Extreme Makeover för vippan...

Sv: Extreme Makeover för vippan...

Fast vi ska upp i regional till hösten *sträcker på mig ;)*

Jag har kollat runt väldigt mycket nu och kommit fram till att vissa detaljer är viktigare än andra. En snygg kavaj är ett måste, därför tänker jag sy upp en precis som jag vill ha den, och är rätt säker på att den blir dösnygg. GPA-hjälm ska inhandlas.
Snygga täcken har jag, nya transportskydd ska dock inhandlas (blir nog M Todd eftersom jag ska på försäljningsdag där) och matchande täcke. Ev kommer jag beställa ländtäcke med brodyr *ser pengarna rulla iväg*.

Är jag helt dum om jag faktiskt köper ett par stövlar från Horsehead *hukar*. Skulle egentligen bojkotta H**ks, men min ekonomin tillåter inte stövlar för 5000 spänn och dessa är helt okej i mina ögon...

Kan ju tillägga att jag är 20 år och betalar för 2 hästar själv plus att allt detta kommer jag att få betala själv, och det ska köpas in på några månader, så jag får nog vara snål... Även om märkestönten i mig skriker och säger NONONO... ;)

Och, är jag helt korkad som går på mitt svarta schabrak eller det är tråkigt??? Jag diggar svart och en häst med bara svart...? Eller det blir kanske vitt ändå...

//E

Du kan ju alltid skicka en bild på sadeln och säga vilken färg på lädret du har på sadeln och tränset så blir de lite lättare för oss att få dej lite matchande ;) och vad du gillar för färger förstås. Själv tycker jag bara svart är jäkligt snyggt på vissa hästar, även om de kan bli lite tråkigt ibland. Lite färg skadar inte!
(gärna en bild på hästen!)

Sadlen är lite skum i färgen... Den är typ brun/svart, men jag säger att den är svart... En kieffer hopp, har nog varit grå i mocka när den var ny... Jag har bara svart läder annars och silverspännen på allt och självklart "silverbett" (pelham)

//E

Okej :D

Skippa stövlarna från Hööks och köp dessa istället, Equi Comfort Field Boots från www.mantorpstravshop.se eller nåt. 1600 pix + frakt, så SJUKT sköna.

Nja, svart schabrak tycker jag inte att du ska ha... Det blir trist. Satsa hellre på ett marinblått, eller vitt.

Det här tycker jag;

Du själv Prydliga välputsade stövlar eftersom du hade tänkt köpa en GPA, hade jag valt en grå och sedan ha en mörkgrå kavaj till.
Lokal kan man ju rida utan kavaj så en snygg mörkgrå tröja med v-ringning och tävlingsskjorta under är också snyggt

Hästen
Sadel som passar och träns du tycker om, du verkar ju redan ha grejor på den punkten så varföpr oroa sig så länge det är enhetligt med samma färg, väl rengjort och putsat så finns det inget att oroa sig för. Vitt schabrak av valfri modell och valfritt om du vill ha asporal eller inte.
Personligen har jag inte pasporal på tävlingsschabrak eftersom min pålla är lång i kroppen och pasporalerna framhäver det.

Tänk hel ren och prydligt så löser sig allt och lycka till

Apo

Tack för tipset!! de var ju ännu billigare än de andra och sg bättre ut.

Nu tänker jag så här, om jag nu ska ha grått på kavaj och hjälm, varför då inte grått schabrak?

Egentligen har jag ju alltid blått, så jag kanske kör allt i blått i stället och svart läder... *suck*

//E

Grå kavaj, grå hjälm, grått shabrak (kanske mecd hästens namn broderat in i svart?) och svart läder. De blir snyggt tror jag! Och som någon nämnde, i lokal tävling är det snyggt med en grå tröja med shortan under. Och om hästen behöver. grå eskadron... fast de blir nog för mkt grått. svarta är bättre.. Och fårskinnspad och fårskinn i benskydden. fint! (om du har pullar kan du ju alltid ha ludd under padden där med:P ) Och om du har förbygel kan du ju ha grå/blå resår... fint! fast blir det kanske litemkt grått då? vet inte... känn efter själv. :) Eller så kan du ha allt i blått. Fint det med!

Senast ändrad av en moderator:

sätt in en bild på hästen och den utrutningen som du har nu! tycker att ludd och resår och sånt hör hemma mer på ponny (om det inte behövs), på stor häst ska det vara stilrent med läder förbygel eller martingal och skydd osv.. det viktigaste är dock att du inte har schabrak och huvva som inte är samma märke eller färg!!! största NO NO just nu... satsa även på ett normal stor schabrak! men gärna en bild...

har tyvärr ingen bild...

Hästen är brun, påminner en hel del om Mynta (dvs samma färg, liten och ingen större skönhet), utan tecken, har dock ett fint litet huvud.
Tränset jag har är runtsytt, fast pannband och nosgrimma är rundsytt flätat, lite speciellt... Blir kanske ett MT-träns på måndag, får se hur finanserna går ;)
Sadeln, kieffer hopp, ska se om jag hittar bild på nån sida nånstans...

//E

Kan du lägga lite mer pengar på stövlar så är Sarm Hippique väldigt fina och bra stövlar som finns att köpa på ganska många ställen, de kostar ca 2700
Gillar bäst de utan snörning ;)

Som sagt så tycker jag du ska akta dig för att matcha för mycket i samma färg. Det ser inte proffsigt och snyggt ut, bara dumt :o
Och brodyr men hästens namn är sånt man har när man rider ponny... ;) Vitt schabrak med snygg kant röstar jag för!
Men du gör ju såklart som du tycker är snyggast :)

Nja, broderat schabrak har jag redan och det är väl inte riktigt min grej... Jag tänkte beställa ett ländtäcke med brodyr OM det skulle vara nåt brodyraktigt.

Utsrustning, jag har en del attiraljer på hästen redan, martingal, benskydd, boots, osv, så jag väljer nog att köra det enkelt, utan massa ludd. Man ser ju ofta ponnyer med fullt med grejer och sen ludd överallt... Pullar är uteslutet eftersom jag rider på stångbett och det skulle inte bara var obekvämt och fel utan också se överdrivet ut.

Jag är himla svag för blått, så det blåa kommer nog att överväga. Kavaj och hjälm tänker jag matcha så långt det går och sen blir nog det mesta andra i svart, förutom schabrak och då min skjorta som jag tycker man kan ändra lite... Det kanske blir ljusblått *blinkblink*
Nej, vitt, svart och marin lutar det åt för tillfället.

Tack för alla tips!!!!

//E

Tycker det låter fint :)

Du får visa före och efter bilder sen!

Senast ändrad av en moderator:

:) Det är ju inte katastrof nu, men lite stil får man ju ha ;)

Tänk om jag hade kommit dit med massa ludd och skydd på omöjliga ställen och sett ut som en ponnyryttare, då hade jag ju skämt ut er ;)

//E

Jag usch! :crazy: Det hade förstört mitt rykte som tävlingsstylist :D
(Jag brukar inte kunna låta bli rätta till och fixa lite när kompisar ska tävla :angel: )

har du tänkt fortsätta tävla i fortsättningen?

Annars kan man faktiskt låna kavaj av någon klubbkompis elelr liknande.

Dessa saker ä relativt dyra och ska du bara tävla typ två gånger om året kan det kanske vara en onödigt investering?

Man kan även hålla ögonen öppna på beg annonser och auktionssajter. (tänkte på att du sa att du bodde lite avigt till)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka