Få bort stark parfymlukt ur textil?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag köpte ett Rambo fleecetäcke på engelska ebay. Jag vet inte om säljaren parfymerat det eller om de har rena mördartvättmedel därborta. Men det STINKER parfym. Så att jag, som tycker om parfymerade tvättmedel och inte är doftkänslig, får blixtrande huvudvärk på en kvart av det.

Hängt i stallet i flera månader för att vädra ur (jag har kallstall), hjälpte inte. Tvättade det. Hjälpte inte. Kör det nu med ättika. Men om inte det hjälper - hur fan ska jag få bort lukten??
 
Ingen aning om vad du kan göra, men tror du inte att det är ett sköljmedel som någon har använt alldeles för mycket av? Det brukar kunna stinka rejält, tycker jag!
 
Ingen aning om vad du kan göra, men tror du inte att det är ett sköljmedel som någon har använt alldeles för mycket av? Det brukar kunna stinka rejält, tycker jag!

Ingen aning, jag har aldrig någonsin mött ett skölj/tvättmedel med den starka, skarpa doften. Och då som sagt är jag ändå så att jag själv med mina kläder VILL att det ska lukta tvättmedel/sköljmedel och bemödar mig att hitta sådana som "lukten sitter kvar". Men det här är en så stark, stickig parfymdoft att det är hemskt.

Men jag vet inte vad de har för skölj- och tvättmedel i UK.

Hursom vill jag få BORT lukten
 
Jo de har jättestarka sköljmedel där! Förmodligen tar de det starkaste som finns för att tvätta hästsaker. :p

Vet ej hur du ska få bort det, är nog bara tvätta och vädra som hjälper tyvärr. Försök ha det utomhus alla dagar det inte regnar?
 
Jag tänkte precis föreslå ättika, det borde hjälpa. Kanske krävs mer än ett ättikabad, dock.
 
Jo de har jättestarka sköljmedel där! Förmodligen tar de det starkaste som finns för att tvätta hästsaker. :p

Vet ej hur du ska få bort det, är nog bara tvätta och vädra som hjälper tyvärr. Försök ha det utomhus alla dagar det inte regnar?

Det har hängt i stallet, som är kallstall och där luften är som ute, och har haft det ute dagar med uppehåll, särskilt om det blåst, i två månader. Ingen större effekt.

Jag slog efter att ha googlat i en rejäl hutt 70%-ig sprit med ättikan i maskinen, får se när den är klar om det hjälpte.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Zacci
·
Hemmet Kan man få bort ammoniaklukt på ett bra sätt, och hur i så fall? Jag har tvättat ytan det kommer från (sopskåpet) med Ajax och ättika...
Svar
2
· Visningar
1 071
Senast: Kiwifrukt
·
Hemmet Jag har fått jättefina gamla lakan till baby som legat på en vind, länge. Trots tvätt i 90 grader och även testat tvätta med ättika i...
2
Svar
24
· Visningar
1 973
Senast: Monkie
·
Hemmet Köpte lite kläder som när jag fick hem dem stinker diesel. Varför stinker kläder diesel? Är det bara att elda upp dem kanske (:angel:)...
Svar
17
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp