Bukefalos 28 år!

Få jobb som ensamstående

TS - Jag hävdar att det är fullt möjligt att få ett jobb. Det kanske inte är enkelt men det går. Vad skulle alternativet annars vara, gå arbetslös hela livet?

Jag förstår inte heller varför du måste läsa en utbildning via komvux, det finns ju t.ex KY-utb och högskolor? Och om du ska plugga så välj smart, brinner du inte för något så ge dig inte in i de tuffaste branscherna..

Har du, med utgångsläge i din nuvarande ort, listat alla yrken som du skulle kunna jobba som? Att det är dagtid verkar ju vara viktigt. Har du sökt i ett större geografiskt område? Jag tänker att om du ändå inte har någon barnvaktsbackup där du bor nu i form av släkt/vänner så kan du ju söka jobb på orter där bättre barnomsorgsalternativ finns?
Sen att du har ett barn på heltid, är det en bestående lösning eller kan det ändras längre fram?
 
Ställer sig till vad?

Att man har sitt barn på förskolan medan man jobbar?
Normal arbetstid är 8+1h=9h och sedan tillkommer eventuellt restid till förskolan vilket kan varierar med upp till 2h beroende på pendlingsavstånd. Det är 9,5-11h per dag i förskolan har förskolorna ens öppet så länge? Men det kanske är normal öppettid för en förskola?
 
Måste ju vara fler än jag som är ensamstående.
Vad jobbar ni med? Hur löser ni det med tiderna?
Jobbar ni kväll, helg och natt?
Hur löser ni det?

Är själv med två barn, ett på heltid och ett varannan vecka och nattdagis finns inte här.
Hur fasen ska jag kunna få ett jobb då? :(
För att svara på ursprungsinlägget så känner jag bara en person som är ensamstående med barn. Hon hade en tuff utgångspunkt när hon blev gravid då hon var sjukskriven för bipolär sjukdom och tidigare bara haft säsongsanställningar och timanställningar. Under föräldraledigheten försörjde hon sig på ekonomiskt bistånd. Pappan har bara haft sin dotter enstaka helger. När dottern var 14 månader fick min vän genom arbetsförmedlingen en praktikplats som kontorsalltiallo på ett litet konsultbolag där hon nu 4,5 år senare är fastanställd som ekonomiansvarig.

Visst har det varit tufft för hennes dotter som hela tiden har gått på förskolan 07-17 varje dag men det har inte funnits så många alternativ.

Det känns som en bra ide att försöka få ett jobb med kontorstider. Att satsa på att jobba inom vården känns som att sätta sig i en onödigt komplicerad situation.
 
Vänd dig till en studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun. Jag tror att det skulle kunna hjälpa dig att komma vidare.

Om jag inte minns galet så har du inte någon större arbetslivserfarenhet? Kan det vara läge att söka praktik, för att komma ut och prova på olika branscher och få referenser?

Jag tror att du kommer att få slita till en början, för att få ett jobb, men i slutändan är det nog värt det.
 
Så vad tycker du att bukefalisterna ska göra då? Sitta och skriva här i tråden om hur omöjligt svårt det förmodligen blir för TS att någonsin få jobb? @Cambrie

Vill du veta om TS kan få CSN föreslår jag att du frågar.
Jag tänker att man hade kunnat svara på det som TS faktiskt frågar om, hur andra i samma situation löst problemet med tiden och barnen. För det är ju det TS frågar om.
Några har ju också gjort just det, svarat på frågan utifrån sin egen erfarenhet som ensam förälder. Det är väll det som är användbart för TS.
 
Normal arbetstid är 8+1h=9h och sedan tillkommer eventuellt restid till förskolan vilket kan varierar med upp till 2h beroende på pendlingsavstånd. Det är 9,5-11h per dag i förskolan har förskolorna ens öppet så länge? Men det kanske är normal öppettid för en förskola?

Min ensamstående kompis jobbar heltid, 7.45-16.15 och tar 30 min lunch. Hennes dotter går 7-17 på förskolan.
 
@monster1 Av mina 6 (?) arbetsplatser har vi max 30 min lunch. På tre platser har de dessutom inte ens någon lunchrast, utan det har förhandlats bort då de äter med brukarna. Så alla flexar inte in lunchen ;)

*korrigerat*
 
Vilka typer av jobb söker du @Mirre ? Har du fått hjälp att skriva CV? Har du gått till arbetsplatserna och presenterat dig?

Jag anställer lite folk varje år, utan krav på utbildning eller erfarenhet. De allra flesta som får jobb hos oss får det för att jag har ett ansikte på dem, de har varit och lämnat sitt CV och sagt hej.
 
Ja, det är ju jättebra att man på vissa arbetsplatser har möjlighet att flexa in lunchen.
Ja det är jättebra. Jag tror inte att det är så många kontorsarbeten där man måste ha en timme. Däremot måste man nästan i alla fall ha 30 min eftersom det är reglerat i lag.
 
Jag skulle också råda till att satsa på utbildning för att så småningom kunna få ett jobb som fungerar bra i kombination med att vara ensamstående med barn. Många kontorsjobb kräver ju t ex inte 40 timmar i veckan på arbetsplatsen utan tillåter att man jobbar en del hemifrån, jobbar in lunchen etc.

Plugga där man försörjer sig med hjälp av studiemedel, och kanske med extra hjälp av bostadsbidrag vid behov, är väl en framkomlig väg?
 
För att svara på ursprungsinlägget så känner jag bara en person som är ensamstående med barn. Hon hade en tuff utgångspunkt när hon blev gravid då hon var sjukskriven för bipolär sjukdom och tidigare bara haft säsongsanställningar och timanställningar. Under föräldraledigheten försörjde hon sig på ekonomiskt bistånd. Pappan har bara haft sin dotter enstaka helger. När dottern var 14 månader fick min vän genom arbetsförmedlingen en praktikplats som kontorsalltiallo på ett litet konsultbolag där hon nu 4,5 år senare är fastanställd som ekonomiansvarig.

Visst har det varit tufft för hennes dotter som hela tiden har gått på förskolan 07-17 varje dag men det har inte funnits så många alternativ.

Det känns som en bra ide att försöka få ett jobb med kontorstider. Att satsa på att jobba inom vården känns som att sätta sig i en onödigt komplicerad situation.
Att få sån hjälp via AF är i princip omöjligt nu. Tidigast är när a-kassan är slut, innan dess lägger de inte två strån i kors för att hjälpa till med något.

------------------
Angående förskola och öppettider så har min dotters fsk öpper 7:30-17. Skulle jag behöva mer tid än så skulle jag få byta fsk till dottern.
 
30 min lunch är väl inget ovanligt?
Jag har alltid haft en timmes lunch på alla kontorsarbeten där jag arbetat. De som har avtal som ligger under kommunal brukar dock ha 30 minuters rast*2 av någon anledning som jag inte fullt begripit ännu det blir fortfarande 8+1h för dem.
 
Att få sån hjälp via AF är i princip omöjligt nu. Tidigast är när a-kassan är slut, innan dess lägger de inte två strån i kors för att hjälpa till med något.

------------------
Angående förskola och öppettider så har min dotters fsk öpper 7:30-17. Skulle jag behöva mer tid än så skulle jag få byta fsk till dottern.

Dehar skyldighet att ha öppet06.30-18.30. Behöver man utöka tiderna ska detta tillgodoses omgående.
 
Dehar skyldighet att ha öppet06.30-18.30. Behöver man utöka tiderna ska detta tillgodoses omgående.
Det gäller bara kommunala fsk va? Dottern går på ett privat föräldrakooperativ. Typ 70% av de fsk som finns inom 2 km från oss är privata. Resten är stora härken med ~200 barn/st.
 
Jag jobbar inom Kriminalvården och min 3-åriga dotter bor hos mig varannan vecka. Det tar mig i lågtrafik 12-14 minuter att köra till jobbet. I rusningstrafik ca 20 minuter.
Mitt schema är ett rullande 7-veckorsschema där det är jobb tre av sju helger. Tiderna växlar mellan 6.45 och 19. (Jobbar jag övertid kan jag också jobba natt 18-06 eller 18-07.)

Dotterns dagis är öppet 6.15-18 så de flesta vardagar kan jag klara utan barnvakt. Jobbar jag längre än 17.45 så får jag ha en barnvakt som hämtar henne på dagis. Jag har inga släktingar i exakta närheten så jag får oftast barnvaktshjälp av kompisar från stallet eller vår granne. Det har hänt att jag fått "efterlysa" barnvakt på Facebook och hittills har det alltid löst sig.
När det gäller helgerna så försöker jag byta jobbpass så att jag jobbar de helger dottern är hos sin pappa, tar ut semester/kompledigt eller så får dottern vara hos barnvakt.

Visst blir det långa dagar på dagis men så ser livet ut och jag ser det inte som dåligt. Däremot tråkigt för dottern och mig som inte får den tiden tillsammans. Men så länge jag jobbar heltid (vilket på mitt jobb är ett snitt på 38 h/vecka) så ser det helt enkelt ut så.
Den som försöker kritisera mig för det, oavsett om det är andra föräldrar eller personal, kan räkna med att få svar på tal. Det har dock hittills aldrig hänt.
 
Vi har föräldrakooperativ, och den regeln gäller oss också.
Ok, för jag ska gå en kurs i november och då behöva lämna senast 7:15 men helst tidigare för att hinna utan att köra olagligt men det sa förskolechefen att det inte går. Nu har det tack och lov löst sig mha morfar (dottern är knappt vaken så dags ändå) men det kan vara bra att veta för framtiden!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 035
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Min läkare på företagshälsovården har tabbat sig och skrivit saker i mitt senaste sjukintyg som jag absolut inte vill att min...
Svar
9
· Visningar
963
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: ginnies
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 393
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp