Få häst hoppa rakt?

Svamlan

Trådstartare
Alltså inte rakt på hindret utan hästen behöver lära sig hoppa mer rakt, som det är nu vrider han sig på något lustigt sätt över hindren ibland och även om dotter bara tävlar låga klasser och det inte är någon superhäst så tappar man ju trots allt höjd genom att hoppa snett. Jag tänker att studsserier kanske kan hjälpa lite men undrar om någon annan har lite andra tips?
 
Sv: Få häst hoppa rakt?

Börja med att kontrollera så att både häst, ryttare och sadel är raka om det inte är gjort, och att ryttaren är mitt över hästen.
Höga kryss inbjuder till att ta sig över rakt.
 
Sv: Få häst hoppa rakt?

Håller med och vill tillägga att en häst som är svag och/eller har dålig kapacitet ofta vrider sig över hinderna.

Styrketräning mao.
 
Sv: Få häst hoppa rakt?

Rakrikta innan hindret. Om hästen är helt rak, med bakbenen rakt under sig, och bjuder jämnt på båda tyglarna, då hoppar den i regel rakt också.

Så mer markarbete och dressyr, så att hästen blir rak. Är den inte rak på marken, så lär den inte bli det över hinder heller.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 860
Senast: Johannna1
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 828
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp