Få håret att växa snabbt?

Mitt hår (som iofs alltid växt bra) och mina naglar blev helt galna när jag fick folsyra och vit B12 på recept. Vansinnigt irriterande, jag hatar långa naglar och nu får jag klippa dem konstant. Nu hade jag dock konstaterad brist pga sjukdom.
 
Finns det egentligen något bra knep för att få det att växa snabbare, som funkar?
Bra mat och motion så att kroppen faktiskt kan göra sig av med de gamla cellerna, vilket sedan blir hår och naglar.

Men jag tror att det viktigaste när det kommer till att få håret att se fint ut är att ta hand om det som man har. Klippa bort slitna toppar, använda olja i de fina topparna man har etc. De flestat hår växer nog ungefär lika snabbt, men det är de som tar hand om sitt hår som får långt. De andra sliter topparna ner på vilket innebär att det växer i ungefär samma takt som det slits så det känns inte som att det växer.
 
Vet en som "hade hört" att det skulle vara bra att skölja håret med kallvatten var dag......

Hästarna sätter ju päls till vintern och mer om det är kallt - så varför inte. Mindre kläder kanske....
 
Eftersom du skrivit att du är underviktig och äter ensidigt Är nog bästa sättet att äta bättre.
Håret blir risigt och skört när man väger för lite.
Så mer grönsaker och mat.
Hm, det där var längesen, mycket hinner ändra sig med tiden du vet. ;)
Är inte samma som då längre. :)
 
Bra mat och motion så att kroppen faktiskt kan göra sig av med de gamla cellerna, vilket sedan blir hår och naglar.

Men jag tror att det viktigaste när det kommer till att få håret att se fint ut är att ta hand om det som man har. Klippa bort slitna toppar, använda olja i de fina topparna man har etc. De flestat hår växer nog ungefär lika snabbt, men det är de som tar hand om sitt hår som får långt. De andra sliter topparna ner på vilket innebär att det växer i ungefär samma takt som det slits så det känns inte som att det växer.
Jag har fått klippa av en bra bit pga slitna toppar (iof pga blekning) och oljar topparna, men tycker ändå inte det blir bättre.
Ibland funderar jag på att raka av allt och börja om från början..
 
Jag har fått klippa av en bra bit pga slitna toppar (iof pga blekning) och oljar topparna, men tycker ändå inte det blir bättre.
Ibland funderar jag på att raka av allt och börja om från början..
Watched kettle never boils, du vet. ;)

Själv använder jag ett schampoo jag köper hos en perukmakare, just för att jag tappade mycket hår i en period och jag upplevde inte att håret växte ut efter det. Det håret jag hade växte ju, men det var tunnare än innan. Detta är ett schampoo som är speciellt format så att det rengör hårsäckarna från fett och annat bös så håret får det enklare att växa ut. På bara någon månad hade jag stora tussar i hårbotten med nya hårstrån som växte ut.
 
Det är ju bra, men IBS kan också påverka.
Oavsett, börja med att se över vad du äter.
Jag tror inte min IBS påverkar, i så fall borde jag haft dåligt hår sedan jag fick det och jag har haft jättebra hår, fram tills jag gjorde misstaget att bleka det (något jag aldrig gör om igen).. :)
 
Watched kettle never boils, du vet. ;)

Själv använder jag ett schampoo jag köper hos en perukmakare, just för att jag tappade mycket hår i en period och jag upplevde inte att håret växte ut efter det. Det håret jag hade växte ju, men det var tunnare än innan. Detta är ett schampoo som är speciellt format så att det rengör hårsäckarna från fett och annat bös så håret får det enklare att växa ut. På bara någon månad hade jag stora tussar i hårbotten med nya hårstrån som växte ut.
Watched kettle never boils? Jag förstår vad det blir översatt till Svenska, men är lite osäker på vad syftet är med det, jag antar att det är någon form av ordspråk?

Oh, det låter spännande det schampot, kan du skicka ett pm vilket det var/är? Vet inte om det klassas som reklam att posta det här i tråden. :o
 
Watched kettle never boils, du vet. ;)

Själv använder jag ett schampoo jag köper hos en perukmakare, just för att jag tappade mycket hår i en period och jag upplevde inte att håret växte ut efter det. Det håret jag hade växte ju, men det var tunnare än innan. Detta är ett schampoo som är speciellt format så att det rengör hårsäckarna från fett och annat bös så håret får det enklare att växa ut. På bara någon månad hade jag stora tussar i hårbotten med nya hårstrån som växte ut.
Fast den månaden är kanske den cykel ditt hår har? Det finns ju rätt många förklaringar som är rimligare än ett särskilt schampo om håret ändrar sig på en månad.

Ur artikeln som jag länkade till tidigare men som ingen läser eftersom det är bekvämare att tro på magiska preparat:

"– Jag känner inte till något som kan göra att håret växer snabbare. Hårväxten är som en biologisk klocka, en fas som kroppen sköter själv. Man kan rubba den genom olika tillstånd. Men då är det snarare att håret slutar växa."
 
Watched kettle never boils? Jag förstår vad det blir översatt till Svenska, men är lite osäker på vad syftet är med det, jag antar att det är någon form av ordspråk?
Syftet med det är att man inte tycker att någonting händer ifall man går omkring och tänker på det hela tiden. Så snabbt växer ju ingens hår att man ser skillnaden. Då får man ju mäta håret och verkligen veta, för känslan när man väntar på att håret ska växa ut är ju att det aldrig växer.

Oh, det låter spännande det schampot, kan du skicka ett pm vilket det var/är? Vet inte om det klassas som reklam att posta det här i tråden. :o
Jag ska kolla det senare när jag är på en bättre plats.
 
Fast den månaden är kanske den cykel ditt hår har? Det finns ju rätt många förklaringar som är rimligare än ett särskilt schampo om håret ändrar sig på en månad.

Ur artikeln som jag länkade till tidigare men som ingen läser eftersom det är bekvämare att tro på magiska preparat:

"– Jag känner inte till något som kan göra att håret växer snabbare. Hårväxten är som en biologisk klocka, en fas som kroppen sköter själv. Man kan rubba den genom olika tillstånd. Men då är det snarare att håret slutar växa."
Mitt hår växte inte snabbare, men fler hårstrån kom upp, vilket i slutändan gjorde så att jag fick tjockare hår igen.

Största anledningen till att främst män tappar håret är för att hårsäckarna blir igenkloggade med fett, etc. Det finns ju en hel rad med anledningar till varför fettet ser ut som det gör med testosteron etc där, men lite förenklat är det så. Det gör att tar man håravfallet i tid och rengör hårsäckarna innan de täppts igen så mycket att de så småningom dör, klarar hårstrået av att växa ut igen. Min bff jobbar med just håravfall och peruker och det är så jag fått det förklarat för mig.

Jag gick i ungefär ett år och hade mycket tunnare hår än vad jag brukar ha. Men efter att jag kört en kur med detta extra rengörande schampot så kom alltså fler hårstrån fram. Jag hade tussar i hårbotten och övre delen av pannan.
 
Syftet med det är att man inte tycker att någonting händer ifall man går omkring och tänker på det hela tiden. Så snabbt växer ju ingens hår att man ser skillnaden. Då får man ju mäta håret och verkligen veta, för känslan när man väntar på att håret ska växa ut är ju att det aldrig växer.
Aha, du menade så. Jag skrev upp dagen när jag klippte mig och om en månad från det datumet ska jag kolla och eventuellt 2 månader efter också. Bara för att se hur mycket det växer. :)
 
Största anledningen till att främst män tappar håret är för att hårsäckarna blir igenkloggade med fett, etc. Det finns ju en hel rad med anledningar till varför fettet ser ut som det gör med testosteron etc där, men lite förenklat är det så. Det gör att tar man håravfallet i tid och rengör hårsäckarna innan de täppts igen så mycket att de så småningom dör, klarar hårstrået av att växa ut igen. Min bff jobbar med just håravfall och peruker och det är så jag fått det förklarat för mig.

Enligt netdoktor, som är en seriös sajt med erfarna läkare som skriver texterna, beror det på ett manligt könshormon som gör att hårsäckarna skrumpnar.

http://www.netdoktor.se/manlig-halsa/artiklar/manligt-haravfall/

Texten är skriven av en endokrinolog, överläkare och docent på Karolinska.
 
Enligt netdoktor, som är en seriös sajt med erfarna läkare som skriver texterna, beror det på ett manligt könshormon som gör att hårsäckarna skrumpnar.

http://www.netdoktor.se/manlig-halsa/artiklar/manligt-haravfall/

Texten är skriven av en endokrinolog, överläkare och docent på Karolinska.
Ja, precis som jag skrev så var det jag skrev en väldig förenkling. Det är absolut testosteronet som förstör, eller till och med dihydrotestosteron (DHT). DHT gör att hårsäckarna krymper hos den som har manligt håravfall. Detta medför att hårstråna blir tunnare eftersom hårsäcken försvagas. Använder man då ett medel som öppnar upp hårsäckarna så kommer man undan med ett bättre resultat än om man bara lät det vara.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 453
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
505
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 696
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp