Extremt frusna hästar

Sv: Extremt frusna hästar

Jag har inte orkat läsa alla svaren, men rätt många.
Jag har ett fruset fullblod! Han är först med täcke på sig på hösten, och sist av på våren!
Att låta hästar vara hästar tycker jag är bra, det låter väldigt fint! Men när vi väljer hingst till våra ston, inte går vi efter hur bra dom klarar sig hagen eller inte? Vi avlar för att få bra ridhästar avsedda för hoppning, dressyr, western, trav, galopp mm mm... vi avlar inte för att dom ska hålla sig varma och kunna vara ute dygnet runt i hagen! Därför har vi ju givetvis avlat fram hästar som inte klarar utelivet utan täcken när väderleken inte är 20-25 grader och strålande sol hela tiden och tack vare detta har täckesbranchen blivit stor!!!

Veterinären sa till mig när jag köpte mitt fullblod och jag hade svårt att få honom i hull, "han är avlad för att springa fort, inte för att hålla hull"... tycker det ligger endel i det... och detta har gjort även foderbranchen väldigt stor också ;)
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jo, det är klart. Men har man ingen topphäst som ska betäckas med ett toppsto så hade jag hellre stått över. Om man bara har familjens lilla fryslort eller så, som man så gärna vill ha ett föl efter... Då hade jag hellre höpt en syster eller bror till denna hästen. Är det bara så att hästen varit överäckad, dvs fått fryslortsbeteendet från något utifrån, är det ju inte samma sak.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag förstår det, men det verkar ju som om alla här inne tror att om hästen bara får mat och är i bra kondition får den päls som en "urisis". Det funkar ju dock inte så, andra faktorer spelar in, tex är hon ingen islänning och har dessutom fullblod nära i släkten.
 
Sv: Extremt frusna hästar

ANg päls så betyder lurvig/lång päls inte automatiskt att den håller värmen. Och kort päls betyder inte automatiskt att hästen fryser.
Jag håller med dig. I dom tillfällen som jag haft hästar med tjock eller lång päls så har det förknippats med minst 3 av dessa alternativ:
1. dålig allmänhälsa -utsatt för extrema förhållanden i förhållande till vad kroppen tål.
2. dålig tandstatus
3. dålig cirkulation, inre balans. Kroppen har svårt att ta upp näring. Delvis punkt 1.
4. lågt proteinvärde i fordret


Jag inbillar mig att även islänningar, precis som alla andra kallblod som har en bra hälsa och bra levsnadsförhållanden kan ha en normal vinterpäls, som inte är för tjock eller för lång. :cool:
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag håller med dig. I dom tillfällen som jag haft hästar med tjock eller lång päls så har det förknippats med minst 3 av dessa alternativ:
1. dålig allmänhälsa -utsatt för extrema förhållanden i förhållande till vad kroppen tål.
2. dålig tandstatus
3. dålig cirkulation, inre balans. Kroppen har svårt att ta upp näring. Delvis punkt 1.
4. lågt proteinvärde i fordret

Där sa du något intressant. Jag konstaterade nämligen att täckad, fullpälsad valack ju fick full vinterpäls, men 'kortare' eller tätare eller ja jag kan nog inte riktigt sätta fingret på vad, men inte så 'luddig'. Och då konstig nog frös mindre även utan täcke.

Och med min valack, som ju blivit mer frusen med åren (uppvuxen på lösdrift, knappt sett ett täcke på bild tills han var fyra) är jag ju ganska säker på att hans rygg spelar roll i bilden. och att ungstoet (ofrusna med tät päls) höll på att frya häcken av sig första hösten som föl berodde på att någonting var kraftigt i olag med pälssättningen - även om det inte syntes.

(För tandstatus, näringsupptag och proteinvärde har ju alltid vait uteslutna som orsak, men jag är helt säker på att det finns en orsak när en häst fryser trots full päls och fri tillgång på kvalitetsfoder, med bra tandstatus och i gott eller mycket gott hull. Då 'ska' de inte frysa normalt liksom)

Och jag tror många av de frusna hästarna skulle frysa mindre med fri tillgång t ex, även om det såklart inte hjälper alla (som jag ju vet mer än väl)
 
Sv: Extremt frusna hästar



Den där ser ut att ha en alldeles förträfflig vinterpäls (vackert komponerad bild förresten!). Om du kikar p bakdelen är pälsen tät och inte överdrivet lång, och pälsen är glansig, hästen ser 'rund och fin' ut och sammantaget en välmående häst.

Lång päls på benen får vissa, mitt kallblodssto (frös typ aldrig) var likadan, massa lurv på benen, men normal vinterpäls i övrigt.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Hur frusen är eran häst?

Själv har jag en häst som inte klarar av regn och blåst. Igår hade det regnat hela dagen verkligen spöregnat. Gick hem från jobbet vid fem för att äta och såg då att hon stod med huvudet nere i marken och tyckte inte om vädret.
Gick då ut för att hämta henne men jag fick inte komma nära henne. Hon stod och skakade och flyttade på sig så fort jag skulle ta på henne grimman. Såg ju att hon frös så jag hade bestämt mig att in skulle hon. När jag väl fick på henne grimman så va det bara att gå in men henne, tog väll ca 15 minuter att ens få klappa henne på halsen.

Hon fick ett varmt och skönt fleecetäcke på sig. Hon va inte ens blöt under täcket men täcket är väll kallt ändå jag vet inte varför hon frös så.

Idag har hon sitt tunna vintertäcke så sig ute så förhoppningsvis fryser hon inte, vill absolut inte ha henne inne hela dagarna bara för att det regnar.

Vad är det här för larvig tråd??? Har du aldrig hört talas om ett sunt hästliv????

Av med alla täcken och sparka ut den i en naturlig hage så ska du nog få se hur lycklig den blir.

Fråga, är den skodd??? Jo jo trodde väl det. Ta av skorna så skall du se att den slutar frysa.

Jag blir jättetrött på alla som förmänskligar sina hästar, Halåååå det är djur ni håller på med. :mad: :mad:




OBS!!!! Ironi.:p
 
Sv: Extremt frusna hästar

Där sa du något intressant. Jag konstaterade nämligen att täckad, fullpälsad valack ju fick full vinterpäls, men 'kortare' eller tätare eller ja jag kan nog inte riktigt sätta fingret på vad, men inte så 'luddig'. Och då konstig nog frös mindre även utan täcke.
Ja, han blir äldre. Ju äldre dom blir desto svagare blir njurens energi, kopplad till njurens meridian. När det inte finns någon energi kvar i njuren så är livet slut.

Och med min valack, som ju blivit mer frusen med åren (uppvuxen på lösdrift, knappt sett ett täcke på bild tills han var fyra) är jag ju ganska säker på att hans rygg spelar roll i bilden.
Ja, njuren påverkar cirkulationen och, om jag inte missminner mig, gör den sig speciellt kännande i ländryggsområdet, knän, hasor och öron. Njuren är i par med urinblåsans meridian, som löper längs hela ryggen...Vintern är ju deras årstid och kyla försvagar dessa organ.

(För tandstatus, näringsupptag och proteinvärde har ju alltid vait uteslutna som orsak,
Jag gissar att ju äldre en häst blir desto långsammare blir även nedbrytningen av näring i kroppen. Den får svårare att tillgodogöra sig den mat den äter, ovsett om tänderna är i "balans". Så jag tror att även en häst som får ett utomordentlig foderstat kan ha svårt att ta upp näring till 100%, förstår du resonemanget?
(Visserligen så är det väl uteslutande positivt för hästens hälsa ifall den kan få det bästa tänkbara, precis dina hästar får.;))

men jag är helt säker på att det finns en orsak när en häst fryser trots full päls och fri tillgång på kvalitetsfoder, med bra tandstatus och i gott eller mycket gott hull. Då 'ska' de inte frysa normalt liksom)
Ja orsaken är väl en inre obalans.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Extremt frusna hästar

Vad är det här för larvig tråd??? Har du aldrig hört talas om ett sunt hästliv????
Varför lägger du din energi på denna tråden??? Är det inte bättre att du skyndar dig att uppfinna den där situp-maskinen för hästar, som alla går och väntar på....:p :banana:
 
Sv: Extremt frusna hästar

Ja, njuren påverkar cirkulationen och, om jag inte missminner mig, gör den sig speciellt kännande i ländryggsområdet, knän, hasor och öron. Njuren är i par med urinblåsans meridian, som löper längs hela ryggen...Vintern är ju deras årstid och kyla försvagar dessa organ.

Nu tänkte jag mer på att han har skelettförändringar i ryggen, det är dock bara MIN teori, då jag mött många KS-hästar som - symptomlösa eller med symptom på KS i övrigt - varit 'överkänsliga' mot väta/vind/stark kyla och reagerat muskulärt mer i ryggen än man förväntar sig på en frisk häst.

(jmf mina två - unghästen kan komma in och skaka vilt, när hon är varm är det bra. Valacken kommer in och skakar och har sen ont i ryggen i två dar efter han blivit varm. Samma sak med bli nedkyld men inte så de börjat skaka, valacken reagerar lite i ryggen redan då, ungstoet inte. Valacken har röntgenförändringar i ryggen, stoet har det inte)

Jag gissar att ju äldre en häst blir desto långsammare blir även nedbrytningen av näring i kroppen. Den får svårare att tillgodogöra sig den mat den äter, ovsett om tänderna är i "balans". Så jag tror att även en häst som får ett utomordentlig foderstat kan ha svårt att ta upp näring till 100%, förstår du resonemanget?
(Visserligen så är det väl uteslutande positivt för hästens hälsa ifall den kan få det bästa tänkbara, precis dina hästar får.;))

Frågan är om 11 kan räknas som så 'gammalt' i sammanhanget? Jag har ju haft ett par gamla hästar, riktigt gamla, och det brukar vara på 'andra sidan 25' som ev hullproblem, mer proteinkrävande etc dyker upp.

Jag förstår dock precis ditt resonemang. Frågan är vid vilken nedsättningsgrad man t ex ser hullförändringar etc? Om hästen tar upp 97% av vad den eg kan ta upp, ser den då lika frisk ut som om den tar upp 100%? Dvs var går gränsen för när man ser att 'den här hästen föder sig inte som den ska'? (Jag har inget svar, bara funderingar).

Sen finns det ju andra anledningar till vajsin på näringsupptaget. Jag är ju ganska övertygad om att stoets hullproblem som ung berodde på någon form av magkänning, något litet begynnande magsår kanske? I och med att hon trots perfekt foderstat inte la på sig som hon borde, och inga fel på tänder eller dylikt. Men när hon fick foder speciellt framtaget för konv.hästar, som ska vara mer lättsmält (dvs lättare ta upp), mer 'magvänligt' etc så la hon på sig, och efter en period på det blev lättfödd (och har fortsatt vara lättfödd, och det har gått lång tid nu, utan det fodret och på trad foder istället)

Så nog är det ide att kika på helheten och inte bara på ridsportsbutikens sortiment av täcken allt. Även om man inte får gå vilse i att hitta svaren på annat håll, utan under tiden man försöker hitta svaret, och även i fortsättningen om man inte hittar det, ser till att hästen får den hjälp den behöver för att hålla värmen. (Sen om det är mat, ligghall eller täcke eller en kombination beror ju på det enskilda fallet)

Ja orsaken är väl en inre obalans.

Eller något annat :devil: jag säger inte att det INTE är inre obalans, men jag är inte säker på att det är det heller. Du vet jag är ju 'en sån där' som gärna vill kunna få det bevisat med 'vetenskapliga' metoder, typ kunna ta ett blodprov och få svar, och så inbillar jag mig ju att det måste finnas ANDRA symptom på den obalansen med? Samtidigt ska man inte förakta den 'österländska' medicinen, så jag lämnar frågan öppen.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Nu tänkte jag mer på att han har skelettförändringar i ryggen, det är dock bara MIN teori, då jag mött många KS-hästar som - symptomlösa eller med symptom på KS i övrigt - varit 'överkänsliga' mot väta/vind/stark kyla och reagerat muskulärt mer i ryggen än man förväntar sig på en frisk häst.
Ja och då lär får hästens energistörningar i meridianerna som löper längs ryggen, som ett brev på posten....

Frågan är om 11 kan räknas som så 'gammalt' i sammanhanget?
Ja, om kroppen känner sig som mer än 11, dvs om det finns skador som sätter ner energin i kroppen så är det väl inte omöjligt.
Själv har jag känt mig som 85 ibland. Har inte du?;)

Jag förstår dock precis ditt resonemang. Frågan är vid vilken nedsättningsgrad man t ex ser hullförändringar etc? Om hästen tar upp 97% av vad den eg kan ta upp, ser den då lika frisk ut som om den tar upp 100%? Dvs var går gränsen för när man ser att 'den här hästen föder sig inte som den ska'? (Jag har inget svar, bara funderingar).

Sen finns det ju andra anledningar till vajsin på näringsupptaget.
Jag tror att det finns många sätt som kan vara orsaken. Där alla organ spelar sin roll. Är ett organ eller en funktion nersatt så påverkas hela hästen. Jag tänker inte bara mage, utan även lever, mjälte, njure osv.

Eller något annat :devil:
Japp.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag har haft en del hästar och haft en som varit frusen.
Hon hade ett ylletäcke, innanför, det var "fluffigt", och lätt.
Jag fick höra en teori av min tränare, och den tror jag faktiskt på. Han sa så här, "om en häst blir kall, reser den håren, och får på så sätt en "luftspalt" om man sätter på för mycket täcken, om dom också är tunga, kan hästen inte resa på håren, därför kan den inte hålla värmen, och där säger kroppen att hårremmen måste bli ännu längre".
Vid ett tillfälle en regnig, kall och blåsig dag när jag tog in hästarna, alla hade regntäcke, den första hade ett tjockt ylle täcke och ett fodrat regntäcke, hon skakade som ett asplöv, andra hästen hade ett regntäcke (irlänskt, man får väl inte göra reklam) och ett innertäcke av de lättare slaget, han var inte frusen, men hade blivit blöt, den tredje hästen hade samma regntäcke(irlänskt) och inget under, hon var både torr och varm.
Jag tror att när det gäller frusna hästar, så ska dom ha lätta och luftiga täcken, för att kunna hålla sig varm, många gånger ligger täckena för "hårt mot kroppen, eller passar illa"
 
Sv: Extremt frusna hästar

Men VAD är problemet???

Mina hästar kommer in på natten i slutet av Augusti. Jag täcker mina tidigt, typ mitten på sept. Dom är aldrig ute utan täcke i ösregn varken sommar eller vinter. När det börjar bli minus så har dom alltid innetäcke, när det är riktigt kallt har dom tjocka ulltäcken och tjockt vintertäck med hals. Varför??

1. Dom fryser!! dels för dom är arabiska fullblod med tunn hårrem och känslig/tunn hud

2. Jag tvättar dom ca 2 ggr i månade så deras päls har inte samma motståndskraft mot väta.

3. Vill inte ha en massa vinterpäls, ville jag ha en islandshäst hade jag köpt en.

Om jag nu väljer att göra såhär och andra väljer att ha hästar på lösdrift är väl ovidkommande. Huvudsaken är väl att dom inte fryser! O att hästarna (och ägarna) är nöjda.

Vi har alla referenser om vad som är "korrekt" hästhållning och jag accepterar att andra har hästar ute året om, det väljer ni själva, tänk om det oxå kunde fungera så från andra hållet?:angel:
 
Sv: Extremt frusna hästar

Det är väl rätt självklart att ett bra sittande täcke är bättre än ett illasittande??

Jag har ett fullblod som inte får vinterpäls. Nada, oavsett vilket metod jag väljer. Har försökt "härda" henne genom att inte täcka och ersätta med mat. Blev bara ont i ryggen som resultat.

Alla hästar är inte lika. Förutsätt inte att vi täckar våra hästar för att vi tycker det är kul.

Respektera att alla inte väljer samma väg. Jag tror inte på "energikanaler" tex.

/ponte som inte tycker det är kul att släpa på täcken.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Ja, om kroppen känner sig som mer än 11, dvs om det finns skador som sätter ner energin i kroppen så är det väl inte omöjligt.
Själv har jag känt mig som 85 ibland. Har inte du?;) .

haha, jodå. Och ibland känner jag mig som sjutton. Och är nog likadant med herrn misstänker jag, ibland är han två på det tredje, och andra gånger en gammal herre.

Visst märks det att åren läggs på varandra, och att hasen 'tar' några år från honom med. Han har ju senaste året börjat fylla i benen bak på natten, dvs hans cirkulation lågt i bakbenen är sämre nu än för några år sen. Det är förvisso en naturlig del i åldrandet, men jag förväntar mig det inte på en frisk elvaåring. Däremot en elvaåring med 'problem' (oavsett om de skapar t ex hälta eller ej) i sina bakhasor så är det ju inte anmärkningsvärt (även om det heller inte är önskvärt).

Jags er ju också hur starkt kopplat det är till utetemperaturen med, imorse hade han fyllt i rejält, så matte fick lite skrämselhicka faktiskt då han bara brukar fulla ytterst marginellt. Inatt var dock en klar natt och första riktigt kalla (plus fem klockan 8), vilket ju med all sannolikhet satt ner cirkulationen i extremiteterna lite extra (kylan alltså).

Så det är med all säkerhet 'lite av varje'.

Vad gäller andra organ, njure etc så anser jag ju det fortfarande önskvärt att man kunde se t ex de obalanser du nämner på exvis ett blodprov. Men om vi går på teorin att du har alldeles rätt när du talar om meridianer och obalanser etc - vad gör man i så fall åt det? *nyfiken*
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag förstår det, men det verkar ju som om alla här inne tror att om hästen bara får mat och är i bra kondition får den päls som en "urisis". Det funkar ju dock inte så, andra faktorer spelar in, tex är hon ingen islänning och har dessutom fullblod nära i släkten.

Nu innebär fullblod inte per automatik kort päls, har flera bekanta med fullblod som har allt annat än kort päls. Även varmbloden sägs ju vara fryslortar, ändå dristar sig många avlare att hålla dessa på lösdrift utan problem.

Bra kondis innebär ej heller att en häst skulle frysa mindre, snarare tvärtom enligt min erfarenhet. En häst i hög kondition har ofta många väldigt ytliga blodkärl, som bekant transporterar blodet syre och ju högre kondis desto fler och kraftiga kärl har hästen.

Men den beskrivning trådskaparen gav av sin häst faller inte under detta, och i det läget är jag mer benägen att hålla med Alexandra kanske är hästen inte riktigt kry och på topp. Då blir man mera frusen oavsett man är häst eller människa, hästar däremot brukar vilja äta när de enbart fryser men kan vägra när de inte är riktigt kuranta.

Hästar med problem i ryggen ser ofta ut att frysa, dels för att dom gärna står och krummar/kniper och spända hästar fryser lättare.
Många sk känsliga ryggar har ett grundproblem i ryggen, antingen muskulärt eller fysiskt. Åt det får man gärna fnysa, men så är det.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jo jag vet att fulblod inte betyder automatiskt att de fryser, men hon HAR väldigt tunn päls, fast hon får tillräckligt med mat och är vältränad. Hon har inga problem med ryggen och jag har haft kontakt med både ET och Massör men ingen sett något.

Jag kan däremot tänka mig att hon i sin ungdom, innan jag ägde henne, blev övertäckad och därför är frusen. Jag lägger på henne täcke när jag SER att hon fryser (för det gör de, vet inte vad det är som säger att hästar är ett av naturens under som aldrig fryser), för jag vill inte att det här med "naturlig hästhållning" ska gå ut över hästens hälsa.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Nu innebär fullblod inte per automatik kort päls, har flera bekanta med fullblod som har allt annat än kort päls. Även varmbloden sägs ju vara fryslortar, ändå dristar sig många avlare att hålla dessa på lösdrift utan problem.

Bra kondis innebär ej heller att en häst skulle frysa mindre, snarare tvärtom enligt min erfarenhet. En häst i hög kondition har ofta många väldigt ytliga blodkärl, som bekant transporterar blodet syre och ju högre kondis desto fler och kraftiga kärl har hästen.

Mitt fullblod fryser aldrig så länge han inte står i nederbörd utan uppehåll en hel dag. Jag gillar inte heller generaliseringen att "för att" det är fullblod så innebär det att den per automatik är känsligare och mer "berättigad" att frysa.

Boj: ang. kondis så finns det studier som påvisar klart och tydligt att ju högre kondition - desto högre ämnesomsättning - desto bättre motstånd mot kyla. En oklippt konvalecent/hobby häst kan därmed frysa betydligt mer än en klippt tävlingshäst. Dessvärre ser vi ju tävlingshästarna som per rutin alltid är de med de tjockaste och flest täcken....

jag förstår inte hur du menar: skulle en häst i kondition utveckla MER blodkärl än en annan häst? Det är väl syreupptag och ämnesomsättning som ökar, inte själva fysiken hos hästen. :confused:
 
Sv: Extremt frusna hästar

min ponny var extremt frusen....han hatade allt vad regna och blåst hette,han fick betsämma när han ville gå in men ut åkte han i hagen vare sig han ville lr inte iaf två timmar...men sen gick an gärna in..
Han var rejält täckad

Stora hästen däremot med mycket fullbold vill vara ute alltid ,snöstorm,regnstorm,sol...och tja...då får han vara det.
Han klarde sig ofta med 300g fyllning när dt var som kallast trots att han kliptes regelbundet (fick päls som en shettis)
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 558
Senast: MiniLi
·
Träning Hej vi har en häst med Shivering. Skulle behöva alla tips och råd. Allt från tillskott/rätt ridning mm Han skadade sitt ena framben...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp