Unghäst och skor?

kvandi

Trådstartare
Hur tycker ni att man bör göra gällande unghäst och skoning? Vad för fördelar/nackdelar får man i träning/töltsättning? Jag väger nu järnskor mot easyboots, barfota-ridning är inte aktuellt i mitt fall.

Jag har ett sto som fyller fem nu under våren. Hon är inriden sommar/höst 07 och har under denna period arbetat med Easyboots på sig. Vi har oxå sedan sommaren 2006 kämpat med att hålla bärrandssöta i schack, på alla fyra hovar :smirk:. Det senaste halvåret har det gått jättebra och alla hålen är nu på utväxt- inget av dem har visat röta och flera hål är nu så grunda att de snart är borta. Jag har ju läst att risken för bärrandsröta minskar om hästen är skodd, och med tanke på Kveikjas mjuka hovar så har jag haft i åtanke att låta sko när hovarna är bra.

Men idag säger hovslagarn att han inte tycker att hon behöver sko's- inte för hovarnas skull, men givetvis skulle han sko för min skull. Så idag uppstod då frågan, Vad har jag för behållning av att sko henne, och vad har hon för behållning av att bli skodd? Hur reagerar "nya" hovar på att bli skodda och skulle det fungera att låta sko iår för att pröva och sko av igen till vintern? Jag blir väldigt osäker eftersom jag aldrig haft en skodd häst, och vet inte riktigt fördelarna/nackdelarna. Hur har det fungerat för er som låtit sko unghästen och sedan skott av den inför vilan?


Så i brist på daglig kontakt med hästmänniskor IRL, så behöver jag nu er hjälp för att komma fram till det bästa. Skall jag våga satsa på järnskor? Eller fortsätta med bootsen...

Kommentarer så som "kan inte hästen ridas barfota skall den inte vara barfota" kan vi kanske undvika? Det har ju plöts i oändligt många trådar redan...
 
Sv: Unghäst och skor?

Har skott mina när de skulle börja ridas helt enkelt, hästar som alltid varit oskodda har inga problem att ridas utan skor men många skor av sina hästar & tänker inte på att majoriteten börjar ömma i hovarna & kanske aldrig kan gå oskodda mer.

Om du skor hästen ska du vara beredd på att allktid ha den skodd, även om den bara går på bete, har sett många hästar som ömmar så mkt även att gå på bete utan skor så man fått sko dem igen.Några fick problem med hålväggar i hovarna pga att de inte kunde gå oskodda.
Har du inga ekonomiska invändningar mot det så spelar det väl ingen större roll.

Själv skulle jag nog inte våga träna mina hästar oskodda eftersom jag hört för mkt om hovbölder, det vanligaste orsaken till klinikbesök som gäller hovbölder beror tydligen på att hästar går oskodda.
Med tanke på bärrandsröta din häst haft problem med så kan det alltid komma tillbaka, så jag hade skott, men som sagt inte för att den "ska" skos, man får ju väga för & nackdelar.
 
Sv: Unghäst och skor?

Erro reds helt barfota i början av hans träning; då när han arbetades ca 2-3dgr/vecka.
När han började arbetas oftare så fick han på sig skor på framhovarna men fortsatte gå barfota bak.
Jag skodde sedan av honom och släppte honom på bete i november och nu i början av februari så ska han skos igen, då med skor på alla 4 hovarna vilket han sen kommer fortsätta med.
I sommar kommer jag ta av skorna igen när han ska ut på betet, så då får han gå barfota igen för att sedan skos när jag sätter igång honom i höst igen.

För mig har töltsättningen inte varit något problem alls.

Jag skulle faktiskt satsa på ett par järnskor på unghästen, men mest för att jag själv är så rädd för skador m.m. som kan uppkomma lättare när man har dom barfota.
 
Sv: Unghäst och skor?

Jag fattar inte riktigt varför du skulle sko, eller funderar på det??
Om det har fungerat hittills och hovslagaren inte tycker att du ska sko.
Vad det gäller bärrandsrötan så blir det bättre nu när hästen nästan har växt färdigt.
Jag har själv en unghäst på snart 6 år. Han har gått och går barfota utan problem.
Han hade lite bärrandsröta under uppväxten, men inte nu.

Jag ser inte att det skulle vara större skaderisk utan skor som någon skrev, tvärt om.
 
Sv: Unghäst och skor?

Det är ju slitaget på hoven som måste avgöra om skor behövs eller inte, man måste ffa titta på hur hoven iså fall slits. Vår häst skoddes för ridning, det berodde på att hornet inte höll för arbete på de underlag vi har i omnejden och genom det slets hornet onaturligt hårt.
 
Sv: Unghäst och skor?

Visst har det fungerat att ha henne barfota hitintills i hagen, men jag kan inte rida/arbeta henne barfota ute på våra vägar. En period i början av inridningen gjorde jag det, vilket orsakade ytterligare grogrund för röta när småsten fastnade i bärranden. Sedan i sommras har hon haft gummiboots på alla fyra vid arbete och det har fungerat bra. Det är därför jag varit inställd på att låta sko, för att hennes hovar helt enkelt var för mjuka för att palla att ridas helt barfota. Och överallt man läser om bärrandsröta så står det ju att det är mindre risk om man skor hästen. Men nu när hovslagarn säger att det inte behövs järnskor för bärrandsrötans/hovens skull så blir jag ju fundersam...
 
Sv: Unghäst och skor?

Hur har Erros hovar reagerat på skor på/skor av? Jag föreslog detta sätt för min hovslagare och han avrådde starkt från att låta hästen gå utan skor i korta perioder, han ansåg att hästen måste ha mer än ett halvår på sig om man skor av för att hoven skall hämta sig och bli skodd igen. Annars hade jag nog gärna gjort lite som du, låtit sko här under vårens/sommarens arbete och sedan skott av till hösten/vinterns vila. Så har jag ju iaf prövat att ha skor. Men så finns ju risken som Chrysler nämner- att hoven därefter för alltid behöver vara skodd och att hästen ömmar mycket. Jag känner att jag nog börjar fega ur... :smirk:
 
Sv: Unghäst och skor?

Hans hovar har inte reagerat det minsta.
han är inte öm, hovarna har inte gått sönder eller någonting efter att jag tagit av dom.
Han ömmar inte heller sen vid skoning efter den tiden utan går precis som alltid..

Jag kommer iofs alltid att ha skor på Erro eftersom han kommer vara min ridhäst/tävlingshäst, jag är för rädd för att hans hovar ska slitas ner för mycket utan så att han får ont. Det vill jag inte riskera.
Men jag kommer fortsätta att sko av honom på sommaren och vintern ända tills han är tillräckligt gammal för att hållas igång någorlunda under dom årstiderna.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 866
Hästvård Har två hästar med återkommande problem med bärrandsröta (trots god hovvård). En idé slog mig häromdagen, hade man kunnat använda...
Svar
3
· Visningar
1 547
Senast: Masse
·
Hästvård Funderar lite på det här med skoning, det börjar ju komma allt fler alternativ till den vanliga "klassiska/traditionella" skoningen som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 729
Senast: VAT
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 130
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp