Bukefalos 28 år!

Extremt skotträdd, få ut lugnande?

Parsonrussell

Trådstartare
Hej! Har en PRT på 4 år. Jättetrevlig och orädd hund som aldrig varit sjuk i annat än en, nu botad ögoninflammation.
Men hon är extremt skotträdd. Extremt är ingen överdrift. Senaste nyårsafton trodde jag allvarligt att hon skulle dö av hjärtstopp trots att vi då gett henne Zylkéne i rekommenderad dos.
Det som händer är att hon iom. ljudet från skott & smällare börjar skaka kraftigt, hyperventilera och kippa efter luft och när jag kände hennes puls så tänkte jag att "nu blir snart hjärtat överansträngt och stannar". Dessutom börjar det rinna från nosen och ögonen rullar.
Jag har tidigare sett hundar som anses vara väldigt skotträdda men deras rädsla är ingenting jämfört med min hunds.

Nu när det är jaktsäsong är det väldigt problematiskt att gå ut med henne om hon skulle råka höra ett skott. Då blir det full fart hemåt. Drar så hon nästan stryps. Väl hemma är det in på toaletten som gäller och sitta där i mörkret några timmar, om man försöker lyfta ut henne så springer hon fort tillbaka dit igen. Sen får resten av den dagen spenderas hemma. Det är inte en chans att hon följer med ut igen.

Jag har som sagt provat Zylkéne helt utan resultat. Har även provat att avleda med diverse godis, pipleksaker (som hon annars älskar över allt annat), hon har fått vara med bekanta hundar som inte alls reagerar på skott & vi har varit på landet där det smäller mindre men ingenting fungerar. Vi har även en 8 månaders valp hemma som är absolut orädd skott. Det vore väldigt synd om hennes rädsla smittade av sig på valpen så han också blev rädd.

Nu undrar jag om min hund har anledning nog att få ut riktig lugnande medicin dvs inte Zylkéne eller liknande under nyår?
 
Lider med er, vet hur jobbigt det är. Tyvärr fick min hund hjärtstopp pga sin rädsla. Han var som en rabiessmittad hund när det åskade, smällde eller det bara var en dörr som gick igen. Han tuggade fradga och högg omkring sig, helt okontaktbar. Ingenting hjälpte heller, fick lugnade utskrivet och han blev nästan värre. Tyvärr var jag inte så kunnig om hundar när jag hade honom, då hade jag låtit honom somna in, det var fruktansvärt som han led. Tyvärr har jag inga tips alls att komma med, hoppas du kan få några bra råd! Kram!
 
Ja du får ut lugnande åt den under nyår utan problem. Mitt råd är dock att vara ute i tid, och att testa preparatet innan. Jag hade en lika rädd som dig, sån där som på riktigt var nära att dö av chock under nyår, även om man bara hörde dova smällar. Fick lugnande utan besvär, men första nyåret var dosen för låg. Andra nyåret var dosen eller preparatet halvbra, han var inte rädd, men han kunde inte stå på benen. Fick försöka bära ut honom för att kissa.

Inför tredje nyåret fick jag annat prep, och testade ge honom rek dos. Sen sköt jag knallpulver. Dosen justerades lite, nytt test några v senare och nytt knallpulver. PERFEKT. Hunden var lugn, avslappnad och låg i sin korg - men hade full styrsel, kunde gå utan att ragla osv.

Här så inför nyår brukar klinikerna "ge ut" en dos av nåt preparat, typ man får gå dit och får X tabletter om de vet vilken hunden är. Det var det vi testade första året (jag ringde och ville boka tid för att få lugnande och de tyckte efter att frågat hur han betedde sig att jag kunde komma och hämta). Men som sagt vis av erfarenheten rekommenderar jag att faktiskt se till att få prova innan, så man vet att preparat och dos är rätt för just den hunden. Annars sitter man där på nyår likförbenat. Och det är väldigt olika vilket preparat som funkar bäst för just en specifik hund.
 
Tack för toppenbra svar:up:
Har nyligen bytt vet till en som verkligen gör allt för djuren, så förhoppningsvis går det att få henne att gå med på att ge oss lugnande.

Vad bra att jag fick veta att jag bör testa lugnandet innan nyår så det inte får motsatt effekt eller liknande:)
 
Viktigt att preparatet då får i första hand är ångestdämpande och inte lugnande. Vet att det finns vet. som skriver ut preparat som enbart verkar lugnande, då uppfattar hjärnan allt det otäcka med hunden är för degig för att kunna göra nåt åt det, så hunden mår egentligen bara sämre.
 
Viktigt att preparatet då får i första hand är ångestdämpande och inte lugnande. Vet att det finns vet. som skriver ut preparat som enbart verkar lugnande, då uppfattar hjärnan allt det otäcka med hunden är för degig för att kunna göra nåt åt det, så hunden mår egentligen bara sämre.

Fast det är nog individuellt med?
Min fick först nozinan. Just av anledningen du skriver. Blev inte bra alls. Kroppen var väck men rädslan kvar. På plegicil däremot (otippat nog) var han orädd men med i matchen kroppsligt.
 
Fast det är nog individuellt med?
Min fick först nozinan. Just av anledningen du skriver. Blev inte bra alls. Kroppen var väck men rädslan kvar. På plegicil däremot (otippat nog) var han orädd men med i matchen kroppsligt.
Nozinan anses ha precis den nackdel du beskriver. Själv håller jag på stesolid(fd valium).
PL
 
Fast det är nog individuellt med?
Min fick först nozinan. Just av anledningen du skriver. Blev inte bra alls. Kroppen var väck men rädslan kvar. På plegicil däremot (otippat nog) var han orädd men med i matchen kroppsligt.

Plegicil kan förvärra skotträdslan och Nozinan gör kroppen avslappnad men hunden kan fortfarande uppleva ångest.

Sveriges veterinärförbund kom ut med en norm ang behandling av ljudrädsla hos hund där man starkt avråder från ovanstående preparat. Träning (ofta i kombi med olika antidepressiva) och lugnande feromoner/Zylkene är det som ska användas i första hand.

Finns att läsa på SVFs hemsida.
 
@Malibu_Stacy det jag menade med att det kan vara individuellt vad som passar bäst och värt "testköra" innan nyår.

Plegicil var ju verkligen långt ner på listan - men för just den hunden var det av någon anledning just det som funkade perfekt.

Nozinan blev katastrof (det här är ett antal år sen så det kanske inte ens används längre). Stesolid var det han fick drogas så enormt mycket på för att vara orädd att han inte kunde gå och fick bäras ut och hållas på benen för att försöka kissa. (Inte helt lätt på en stor greyhound).

Men på pleg var han "som vanligt" (dvs verkade odrogad) men brydde sig inte när det small. Ens när jag sköt knallpulver inomhus.

Så just att "prova innan" rekommenderar jag verkligen - även om preparatrek (vilket prep som ska provas först osv) är bäst upp till veterinären. Men i mitt fall var bästa lösningen den mest otippade.

(Tillägg: zylkene fanns inte på den tiden, men tränade gjorde vi helt utan resultat tyvärr. Han fick panik av minsta skott/smäll/puff han hörde. Jakt, åska, bil som baktände. En sån där raketcd blev han också panikslagen av trots lägsta hörbara volym. Men han kom hit som sexåring, så det var en väldigt befäst rädsla tyvärr. Befäst och oupptäckt då han varit hundgårdshund innan)

Hade en blandis som var rädd med. Där räckte musik och en koja under köksbordet där vi satt och åt korv bra :)
 
@Malibu_Stacy det jag menade med att det kan vara individuellt vad som passar bäst och värt "testköra" innan nyår.

Plegicil var ju verkligen långt ner på listan - men för just den hunden var det av någon anledning just det som funkade perfekt.

Nozinan blev katastrof (det här är ett antal år sen så det kanske inte ens används längre). Stesolid var det han fick drogas så enormt mycket på för att vara orädd att han inte kunde gå och fick bäras ut och hållas på benen för att försöka kissa. (Inte helt lätt på en stor greyhound).

Men på pleg var han "som vanligt" (dvs verkade odrogad) men brydde sig inte när det small. Ens när jag sköt knallpulver inomhus.

Så just att "prova innan" rekommenderar jag verkligen - även om preparatrek (vilket prep som ska provas först osv) är bäst upp till veterinären. Men i mitt fall var bästa lösningen den mest otippade.

(Tillägg: zylkene fanns inte på den tiden, men tränade gjorde vi helt utan resultat tyvärr. Han fick panik av minsta skott/smäll/puff han hörde. Jakt, åska, bil som baktände. En sån där raketcd blev han också panikslagen av trots lägsta hörbara volym. Men han kom hit som sexåring, så det var en väldigt befäst rädsla tyvärr. Befäst och oupptäckt då han varit hundgårdshund innan)

Hade en blandis som var rädd med. Där räckte musik och en koja under köksbordet där vi satt och åt korv bra :)

Vad skönt att det funkade för er! :)

Min första hund fick Nozinan, han fick så pass hög dos att han låg och sov igenom hela smällandet. Så det funkade ju på det sättet, men däremot var han ju fortfarande rädd dagarna innan då det alltid var folk som smällde massor redan då.

Men nu finns det ju som du också säger nyare forskning och bättre preparat att tillgå.
I längden är ju dock träning det enda som kan minska problemet på lång sikt. Men det måste krävas oerhört mycket träning och det fungerat säkert inte alls för alla individer.
 
Systers hund fick Stesolid och nått mer. Men det gick så långt att hon inte ens klarade av dörrar och till slut vägrade gå utanför trädgården, så dom tog bort henne. Stesolid funkade på nyårsafton dock.

Edit: Tror hon fick Xanor också.
 
Kan tipsa om Valerina Forte, som jag vet flera hundar som får till nyår och andra högtider där det skjuts raketer. Hundar är precis som vanligt, men rädsla och ångest är klart dämpat. Kompisen förra hane gick från att ligga och trycka hemma, till att våga gå ut på normala promenader i nyårstider (här skjuter som 3 veckor...). Visst, han gillade inte smällarna och raketer - men han fick aldrig mer panik. Enda biverkningen är att dom brukar bli gasiga i magen....

Medlet ska börja ges i tiden och trappas upp, minst en vecka före men gärna två inför t ex nyår då det smälls längre tid än bara en dag.
 
Jag kopierar in ett inlägg jag skrev i en annan tråd nyligen:
Min ridgeback är extremt skotträdd och det är fruktansvärt jobbigt. Som hundägare känner man sig så jäkla hjälplös när hunden får fullständig panik. Jag har varit med om att jag står mitt ute i skogen med hund som panikat pga skott under jakten, fått hålla mig fast i ett träd för att hon inte ska släpa in oss i skogen och sen fått kämpa i en timma för få hunden att våga gå hem. Fy fan alltså.
Vi har varit ett antal turer hos veterinären för att utesluta medicinska fel. Öroninflammationer och smärta är sådana typiska saker som det kan vara bra att titta på.
Är det "bara" mentalt är det ju betydligt svårare.
Vissa hundar går att träna men i mina ögon finns det en gräns där hunden är för rädd för att vara träningsbar. Då får man försöka hantera vardagen eller bestämma sig för att det är nog.

Det veterinären gjort för oss är att de skrivit ut ångestdämpande medicin vid behov (stesolid). Den har vi gett i sådana stunder när hon får totalpanik med syfte att hon ska lugna sig fortare. Ett tag gick jag inte utanför dörren utan att ha den burken i fickan..
Vi har också testat att ge henne i förebyggande syfte vid nyår med jättebra resultat, det är ju dock inget man kan göra ofta.
Veterinären har också erbjudit sig att skriva ut antidepressiva med förhoppning att det ska lindra de värsta ångesttopparna, men det har inte vi velat.

Vi har testat adaptil osv men vår hund är för rädd för att det ska fungera. Det kan dock vara värt ett försök.

I vårt fall är det jaktsäsongen som är värst. Nyårstider är jobbigt, men vi bor på landet så det blir mer avgränsat än inne i stan.
För vår del har det gått så långt att vi bestämt oss för att avliva vår hund om det blir lika jobbigt för henne i år som det var förra året. Nu har hon dock fått åka till min sambos syster som bor i stan, det känns bra att hon ska få tillbringa en tid där nu när jakten nyss har börjat och det skjuts frekvent i skogen. Jag hoppas att hon ska hantera skott bättre i år än tidigare, men hittills har det bara blivit värre och värre för varje år så jag är rätt pessimistisk. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 147
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Jag har lite funderingar över hur mitt och hundarnas nyår ska bli som mest smärtfritt, och behöver bolla lite. Min äldre hund är rädd...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras vi är på väg att ta hem valp, och jag har ett par funderingar. första funderingen gäller maten, sambon är hundra procent inställd på...
Svar
8
· Visningar
1 140
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp