Bukefalos 28 år!

Extremt torra händer!

Linalina

Trådstartare
Någon mer som har problem med torra händer särskilt såhär års? Mina händer, speciellt tummen och pekfingret är konstant torra, så pass att jag får djupa sprickor. Gör jätteont och inte så trevligt när man har ett jobb där man visar händerna. Mina fötter är likadana. Även torr mellan fingrarna. Har alltid vantar i stallet och när jag är ute. Smörjer flera gånger om dagen och provat olika krämer. Inget hjälper. Får jag kanske gå till läkaren med detta? Skäms ju över att visa händerna :(
 
Sv: Extremt torra händer!

Har inte så många råd att ge, men jag är likadan! Får eksem på händerna vintertid, den enda handkrämen som fungerar för mig är bodyshops hampakräm - men jag har å andra sidan inte testat några receptbelagda varianter, och inte heller vart hos läkaren.
 
Sv: Extremt torra händer!

Gå till läkaren! Du kan få hjälp med diagnos, salvor och annan behandling. Det kan ju t ex vara någon typ av kontakteksem e dyl.

Jag har atopiskt eksem sen barnsben och mina händer blir alltid supertorra den här årstiden. När jag hade ett jobb där jag tvättade händerna väldigt ofta, hade jag ofta problem med sprickor.

På den tiden brukade jag regelbundet smörja in händerna med barnolja på kvällen. Sen drog jag på bomullsvantar+ plasthandskar utanpå, tejpade runt handlederna så handskarna hölls på plats, och lät det verka över natten. Som en inpackning, ungefär. Övrig tid smorde jag med cortisonkrämer och karbamidkrämer...(receptbelagda)

Hoppas att du får hjälp! :)
 
Sv: Extremt torra händer!

Instämmer med att gå till en läkare för att kolla om det finns någon bakomliggande sjukdom.

Vad gäller karbamidsalvor bör man vara försiktig, det händer att man inte tål dem och då gör det ONT. Testa försiktigt på oskadad hud först om det fungerar. Själv kan jag inte använda karbamid, det gör satans ont oavsett vilken procentsats krämen har (har haft atopiskt eksem i många år som försvunnit men har nu perioral dermatit istället).

Annars är spensalvor ypperliga att smörja händerna med, när jag jobbade på ett jordbruk hade vi en flaska för personalen!
 
Sv: Extremt torra händer!

Har du provat att smörja med någon ekologisk kräm, typ ekologiskt sheasmör? Det kan ju vara så att du reagerar på konserveringsmedel/silikoner/mineraloljor/parfymer i en kemisk handkräm.
 
Sv: Extremt torra händer!

Jag får också extremt torra händer vintertid. Det är så att jag får små sprickor över hela händerna och det både blöder, kliar, svider och gör rent ont. Jag tänker varje vinter att jag kanske borde kolla upp det hos läkare, om man möjligen kunde hitta något som faktiskt hjälper den vägen, men det blir aldrig av. Men vanliga handkrämer hjälper verkligen inte ett skit (känns skönt för stunden men är knappast läkande på något sätt) men den kräm jag hittills provat och som jag faktiskt tycker hjälper, om så bara en liten aning, är Helosan fotsalva. Jag brukar smörja in händerna med den när jag går och lägger mig och ofta känns händerna inte fullt så vansinnigt torra när jag vaknar.
 
Sv: Extremt torra händer!

Någon mer som har problem med torra händer särskilt såhär års? Mina händer, speciellt tummen och pekfingret är konstant torra, så pass att jag får djupa sprickor. Gör jätteont och inte så trevligt när man har ett jobb där man visar händerna. Mina fötter är likadana. Även torr mellan fingrarna. Har alltid vantar i stallet och när jag är ute. Smörjer flera gånger om dagen och provat olika krämer. Inget hjälper. Får jag kanske gå till läkaren med detta? Skäms ju över att visa händerna :(
Det är väldigt torr luft ute just nu (jag tog in kläder som hängt ute på tork sent häromkvällen och de var kalla men snustorra...) och jag har själv fått årets första sprickor i fingertopparna...

Jag brukar kleta på ordentligt med Bepanthen på befintliga sprickor på kvällen och göra ett plåsterbandage över och ha över natten, så att man inte gnider bort salvan.
Och som förebyggande så är denna det bästa jag provat hittills på torra händer:
IMAG0267_zpse587518a.jpg
 
Sv: Extremt torra händer!

Det som hjälper på mig om jag får just sprickor är Försvarets Hudsalva (eller egentligen är det väl inte det den heter numera?). Den verkar lägga sig som ett lock över sprickan så att det får en chans att läka i fred. Är också jättebra att ha under stackars näsan när man är förkyld. Däremot kan jag INTE använda den på läpparna, som många gör, för då får jag av någon anledning halsbränna...
 
Sv: Extremt torra händer!

Jag är också en torris! Jag smörjer med kräm med shea... Och längtar efter våren! Får nästan eksem på många ställen på kroppen.
 
Sv: Extremt torra händer!

Gå till doktorn!

Jag var till hudläkaren förra veckan och tyckte jag kom dit med ingenting, typ lite torra händer.
Visade sig att jag har fått en kronisk hudsjukdom så doktorn skrev ut en massa starka salvor som fungerar! :)
Tror jag kommer att vara helt besvärsfri och fin i huden snart :D
 
Sv: Extremt torra händer!

Det som hjälper på mig om jag får just sprickor är Försvarets Hudsalva (eller egentligen är det väl inte det den heter numera?). Den verkar lägga sig som ett lock över sprickan så att det får en chans att läka i fred. Är också jättebra att ha under stackars näsan när man är förkyld. Däremot kan jag INTE använda den på läpparna, som många gör, för då får jag av någon anledning halsbränna...

sprickor lägger jag superlim över , kanske inte så nyttigt , men effektivt ..finns inget bättre för självsprickor
 
Sv: Extremt torra händer!

Olivolja, endast kallpressad. Otroligt underskattad.

Tex har Ica en extra virgin olivolja i liten flaska som kostar typ 20kr Räcker i evigheter även vid torr hud. :)
 
Sv: Extremt torra händer!

Ja, karbamiden svider som sjutton om man har små sår och sprickor! För mig brukar det lugna ner sig efter nån dag, när huden läkt :) Vid regelbunden användning har jag aldrig några sådana problem, huden hinner aldrig bli så torr att den spricker :)
 
Sv: Extremt torra händer!

Jag har inte torra händer men extremt torra fötter - det bästa jag vet är ett tjockt lager vanligt vaselin och så sockar på, låter det vara under natten och vips är det så mycket bättre på morgonen. Prova det med bomullsvantar över, jag tror att det gör susen för händer också.
 
Sv: Extremt torra händer!

Är en torris, men får aldrig stora sprickor, bara små vid nagelbanden.

Body Shops hampakräm (metalltub) är grym! Jag gillar även flera av Lushs handkrämer, Helosan och ringblomssalva. Ren olja är för mig en nödlösning, det blir bara "flott" och ingen "fukt", vet inte riktigt vilka ämnen som gör att det känns så men det kanske bara är en smaksak.

Gäller också att komma ihåg att dricka vatten nu på vintern, och inte kyla ner händerna :). Mina nagelband spricker alltid om jag råkar glömma vantar.
 
Sv: Extremt torra händer!

Har samma problem.
Det som hjälper är Elisabeth Ardens Eight hour cream. Den är känd för att vara bra.
Sen har jag liksom fler här använt olivolja, rikligt, o haft vantar/handskar på natten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 448
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 408
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp