Få kattunge rumsren

Sv: Få kattunge rumsren

Han kommer i o ur lådorna hur lätt som helst, så för höga är dom inte. Matvarianten har jag fått tips om innan o det funkar heller inte.
Kissunge är idag uppskattningsvis 14-15v gammal, väldigt trevlig för övrigt. Om vi inte får bukt på problemet så får han flytta ut till stallet, men vi kommer inte göra oss av med honom

Jag har en kull här hemma. En av tjejerna, började kissa överallt, och då menar jag verkligen överallt. Jag tog henne till veterinär, och det visade sig att hon hade urinvägsinfektion, så nu går hon på antibiotika. Jag har gott hopp om att kisseriet löser sig, när hon är frisk igen.

Men min kisse kissar inte överallt, utan precis intill lådorna, gärna bakom toastolen, ibland går han tom i lådan o gör sina behov, bajjar i låda gör han iaf nu

Vilken tur vi har haft med våra katter! De har ändå varit utekatter och aldrig sett en låda i hela sitt liv, men de har löst det bra när de kommit hem till oss.

Vi har bevakat katten noga de första dagarna (svårt när man jobbar så klart) och så fort katten har ätit sätter vi den på lådan och där får den sitta till den har gjort sitt, lika dant efter den har sovit. Alltid ha ett vakande öga, man lär sig fort hur den ser ut när den ska kissa/bajsa. Lite tålamodsprövande, men de har lärt sig fort. Klorin på kattsand är ju ett tips du har fått (har aldrig provat själv).

Katter brukar ju föredra att gå på lådan, men i vissa åldrar kan ju även rumsrena katter "trotsa". Men det är ju den typen av problem du har...

Men min kisse kissar inte överallt, utan precis intill lådorna, gärna bakom toastolen, ibland går han tom i lådan o gör sina behov, bajjar i låda gör han iaf nu

Prova att stryka ättikssprit utanpå lådans kanter och på golvet runt omkring och stryk klorin runt lådans kanter på insidan ner till kattsanden börjar.
Stryk på klorin varje gång du har plockat ur lådan eller minst varje dag iallafall, då finns lukten där och hen påminns om vart behoven ska göras.
Ättiksspritlukten sitter i några dagar så det behöver du inte göra lika ofta.

Jag tror att kissen tycker att det luktar "som där man ska kissa" runt om lådan och att det är därför hen sätter sig utanför, vi har en katt som jag fick göra såhär med ett tag då han ansåg att han var för stor för att få plats i lådan (vår maincoon tror att han är stor som ett lejon;)) och istället kissade utanför för han satte sig bara halvt i lådan. Han insåg snabbt att där det luktade illa (dvs ättiksprit) kunde han ju inte sätta sig.

Väldigt intressanta tips, Ska själv testa dom när jag får hem min unge i september för att vara riktigt säker på att han blir rumsren

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så... 2
Svar
22
· Visningar
4 581
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 922
Övr. Katt Har en kull med tre underbara små pissar hemma. Dom är friska, krya, pigga och äter och växer som dom ska. Jag började "pott-träna" dom...
Svar
12
· Visningar
2 784
Senast: smedsussie
·
Övr. Katt Vi ska bli med katt nu på fredag! En kastrerad sphynxkille på snart 5 år flyttar hem till oss på prov. I sitt nuvarande hem får han inte...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4