Få mer fart i hästen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare marina w
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 227
M

marina w

Min häst har väldigt lätt för att tappa intresset och lessnar fort. Han e även lite trög emellanåt. Jag försöker att variera så mycket jag kan och är supernoga med att verkligen berömma honom ofta. Han är verkligen en häst som behöver det. Går det att få en häst som e lite bakåtsträvande att visa lite mer framåtanda??Han e i alla fall betydligt mer framåt på vintern.

Sv: Få mer fart i hästen

Uteritter i friskt tempo, se till att hästen inte blir trött bara.

Min pålle var en riktig snigel i galopp förut(drivas i varje steg), det avhjälptes med draghjälp "tävling" med en ridkompis, de första 10ggr var det ingen skillnad, han blev så gärna tvåa i lugn mak, men så plötsligt tände han till och sedan dess är han inte snigel längre.

kvandi skrev:
Uteritter i friskt tempo, se till att hästen inte blir trött bara.

Min pålle var en riktig snigel i galopp förut(drivas i varje steg), det avhjälptes med draghjälp "tävling" med en ridkompis, de första 10ggr var det ingen skillnad, han blev så gärna tvåa i lugn mak, men så plötsligt tände han till och sedan dess är han inte snigel längre.
Tack för ditt svar. När jag red honom igår så var han kanon. Det e ingen fara när jag rider med andra då är det jäklarimej fart. Har tyvärr ingen i närheten som jag kan rida med för tillfället, men har tänkt att åka iväg med honom en till två ggr i veckan. Det är mer när vi kör dressyr som jag önskat han varit mer framåt. Vi har börjat köra mycket tempoväxlingar, får se om det hjälper. Blev din häst piggare även när du red ut själv efteråt? Måste bara fråga ved du menade med att han inte får bli trött?

jag tycker att det låter som att din häst tappar bjudningen...när hästen drivs framåt ska det vara som att öppna dörren för den, bjudningen(motorn,framåtdrivningen) måste fungera hela tiden, även i minskningarna....

skulle hästen vid en förhållning släppa bjudningen, ska ryttaren med en gång ge efter på handen (öppna dörren) och rida hästen kraftigt framåt. men det är inte hastigheten som är avgörande. utan att hästen ska bjuda framåt=vilja gå framåt.

Har du ngt fält du kan ge dig ut och galoppera på? Annars kan du kanske köra i väg till nåt fäl elt. galoppbana. Tempoväxlingar och att variera mkt är bra så fortsätt med det. Tänk oxå på att inte traggla för mkt, gör max tre skänkelvikningat tex åt gången. Gör sen nåt annat. Rid ut en runda i bra fart både före och efter dressyrträning och träna inte för länge. Rid ut t ex 15-20 min som uppvärmning. Träna i ca 20-30 max ocg rid sen ut typ en 15 min som nedvarvning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 248
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 099
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 254
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband