Extrema ryggsmärtor efter förlossning

Blueberry

Trådstartare
Hjälp mig, bukeakuten.

Om jag sover på rygg, ens bara en kvart, så fuckar min ländrygg ur. Jag vaknar av smärtan, och den är förlamande. Jag har aldrig varit med ont på det här sättet förut, det är vidrigt. För att kunna byta position från ryggläge krävs all min fysiska och mentala kraft. :arghh::cry:

Ligger jag på sidan med mina knän uppdragna släpper smärtan relativt snabbt, men att ta sig från ryggläge till sidoläge tar lång tid pga alla rörelse gör ont som satan. Ligger jag på sidan hela natten har jag inte ont, men kroppen vill verkligen rulla över på rygg av gammal vana. Har försökt palla upp, det funkar ibland men oftast inte.

Födde barn för snart två månader sedan, sover med bebisen som liggammar på nätterna. (Amningen förhindrar att jag medicinerar, plus att jag inte kan förutse när jag kommer vakna av smärtan.) Tror att det började någon vecka efter förlossningen.

Är hyfsat stark i bål/mage/core och är aktiv om dagarna.

Smärtan har sitt centrum långt ner i ländryggen, en bit till höger om ryggraden. Jag misstänker att det är någon nerv som är arg och orsakar det här och som blir galen när jag ligger på rygg. På dagarna märker jag inte av det.

Ska till MVC på onsdag, kommer självklart ta upp det då.

Behöver tröst och råd. :cry:
 
Kramisar massor. Jag har en bra kiropraktor pma om du är i behov efter du kontaktat sjukvården . Går att få på remiss från landstinget.
 
Hjälp mig, bukeakuten.

Om jag sover på rygg, ens bara en kvart, så fuckar min ländrygg ur. Jag vaknar av smärtan, och den är förlamande. Jag har aldrig varit med ont på det här sättet förut, det är vidrigt. För att kunna byta position från ryggläge krävs all min fysiska och mentala kraft. :arghh::cry:

Ligger jag på sidan med mina knän uppdragna släpper smärtan relativt snabbt, men att ta sig från ryggläge till sidoläge tar lång tid pga alla rörelse gör ont som satan. Ligger jag på sidan hela natten har jag inte ont, men kroppen vill verkligen rulla över på rygg av gammal vana. Har försökt palla upp, det funkar ibland men oftast inte.

Födde barn för snart två månader sedan, sover med bebisen som liggammar på nätterna. (Amningen förhindrar att jag medicinerar, plus att jag inte kan förutse när jag kommer vakna av smärtan.) Tror att det började någon vecka efter förlossningen.

Är hyfsat stark i bål/mage/core och är aktiv om dagarna.

Smärtan har sitt centrum långt ner i ländryggen, en bit till höger om ryggraden. Jag misstänker att det är någon nerv som är arg och orsakar det här och som blir galen när jag ligger på rygg. På dagarna märker jag inte av det.

Ska till MVC på onsdag, kommer självklart ta upp det då.

Behöver tröst och råd. :cry:
Stackars dig! Gå till sjukgymnast, är mitt råd. Det hjälpte när jag fick problem efter graviditet.
 
Stackars dig! Gå till sjukgymnast, är mitt råd. Det hjälpte när jag fick problem efter graviditet.

Min vårdcentral (som är fantastisk) har både sjukgymnaster och ett gym (läs: eget fysioterapicenter), så det borde finnas prima resurser att nyttja där. Hoppas att jag får tid där snabbt.
 
Senast ändrad:
Hjälp mig, bukeakuten.

Om jag sover på rygg, ens bara en kvart, så fuckar min ländrygg ur. Jag vaknar av smärtan, och den är förlamande. Jag har aldrig varit med ont på det här sättet förut, det är vidrigt. För att kunna byta position från ryggläge krävs all min fysiska och mentala kraft. :arghh::cry:

Ligger jag på sidan med mina knän uppdragna släpper smärtan relativt snabbt, men att ta sig från ryggläge till sidoläge tar lång tid pga alla rörelse gör ont som satan. Ligger jag på sidan hela natten har jag inte ont, men kroppen vill verkligen rulla över på rygg av gammal vana. Har försökt palla upp, det funkar ibland men oftast inte.

Födde barn för snart två månader sedan, sover med bebisen som liggammar på nätterna. (Amningen förhindrar att jag medicinerar, plus att jag inte kan förutse när jag kommer vakna av smärtan.) Tror att det började någon vecka efter förlossningen.

Är hyfsat stark i bål/mage/core och är aktiv om dagarna.

Smärtan har sitt centrum långt ner i ländryggen, en bit till höger om ryggraden. Jag misstänker att det är någon nerv som är arg och orsakar det här och som blir galen när jag ligger på rygg. På dagarna märker jag inte av det.

Ska till MVC på onsdag, kommer självklart ta upp det då.

Behöver tröst och råd. :cry:
Hur ter sig smärtan? Strålar den ned i benen?

För att vara en riktig party pooper; det kan vara ett diskbråck. Enligt mina ortopeder är det inte helt ovanligt att kvinnor drar på sig diskbråck/diskbuktningar i just ländryggen vid förlossning..
 
Min rygg var också fucked up efter mina förlossningar och kiropraktorbesök, stretchning och regelbunden styrketräning har tagit bort det.

Hoppas du får bra hjälp!
 
Hur ter sig smärtan? Strålar den ned i benen?

För att vara en riktig party pooper; det kan vara ett diskbråck. Enligt mina ortopeder är det inte helt ovanligt att kvinnor drar på sig diskbråck/diskbuktningar i just ländryggen vid förlossning..

Jag är ganska bra på att ”utforska smärta” och provar lite nya grepp mot den här emellanåt, så jag anser att jag känner den ganska bra nu.

När jag vaknar på natten känns det som att jag har blivit skjuten med ett hagelgevär på nära håll, att det liksom är ett bortskjutet hål. Jag känner mig nästan förlamad eftersom jag inte har någon styrka att röra mig pga ont och inte kan röra mig utan att smärtan blir värre. Det blixtrar mer än strålar, men är mer fokuserat till sjävla ländryggen - även om det gör ont när jag rör benen. Eller det gör egentligen ont i ländryggen oavsett vilken kroppsdel jag än rör på.

Så otäck smärta!
 
Jag vill understryka att jag inte har ont på dagen och om jag bara lyckas lägga mig på sidan (vilken kvittar) så försvinner smärtan ganska snabbt, i princip på några minuter.

Att ta mig från ryggläge till sidoläge är dock både smärtsamt och tidskrävande.
 
Min vårdcentral (som är fantastisk) har både sjukgymnaster och ett gym (läs: eget fysioterapicenter), så det borde finnas prima resurser att nyttja där. Hoppas att jag får tid där snabbt.

Sjukgymnast kan du kontakta utan remiss, i alla fall är det så hos oss och jag fått känslan av att det är så i hela Sverige? Dvs du kan ringa dit direkt och boka tid! Gör det istället för att vänta till ons och sen invänta att barnmoskarn har skickat ditt ärende vidare osv osv. För sådär kan man inte ha det :(
 
Finns en som ”masserar” i Grums som är väldigt duktig på att få bort konstiga krämpor. Inte klassisk massage utan mer akupressurliknande, vet inte ens hur jag ska beskriva det..

Vet att hon bland annat lyckades hjälpa en som dragits med smärta i 20 år efter förlossning.

Sitter det muskulärt eller beror på något muskulärt så är hon superbra på att få bort problemet :)
 
Finns en som ”masserar” i Grums som är väldigt duktig på att få bort konstiga krämpor. Inte klassisk massage utan mer akupressurliknande, vet inte ens hur jag ska beskriva det..

Vet att hon bland annat lyckades hjälpa en som dragits med smärta i 20 år efter förlossning.

Sitter det muskulärt eller beror på något muskulärt så är hon superbra på att få bort problemet :)

Bra att veta :bow:
Börjar med att ringa Legevisittens fysioterapicenter i morgon :)
 
@Blueberry

Känns smärtan "inne i kroppen" med eller hur jag nu ska beskriva det?

Jag fick jätteont när jag låg på rygg efter andra förlossningen (precis som du beskriver) men det kändes liksom inne i magen bakom alla organ med eller hur fasiken jag ska beskriva det :p

Min man fick dra upp mig ur sängen om jag låg på rygg om jag inte la mig på sidan för då kunde jag glida ur sängen ungefär som man vore höggravid och ska ta sig ur sängen.
Det tog ett tag men sen gick det över.
 
Jag hade en hel del problem med ryggen efter förlossningen. Tror dels det var pga att vi samsov och jag låg blixtstilla för att inte rulla på lillen. Det är i princip borta nu (han är 18 månader). Kanske fanns det samband med amningshormonerna också.

Mitt bästa tips är att ha en lagom tjock huvudkudde mellan eller under låren när du sover. Jag har en rätt tjock kudde, men tror man får prova sig fram. I ditt fall där ryggliggande är ett problem skulle jag lägga kudden under låren/knävecken (prova dig fram). Det gjorde iaf underverk för mig.
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 783
Senast: tuaphua
·
Gravid - 1år Vet att jag läst någonstans att som gravid ska man ta för vana att sova på vänster sida om man nu ligger på sidan och sover, detta för...
2
Svar
20
· Visningar
6 046
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 317
Senast: dpmatte
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
2 917
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp