Få jobb som ensamstående

Yes, det är målet, högt, kanske det. Men inte omöjligt.

Som ensamstående förälder utan möjlighet till avlastning, så skulle jag tyvärr säga att det är snudd på omöjligt, iom arbetstiderna och resorna, det är åtminstone vad vänner till mig med småbarn som går där berättar. Men tills dess kanske det har löst sig med barnvakt!

Som ensamstående förälder utan möjlighet till avlastning, så skulle jag tyvärr säga att det är snudd på omöjligt, iom arbetstiderna och resorna, det är åtminstone vad vänner till mig med småbarn som går där berättar. Men tills dess kanske det har löst sig med barnvakt!
Jag kommer dessutom jobba i Palestina/Israel nästa vår i sju veckor. Att vara ensamstående behöver inte betyda att gå och dö. Det blir lite mer fixigare men inte omöjligt att lösa. Hur var det nu - inte sätta på sig någon offerkofta som någon annan skrev?

Jag kommer dessutom jobba i Palestina/Israel nästa vår i sju veckor. Att vara ensamstående behöver inte betyda att gå och dö. Det blir lite mer fixigare men inte omöjligt att lösa. Hur var det nu - inte sätta på sig någon offerkofta som någon annan skrev?
Att gå och dö nä, men det är det väl ingen som tror heller? Att ha en nykter syn på situationen och inte tro man kan göra allt kanske är nyttigare.

Man kan vara ensamstående på många sätt, vissa har det lite lättare och andra har det lite svårare. Det är lite trist att bagatellisera andra livssituation utan att veta något om den. Jag tycker inte man har offerkofta för att man för en stund känner sig begränsad och uppgiven. Ibland vet man inte vad man ska göra och då är det inte fel att prata om det och få andras input.

Att gå och dö nä, men det är det väl ingen som tror heller? Att ha en nykter syn på situationen och inte tro man kan göra allt kanske är nyttigare.

Man kan vara ensamstående på många sätt, vissa har det lite lättare och andra har det lite svårare. Det är lite trist att bagatellisera andra livssituation utan att veta något om den. Jag tycker inte man har offerkofta för att man för en stund känner sig begränsad och uppgiven. Ibland vet man inte vad man ska göra och då är det inte fel att prata om det och få andras input.

Inser att det jag skrev inte kom med.

Nej, jag har inte sagt någonstans att man inte ska dra på sig offerkoffan, det var någon annan som skrev det och det var det jag svarade på när Mabuse inte tyckte det passade sig med en sådan utbildning när man är ensamstående för mig.

Jag är väl medveten om de svårigheter man har som ensamstående förälder vilket jag också skrev i första inlägget då jag tycker många svarat ganska uppkäftigt mot ts som bara frågar hur andra kan lösa det - med all rätta för är man ensamstående utan utbildning är det svårt att få jobb, sedan visst, det tycker en del man skulle tänkt på innan man skaffade barn men jag tror merparten som skaffar barn inte tror att de kommer att sitta där helt ensamma med barnet sedan, de flesta skaffar säkert barn med en partner som de tror kommer finnas där även efter ett uppbrott.

Sedan är vi också olika allihop med olika förutsättningar. För min egen del påbörjade jag en utbildning som kommer att leda till internationellt arbete redan innan jag bröt upp från mannen och den är jag snart klar med. ALDRIG att jag skulle ställa in den utbildningen för att jag blivit ensamstående bara för att det skulle vara svårt att få ihop tiden. Och ALDRIG att någon ska trycka ner mig för mina val och skriva att det inte passar sig. Jag är väl medveten om situationen. Jag är också väl medveten om de lösningar som finns.

Yes, det är målet, högt, kanske det. Men inte omöjligt.

Fast jag förstår inte riktigt. Å ena sidan kan du inte jobba alls eftersom du har barn och är ensamstående, och det inte går att kombinera jobb med föräldraskap eftersom du inte har nån avlastning.

Å andra sidan är det inga problem att gå diplomatprogrammet eller dra till Palestina sju veckor.

Är ni två olika användare som skriver under samma användarnamn?

Fast jag förstår inte riktigt. Å ena sidan kan du inte jobba alls eftersom du har barn och är ensamstående, och det inte går att kombinera jobb med föräldraskap eftersom du inte har nån avlastning.

Å andra sidan är det inga problem att gå diplomatprogrammet eller dra till Palestina sju veckor.

Är ni två olika användare som skriver under samma användarnamn?
Fast nu är det väll du som irrat till det. TS är Mirre, hon är arbetslös med två barn varav ett på heltid. Cambrie är inte TS utan jobbar som timvikarie på förskolor samtidigt som hon studerar in sina poäng så hon kan få CSN men är också ensamstående med barn, det skriver hon flera gånger i tråden.

Jag vet inte, jag känner massor av människor som varken åker utomlands sju veckor eller går diplomatprogrammet, men jag skulle inte säga att det innebär att de gått och dött. Det finns ju mellanting mellan att allt är möjligt, och att ingenting är möjligt. Barn begränsar, det är min absoluta erfarenhet, såvida man inte överlåter till någon annan att ta hand om dem. Men att begränsas och dö är ju inte samma sak, man kan vara realist utan att se sig som offer.

Fast nu är det väll du som irrat till det. TS är Mirre, hon är arbetslös med två barn varav ett på heltid. Cambrie är inte TS utan jobbar som timvikarie på förskolor samtidigt som hon studerar in sina poäng så hon kan få CSN men är också ensamstående med barn, det skriver hon flera gånger i tråden.

Jag trodde Cambrie talade om sin egen situation när hon skrev att försörjningsstöd och studier inte gick att kombinera, därav förvirringen.

Jag trodde Cambrie talade om sin egen situation när hon skrev att försörjningsstöd och studier inte gick att kombinera, därav förvirringen.
Tja, diskussionen gick ju in på det hållet, eller hur? Jag svarade dock från början på inlägget innan där någon skrivit till ts att hon kanske kunde få försörjningsstöd under utbildningen då utbildning leder till jobb ;) , svarade så enkelt att man måste stå som arbetssökande för att få försörjningsstöd.

Och jag ser inte alls varför det skulle vara orealistiskt att bo och verka utomlands med barn. I mitt nätverk ingår ett flertal ensamstående föräldrar som bor och verkar utomlands inom alla branscher och världsdelar. Det finns skolor utomlands också. Min släkting, som är diplomat i ett land i mellanöstern, dock lugnt förstås, har med sig sin familj medans hen är där till exempel. Det är nog snarare så att det är betydligt enklare att bo utomlands på det sättet. De flesta jag känner som är ensamstående har möjlighet att ha en au pair eller nanny. Det skulle de aldrig kunna ha i Sverige. Så jag vet inte vad du tycker är så orealistiskt med det. Jag anser för övrigt inte hur jag löser det med barnen under mitt uppsatsskrivande och arbete för den organisation jag ska arbeta för i vår är relevant för den här tråden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
866
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 488
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka