Få hunden att tänka lite mer?

Det är heller inte en jaktform som är tillåten i S längre, av djurskyddsskäl(hetsjakt).
Nej det är jag fullt medveten om. Jag syftade mer på delen om förighet och självbehärskning.
Även om rasen inte används till praktisk jakt här så är det ju ändå de egenskaperna som ligger i grunden i rasen och jag misstänker att de kanske fortfarande används i hemländerna?
 
Min lilla hetsporre måste jag belöna mycket och ofta för att få hennes uppmärksamhet. När jag väl har den kan vi börja tänka, men inte innan. Och hon måste få härja av sig först.
 
Jag tror inte mina tänker mer när de springer lc! Är det inte när de börjar tänka som de blir course wise?
Absolut! Tänkte mera på att hunden behöver tänka till innan den gasar. Domarna skrattar åt min eftersom det enda hon gör på lc är springer så fort hon kan efter trasan. Funkar sådär då det finns träd och annat man borde väja för. Hon förstår inte att hon borde vara beredd på att trasan vänder. Funkar kanon på bana dock.
 
Om jaktinstinkterna påverkas negativt av att man gör annat med sin hund och tränar diverse icke jaktrelaterat, så har den kassa jaktinstinkter. Oavsett ras och jaktsätt.
javisst. men jag menar att kan du lära en vinthund att bryta jakt av hare så har den dålig instinkt. Jag ser gärna att min är totalt galen och blockerad vid jakt. Inget ska få påverka. Men jag vet att folk tänker olika, och en riktig jakthund måste absolut lyssna bättre än min hund...
 
Min erfarenhet är att aktivitet alltid alltid finns där när man vill ha den. Det är ju så att träna med bra BCs...

Ida gjorde köttsår i sin förares armar, händer och mage när hundcampusinstruktörerna tyckte att hon skulle leka själv med leksaken vid gasgömman innan söket. För Ida går igång på att man spänner ögonvrån lite...
Som när hästar ska springa i gången hos veterinären och det startas mindre världskrig för att få dem i trav. Med mina araber räcker det att jag andas in lätt och lyfter ena foten - de läser mig hela tiden och synkar sina rörelser.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 266
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 661
Senast: Hellhound
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tjockistråden 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp