Bukefalos 28 år!

Få hästen mera lyhörd

Mauni

Trådstartare
Min häst har alltid varit ganska seg på hjälper (köpte henne direkt efter inridning). Hon håller väldigt mycket i bettet, biter sig fast men hon blir inte tung på handen. Hon ger lätt efter nog, men håller i bettet så de känns inte som en ärlig eftergift. Man måste hela tiden göra något för att hålla henne att tugga på bettet, komma riktigt åt med skänkeln. Men där är nästa problem, hon reagerar väldigt trögt på skänkeln. Jag använder mig av hela skänkel och har även tyngden på inner sittben men ändå går det långsamt. Man måste liksom gunga till hela kroppen för att hon ordentligt skall flytta sig. Men detta gör det jätte tungt att rida. Hon har även svårt för tölten så när ja har henne fin, eftergift, baken trampar i kors och jag ber henne gå fram i tölt så går de bra ibland. Men oftast när hon reagerar så långsamt, så har man redan tappat baken å eftergiften. Ibland måste man "väcka" upp henne med lite galopp. Spö reagerar hon inte över huvudtaget på.

Den här texten fick henne att låta verkligt tråkig, men hon är en rolig häst att rida. Pigg också, men reaktionen är så långsam.

Tack om nån kan komma på något man kan göra, övningar eller nåt :)

//Mauni
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Låter som en typiskt lat häst som kommer undan gång på gång och pigg när det passar damen ;).

När hästen vet vad den förväntas göra så vill jag ha reaktion snabbt, inte om ett halt varv (nu rider jag iofs sällan på ridbana men som exempel). En häst som jag vet är trög och man måste tjata på är inte speciellt kul. Så jag ber bara lite, lite som om det vore en jättekänslig häst. Ingen reaktion -blir stor direkt. Hästen blir förvånad "vad hände??" tycks den tänka och såfort SÅFORT hästen reagerar så ges eftergiften. Man visar hästen att man faktiskt menar allvar med att hästen ska gå framåt. Detta m bettet kan vara lite svårare. Jag skulle nog låtit henne kanske jobba i en lägre form ett tag om hon tkr det är jobbigt med den högre formen och bara ridit så korta stunder, i högre form alltså. och då måste du nog (tyvärr) fortsätta att verkligen se till att hon inte börjar hänga på bettet. När hon känns bra uti munnen så kan du oxå ge henne eftergift för att hon är så duktig. Så du inte börjar kräva en massa annat. Det hinner ni med sen.
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Hur kan du säga att jag har en lat häst :P haha, säkert kan de bero delvis på det.. Det går också lite i perioder, ibland är hon bättre då hon är villig att jobba. Då tycker hon faktiskt också att de är roligt men ändå är inte reaktionen tillräckligt snabb. De är inte så att de tar ett halvt varv för att reaktionen kommer, utan två-tre steg för sent. Jag har också ridit liten hjälp-stor hjälp om inget händer. Men nu ska ja skärpa mig ännu mera med det och se om ja får några resultat. Jag funderar kan vissa hästar bara vara så mycket mindre känslige (mindre mellanrum mellan nervcellerna) för hon reagerar verkligen int på spö så känner hon inte det lika mycket eller iss hon inte reagera.? de är ju oftast ja ber henne då att flytta baken, sätta sig och de är ju tungt för henne :P hon har som föl stått ensam i hage och varit i mycket kontakt med människor. Den där naturliga respekten för människor fanns inte då ja köpte henne som just inriden.

Synd att ingen annan kommit med några kommentarer. Tror nog att detta är ett ganska vanligt problem. Jag jobbade en tid på ett träningstall med 50 hästar och där fanns några med detta problem. En som var riktigt hemsk. Då försökte jag samma liten hjälp om ingen reaktion stor hjälp men utan någon större framgång :/
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Vilken häst behöver snabba reaktioner om man står ensam i en hage, ja kanske om det kommer nåt vilddjur men då har instinkten tagit över.
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

därför skrev jag ju det att hon stått ensam i en hage som föl, före hon blev köpt av en annan och sedan köpte jag henne. Jag funderade att kan det ha något med saken att göra. Mänskan kan ju bli mera känslig om man övar upp det och de handlar om alla sinnen, smaken, lukten synen och känseln. Kan samma sak gälla hästen, kan man göra hästen mera känslig?
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

därför skrev jag ju det att hon stått ensam i en hage som föl, före hon blev köpt av en annan och sedan köpte jag henne. Jag funderade att kan det ha något med saken att göra. Mänskan kan ju bli mera känslig om man övar upp det och de handlar om alla sinnen, smaken, lukten synen och känseln. Kan samma sak gälla hästen, kan man göra hästen mera känslig?

Jag har ju en raka motsatsen till din :), och jag har försökt göra honom mindre känslig och det har gått. Motsatsen borde ju gå men jag tror att du behöver nån som kan sånt som hjälp. Man blir lätt hemmablind och ser inte sina egna "fel" som bidrar.
Vi har såna hästar i stallet som inte fattar nånting vad det gäller signalgivning och dom är jobbiga i hagen men krutpaket när dom rids. Så visst kan din vara bara lat men jag tycker du ska jobba på det.
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Jag kan bara prata ur egen erfarenhet men Jorunn har alltid varit en seg häst hon har haft noll energi mest bråkat bara när man ställt krav.

Förr hade jag henne alltid på lösdrift och hon var alltid överviktig jag hade mer tänket att fri till gång mår alla bra av då får de äta så som de vill.

Förändringen kom när jag flyttade henne och hade henn installad om natten och såg till att hon gick ner i vikt samt började träna upp henne både i muskler och ikondis.
Idag är hon en annan häst pigg och arbetsglad och lyhörd till tusen.

Och generällt här inne av vad jag kan se på de bilder som läggs ut här på hästar är de flesta hästar överviktiga och ej i kondis och går ute på lösdrift= får sällan ordentlig vila som de får i en box om natten.

Och då har man oftast en slö häst... tänk dig själv om du är fet och noll kondis.. svår å leva rövan då=)
Men är du vältränad och har bra kondis orkar du busa och hålla igång mer=)
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

därför skrev jag ju det att hon stått ensam i en hage som föl, före hon blev köpt av en annan och sedan köpte jag henne. Jag funderade att kan det ha något med saken att göra. Mänskan kan ju bli mera känslig om man övar upp det och de handlar om alla sinnen, smaken, lukten synen och känseln. Kan samma sak gälla hästen, kan man göra hästen mera känslig?



Om seghet skulle orsakas av att hästar står själv i hagen skulle de flesta högklass hästar/hingstar vara sega:

Vilket inte stämmer så klart;)


Tycker det är så tråkigt att islandshästfolk fortfarande envisas med att tro att bara för man hanterar en unghäst kommer man få problem i framtiden.
Det handlar aldrim om när du hanterar en häst utan HUR..
Vet du inte hur man hanterar en unghäst som då och då är i jobbig trots så låt bli och hantera.
Men vet du vad du håller på med och har gedigen erfarenhet så lovar jag att ju tidigare du hanterar en häst dessto lättare få du i framtiden ;)



Jag kan lova dig att din häst inte är seg att rida bara för den gick själv i en hage i en period som unghäst och vart hanterad;)

Jorunn går själv i hagen och hon har aldrig haft så kul i en hage som hon har idag. Hon busar runt får igång grannhästen och så busar dom ikapp.
Hon stå tätt tätt ihop med grannhästen skillnaden är att de har en tunn tunn tråd imellan annars står hon exakt lika nära han som om de vore i samma hage!

Det viktigaste är att en häst ser andra och inteom de går själva eller ej..hästar ser det inte så Jorunn gick alltid vid sidan av de andra när hon gick med andra.
Kan man då säga att hon gick själv? visst det var ingen tråd imellan men de kunde lika väl ha varit de.

Så levnadsglad som min häst är idag har hon aldrig varit, hon går ute i hagen 8-10 timmar står inne i en box som är 4x5 meter stor i en lada där ladudörren är öppen så länge de är ljust så hon får sol i boxen och ser ut=)
Hon är glad att rida,vaken nyfiken kort och gott supertrevlig individ=)

Hoppas du får en pigg och lyhörd häst snart.
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Min förra var också lite seg i reaktionerna förr. Inte så att han inte gick fram, bara att man fick ibland driva på två gånger. Och stoppsträckan var ibland låååååång och han gick emot bettet.


Det försvann efterhand. En av de största skillnaderna var att han gick ner över 100 kg och blev mycket alertare och piggare.
Sen tycker jag att han blev mer lyhörd i all hantering också. Innan så var han i och för sig supersnäll och stod stilla i stallgången för att han mest stod och sov och han gjorde som man bad men det hände inte mycket mer. Senare kunde han förvisso gå iväg, men första steget och en ifrånsägning från mig så reagerade han.
Vi tränade mycket i ridningen också, mycket övergångar, och fokus på att han skulle reagera direkt. Både fram och stopp skulle vara direkt.

Det som funkat bäst för mig har varit att göra saker hela tiden. Så fort man släpper efter att det bara kan vara slött rakt fram så behöver man väcka upp så att det händer något.
Korta några steg, läng några steg, korta igen, flytta lite åt sidan, flytta bogen, halt, fram igen direkt. Var noga med halvhalterna och förberedelserna och se till så att hästen är med på noterna så att det inte blir oplanerat och flängigt, och det är inte schysst för hästen.
Sen måste man tänka på att även om man vill att saker ska hända snabbt så får man inte göra sakerna för snabbt, utan det är viktigt att hästen är förberedd. När jag ska göra en övergång på en seg häst så ser jag till att korta upp skritten först i flera omgångar, och ökar trampet efterhand så att de trampar fortare och mer samlat tills jag känner att de vill framåt. Då gör jag en samling till och sen ur det får de gå fram.

Att bara korta steget är inte lösningen, utan de måste vara kvicka också. Att bara gå snabbare är inte heller lösningen, då blir de oftast bara långa, hänger på framdelen och de blir tunga åt andra hållet.

Att driva på så att de skrittar kort och kvickt så att de vill gå över i trav är jättebra korta sträckor i taget. Håll kvar dem i skritt och belöna massor! Så kommer de tillslut att vilja gå framåt, för det är jobbigt att trippa fram kort och kvickt.
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Hur är reaktionerna från marken? Om jag vore du skulle jag börja där. Anvnd exempelvis en pisk och knyt fast en väldigt prasslig påse på. Be henne att flytta sig för "skänkeln" åt sidan (till vänster) och gör det lätt för henne att svara rätt genom att först böja hennes hals och huvud mot dig (dvs åt höger) och reagerar hon inte på en lätt signal, så "skräm" (oftast är sådana här hästar ytterst svårskrämda, men om risken är att hon blir stressad skulle jag inte använda metoden) henne att flytta på sig. Direkt vid reaktion - eftergift och beröm. Öka trycket tills dess att hon svarar. Det här skulle jag upprepa tills dess att hon svarar direkt på första hjälpen åt båda varven innan jag skulle överföra det till ryggen.

Och från ryggen så skulle jag börja med att göra exakt samma övning som jag gjorde från marken, Stå still, böja halsen, ge skänkel och om hon inte flyttar, öka intensiteten tills dess att hon gör rätt. Omedelbar eftergift.

Hon låter som en häst som reagerar med mottryck för tryck (biter sig fats i bettet och går mot skänkeln) det är naturligt för hästar och man måste lära dem att reagera tvärtom.

En kommentar till Nielas påstående. Att lösa det här problemet genom att hålla henne länge på box, är inget jag rekommenderar. Ju mer en häst kan vara ute, är givetvis bättre, eftersom en häst är gjord att röra på sig stora tider över dygnet.

Ella
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Korven: jag är mycket medveten om att man blir hemmablind och inte ser sina fel, jag hatar det.! Bor långt ute i ingenstans, finns inte många som kan hjälpa och "min" tränare har haft personliga saker nu så har inte fått så mycket hjälp. Söker kurser och tror de blir av i mars, men skulle vilja försöka få henne lite bättre tills det. Men man borde få lektion en gång i veckan som jag hade förr, då var jag mycket mer skärp en vad jag är nu. :)

Niela: Jag har min häst på bantning nu faktiskt, hon är inte så mycket överviktigt men hon är av den sportigare modellen så hon skulle borde vara lite slankare. Hon är liksom rund om magen, fett har inte lagt sig på halsen, bogarna och baken. Men har henne hellre lite rundare på vintern :) Hon har varit några månader på lösdrift och jag vill inte ha henne på box igen, hon trivs såhär. Och ja det har du ju rätt i att hingstar står ju ensamma men ofta går de ju på hingstbete som små. Min häst kunde inte hästspråket ordentligt före hon kom till vårt stall och fick hela tiden gå med andra hästar, de kan ja slå huvudet i pant att berodde på att hon gick ensam. Också det att respekten fattades, när man stannade gick hon över en. Nu stannar hon när jag stannar och backar direkt när jag går bakåt. Och jag anser att hon tycker om att bli riden, om det går en längre tid att jag inte rider så börjar hon vanka i hagen och när man kommer så hälsar hon och kommer emot springande. Och livsglädje det har hon, hon älskar att busa och springa, hon har hela tiden en glimt i blicken (vilket jag föll för). :love:

Elina8: som sagt hon är på bantning ;). Och jo hon är som bäst då man slipper på ett plan och rida, då man gör mera saker. På ett plan blir jag också mer koncentrerad. Men skall försöka att ännu mera göra saker, läste en sida där de fanns någo tips på att var åttonde steg göra en ändring. Riktning, tempo, övning. Så det skall ja testa på :)

Brolinskan: reaktionen är faktiskt lite bättre från marken då jag kan ta mitt kroppsspråk med.! :) men spö reagerar hon inte på, ljudet nog men inte beröringen. Så det där med påse kan jag försöka. Tack ;) Tänk att jag inte har tänkt på att de kan bero på att hon går mot tryck :O jag vet ju att hästar gör det, så händer det olyckor med bilar och lastbilar för hästen svängt baken mot dem. Det där gav mej en lite tankeställare.! :D och nej, har inga tankar på att ta henne in på box igen :P
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Jag tror att du kommer att lösa det här iom att du är medveten om problemet. Att du har henne på lösdrift betyder väl inte att hon har fri tillgång? Ingen i vår lösdrift har fri tillgång, bara lite olika krav i olika hagar. Och sover gör dom lika mycket i en lösdrift med kompisar som kan vakta. Så fortsätt med lösdrift du.
Lycka till och håll oss uppdaterade :)
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Nej ingen fri tillgång.. De får hö tre ggr/dagen, och så finns det halm i lösdriften man har aldrig sett henne äta av de. Jag hoppas de löser sig eller bli bättre iaf. Ska börja imorgon och verkligen skärpa mig :P för problemet är väl egentligen jag fast man alltid skulle vilja skylla på hästen :angel:
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Klart man kan skapa överskottsenergi genom att stänga in hästen, åtminstone med vissa hästar, hästar som står 24 timmar på stall och rids 1 brukar vara ordentligt laddade.

Och visst kan man göra som du, jämföra en (enligt din egen beskrivning i flera trådar) omusklad, tjock häst som har fri tillgång till mat, går i lösdrift i stor flock och rids lite oengagerat i skogen gärna lugna turer med en som är uppstallad halva dygnet, alltid är ensam i hagen/boxen, får lagom med mat och ordentliga doser träning och bara kravlösa turer då och då. Frågan är dock vilken eller vilka variabler det är som påverkar när man ändrar allt.

Till TS

Jag är inne på samma spår som flera andra, trappa upp hjälperna snabbt och till den grad att hon reagerar, var noggran med att berömma vid en reaktion, strunta i vad hästen gör bara den gör något och ta inte i den. Kastar den sig fram i galopp så beröm och låtsas som det regnar. Är du osäker sett ett rep runt halsen och vänta en god stund innan du försöker sakta av eller på något sätt bromsa även om hästen överreagerar. Lektion ett att få fart på kusen, lektion 2 att när hästen fattar vad fart/reaktion är stanna/få lagom reaktion.
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Jag var till stallet igår och började från marken. Dedär med påsen var allt för mycket :P så fick bara vanligt ta markarbete. Kunde inte rida igår så hon fick sedan springa löst som älskar :D nu i veckan rider min medryttare för jag studerar. Men i slutet på veckan ska jag försöka då. Uppdaterar då hur de gick om nån sedan är intresserad :P
 
Sv: Få hästen mera lyhörd

Anmäler mig intresserad.

Skriv gärna i uppdateringstråden också om du känner för det.:)
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 151
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 377
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 903
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp