Få hästen att äta mer

”Min” Z som jag hade innan C blev dålig hos sin nya ägare. Det visade sig att han var allergisk mot hösilage. Det tog rätt lång tid att utreda, men är äntligen bra nu. Kan det inte vara ngt sånt?

Hon har ätit hösilage hela livet, jag har svårt att se att det skulle bli så mkt sämre helt plötsligt då?
 
@kimmis87 Z hade också ätit det, och i perioder också mått helt ok. Men mår nu toppen! Det är allmäntillstånd som har påverkat var på skalan han mått...
 
Ja då får de väl testa för det antar jag. Hö går ju liksom så vitt jag vet inte att få tag på i år så det blir ju lite knepigt att lösa en sådan sak.
 
@kimmis87 hur gammal är hon?
@Daisy hur gammal var din när de fick reda på vad det var?

Har någon av dem haft diarréer, koliksymptom tidigare i livet?
Jag undrar mest för att jag inte vet vad mitt sto blev dålig av. Alltid varit mycket matfrisk och lätt för övervikt. Men känslig mage, snabbt diarrée vid foderbyten som inte var optimala. Hon var 14 år när hon blev dålig.
Min var 12 år när problemet hittades och han blev avlivad (-99 så det var ett par år sedan).
Han lös i magen från han var runt 4-5 år, men dom veterinärerna jag pratade med då ansåg att det inte fanns något att göra åt det. Han hade kolik några enstaka gånger, magen lät ok men nåt var fel och han blev bättre efter rörelse. Inga problem att hålla i bra hull och åt som han skulle.
När jag fick tag på en vet som började rota i det ledde det först till en felaktig/påhittad (stod saker jag inte sagt i vet underlag) diagnos och han blev opererad i onödan. Kommer inte ihåg exakt, men en del av tarmen syddes fast för att inte kunna hamna över mjälten(?) som tydligen kan orsaka problem. Efter dem op brakade tarmarna ihop totalt. Fick koliksymptom direkt han kom hem (fick hålla sig under 3kg/dag för att inte bli dålig), sen blev det turerna till Hgb som slutade med avlivning.
 
Min var 12 år när problemet hittades och han blev avlivad (-99 så det var ett par år sedan).
Han lös i magen från han var runt 4-5 år, men dom veterinärerna jag pratade med då ansåg att det inte fanns något att göra åt det. Han hade kolik några enstaka gånger, magen lät ok men nåt var fel och han blev bättre efter rörelse. Inga problem att hålla i bra hull och åt som han skulle.
När jag fick tag på en vet som började rota i det ledde det först till en felaktig/påhittad (stod saker jag inte sagt i vet underlag) diagnos och han blev opererad i onödan. Kommer inte ihåg exakt, men en del av tarmen syddes fast för att inte kunna hamna över mjälten(?) som tydligen kan orsaka problem. Efter dem op brakade tarmarna ihop totalt. Fick koliksymptom direkt han kom hem (fick hålla sig under 3kg/dag för att inte bli dålig), sen blev det turerna till Hgb som slutade med avlivning.

Tråkigt att höra hur det gick, men samtidigt lärorikt. Tack för att du delar med dig.
 
Min var 12 år när problemet hittades och han blev avlivad (-99 så det var ett par år sedan).
Han lös i magen från han var runt 4-5 år, men dom veterinärerna jag pratade med då ansåg att det inte fanns något att göra åt det. Han hade kolik några enstaka gånger, magen lät ok men nåt var fel och han blev bättre efter rörelse. Inga problem att hålla i bra hull och åt som han skulle.
När jag fick tag på en vet som började rota i det ledde det först till en felaktig/påhittad (stod saker jag inte sagt i vet underlag) diagnos och han blev opererad i onödan. Kommer inte ihåg exakt, men en del av tarmen syddes fast för att inte kunna hamna över mjälten(?) som tydligen kan orsaka problem. Efter dem op brakade tarmarna ihop totalt. Fick koliksymptom direkt han kom hem (fick hålla sig under 3kg/dag för att inte bli dålig), sen blev det turerna till Hgb som slutade med avlivning.
Det är sånt som skrämmer mig lite, och som gör att jag vill ha FULL koll på vad som görs. Det känns som att vissa veterinärer gärna experimenterar lite och det ska inte denna häst vara med om. Jag har redan upplyst dem om att ingen OP av något slag är aktuell på henne. Trots detta så har hon faktiskt buköppning i försäkringen, men jag vet inte om den endast täcker akut OP ändå kanske... Ganska orelevant i dagsläget, men...
 
Det måste vara fruktansvärt jobbigt att vara så misstänksam mot veterinärer och ha så dåligt förtroende för dem. Har du träffat på många som har varit inkompetenta?
 
Det måste vara fruktansvärt jobbigt att vara så misstänksam mot veterinärer och ha så dåligt förtroende för dem. Har du träffat på många som har varit inkompetenta?
Hellre det än att stå där sedan med en häst som man får ta bort för att man inte stod på sig tillräckligt.

Och ja, det har hänt 2 ggr.

Jag har ungefär lika dåligt förtroende för läkare, och tur är det! Jag hade mest troligt fortfarande varit sjukskriven idag utan att ha varit så drivande själv. Istället har jag nu varit arbetsför i ungefär ett år.

Jag inser att alla yrkesgrupper är människor, oavsett utbildning. Det mesta kan de bättre än mig självklart, men hästens historia kan jag väldigt mkt bättre.

Man blir heller inte så förtroendefull när veterinären som ger avrapportering säger vid en fråga "Ja alltså, jag har inte sett hästen"...

Det finns ingen anledning i världen att inte ha full koll.
 
Ja det är ju en jävla tur att jag är envis och har koll på min häst!

Veterinären som ringde idag tyckte väl typ att hon skulle kunna åka hem nu och tyckte inte att hon kunde motivera vidare undersökningar.

Men efter att jag hade påtalat historiken så ska de nu göra UL av buken så får vi se om de hittar något, men gör de inte det så ska de bara se till så att hon faktiskt äter och sedan skickas hon hem.

Enligt veterinären så åt hon nu som hon ska, hon får tillgång till 3 kilo... Deras äta som hon ska och mitt diffar ganska rejält. Men de skulle öka på maten ganska snabbt iaf.
 
Ja det är ju en jävla tur att jag är envis och har koll på min häst!

Veterinären som ringde idag tyckte väl typ att hon skulle kunna åka hem nu och tyckte inte att hon kunde motivera vidare undersökningar.

Men efter att jag hade påtalat historiken så ska de nu göra UL av buken så får vi se om de hittar något, men gör de inte det så ska de bara se till så att hon faktiskt äter och sedan skickas hon hem.

Enligt veterinären så åt hon nu som hon ska, hon får tillgång till 3 kilo... Deras äta som hon ska och mitt diffar ganska rejält. Men de skulle öka på maten ganska snabbt iaf.

Har följt tråden i det tysta och lider med dig. Låter extremt oseriöst. :(
 
Har följt tråden i det tysta och lider med dig. Låter extremt oseriöst. :(

Ja jag tror att de liksom har missat att den här hästen alltid är pigg och glad, om hon inte är typ döende. Men de går väl på allmäntillståndet gissar jag, det går inte att göra på henne. Ganska typiskt för araber, det är ju därför man på riktigt kan be dem att springa tills de dör, vilket de ju gör i UAE... Men veterinärerna verkar ha missat det :cautious:

Kl 09:30 gör de UL iaf, sedan så får vi se.

Känns ju lite surt att behöva hämta henne nu med, vara här nere i 1 vecka och sedan köra upp henne igen när vi ändå är planerade att flytta dit :grin:
 
Det måste vara fruktansvärt jobbigt att vara så misstänksam mot veterinärer och ha så dåligt förtroende för dem. Har du träffat på många som har varit inkompetenta?

Jag hör till dem som förut försvarat veterinärer, tom i direkta felbehandlingar( våra egna djur) har jag köpt läget och sagt att alla måste lära.

Jag måste erkänna att jag där varit tvungen att ändra mig. Bita i sura äpplet. Pudla. Vi har haft alldeles för många galet inkompetenta dv veterinärer.
Veterinärer som inte kan basic, veterinärer som inte lyssnar o ffa veterinärer som inte bryr sig om djuret överlever eller inte.
Så numer gör jag som @kimmis87 , ifrågasätter, kräver, går på kurser, lär mig själv , allt för att kunna granska behandlingar( eller icke behandlingar) under lupp.

Vi har haft veterinär ute som inte kunde ge( eller vågade ) ge injektion, veterinär till sjuk kalv( jag jobbade) där vet satte pc på den friska kon istället och lämnade kalven helt obehandlad, veterinär som stridit för att tempen som togs på 35,6 berodde på en trasig termometer, jag har klagat på behandlingar hos jordbruksverket, förlikat fakturor och de värsta fallen skriver jag inte ens med.

Visst, det finns några bra, jag handplockar vid beställningsjobb, men det är ju inte allt som är det.
 
Vad hände med förstoppningen?
Och den misstänkta tarminflammationen?
Förstoppningen har löst sig och hon har inga inflammationsvärden. Det är väl bra, men jag vill ju veta varför hon inte äter och dricker, annars kommer hon ju få förstoppning igen.
 
Jag hör till dem som förut försvarat veterinärer, tom i direkta felbehandlingar( våra egna djur) har jag köpt läget och sagt att alla måste lära.

Jag måste erkänna att jag där varit tvungen att ändra mig. Bita i sura äpplet. Pudla. Vi har haft alldeles för många galet inkompetenta dv veterinärer.
Veterinärer som inte kan basic, veterinärer som inte lyssnar o ffa veterinärer som inte bryr sig om djuret överlever eller inte.
Så numer gör jag som @kimmis87 , ifrågasätter, kräver, går på kurser, lär mig själv , allt för att kunna granska behandlingar( eller icke behandlingar) under lupp.

Vi har haft veterinär ute som inte kunde ge( eller vågade ) ge injektion, veterinär till sjuk kalv( jag jobbade) där vet satte pc på den friska kon istället och lämnade kalven helt obehandlad, veterinär som stridit för att tempen som togs på 35,6 berodde på en trasig termometer, jag har klagat på behandlingar hos jordbruksverket, förlikat fakturor och de värsta fallen skriver jag inte ens med.

Visst, det finns några bra, jag handplockar vid beställningsjobb, men det är ju inte allt som är det.

Självklart finns det dåliga veterinärer - det ifrågasätter jag inte alls. Därför är det väldigt skönt att ha en klinik man litar fullkomligt på när man behöver lämna hästen. Jag är också sådan att jag frågar, sätter mig in i och vill veta hur de tänker/vad de gör, men jag litar fullkomligt på att de är mer kompetenta än jag hur påläst jag än är. De har räddat livet på min häst vid ett par tillfällen, så de har verkligen förtjänat mitt förtroende.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 876
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 355
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 672
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp