matcha den. Dvärg- och mellanpudel har markant högre medellivslängd än toypudel.

(Både vad gäller utlåtandeår för patellaluxation och statistik för dödsår har jag tittat på perioden 2010-2021 i Koiranet. Information om överrisk för patellaluxation kommer från "The epidemiology of stifle joint disease in an insured Swedish dog population", länk till den finns HÄR.)
 
Jag har hellre en på 3kg än en på 1,5kg, men hellre en på 2kg än på 3kg. Jag vet inte exakt varför. Varför fastnar vissa för golden istället för flatte eller labbe? Jag har haft två större hundar (eller ja, den ena var sambons, men jag hade hand om henne) och det passar inte mig med stor hund

Kanske för att det är en annan ras med andra egenskaper. En del kanske uppskattar de olika pälsarna eller undviker hälsoproblem som finns i vissa raser.

Tycker du att det är gulligare med en miniliten hund för jag tänker att rent praktiskt kan väl inte 2 eller 3 kg göra någon skillnad?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 506
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 652
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 781
Senast: ako
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 373
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp