Extremt frusna hästar

Sv: Extremt frusna hästar

Jag håller med flera av er.
En häst som fryser som ni beskriver är i större obalans än vad den borde vara. Alla är mer eller mindre i obalans, och kan man hjälpa till att söka mot balans så får hästen en bättre hälsa. (Jag påstår inte att det är något "fel" på din häst.)

Enligt TCM så är
Höst= Vind =tjocktarm, lunga
och Regn= Njure
Vind gör så att symtom flyttar på sig i kroppen.
Därför blir det värre för vissa när det blåser och regnar.

Kan du energibalansera din häst så kommer den att må bättre, helt klart. Hitta den svaga länken och stärk den.
:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Extremt frusna hästar

asså ursäkta mig men va gör ni med era hästar fryser nu? de måste vara något annat med dom eller så får dom för lite mat ! dom är gjorda för att vara ute och inte i någon box hela dagarna som jag såg att någon skrev att hon helldre hade inne hästen än att frysa ge den mer mat då eller låt en vetrinär titta på hästen!
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag håller med flera av er.
En häst som fryser som ni beskriver är i större obalans än vad den borde vara. Alla är mer eller mindre i obalans, och kan man hjälpa till att söka mot balans så får hästen en bättre hälsa. (Jag påstår inte att det är något "fel" på din häst.)

Enligt TCM så är
Höst= Vind =tjocktarm, lunga
och Regn= Njure
Vind gör så att symtom flyttar på sig i kroppen.
Därför blir det värre för vissa när det blåser och regnar.

Kan du energibalansera din häst så kommer den att må bättre, helt klart. Hitta den svaga länken och stärk den.
:)

BRA inlägg.
För övrigt så förstår jag vad Nussikan säger i det att det är SANT att många övertäckar sina hästar otroligt mycket och bortförklarar det med att "just den HÄR individen är SÅ känslig". det händer OFTA att människor applicerar sin egen frusenhet och sin mänskliga förmåga att tåla kyla regn och rusk, till hästen. Det Nussikan säger (tror jag) är att man ska ha ordentliga BELÄGG för att hästen faktiskt fryser, inte lägga på täcken i lager IFALL att, för att man tex bestämt sig för att "min häst är av Blod och fryser därmed självklart".

det finns intressanta studier som tex behandlar saker som att hästens kondition och ämnesomsättning avgör MER än om den är klippt osv, huruvida den fryser eller ej. Tävlingshästar i topp kondition är de som oftast har MEST tålighet mot kyla, ÄVEN om de är klippta, än tex en oklippt konvalecent/hobby häst i dålig kondition. Att då bevittna faktumet att tävlingshästar i toppkondition ofta är de som är MEST täckade, - ja det väcker tankar tycker jag.

summa summarum så är det väl det att man som sagt ska ha BELÄGG för att hästen fryser om man ska täcka upp, och om man INTE har det, så ska man undersöka ordentligt innan man drar slutsatsen.

Mackan/som har ett fullblod som klipps varje vinter, och som ALDRIG fryser ens i många minusgrader, om han har ett vettigt täcke med ca 100- 200g foder endast, och mat i hagen, utan är glad och varm!
 
Sv: Extremt frusna hästar

Nä, det regnar inte i öknen, men det kan som sagt bli väldigt kallt. och som jag skrev innan så står ju inte hästarna ute i regnet om dom har möjlighet att gå in under skydd. QUOTE]


Jo, visst. Din forskining under tre år verkar inte ha gett resultat. Iaf är de inte riktigt sanna. Våra fyra hästar stod ute, utan täcke, i stormen gudrun, i vinterstormen förra året och i snöoväder. De är alltid ute. Visserligen är de islandshästar, men två av dem har inte så lång päls. De hade fri tillgång på mat (nåja, nästan, ca. 1-2 h utan hö på förmiddagen) Vi tog t.o.m temp på tre av dem och de hade normaltemp!! Och helt olika pälsar har de inte gentemot grannarnas hbl.

Nu har jag en 18 årig foderhäst, isis, misshandlad som unghäst och med lite dåliga blodvärden. Han fryser som in i *ja ni vet*, man ser nästan revbenen. Han har gått upp senaste veckan! Innan såg man revbenen. Men han har förmodligen nästan alltid varit frusen, och han kan matvägra mycket, en gång matvägrade han nästan i en hel månad!! Det är fel på honom, och han fryser. Jag tror att sånna klenisar har något fel, större eller mindre.

Jag tycker personligen inte att man ska avla på dessa hästar, hade de varit vilda hade de strukit med och därmed inte bidragit med denna dåliga egenskap.

//Veronika
 
Sv: Extremt frusna hästar

Men ingen tror ju på att man har belägg för att hästen faktiskt fryser, istället får man höra att man är en jäkla klåpare som inte har en aning om hur hästar ska tas om hand.:mad:

Det är den faktorn jag inte gillar, sen tycker jag inte heller att man ska övertäcka hästarna, lagom är alltid bäst.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Läs ALLA inlägg NOGA innan du skriver, svaren finns där, min häst får tillräckligt med mat osv, MEN hon fryser ändå (nej jag hallucinerar inte).
 
Sv: Extremt frusna hästar

Menar självklart att det är något fel på hästar som är OTROLIGT frusna, och inte på dem som är frusna vid ihållande regn/blåst
 
Sv: Extremt frusna hästar

Menar självklart att det är något fel på hästar som är OTROLIGT frusna, och inte på dem som är frusna vid ihållande regn/blåst
Menar du att dom som fryser endast när det regnar och blåser är felfria?
Kan du förklara din teori?​
:bow:
 
Sv: Extremt frusna hästar

Men som de flesta skriver så är ju deras hästar extremt frusna vid regn o blåst (likaså min fryslort) men de klarar kyla bra. Min arabtjej kan gå ute i -20grader utan täcke o fryser inte då, men regnar o blåser det samtidigt då är det jobbigt för henne.
 
Sv: Extremt frusna hästar

En häst kan ju vrida i princip alla hårstrån på hela kroppen- för att kunna skapa ett varmt luftlager. När det blåser blåser det ju "igenom" pälsen, och när det är ihållande regn går regnet igenom pälsen och in på huden. Det är då de blir nerkylda. Hästar med tunnare päls har ju oftast lättare för att frysa- det säger ju sig självt. Regnet går lättare igenom, och blåsten kommer åt en större del av huden. Blåser det och regnar samtidigt öppnar vinden upp för regnet- det blir ännu kallare.

Jag stog ute i snöstormen i vintras och kände på våra hästar. De var faktiskt kallare där vinden "tog emot" än där pälsen fick skapa ett utrymme. Dock tror jag inte att våra hästar frös, för så pass kalla var de inte. Dessutom hade de ett lager fett :devil:

Bild från i vintras, dock mildare väder...

I kylan störs inte det varma luftlagret, och hästen klarar av kylan. Äter hästen dessutom, så kommer det i regel mycket värme innifrån. På hästkörkortet sa de att en islandshäst kan tåla ungefär minus 40 utan täcke medans ett halvblod tåler ca. 35. Detta endast om de äter hela tiden. Jag tror inte så jättemycket på detta, det beror nog mer på vilken typ av häst det är. Vad som har hänt tidigare i livet, vitamin-och mineralhalter, matsmältning m.m

Den nya har somsagt dåliga blodvärden, har blivit illa behandlad (okej, för 12 år sedan, men det sitter i) och så äter han inte så mycket som de andra, framförallt äter han långsammare. Han fryser, och fick vara täckad fram tills i maj i år.

Jag säger inte att det är något fel på era hästar som fryser vid enbart kyla, men att det KAN vara något.

Så tänker jag.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Kan tillägga- kolla på bilden, så ser man tydligt hur snön lägger sig ovanpå pälsen, och hur hårstråna står ut
 
Sv: Extremt frusna hästar

Varför e en del så trångsynta och dumma...att det skulle vara fel på en häst som fryser vid regn o blåst. Har själv ett fullblod som e jättefrusen,inget fel på honom men hästar som står högre i blod e i allmänhet väldigt mycket känsligare. Min förra häst frös aldrig,det e skillnad på hästar,jag blir så arg på dom som sitter och oroar hästägare att det skulle vara nåt fel på dennes häst. Vi som har det här problemet tycker att det e skit jobbigt och vill självklart att våra hästar oxå ska kunna vara nakna hela hösten. Nej fy vad arg jag blir folk vänder sig hit med problem och en massa självutnämnda proffs bara hugger...

:bow: :bow: Precis så känner jag med!! Bra skrivet
 
Sv: Extremt frusna hästar

*KL*

ANg päls så betyder lurvig/lång päls inte automatiskt att den håller värmen. Och kort päls betyder inte automatiskt att hästen fryser.

Valacken sätter björnpäls, inte jättelång men klar vinterpäls, luddig och ullig och han går under namnet 'den lilla luddponnyn' på vintern. Pälsen SER väldigt varm, tjock och gosig ut. Men den tycks vara helt kass, då han som sagt är en extrem fryslort.

Stoet sätter i princip bara marginell vinterpäls, den är kort, inte ullig/lurvig/annat och det SER UT som hon borde frysa häcken av sig. Jag har flera gånger fått frågan varför hon (iom att hon är så ung) är helklippt. Det har det frågats om redan sen hon var liiten. Men hon fryser enbart om hon är genomvåt och det blåser kall vind (dvs precis som de flesta hästar gör, kring noll och nederbörd i komb med blåst och hon fryser efter ett antal timmar). Jag misstänker den där korta, för ögat fjantiga pälsen är TÄT så det bara förslår, och att valackens för ögat ordentliga, prima vinterpäls mest bara är just ludd och ganska dålig när det kommer till kritan.

Så, det är INTE den som SER UT att behöva täckas som behöver täckas här.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Varför e en del så trångsynta och dumma...att det skulle vara fel på en häst som fryser vid regn o blåst. Har själv ett fullblod som e jättefrusen,inget fel på honom men hästar som står högre i blod e i allmänhet väldigt mycket känsligare. Min förra häst frös aldrig,det e skillnad på hästar,jag blir så arg på dom som sitter och oroar hästägare att det skulle vara nåt fel på dennes häst. Vi som har det här problemet tycker att det e skit jobbigt och vill självklart att våra hästar oxå ska kunna vara nakna hela hösten. Nej fy vad arg jag blir folk vänder sig hit med problem och en massa självutnämnda proffs bara hugger...

Äntligen en förnuftig människa :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jo, det är det jag menar med tunn päls. Precis som människor med tunnt hår:D Hårstråna sitter inte så tätt :p
 
Sv: Extremt frusna hästar

Det är just detta jag blir så arg över. islandspäls... Vad säger att mina islandshästar har mer päls än ditt hbl? förutom bilden då. Mina hästar kanske har lång men tunn päls. den skyddar inte så mkt. Nu är det inte mina "sportmodeller" som visas på bilden(Islandshästen är ju uppdelad i två grupper, urisis och sportisis). Mitt sto går med regntäcke+päls och ett tjockt lager fett nu i vinter.

Islandshästen är ochså avlad för att vara smäcker, och tyvärr får de grövre typerna inte lika höga exteriörpoäng, just för att man avlar fram en smäckrare häst.

lite off...
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 558
Senast: MiniLi
·
Träning Hej vi har en häst med Shivering. Skulle behöva alla tips och råd. Allt från tillskott/rätt ridning mm Han skadade sitt ena framben...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: EZMK
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 237
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp