Få igång lek?

Bukefalos 30 år!

escodobe

Trådstartare
Min kattdam behöver nog leka lite mer, jag upplever henne som lite frustrerad eftersom hon kloar väldig aggressivt på sitt träd - men det är hopplöst att hitta något annat hon VILL göra. Bollar i alla dess former är helt ointressanta. Spö kan ibland vara kul - i kanske 2-3minuter ett par gånger i veckan. Leksaker med kattmynta - kanske totalt 5 fem minuter på flera veckor. Batteridrivna fiskar i vatten tittar hon knappt åt. Smådjur/möss med egen motor som far omkring likaså. Laser ska vi inte prata om - hon är så ointrsessad att jag började tro att hon var blind. Kasta iväg hårsnoddar som hon kan springa funkar kanske ett kast om dagen.
Hon är inte heller matmotiverad så aktivitetsleksaker och trickträning känns omöjligt. Enda godis hon tycker liiite extra om är squishes och det vet jag inte om det finns nån leksak som det fungerar med.

Min svårlekta gillar snören. Hon kan leka med en längd jutesnöre nästan hur länge som helst. Behöver dock alltid vara under uppsikt så hon inte tuggar i sig det 😅 Brukar få variera med att vifta, dra långsamt och bara lägga det på golvet, hjärnan är inte alltid så kvick. Kanske kan vara något att testa om du inte redan gjort det?

Åh, denna tråd följer jag!

Cleo är en liten räddis och leker mycket sparsamt. När hon väl leker (inte godissök, det blir hon inte rädd av) är det som hon tror jag ska bli jättearg (?) för hon slutar efter 3-10 sekunder och tittar på mig med stora, rädda ögon och ”frusen”, hukande position. Bollar och leksaker som rör sig (vippa 🙀!!!) är läskiga för de är oberäkneliga (när jag hängde fram en vippa slutade hon helt sonika vara i den delen av rummet) men vad hon verkligen gillar är matatabipinnar. Där kan hon verkligen släppa lös! Hon både mys-biter och får lek-fnatt med dem.

(Hon är sällan motiverad av mat men har en lekmatta (en kompis har sytt på olika flärpar och fickor att gömma godis i på en filt-bit.) som hon gillar i perioder. Den har jag just haft undanplockad några månader då hon tröttnat och nu är den kul ett tag igen.)

Är hon taktil? Alltså gillar hon att brottas lite med handen, knuffas och nypas? När jag inte orkar springa runt med Kim kan jag handbrottas med honom i soffan och när han väl är igång eskalerar det gärna till apport och andra kastlekar som gör att han ränner runt. :) Även "hand under filt" är en klassiker som nästan alltid funkar, särskilt om ytan under är lite skarp så att man kan raspa med fingrarna mot den. Det fungerar även på Alla mina städkatter. :D
Annars är de små gummiplopparna som sitter på airpods supperpoppis, och cable ties. Jag har inte hittat någon kattleksak som klår dem.

När han intensivklöser på klöspinnen intill soffan hakar jag också gärna på och "klöser" högre och högre upp med naglarna, det brukar få honom att sprätta igång.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka