Bukefalos 28 år!

Få käft på hunden!? Trotsålder?

Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det där har inget som helst med henns problem och göra.

När hon blir förbannad gör hunden lekinviter åt henne för han tar henne inte på allvar.Blir jag förbannad på mina misstolkas det inte på någevis utan de tar åt sig o fogar sig.

Min hund gör också "lekinviter" åt mej när jag är arg, men "lekinviterna"= aktiv underkastelse.
Han tycker att det är jobbigt att jag är arg varpå han försöker visa mej hur snäll han är, han blir verkligen dödslöjlig.
Så tror jag att det är i de flesta fall, inte som du skriver, att hunden inte tar en på allvar.
Det kan också vara frustration, om man blir arg men hunden inte förstår VAD man korrigerar.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Jo visst det stämmer som du säger för man har avlat mycket på lek i många raser, men som schäfern skulle aldrig börja så för han har en helt annan flockkänsla än ex min Rottweiler han skulle däremot kunna börja göra så för han löser en del även i skyddet med lek.

Men det är mer vanligt på vissa raser , dom man märke det tydligt på är Boxer,dobermann, golden o.s.v.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Som de flesta redan förklarat så "finns inte" trotsåldern på det sättet.
Konsekvens är A o O och din frustration över att hunden inte gör som du vill gör det inte konstigt att hunden inte vill lyssna på dig.
En hund följer den som står med båda fötterna på jorden och inte går att ifrågasätta. Folk som gapar och skriker och är allmänt hysteriska (om så bara under ytan) höjer man ju oftast själv ögonbrynen åt så varför skulle inte hunden göra likadant? Vissa människor inger respekt bara de stiger in i ett rum (utan att för den sakens skull vara hotfull).

Svart på vitt är lösningen på problemet. Blir du frustrerad och ger upp kommer det aldrig gå bort för sånt här växer inte bort heller.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

KL

Jag tror ändå det finns någon form av trotsålder.. :smirk:
Vi har en bra relation annars.
Han går fot, han drar inte i koppel, han är lydig och funkar bra.
Men han har nyligen börjat nosa mycket osv, och då har det blivit lite problem. Oftast kommer han men ibland ska han nosa klart osv.

Ska man gå och ta honom då? Vänta ut honom? Tjata och när han kommer berämma massor? :angel:


Det är svårt (omöjligt) att ignonera när han skäller sent på kvällen, vi bor i lägenhet och grannarna har klagat.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Att han kan gå fot o alla såna cirkus konster det kan man ju få en varg o göra men tror du ditt ledarskap är starkt hos den då?

Nej för det första ha han aldrig lös inte under några omständigheter. Långlina på sen när han blir så rycker du till i linan så säger du hit igen kommer han inte då rycker du hårdare, aldrig hala in han då kommer han bara för att han inte har nån annan utgång.

Inne har du halslänk på han så när han drar igång tar du halslänken stramar upp den underhakan o säger tyst det är väldigt dominant sätt och till rätta visa en hund.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

"trotsålder" eller ledarskap....Jag håller om att de vid den ålder ska testa ledarskapet....dessutom kan jag klargöra att lydnad och ledarskap inte är samma sak...Det finns många hundar som lyder för att de vet att de får ut ngt av det men sedan i vissa situationer fungerar inte lydnaden...där ser man bristen i ledarskap...
NH-teorin på häst är att ledaren går längst fram...samma teori kan överföras på hund... Hur ofta träffar man ngn var hund går "frivilligt" intill sidan i slappt kort koppel vid möte...dvs utan kommando???
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Min hund gör också "lekinviter" åt mej när jag är arg, men "lekinviterna"= aktiv underkastelse.
Han tycker att det är jobbigt att jag är arg varpå han försöker visa mej hur snäll han är, han blir verkligen dödslöjlig.
Så tror jag att det är i de flesta fall, inte som du skriver, att hunden inte tar en på allvar.
Det kan också vara frustration, om man blir arg men hunden inte förstår VAD man korrigerar.

Min beter sig likadant då han är löjligt vek. Det ska smöras och fjantas i början. Det gör han dock bara om jag ryter till. Oftast hjälper det att spänna blicken i honom och då vänder han sig och lunkar därifrån.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

"trotsålder" eller ledarskap....Jag håller om att de vid den ålder ska testa ledarskapet....dessutom kan jag klargöra att lydnad och ledarskap inte är samma sak...Det finns många hundar som lyder för att de vet att de får ut ngt av det men sedan i vissa situationer fungerar inte lydnaden...där ser man bristen i ledarskap...
NH-teorin på häst är att ledaren går längst fram...samma teori kan överföras på hund... Hur ofta träffar man ngn var hund går "frivilligt" intill sidan i slappt kort koppel vid möte...dvs utan kommando???

Våra hundar går så :D Ingen av dem drar mot annan hund lr liknande.

Jag får väl iaf fortsätta träna lite vad gäller inkallning.
Dock har vi ett bra sätt att säga till när han skäller, men han slutar inte. Han lägger huvudet på golvet och fortsätter uffa..
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Min beter sig likadant då han är löjligt vek. Det ska smöras och fjantas i början. Det gör han dock bara om jag ryter till. Oftast hjälper det att spänna blicken i honom och då vänder han sig och lunkar därifrån.

Samma här, om jag ryter till!
Dock så väljer jag att bara vända och gå där ifrån, varpå han brukar smöra lite till för mej och sen ge sej.
Jag ser det inte som något negativt att han fjantar, huvudsaken är att han slutar med det jag korrigerade honom för :)
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det där tycker jag man ser så ofta! En hund som t.ex. inte vill komma på inkallning och ägaren ryter i, hunden börjar fjamsa.. ägaren blir arg på hunden och vrålar och stampar i marken.. hunden fjantar runt ännu mer.. ägaren skriker och har sig, hunden springer runt i "glädje"fnatt... :D
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det där tycker jag man ser så ofta! En hund som t.ex. inte vill komma på inkallning och ägaren ryter i, hunden börjar fjamsa.. ägaren blir arg på hunden och vrålar och stampar i marken.. hunden fjantar runt ännu mer.. ägaren skriker och har sig, hunden springer runt i "glädje"fnatt... :D

haha, ja, det är inte allt för ovanligt!
Det kan inte vara lätt att vara hund, så missförstådd man kan bli :crazy:
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Ja, måste vara jobbigt att hela tiden försöka anstränga sig så mycket för att få matte & husse att förstå..

Kom att tänka på en artikel som jag läste nyligen, om en hund som morrade så fort andra hundar kom i närheten. Ägaren blev arg och sa till hunden, men den blev bara värre och värre. Och ägaren blev argare och argare. Men hunden var ju tvungen att skrämma bort andra hundar, eftersom ägaren blev så arg när de kom nära! Och ju argare ägaren blev desto viktigare blev det för hunden att hålla dem borta.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Ja, måste vara jobbigt att hela tiden försöka anstränga sig så mycket för att få matte & husse att förstå..

Kom att tänka på en artikel som jag läste nyligen, om en hund som morrade så fort andra hundar kom i närheten. Ägaren blev arg och sa till hunden, men den blev bara värre och värre. Och ägaren blev argare och argare. Men hunden var ju tvungen att skrämma bort andra hundar, eftersom ägaren blev så arg när de kom nära! Och ju argare ägaren blev desto viktigare blev det för hunden att hålla dem borta.

Jaa, det är nog vanligaste orsaken till att hundar blir "hundaggressiva"!!
Det är så lätt att en "bestraffning" i våra ögon blir en förstärkning för hunden.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Äsch det är ju bara ett mänskligt begrepp för man inte vill säga till nån att man har ett taskigt ledarskap, det klingar illa i öronen på folk o dom kan ju bli ledsna då o bryta ihop.
.

Hahaha.. :D men jag tror verkligen att många tror på en "trotsålder" även om det kanske är fel ord för det.. alla använder nog inte ordet för att undvika att folk bryter ihop även om det låter illa med "dåligt ledarskap". Har faktiskt aldrig tänkt så mkt på det utan mer accepterat begreppet som sådant, eftersom jag personligen inte haft andra problem än med inkallningen lite tillfälligt. Intressant tråd på så sätt.

TS: Det här är nog flummigaste rådet ever, men när jag känner att hunden (eller hästen för den delen) är i en sån situation att den kanske inte kommer tycka det är jättekul att lyda, anstränger jag mig för att tänka/känna att h*n KOMMER göra som jag säger. När hunden ska in från bus tänker jag att "nu går vi in & hon följer med" & det funkar faktiskt. Likaså på hästarna, jag tänker inte "hoppas han inte springer iväg i hagen nu" utan tänker att "nu kommer han hit". Det har funkat för mig iaf, syns väl på kroppsspråket eller så.

I övrigt skulle jag jobba med ledarskapsövningar i övrigt i vardagen. Lite handgripligare tips kanske ;)
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Att föreställa sig i tanken hur det ska se ut är ett superbra tips:bow:
Jag tror att det är där många faller, för innerst inne har dom en bild i huvet på vad som hände senast.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

:bow: :bow: :bow: :bow:
Jag tror oxå att detta va ett jätte superbra tips.. Så brukar jag göra när jag ber hundarna att sitta, komma eller liknande.. Jag tänker i huvudet hur det ser ut när de sätter sig, kommer till mig osv. Och de gör de alltid. Tankeöverföring?
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det är sant;) Eller så kommer alla ursäkter med att "det är inte så farligt", eller "min hund är inte som alla andras", "h*n bara är sån, inget att göra åt", "det går över snart, ge det lite tid bara":crazy: :angel:
:bow: mina kära föräldrar är precis så!
Våran (deras eg) blandis är hemsk just nu! Lyssnar bara när han känner för det. Försöker få dem att förstå att hunden fattar inte verbalt språk och långa meningar. Men det går inte in:smirk:
"Jo men han fattar vad vi säger" eeh nej. Det är en hund inget annat!
Dem kör jämt med "det är bara trotsålder, det går över", istället för att uppfostra hunden och tala om vad som gäller
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Dock har vi ett bra sätt att säga till när han skäller, men han slutar inte. Han lägger huvudet på golvet och fortsätter uffa..


Om det inte fungerar så är det ju ganska uppenbart att det inte är ett "bra sätt"..?

Säg till längre/skarpare/tydligare. Det ska synas på hunden när den tar åt sig, den lägger öronen bakåt, hukar sig, vänder bort blicken, kanske viftar lätt på svansen, kanske gäspar avväpnande.
Ger den inga sådan tecken ifrån sig så utstår den bara "bestraffningen" och väntar på att du ska bli färdig.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Om det inte fungerar så är det ju ganska uppenbart att det inte är ett "bra sätt"..?

Säg till längre/skarpare/tydligare. Det ska synas på hunden när den tar åt sig, den lägger öronen bakåt, hukar sig, vänder bort blicken, kanske viftar lätt på svansen, kanske gäspar avväpnande.
Ger den inga sådan tecken ifrån sig så utstår den bara "bestraffningen" och väntar på att du ska bli färdig.

Vi tar tag i honom och talar bestämt mot ansiktet på honom.
Som vi fått lära oss av instruktör.
Han hukar sig, slickar sig om nosen ibland, tittar bort, viftar svans lite osv osv.
Men samma sak nästa gång igen..


Ibland om han gör något dumt, så fort vi stället oss upp och ska gå fram, så lägger han sig ner, drar bak öron, kryper ihop och ser lite sådan ut. Hur ska man bestraffa då? :crazy:
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det är bra att han gör som han gör,men när du slutar banna honom och reser på dig, vad gör han då? "Fjäskar" han för dig? Eller släpper han det bara?

Om man vill förstärka det lite så är ett bra tips att ömka hunden lite efter en "utskällning", stryk försiktigt lite på huvudet (inte klappa) och tala med medlidande röst "stackars liten dumbom som inte fattar bättre", max 10 sek.

Efter en ordentligt "läsa lusen av" ska hunden följa dig dämpat och vilja komma i god dager igen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 221
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 677
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 523
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp