Få håret att växa snabbt?

TheRedLightning

Trådstartare
Kära buke,
Jag tänkte att jag frågar er kunskap och erfarenheter först, då det finns lite väl många "för bra för att va sant"-piller för att få håret att växa snabbare.
Finns det egentligen något bra knep för att få det att växa snabbare, som funkar?

Tacksam för svar. :)
 
Jag upplever att hår och naglar växer snabbare när jag har d-vitamin. En snabb googling bekräftar min teori men har inte granskat källorna.
Antar att det är därför hår och naglar växer snabbare på sommaren också, man tar upp mer d-vitamin via solen än på vintern.
 
Jag upplever att hår och naglar växer snabbare när jag har d-vitamin. En snabb googling bekräftar min teori men har inte granskat källorna.
Antar att det är därför hår och naglar växer snabbare på sommaren också, man tar upp mer d-vitamin via solen än på vintern.
Intressant, hur gör du på vintern eller går det att få i sig d-vitamin då också?
 
Intressant, hur gör du på vintern eller går det att få i sig d-vitamin då också?

Tar d-vitamin tabletter :) Finns att köpa på apoteket.
Många lider av d-vitaminbrist under vinterhalvåret och det sägs att om man då tar d-vitamin tabletter blir man piggare. Så har gjort det nu i 3 vintrar. Vet inte om jag blivit mycket piggare, men hår och naglar växer iallafall så jag är nöjd :D
 
Tar d-vitamin tabletter :) Finns att köpa på apoteket.
Många lider av d-vitaminbrist under vinterhalvåret och det sägs att om man då tar d-vitamin tabletter blir man piggare. Så har gjort det nu i 3 vintrar. Vet inte om jag blivit mycket piggare, men hår och naglar växer iallafall så jag är nöjd :D
Låter helt klart intressant, är de dyra? Hur länge räcker de? Många frågor nu. :p
 
D-vitamin kan man få överskott av så om du inte är mörkhyad samt bär heltäckande kläder/undviker solljus kan det vara en bra idé att tänka efter en extra gång innan du börjar äta tillskott.
 
D-vitamin kan man få överskott av så om du inte är mörkhyad samt bär heltäckande kläder/undviker solljus kan det vara en bra idé att tänka efter en extra gång innan du börjar äta tillskott.

Jag är varken läkare eller forskare men känns som att överskott av d-vitamin i sverige knappt är möjligt på vintern?! Om man inte knaprar massa tabletter varje dag?!
 
D-vitamin kan man få överskott av så om du inte är mörkhyad samt bär heltäckande kläder/undviker solljus kan det vara en bra idé att tänka efter en extra gång innan du börjar äta tillskott.
Jag läste följande:
"Det är normalt svårt att få i sig farliga mängder D-vitamin. Alla kända rapporterade fall av D-vitaminförgiftning har tagit minst 30 000 E dagligen (ofta betydligt mer) under en tid. Runt tio gånger mer än vad som rekommenderas här alltså."
på den här sidan: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin
Där det även står att ca 2000E är det normala mängden under en dag vid solbrist.
 
D-vitamin kan man få överskott av så om du inte är mörkhyad samt bär heltäckande kläder/undviker solljus kan det vara en bra idé att tänka efter en extra gång innan du börjar äta tillskott.

Om man ska få överskott av D-vitamin behöver man upp i ungefär 100 mikrogram om dagen. Apotekets vitamintabletter innehåller 10 mikrogram. Så det är ingen fara för förgiftning om man äter rekommenderad dos av tillskotten.
T.ex veganer har svårt att få i sig livsmedel som naturligt innehåller D-vitamin i tillräcklig mängd.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...gsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/
 
Jag provade schampo och balsam som skulle skynda på hårväxten. Efter en månads användning så hade håret växt nästan 3 cm mot vanligtvis kanske 1? Märkte stor skillnad faktist!
 
Jag provade schampo och balsam som skulle skynda på hårväxten. Efter en månads användning så hade håret växt nästan 3 cm mot vanligtvis kanske 1? Märkte stor skillnad faktist!
Får man fråga vad det var för special schampo/balsam? Gissar på att det inte var något vanligt man kan köpa i affären?
 
Urgh, inte ha kostdoktorn som källa, han läser studier som fan läser bibeln :nailbiting:


Jag vet ett tips som garanterat funkat på mig och det är att bli gravid, herrejäklar vilken skjuts håret fått.. :Dsen lär jag väl tappa allt efter förlossningen iofs O_o
Men i övrigt har jag tyckt håret mått bra av b-vitamin, käkade en sort med öljäst-nånting och massa b-vitain och även om jag inte vet om håret växte snabbare så tappade jag iaf mindre (och i vanliga fall tappar jag löjliga mängder). Annars är jag på Hedinns linje.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 454
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
505
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 696
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp