Få hästen att äta mer

Märkligt att det är så ”många” veterinärer som är rädda för att spruta en häst, har också råkat ut för det när min snälla 1-åring skulle vaccineras... :cautious:
 
Förstoppningen har löst sig och hon har inga inflammationsvärden. Det är väl bra, men jag vill ju veta varför hon inte äter och dricker, annars kommer hon ju få förstoppning igen.

Hur kollade dom inflammationsvärdena? På min togs det ett blodprov någon månad innan han avlivades, det visade inga tecken på inflammation så det sättet verkar inte så pålitligt..
 
Hur kollade dom inflammationsvärdena? På min togs det ett blodprov någon månad innan han avlivades, det visade inga tecken på inflammation så det sättet verkar inte så pålitligt..
Aj då... Nej det verkar ju inte så pålitligt...
 
Man kan ju hoppas att dom blivit bättre på att läsa svaren.. Min häst test visade istället tecken på magsår, vilket han inte hade - kollades med gastroskopi flera gånger.
Nu hittade veterinären förtjockad tunntarm. Inte jättemkt, men med symptomen så...

De ska gå vidare med biopsi på tjocktarmen och ta nåt prov på någon vätska.

Det är inte kul att ha rätt :(
 
Nu hittade veterinären förtjockad tunntarm. Inte jättemkt, men med symptomen så...

De ska gå vidare med biopsi på tjocktarmen och ta nåt prov på någon vätska.

Det är inte kul att ha rätt :(

Skit:(. Men tur att du stod på dig och inte hämtade hem henne. Är det inte så mycket som är skadat går det kanske att behandla?
 
Nu hittade veterinären förtjockad tunntarm. Inte jättemkt, men med symptomen så...

De ska gå vidare med biopsi på tjocktarmen och ta nåt prov på någon vätska.

Det är inte kul att ha rätt :(

Va trist men det behöver inte betyda på nåt slut, det finns ju behandling o ofta får man se över fodret. Om de inte hittar tumörer osv menar jag utan "bara" inflammation. Håller tummar!
 
Nu hittade veterinären förtjockad tunntarm. Inte jättemkt, men med symptomen så...

De ska gå vidare med biopsi på tjocktarmen och ta nåt prov på någon vätska.

Det är inte kul att ha rätt :(
Håller tummarna för att det är något de kommer kunna åtgärda! :heart
 
Men nej vad trist!

Tur att du inte gav dig :heart.

Hoppas det är fixningsbart!

Som jag läser det är det 14 dagars karens, men det beror säkert på vilket kortison och hur man ger det.
 
Såhär såg hon ut idag!
Fortfarande ont i magen och spänd i buken. Det är inte utan att jag undrar hur länge hon ska ha ont i magen :(
 

Bifogade filer

  • 20190112_132649.jpg
    20190112_132649.jpg
    259,2 KB · Visningar: 192
Nu på kvällen så fick jag knappt i henne medicinen.
Övrigt kraftfoder vägrar hon :(

Jag ser på blicken att hon har väldigt ont igen. Tur att det är måndag imorgon. Då ska jag starkt ifrågasätta varför de inte har satt henne på smärtstillande.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 850
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 352
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp