Bukefalos 28 år!

Få käft på hunden!? Trotsålder?

Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Ibland om han gör något dumt, så fort vi stället oss upp och ska gå fram, så lägger han sig ner, drar bak öron, kryper ihop och ser lite sådan ut. Hur ska man bestraffa då? :crazy:

Jag skulle gå fram och "läsa lusen" av min hund ändå. Hon ska inte komma undan konsekvenserna av att ha gjort fel.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det är bra att han gör som han gör,men när du slutar banna honom och reser på dig, vad gör han då? "Fjäskar" han för dig? Eller släpper han det bara?

Om man vill förstärka det lite så är ett bra tips att ömka hunden lite efter en "utskällning", stryk försiktigt lite på huvudet (inte klappa) och tala med medlidande röst "stackars liten dumbom som inte fattar bättre", max 10 sek.

Efter en ordentligt "läsa lusen av" ska hunden följa dig dämpat och vilja komma i god dager igen.

Ibland fjäskar han lite.

Tack, vi ska prova det där! :D
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

J

Sen när du säger att hundar vill "slippa vara underdåniga och klättra i rang" så får det stå för dej.
Jag anser inte att hundar försöker klättra i rang, och jag vill definitivt inte heller att mina hundar ska vara mej "underdåniga".

En vargflock består mkt riktigt av ett "ledarpar", dessa går inte runt och "chefar" över de andra, utan det som främst gör att man märker att dom är ledarna är att de andra vargarna fjäskar för dom.

Dock så finns det olika ledare inom en flock beroende på situationen.
Alltså, nya studier visar att det egentligen inte finns någon klar rangordning utan att den bestäms efter situationen.

Om alla "underdåniga" vargar hela tiden skulle försöka klättra på den sk rangskalan skulle allt för mkt energi slösas till bråk och maktkamper, vilket inte finns möjlighet till.

Man får det ledarskap man förtjänar, och ledarskap får jag genom att få min hundar att välja att vara med mej framför allt annat!!


Professorn i zoofysologi vid Oslo universitet och Erik Wilsson fil dr i etologi skriver i sin bok citat:

"Bland vuxna könsmogna vargarna finner vi två rangordningar, en för tikar och en för hanar. Rangordningen är linjär, inte pyramidal. Det innebär att ledaren bestämmer över alla andra hanar, nummer två över alla hanar utom ledaren osv. Samma förhållande gäller bland tikarna. Men tikarna konkurrerar bara om status med andra tikar och hanar bara med andra hanar. Mellan könen finner vi däremot ingen tydlig konkurrens. Bland icke könsmogna vargar finns en rangordning som är oberoende av kön.
Detsamma gäller våra hundar. Släpper vi samman två främmande hanhundar, börjar de genast mäta sina krafter för att se vem som är mest dominant. Samma sak om vi släpper samman två tikar. En hane och en tik kan vi släppa utan att det blir någon styrkemätning. Vi ser inga tecken på aggressivitet; de börjar leka med varandra eller förblir helt likgiltiga.
Rangordningen är viktig därför den skapar ordning och reda i flocken. Detta är i sin tur nödvändigt för att flocken ska kunna jaga effektivt. Men ännu viktigare är att rangordningen avgör vilka individer i flocken som skall få para sig. Vanligen är det bara ledartiken och ledarhanen som parar sig och får ungar. Först sedan en individ visat sin duglighet genom att uppnå ledarpositionen får den föra sina anlag vidare" slut citat

Jag tror inte riktigt det är så gulligt som det verkar i ditt svar. Vargarna behöver inte bita ihjäl varandra för att visa sin rangordning, utan man klarar de flesta situationer genom att visa tydliga signaler.

Det är det vi människor ska försöka efterlikna. Är vi tillräckligt konsekventa och tydliga behöver vi inte slåss med hundarna.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det går inte att jämnföra med att vi släpper ihop 2 okända hundar och hur det ser ut i en flock.
Så sant att tikar har en rangordning, hanar en annan samt unghundar har en. Dock så ser den olika ut beroende på situationer.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Min hund är nu 13 månader och har inte ens visat några tendenser till någon "trotsålder".

Vi har bra ledarskap för vår hund så något bakslag lär knappast komma heller :)
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Min hund kan få för sig att lätta upp stämningen genom att busa (tokrejsa, hoppa m.m) efter en "avlusning" ;) , då får man dämpa henne igen så hon håller sig lugn. Fast jag har en flamsig sak... Din kanske inte reagerar likadant.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det går inte att jämnföra med att vi släpper ihop 2 okända hundar och hur det ser ut i en flock.
Så sant att tikar har en rangordning, hanar en annan samt unghundar har en. Dock så ser den olika ut beroende på situationer.

Det är helt klart att ledarskapet är det som gör att en vargflock fungerar. Lika klart är det att hierarkin kräver att en medlem jobbar sig upp. Lika klart är det att en unghund genom test försöker ta herraväldet i sin flock.

Steen och Wilsson konstaterar vidare om ledarskapet att citat:

"Framgångsrik fostran och dressyr måste alltid bygga på att hunden betraktar oss som en i flocken. Vi måste alltid behandla hunden som flockmedlem, behandla den som hund, som tiken behandlar sina valpar och som flockledaren senare behandlar sina undersåtar. Desto mer vargmässigt vi kan bete oss, desto större är förutsättningen för att vi ska få lugna och harmoniska hundar, hundar som samarbetar med oss och som är lydiga- därför att de betraktar oss som flockledare. Det är stor skillnad på en hund som är lydig på detta sätt och en som är lydig av rädsla för att bli tyranniserad." slut cit.

Ledarskapet krävs inte bara när hunden ska dresseras utan ständigt, vid allt umgänge med hunden.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

kl

Har heller aldrig haft hund som haft nån trotsålder ( min yngsta hane är nu dryga 2 år, så peppar peppar) men jag har också haft "ledarveka" lyhörda hundar och har tror jag ett ganska så naturligt ledarskap, jag förväntar mig inget annat än jag är högst i rang .....att den lille kan dra iväg på spår ser jag inte som trots, utan på ren instinkt och att jag inte "hinner" plocka upp honom i tid...men för det mesta stannar han hos matte och bättre o bättre blir han, vi är ju mitt i urskogen och måååånga djur springer här :D
Sch/bc är klockren, där har harar sprungit 5 meter framför näsan på honom och ett nej stoppar alltid, numer reagerar han knappt på djur
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Det är helt klart att ledarskapet är det som gör att en vargflock fungerar. Lika klart är det att hierarkin kräver att en medlem jobbar sig upp. Lika klart är det att en unghund genom test försöker ta herraväldet i sin flock.

Steen och Wilsson konstaterar vidare om ledarskapet att citat:

"Framgångsrik fostran och dressyr måste alltid bygga på att hunden betraktar oss som en i flocken. Vi måste alltid behandla hunden som flockmedlem, behandla den som hund, som tiken behandlar sina valpar och som flockledaren senare behandlar sina undersåtar. Desto mer vargmässigt vi kan bete oss, desto större är förutsättningen för att vi ska få lugna och harmoniska hundar, hundar som samarbetar med oss och som är lydiga- därför att de betraktar oss som flockledare. Det är stor skillnad på en hund som är lydig på detta sätt och en som är lydig av rädsla för att bli tyranniserad." slut cit.

Ledarskapet krävs inte bara när hunden ska dresseras utan ständigt, vid allt umgänge med hunden.

Det är klart att det krävs ett ledarskap, jag vet inte om jag sagt nåt annat?
Däremot att jag aldrig "TÄNKER" ledarskap när jag förhåller mej till mina hundar. Det är något som finns där naturligt.
Och JA, det finns ett ledarskap hos vargarna, givetvis. Men jag jag försöker säga är att det varierar beroende på situation.¨

Och jag försöker att i största möjliga mån bete mej gentimot mina hundar som ex. tiken gör med sina valpar, eller min äldre hund gör mot min valp:

Ha tålamod, ignorera oönskade beteendet framför att korrigera hunden, vara lugn och trygg osv.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

I vilken situation menar du då att hunden ska ha ledarskapet:confused:
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Hundar är aldrig trotsiga.

Jag tycker det är bättre att säga ifrån en gång på skarpen än att hålla på och småbråka med hunden hela tiden.

Det där att han inte kommer på inkallning, om han inte kommer direkt så spring åt andra hållet, bort från honom, fort! Stå inte kvar och ropa och ropa, då lär sig hunden att den inte behöver komma på en gång.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

kl

Har heller aldrig haft hund som haft nån trotsålder ( min yngsta hane är nu dryga 2 år, så peppar peppar) men jag har också haft "ledarveka" lyhörda hundar och har tror jag ett ganska så naturligt ledarskap, jag förväntar mig inget annat än jag är högst i rang ...
Likadant här, jag har haft bortåt 15 hundar och inte märkt av några "trotsåldrar" alls. Jag är ganska säker på att det beror på att jag faktiskt inte alls har något tålamod utan säger till en gång och förväntar mig att hunden ska lyssna på mig. Det får de lära sig från första början och det är också det enda krav jag har på dem. Det blir självklart för både hundarna och mig och inget vi behöver diskutera överhuvudtaget.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Ha tålamod, ignorera oönskade beteendet framför att korrigera hunden, vara lugn och trygg osv.


Menar du att du alltid låter hunden göra som den vill.
Vem har då ledarskapet?

Eller menar du att ibland så får hunden göra fel och ibland säger du till.
Är det då ledarskap att vela på det sättet?

Var är konsekvensen som gör att hunden kan lite på sin ledare?
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Varför så tyst med att delge dina knep?
Hur gör du för att visa hunden vem som är ledare,vid dessa tester?
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Menar du att du alltid låter hunden göra som den vill.
Vem har då ledarskapet?

Eller menar du att ibland så får hunden göra fel och ibland säger du till.
Är det då ledarskap att vela på det sättet?

Var är konsekvensen som gör att hunden kan lite på sin ledare?

Jag föredrar att ignorera massor av saker som mina hundar gör, framför att gå in och skälla på dom.
Min valp var väldigt road av att skälla ut mej när jag åt, hon står under bordet och gapar för att få uppmärksamhet/få mat själv.
Detta ignorerade jag och på 2dagar så insåg hon själv att det inte är lönt att gapa- det ger ändå inget- utsläckning.

Tuggar min valp däremot på min soffa sitter jag ju inte brevid och hoppas på att hon ska sluta tugga självmant, så i en sån situation säger jag givetvis ifrån.

Så, i vissa situationer struntar jag i att mina hundar gör saker jag inte föredrar, i de situationer där jag tror att det som ger bäst resultat att bara ignorera.
Och jag väljer nog att ignorera saker i högre grad än många andra..
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

Jag tror ändå det finns någon form av trotsålder.. :smirk:
Tror och tror. Det finns ingen egentlig trotsålder. Det som händer är att hunden blir vuxen och utvecklar det beteendet som en vuxen hund behöver. Finns inte en trygg ledare hos hunden tar den över den rollen själv för att försöka få ordning på sig själv och familjen/personen den bor hos. Iom att man inte talar samma språk och människan i synnerhet inte förstår hur viktigt det är med konsekvens hos en hund lär skapa förvirring. Fundamentala saker som vore självklart hos en "hundflock" finns kanske inte hos en människofamilj som tror sig bestämma över hunden för att den får skäll ibland och för att man kan ha den i koppel när hunden i själva verket får flamsa runt som en tok och kanske tom springa först till dörren och hälsa först på gästerna som kommer på besök.
Lydnad och respekt är inte samma sak.
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

När hunden testar sin ägare på ledarskapet:angel: :confused:
 
Sv: Få käft på hunden!? Trotsålder?

När hunden testar sin ägare på ledarskapet:angel: :confused:

Varför ska jag säga hur man tar ner en hund som gör försöker ta över på allvar i hemmet för det är så få hundar på denna sida som en kan mäta sig med hur han är. Han spräckte 2 fingrar och 2 blånaglar när han högg mig i handen under sängen och då var han bara 8mån gammal. Finns ingen anledning till detta är så trött på att folk ska idiot förklara mig så fort jag säger hur man gör sen för det andra vill jag inte att nån som har IQ som en badboll ska gå hem o tro att det funkar på deras hund så jag utelämnar den infon. dom som vill kan maila mig så kan jag åka o hjälpa dom med problemet om det dyker upp i stället ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
812
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 218
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 677
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 521
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp