Bukefalos 28 år!

Få käft på hunden!? Trotsålder?

Lycanthrope

Trådstartare
Han skäller, vägrar lägga sig ned osvosv.
När man säger åt honom så skäller han stöddigt tillbaka!

Riktigt riktigt, retsamt. Och nästan med en sån här min: :smirk:
Säger man till och tar tag i honom, pratar bestämt mot hans ansikte, så tystnar han en sekund. Så fort man är därifrån så uffar han stöddigt..

Man får ju lust att strypa honom, trots att jag älskar honom och aldrig skulle göra honom illa. :mad: :angel:


Trotsålder?
Vad göra?

Han har tidigare ALLTID kommit på inkallning, gör det fortf men när det passar honom.. :mad: Han ska nosa där först, skaka lite på sig, nosa lite där, låtsas inte höra osv. sen kan han kanske komma, om det passar honom.
Vi har alltid vart glada och busiga när han kommer när vi kallar på honom, med godis och leksak.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Aah! Den härliga förvandlingen!:cool:
Var konsekvent, ge dig inte om du ber hunden utföra något, mkt uppmuntran och beröm när han lyder, och åter igen ge dig inte och var konsekvent.

Det härliga med den "vanliga" trotsåldern som alla hundar får/går igenom, är när den är slut.:D
Det är då, (iaf i mitt fall) det visade sig att det lönat sig att vara konsekvent och håll på sina regler.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det där med trots ålder tror jag inget på det handlar i grunden om ett dåligt ledarskap hunden nu testar.

Sen får det ett finare ord "trots åldern" för det låter så fult o säga att man har ett dåligt ledarskap.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Han ska nosa där först, skaka lite på sig, nosa lite där, låtsas inte höra osv. sen kan han kanske komma, om det passar honom.
Sånt här beteende är så typiskt för en nonchalant hund som inte respekterar sin ledare - så jag håller med PIRU om att det snarare handlar om dåligt ledarskap än någon "trotsålder".
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Så var det för mig också. Jag uppfostrade min hund det första halvåret (fr. 4mån till 10mån ålder) enbart genom positiv förstärkning och ignorerade henne när hon gjorde "fel". Så när hormonerna började härja i henne löpte hon amok.... :crazy:

Nu i efterhand inser jag att livet med henne skulle varit så mycket enklare om jag varit tydligare när hon var valp. Hon fick ju aldrig lära sig vad konsekvenserna var av att inte lyda, och det är fan så mycket lättare att lära en liten valp det än en kaxig unghund med ett ego lika stort som Grönland....

Tappa inte tålamodet, var ULTRAkonsekvent och TYDLIG, fokusera på att befästa de regler ni bestämt från början, ingen idé att försöka lära in ngt nytt just nu utan det är bara att slita på.

Hunden ska lyda på första kommandot och gör h*n inte det, få igenom det ändå. Dags att ställa krav och se till att de efterföljs. Det hänger på ditt självförtroende också, går du fram och korrigerar en hund samtidigt som du inners inne inte tror att hunden kommer lyssna så gör det nog inte det heller... Bestäm dig för hur det ska vara och få det att funka.

Peppar lite...! :banana:
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Sänder lite pepping också.:bump:
Som tillägg till mitt första inlägg kan jag skriva att alla mina hundar har haft en sk trotsålder, ofta när dom blivit könsmogna, med lite mer skinn på näsan så har dom testat mig och försökt tänja på gränser och regler.
Åter igen, tålamod,självförtroende som skogstrollet sa, och var konsekvent.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Jag är väl inget vidare till hjälp eftersom min hund inte direkt hade nån trotsålder.. Två gånger skällde hon vid matdags då jag bad henne ligga och en gång vägrade hon hoppa in i bilen när vi skulle hem från skogen. Det slutade snabbt då hon blev utan mat och jag lämnade henne efter mig i skogen och åkte hem..

Det gäller nog bara (som andra redan sagt) att vara ytterst konsekvent. Eftersom hunden kan sitta, ligga osv, då kan den också få ett "straff" då den inte utför det du ber av den. Det gäller att vara påhittig och fundera vad hunden vill få ut av skällandet. Sen får man se till att ge den det motsatta!;) Lycka till!!
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

vad gör hundmamman om valpar inte lyder.. hon blir inte glad.. och det är därför dom lyder henne så pass bra som dom gör.. man måste ju visa att man som flockledare inte gillar valpens beteende.. det vet min valp och hon lyder mig hela tiden.. ingen trots där inte :P
nu menar inte jag att man ska springa och skrika å slå valpen, helt galet.. utan ni vet nog vad jag menar.. *måste dra är stressad*
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Jag får hålla med PIRU, jag köper inte heller det där med "trotsålder". Har man fått in en god grundlydnad på bra grunder så märker man inte av några "jobbiga" perioder.
Jag skulle sätta på honom en lina på inkallningen, och visa honom att- "när jag ropar hit så är det hit jag menar, det är INTE förhandlingsbart".
Så skulle jag nog strunta i att han skäller, huvudsaken är att han lyssnar på vad ni säger.
Ofta skäller en hund för att få upppmärksamhet, och även bannor är uppmärksamhet- om än inte så trevlig. Så skällandet skulle jag strunta i. Bara verkigen markera att han INTE får någon uppmärksamhet av att skälla...
Jag är dessutom ganska övertygad om att han INTE skäller för att vara "stöddig", jag tror inte att hundar besitter det tankesättet.

Så är det ju bara att vara konsekvents om andra skrivit, säger du "ligg" så är det ligga han ska göra...
Hoppas ni får någon ordning :)
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Men om ni nu inte tror på begreppet trotsålder- hur kommer det sig då att många hundar blir besvärliga vid ungefär samma ålder? Om det nu bara är dåligt ledarskap borde det ju kunna visa sig när som helst & dessutom inte gå över med tiden?

Min leonberger var kanon på inkallning tills hon var runt 6-7 månader, sen var det sisådär ett tag, och efter en liten tid så är hon precis lika lydig som förut. Det är väl ett av hundratals exempel.. det är ju naturligt för både människor & djur att vid ett mognadsstadie i livet vilja skippa underdånigheten & "klättra i rang". Annars skulle ju ex alfahannen i en vargflock aldrig bytas ut.. för ingen skulle trotsa honom. Se även lejon som ett helt annat exempel.

Lite tankar bara..

TS: Min (bara min alldeles egna ;) ) erfarenhet säger som flera skrivit: konsekvens & var envis som synden.. det går över.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Dom börjar bli könsmogna o vill testa sin ledare om de märker att ledarskapet är dåligt. Har du ett gott ledarskap lär du se väldigt lite av denna fas i hunden. Jag såg det en gång på Rottisen då han högg mig i handen när han låg o bet under sängen o då försökte han slåss med mig men slyngeln plocka man ner på jorden igen sen märkte man inte av det mer.

typiskt är att dom börjar testa en på håll om man behöver komma på inkallning , dom måste bara göra en massa innan de kommer. Därför när man märker detta skulle jag ALDRIG ha hunden lös. Du under minerar ditt ledarskap direkt då om hunden börjar så.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

När jag gick kurser fick jag lära mig att man skulle lära hunden skälla på kommando. När hunden sedan tystnar säger man tyst och berömmer. Att säga ifrån när hunden skäller sa ledarna fick hunden att tro att man hjälpte till att skälla. Kan kanske vara någon hjälp. Vet inte om du gått kurser. Det brukar i alla fall vara bra både för hund och ägare. Good luck!
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det där har inget som helst med henns problem och göra.

När hon blir förbannad gör hunden lekinviter åt henne för han tar henne inte på allvar.Blir jag förbannad på mina misstolkas det inte på någevis utan de tar åt sig o fogar sig.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Ok, förlåt att jag lade mig i då.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Dom börjar bli könsmogna o vill testa sin ledare om de märker att ledarskapet är dåligt. Har du ett gott ledarskap lär du se väldigt lite av denna fas i hunden.

Jag håller med dig. Men kallar man det inte för trotsålder just för att hunden kommer till den fasen att den vill testa hur långt den kan gå.
Som sagt, med gott ledarskap ser man lite av den:bow: Men det finns hundar som är mer eller mindre dominanta av sig och det märker man när den blir könsmogen.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Man kan säga ifrån med kroppspråk och fysisk kontakt istället för verbalt;)
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Jag håller med dig. Men kallar man det inte för trotsålder just för att hunden kommer till den fasen att den vill testa hur långt den kan gå.
Som sagt, med gott ledarskap ser man lite av den:bow: Men det finns hundar som är mer eller mindre dominanta av sig och det märker man när den blir könsmogen.

Äsch det är ju bara ett mänskligt begrepp för man inte vill säga till nån att man har ett taskigt ledarskap, det klingar illa i öronen på folk o dom kan ju bli ledsna då o bryta ihop.

Dominata syns det mer på men för det kan man ha ett gott ledarskap och det märks inte Rottisen är väldigt dominant i sitt sätt o vara men inte med mig.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Jag tänker inte så mycket i begreppet "ledarskap" överhuvudtaget.

Jag håller själv i kurser och har mött allt för många som har haft valpar/unghundar som går så bra att ha lösa att träningen nästan glömts bort.
"Jo, men min hund går så bra att ha lös på gården, hon/han far ingenstans..."
Det leder till att man inte tränar, man märker inte när hunden sakta börjar öka avståndet, märker inte att man kanske måste börja säga "kom" två gånger istället för en osv...

Därför är jag noga med att träna intensitet i min vardagslydnad ganska länge, varpå jag aldrig tappar glädjen och farten i att lyda :)



När hunden då kommer upp lite i den ålder som kallas "trotsåldern" så växer den till sej, får mer intresse för lukter/tikar/hundar osv.
Har man redan då en förstörd inkallning så är det stor risk att hunden börjar strunta i en mer och mer!!

Sen när du säger att hundar vill "slippa vara underdåniga och klättra i rang" så får det stå för dej.
Jag anser inte att hundar försöker klättra i rang, och jag vill definitivt inte heller att mina hundar ska vara mej "underdåniga".

En vargflock består mkt riktigt av ett "ledarpar", dessa går inte runt och "chefar" över de andra, utan det som främst gör att man märker att dom är ledarna är att de andra vargarna fjäskar för dom.

Dock så finns det olika ledare inom en flock beroende på situationen.
Alltså, nya studier visar att det egentligen inte finns någon klar rangordning utan att den bestäms efter situationen.

Om alla "underdåniga" vargar hela tiden skulle försöka klättra på den sk rangskalan skulle allt för mkt energi slösas till bråk och maktkamper, vilket inte finns möjlighet till.

Man får det ledarskap man förtjänar, och ledarskap får jag genom att få min hundar att välja att vara med mej framför allt annat!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Äsch det är ju bara ett mänskligt begrepp för man inte vill säga till nån att man har ett taskigt ledarskap, det klingar illa i öronen på folk o dom kan ju bli ledsna då o bryta ihop.

Det är sant;) Eller så kommer alla ursäkter med att "det är inte så farligt", eller "min hund är inte som alla andras", "h*n bara är sån, inget att göra åt", "det går över snart, ge det lite tid bara":crazy: :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 158
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 650
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 484
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp