Få barnen bokintresserade

Mirre

Trådstartare
Önskar att barnen var mer intresserade av att läsa mer och inte bara sitta med skärmar hela tiden. Har alltid läst för mina sedan de varit små så de vill gärna ha en saga på kvällen, men inte så att de sätter sig och läser själva. Det händer men ytterst sällan. Bonusbarnen är helt ointresserade, där är det bara skärmar som gäller.

Eller är böcker inte så viktigt? Är det jag som är gammalmodig kanske?
 
Jag personligen anser att böcker är otroligt viktigt.
Ett enkelt förslag: plocka bort skärmarna och ta med barnen till biblioteket. Låt barnen välja alldeles fritt. Kanske har biblioteket sommar-event? Både i min och mina föräldrars kommuner har biblioteken typ bok-bingo eller liknande påhitt.
 
Jag tror inte mitt barn, 8-9 år, skulle läsa frivilligt om vi inte hade skärmfritt mellan 10 då sommarlov är slut och till ca 17 då vi börja laga middag. Så det finns mycket dötid som barnet måste fylla med något, t.ex. läsning. Nu på sommarlovet är det mest serier som eslinker ner, men jag är nöjd så länge barnet läser.

Så begränsa skärmtiden, antingen rör sig barnet mer eller då läser det mer...
 
Önskar att barnen var mer intresserade av att läsa mer och inte bara sitta med skärmar hela tiden. Har alltid läst för mina sedan de varit små så de vill gärna ha en saga på kvällen, men inte så att de sätter sig och läser själva. Det händer men ytterst sällan. Bonusbarnen är helt ointresserade, där är det bara skärmar som gäller.

Eller är böcker inte så viktigt? Är det jag som är gammalmodig kanske?

Jag har en storläsare och är också inne på att begränsad skärmtid är en nyckel. Fast utan det uttalade målet att det ena ska leda till det andra, kanske ;)

Vi har alltid haft begränsad skärmtid, men det vi brottas lite med nu är hur man gör skillnad på skärmtid och skärmtid, för all skärmtid är ju inte lika. Skriva på dator borde man väl rimligtvis få göra lika fritt som för hand, men i övrigt? Rita? Programmera? Surfa efter information (en typ av läsning om det är i text)?
 
Läsning är viktigt och du har fått många bra tips. Sen ska du inte underskatta högläsningen! Man behöver inte nödvändigtvis ta till sig böcker i textform - ljud fungerar lika bra. Fortsätt läsa högt och prova gärna med ljudböcker om du inte redan gjort det.
 
Jag personligen anser att böcker är otroligt viktigt.
Ett enkelt förslag: plocka bort skärmarna och ta med barnen till biblioteket. Låt barnen välja alldeles fritt. Kanske har biblioteket sommar-event? Både i min och mina föräldrars kommuner har biblioteken typ bok-bingo eller liknande påhitt.

Fördelen med biblioteket är ju också att man kan prova sig fram: låna massor, provläs, fortsätt läsa det som var roligt/spännande och lägg undan resten.

Andra tips: hittar man en bokserie de fastnar för är det guld, då behöver man ju läsa nästa bok... och nästa... för att få veta hur det går :)

Och se till att de ser att och vad vuxna förebilder läser :)
 
-Minska skärmtiden (vi har ingen skärmtid mellan kl. 10 (efter sommarlov på SVT) och fram till kl. 17.
-Häng inte upp dig på att det är böcker som ska läsas. En Kalle Anka-tidning är bra det med! Låt dem ligga framme lite varstans så att det finns en tidning till hands när barnet har det tråkigt. Bara barnet hittar läsglädjen så spelar det ingen större roll vad barnet läser. När läsningen mer befäst och barnet upptäckt att det är roligt att läsa kan man försöka påverka vad barnet läser. Har man ett fotbollstokigt barn så kanske det finns nån VM-bilaga/VM-tidning man kan köpa. Osv.
-Akademibokhandeln har haft (har nog fortfarande) så att man kan ta läsborgarmärke. När barnet läst 5 böcker (föräldern intygar) så fyller man i en liten lapp (bara författarens namn och bokens titel) och lämnar till dem så får man ett märke liknande simborgarmärket eller ridborgarmärket. När man läst 10 får man ett av en annan färg och när man läst 15 får man ett annat.
-Läs själv. Om barnet ser föräldrarna läsa och ser att föräldrarna tycker om att läsa så tror jag att det ökar sannolikheten att barnet själv vill läsa. Då menar jag inte läsa för barnen (även om det också är bra) utan för egen skull. För att det är roligt att läsa.
 
Önskar att barnen var mer intresserade av att läsa mer och inte bara sitta med skärmar hela tiden. Har alltid läst för mina sedan de varit små så de vill gärna ha en saga på kvällen, men inte så att de sätter sig och läser själva. Det händer men ytterst sällan. Bonusbarnen är helt ointresserade, där är det bara skärmar som gäller.

Eller är böcker inte så viktigt? Är det jag som är gammalmodig kanske?
Böcker är ju viktigt eftersom det är viktigt att samla på sig ord så man klarar att tex läsa en dagstidning som vuxen.

Mitt barn läser mycket mer om jag säger att skärmen inte är ett alternativ idag...
Ju mer man läser desto lättare är det att läsa och komma in i boken.

Skärmar är så lättsmält underhållning så jag tycker inte man ska skämma barnen för att de alltid kommer att föredra dem framför Lego, ut och spring, böcker, rita osv.

Ett enkelt klipp
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1eKkM/darfor-ar-det-sa-viktigt-att-lasa-hogt-for-sina-barn

Barnen hamnar väl kanske mittemellan om de blir lästa för men inte läser själva. Men det räcker ju fortfarande inte för att klara en dagstidning när man är 17.
 
Böcker är ju viktigt eftersom det är viktigt att samla på sig ord så man klarar att tex läsa en dagstidning som vuxen.

Mitt barn läser mycket mer om jag säger att skärmen inte är ett alternativ idag...
Ju mer man läser desto lättare är det att läsa och komma in i boken.

Skärmar är så lättsmält underhållning så jag tycker inte man ska skämma barnen för att de alltid kommer att föredra dem framför Lego, ut och spring, böcker, rita osv.

Jag håller med! Skärmarna är den största boven. Det märker jag ju på mig själv också. Nu kan jag sätta mig och surfa lite på mobilen och sen i efterhand inse att hade jag inte haft den hade jag läst istället. Och det är ju jättedumt av mig att sitta med mobilen istället för att plocka upp en bok!!
 
Och se till att de ser att och vad vuxna förebilder läser :)
Det här är så viktigt! Många föräldrar undrar ”varför vill mitt barn inte läsa?” Och så sitter de själva bara och pillar på mobilen.

Hjälp till att hitta böcker de kan fastna för. Kolla t ex topplistor med barnböcker eller fråga på biblioteket. Jag är lärare och min klass hade bibliotekstid varje vecka under läsåret, men många hittade aldrig någon bok om man inte aktivt hjälpte dem. Vi stod alltså i ett bibliotek och de sa ”det finns inga böcker”, ”jag hittar ingen bok” osv. Hjälpte man dem däremot att hitta något som matchade deras intressen kunde de låna både två och tre böcker. Många bibliotekarier är ju jätteduktiga på det där, att hitta något som passar.

Sen som någon annan skrev, det behöver inte vara just en bok. Tidningar är också bra, eller kanske kan man hitta en spännande ljudbok som hela familjen kan lyssna på i bilen eller något.

Läsning ÄR viktigt, det är otroligt språkutvecklande!
 

Bifogade filer

  • 6260D411-0EC6-4D55-997B-F141614ED13F.jpeg
    6260D411-0EC6-4D55-997B-F141614ED13F.jpeg
    48,3 KB · Visningar: 19
Jag håller med! Skärmarna är den största boven. Det märker jag ju på mig själv också. Nu kan jag sätta mig och surfa lite på mobilen och sen i efterhand inse att hade jag inte haft den hade jag läst istället. Och det är ju jättedumt av mig att sitta med mobilen istället för att plocka upp en bok!!
Precis detsamma för mig!

Skärmarna är som godis, det krävs lite insats och ansträngning och medvetenhet för att inte bara skita i att äta middagen och sätta i sig tre bullar och choklad istället. Och barn har nog inte den karaktären riktigt ännu (inte alla vuxna heller såklart!) utan behöver hjälp.

Ingen sätter ju varje dag fram tre kanelbullar och en tallrik kött och potatis och ber en nioåring välja varje kväll.:D

När det gäller läsning är det kanske iofs att välja mellan kött och potatis-läxan, kanelbullar-boken och en jätteskål favvisvarianten av smågodis -paddan.

Alltså jag gillar skärmar men.
 
Tar till mig era tips, men problemet är att jag är den enda i familjen som tycker att böcker är viktigt :rofl: Så det återstår att se om jag får med dem till biblioteket. Försökte locka bonusdottern med hästböcker eftersom hon gillar hästar, men nej. Det är för jobbigt att läsa :meh:
Så två av fyra kan gå att få intresserade :p
Sambon tycker att de läser ju på telefonen också, medan jag hävdar att det inte alls blir samma sak. Dessutom spelar de ju mest eller tittar på youtube.

Tilläggas kan att vi begränsar skärmtiden absolut, praktiskt nog så kan vi spärra internet för varje ansluten enhet. Så de är ändå ute rätt mycket och cyklar och åker inlines.
 
Jag har en storläsare och är också inne på att begränsad skärmtid är en nyckel. Fast utan det uttalade målet att det ena ska leda till det andra, kanske ;)

Vi har alltid haft begränsad skärmtid, men det vi brottas lite med nu är hur man gör skillnad på skärmtid och skärmtid, för all skärmtid är ju inte lika. Skriva på dator borde man väl rimligtvis få göra lika fritt som för hand, men i övrigt? Rita? Programmera? Surfa efter information (en typ av läsning om det är i text)?
Jag begränsar nog rakt av om det är för mycket. Men har väl någon gång sagt att nu är det slut med filmtittandet nu får du göra Minecraft om du ska ha kvar skärmen.
 
Tar till mig era tips, men problemet är att jag är den enda i familjen som tycker att böcker är viktigt :rofl: Så det återstår att se om jag får med dem till biblioteket. Försökte locka bonusdottern med hästböcker eftersom hon gillar hästar, men nej. Det är för jobbigt att läsa :meh:
Så två av fyra kan gå att få intresserade :p
Sambon tycker att de läser ju på telefonen också, medan jag hävdar att det inte alls blir samma sak. Dessutom spelar de ju mest eller tittar på youtube.

Tilläggas kan att vi begränsar skärmtiden absolut, praktiskt nog så kan vi spärra internet för varje ansluten enhet. Så de är ändå ute rätt mycket och cyklar och åker inlines.
Sambon kanske kan titta på filmen från Expressen jag länkade. Den är typ tre sekunder lång :D. Så det tar ingen tid.

Det handlar ju inte om att läsa Sagan om ringen, utan om att kunna klara av att läsa Expressen (de talar i egen sak onekligen...:o) när man är vuxen. Eller kunna läsa igenom en partibroschyr inför valet.

Någon hästtidning kanske? Måste bara rekommendera Svante smartast i stallet, 4 poäng av fem möjliga hemma på bibliotekets läsutmaning (läs fem böcker och få en bok), Demoner i stadshuset fick 1 poäng (en sur en, pga bristen på demoner).
 
Senast ändrad:
Jag tror mycket på det här att vara involverad själv och att föregå med gott exempel. Nu växte jag i och för sig upp på en tid då det inte var lika mycket skärmhysteri som nu, men jag tror ändå att den av de huvudsakliga anledningarna till att jag alltid älskat böcker är att min pappa gör det.

Pappa läser alltid, oavsett var han är, och tog med mig biblioteket som väldigt liten. Vi brukade gå på bokrean varje år och då fick jag alltid lite pengar att köpa nya böcker för. Och så gick vi och fikade efteråt, bara det var ju helt fantastiskt när man var 10! :D Böckerna har liksom alltid varit "vår grej". När jag började min karriär som boklus som 6-åring såg han till och med till att läsa samma böcker som jag, så vi satt och läste Pelle Svanslös tillsammans (alltså varsin bok) i sommarstugan och sedan diskuterade vi vad som hade hänt. Det har jag jättefina minnen av!

Så försök att föregå med gott exempel genom att läsa själv, försök att begränsa skärmtiden, försök att skapa fina minnen där böcker är involverade och försök att vara engagerad själv i barnens läsning.
 
Jag tror mycket på det här att vara involverad själv och att föregå med gott exempel. Nu växte jag i och för sig upp på en tid då det inte var lika mycket skärmhysteri som nu, men jag tror ändå att den av de huvudsakliga anledningarna till att jag alltid älskat böcker är att min pappa gör det.

Pappa läser alltid, oavsett var han är, och tog med mig biblioteket som väldigt liten. Vi brukade gå på bokrean varje år och då fick jag alltid lite pengar att köpa nya böcker för. Och så gick vi och fikade efteråt, bara det var ju helt fantastiskt när man var 10! :D Böckerna har liksom alltid varit "vår grej". När jag började min karriär som boklus som 6-åring såg han till och med till att läsa samma böcker som jag, så vi satt och läste Pelle Svanslös tillsammans (alltså varsin bok) i sommarstugan och sedan diskuterade vi vad som hade hänt. Det har jag jättefina minnen av!

Så försök att föregå med gott exempel genom att läsa själv, försök att begränsa skärmtiden, försök att skapa fina minnen där böcker är involverade och försök att vara engagerad själv i barnens läsning.
Vad roligt att läsa samma bok! Det måste jag prova.
 
Om hästböcker är tungt så kanske Min Häst är en bra början? Och högläsning. Många bibliotek har olika aktiviteter man kan gå på.
Jag har mängder med Min Häst som jag försökt locka med, men nej.
Jag är en riktigt bokmal men det verkar inte vilja smitta av sig på resten av familjen :p
 
Det här är så viktigt! Många föräldrar undrar ”varför vill mitt barn inte läsa?” Och så sitter de själva bara och pillar på mobilen.

Vi har faktiskt kvar dagstidningen på papper av just det här skälet, fastän min sambo tycker att det är ett tecken på att jag föddes på 1800-talet allra minst ;). Men jag tycker det hat gett jättemycket, barnen kikar över axeln på mig när jag läser, undrar vad det är för något på bilden, och helt plötsligt har vi ett samtal om något som vi definitivt inte hade pratat om annars! Det hade inte hänt med tidningen i mobilen även om jag hade läst samma sak.

Nu i fotbolls-VM-tider snor dock det läskunniga barnet tidningen innan mig för att uppdatera sig i hur det gått :cautious: - och uppenbarligen i annat han bläddrar förbi som fångar hans intresse också!
 
Vad roligt att läsa samma bok! Det måste jag prova.
Ja, jag tror pappa uppskattade det lika mycket som jag faktiskt! Det var till och med hans gamla Pelle Svanslös-böcker som vi läste, av någon anledning brydde jag mig inte om att de var både dammiga och rejält utslitna! :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 549
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 468
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 230
Senast: Motacilla
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp