Få min murgröna att överleva vinter och vår

makarontanten

Trådstartare
Förra sommaren planterade jag en murgröna i en skapligt stor blomsterlåda på min inglasade balkong. Under sommaren och hösten växte den upp otroligt fint och jag snirklade in den i ett klätternät. Den överlevde hela vintern, men sen blev ALLA bladen bruna på våren och ramlade av. Googlade och hittade att murgröna tydligen är jättekänslig för vårens starka strålar.

Iallafall, jag såg ganska snart att den kom igen med ny kraft och under denna sommaren och hösten har den fullkomligt exploderat och är så himla fin. Jag vill ha kvar den, så nu kommer alla frågor om hur jag bäst ska sköta den för att överleva? Bör man sluta vattna snart så inte rötterna blir fulla med vatten när minusgraderna kommer och fryser sönder dem? Och när ska man i sådana fall börja vattna på våren igen ? Bör jag täcka över jorden med något nu i vinter? När bör jag täcka bladen på våren, så inte samma sak händer igen med att bladen blir bruna och faller av, och hur fasar man in den sen att klara just sol?

Någon murgröneexpert? :-)
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: Speedway
·
Trädgård & Växter Efter första sommaren med terass så börjar det ju bli dags att fundera på hur jag ska få blommorna att överleva vintern. Har en...
Svar
0
· Visningar
1 882
Islandshäst Hur tycker ni att man bör göra gällande unghäst och skoning? Vad för fördelar/nackdelar får man i träning/töltsättning? Jag väger nu...
Svar
7
· Visningar
1 206
Senast: Michis
·
Övr. Hund Min blandras tik (labrador/hamilton stövare) har lite problem med sina höfter. Hon är 7½ år nu och hon är tyvärr överviktig och bör gå...
Svar
1
· Visningar
1 359
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp