Få ner antalet vilda katter?

Gabbi

Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5305106.ab

Så skriver Aftonbladet, men ingenstans nämns vad som ska göras, förutom att ev. skjuta av dem. Är inte det att skjuta budbäraren lite grann, även om ett dött djur förvisso inte lider. Ska det fortsatt vara tillåtet att föda upp hur många katter som helst utan utbildning, ska det fortsatt gå att annonsera ut "jättegulliga kattungar, 5 kr tassen" ska det fortsatt vara tillåtet att släppa ut okastrerade djur att springa vind för våg och sedan inte förstå någonting när de multiplicerar sig?
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Jag hoppas att detta åtföljs av hårdare regler gällande katthållning. Jag är jätteglad att detta kommer på tapeten, i väldigt många år har ju dessa problem totalt ignorerats.

Att enbart skjuta av katter kommer inte att lösa problemen, som du säger vore det ju bara att behandla ett symptom och inte själva orsaken. Dessutom tror jag att avskjutning skulle kunna påverka kattens status negativt istället för positivt. Synen på katter som "skadedjur" skulle öka.

Jag hoppas på lagstiftning gällande märkning av katter, att utegående katter ska vara kastrerade och hårdare krav på ALL uppfödning av katter. Som det är i dagsläget finns i princip inga regler som rör uppfödare av huskatter.

"Grundarbete" tillsammans med omplacering av infångade katter, TNR-metoden och i vissa fall även kanske avlivning.. Då skulle vi nog komma någon vart på ett långsiktigt plan.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Jag hoppas på lagstiftning gällande märkning av katter, att utegående katter ska vara kastrerade

Det där funderade jag på senast i eftermiddags!
Frågan är bara vem som skulle kontrollera det och vad straffet skulle bli för att ha omärkta och okastrerade utekatter - och vad som händer om en okastrerad innekatt rymmer ut och "hamnar i en kontroll"
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Jasså? Han vill göra någonting åt problemet? Han kanske, men riksdagen verkar ju ta det svalt eftersom de har röstat ner ett tvång om ID-märkning av katter. Inte för att det löser problemet, men på så sätt kan man finna ägarna tilll bortsprugna katter OCH de som övergett sina katter (vilket man ju inte får).

Dessutom bör det som allra minst skrivas in som allmänna råd i djurskyddsföreskrifterna att utekatter bör kastreras.

Statlig subvention av kattkastrering? Iaf av honkattskastrering (eftersom det är dyrast och honorna föder ungar).

Även om det skulle gå att skjuta de 100 000 hemlösa katter som finns idag så löser ju inte det grundproblemet. Vi skulle snabbt komma upp i 100 000 hemlösa katter igen.

Något som förvisso inte Erlandsson kan göra så mycket åt, men väl Veterinärförbundet är att sänka den generella åldersrekommendationen för kastrering. Sänk den till 12 veckor istället för 6 månader.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Det där funderade jag på senast i eftermiddags!
Frågan är bara vem som skulle kontrollera det och vad straffet skulle bli för att ha omärkta och okastrerade utekatter - och vad som händer om en okastrerad innekatt rymmer ut och "hamnar i en kontroll"

Antagligen sker samma sak som i andra milda brott mot djurskyddsföreskrifter, man får en tillsägning om bättring och så kollas det upp senare. Om inget har hänt får man ytterligare en tillsägning osv. Skärper man sig aldrig lär böter kunna bli aktuellt. Är det dyrare att ha katterna okastrerade pga. böter än att kastrera dem så kan nog önskad effekt uppnås.

Däremot lär det vara svårt att få igenom någonting tvingande angående kastrering eftersom jag utgår ifrån att det iaf anses rimligt att bönder kan förse sig själva med råttjägare.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Jag tycker det är bra att det börjar diskuteras.

Alla dessa lösgående katter som skiter, pissar, bråkar och ställer till det ÄR skadedjur i bostadsområden.

Först och främst bör det bli hårdare krav på kastrering osv, gärna böter osv.
Även ID märkning.

Sedan bör man även skjuta av alla vilda katter som finns idag för att få en "ren" start så att säga.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Statlig subvention av kattkastrering? Iaf av honkattskastrering (eftersom det är dyrast och honorna föder ungar).

Det hade varit jättebra!
Vet flera som inte kastrerar sina honkatter pga priset (som om det skulle vara dyrare än att ha flera kullar...). Några av dom ger p-piller istället, men det måste ju också bli dyrare? Att det dessutom kan ge dåliga "biverkningar" och inte ger ett 100% skydd borde verkligen vara anledning nog..

Frågan är bara, hur får man andra att inse det?
Att kastreringen är en engångskostnad, som inte blir alls stor om man slår ut den på hela kattens livstid.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Det hade varit jättebra!
Vet flera som inte kastrerar sina honkatter pga priset (som om det skulle vara dyrare än att ha flera kullar...). Några av dom ger p-piller istället, men det måste ju också bli dyrare? Att det dessutom kan ge dåliga "biverkningar" och inte ger ett 100% skydd borde verkligen vara anledning nog..

Frågan är bara, hur får man andra att inse det?
Att kastreringen är en engångskostnad, som inte blir alls stor om man slår ut den på hela kattens livstid.

Tyvärr så kan p-piller vara billigare än kastrering, även om man slår ut det på flera år. En tablett Promon kostar 2 kr. 2 kr/vecka i ett år=104 kr. Ta det gånger 10 år så är du uppe i 1040 kr. Hos vissa veterinärer kostar en kastrering tom. mer än så.

Även om det blir dyrare på lång sikt så tar många heller en regelbunden låg utgift än en stor. Sedan kan jag för allt i världen inte förstå hur en människa med heltidsarbete anser att kastreringskostnaden är orimligt stor... men det är en annan femma.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Tyvärr så kan p-piller vara billigare än kastrering, även om man slår ut det på flera år. En tablett Promon kostar 2 kr. 2 kr/vecka i ett år=104 kr. Ta det gånger 10 år så är du uppe i 1040 kr. Hos vissa veterinärer kostar en kastrering tom. mer än så.

Även om det blir dyrare på lång sikt så tar många heller en regelbunden låg utgift än en stor. Sedan kan jag för allt i världen inte förstå hur en människa med heltidsarbete anser att kastreringskostnaden är orimligt stor... men det är en annan femma.

sen får man ju ev lägga till avgifter för livmodersinflammation och juvertumörer också.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Det där funderade jag på senast i eftermiddags!
Frågan är bara vem som skulle kontrollera det och vad straffet skulle bli för att ha omärkta och okastrerade utekatter - och vad som händer om en okastrerad innekatt rymmer ut och "hamnar i en kontroll"

Innekatter ska förstås också vara märkta. Men vem som ska kolla är ett problem. Polisen har ju knappt resurser att utreda grövre brott, knappast att dom kan lägga ner tid på att utreda "kattbrott".
Annars är ju ett sätt (om världen hade varit mer perfekt) att samla in dom katter som är ute, dom som är märkta kontaktas ägaren till som får lösa ut sin katt om den är okastrerad mot en summa pengar eller kastreringskostnad :p. Säg runt 500 kr. Om nån av mina rymde skulle jag glatt betala 500 kr om jag fick tillbaka den.
Dom som inte är märkta avlivas eller lämnas till katthem för omplacering. Ge alla kattägare 2 år på sig att märka sin katt, dom som inte gjort det då har också förverkat sin rätt till katten. Om man inför lagen om märkta katter alltså.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Lägg till receptarvode på ungefär lika mycket.
PL

Fast alla veterinärer tar inte betalt för receptet, om man är hos dem av någon annan anledning (tex. för att vaccinera). Men visst, min veterinär tar 100 kr för ett recept och då kan man ta ut 90 tabletter så det blir knappt 58 kr/år för receptet.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Jag tror att lösningen är att alla som anser att okastrerade katter är fel vågar säga det. Att vi vågar stå för vår åsikt om att även om katten kan fås gratis så är det ingen slit och släng vara.
Att alla de som får en kull tar ut iallafall 500 kr för ungarna och verkligen pratar med de blivande ägarna så att man får lite hum om hur de tänker och vad katten blir värd rent känslomässigt för dem.

Om det inte är okej rent socialt att ha sin katt okastrerad springandes runt byggden så kommer många känna pressen på sig att kastrera den.

Jag har flera i min omgivning som tycker jag är konstig som tar hand om och kastrerar de katter som kommer hit, men jag vänder på det och frågar vad felet är, är det mer rätt att honkatterna ska få kull på kull och hankatterna springer på byggden?

Jag har faktiskt lyckats omvända endel, som i sin tur sprider vidare tankarna.

Jag tror inte på id-märkning av katt tyvärr, hundar har det ju varit lag på länge nu men ändå finns det många hundar som inte är märkta eller som är märkta men inte registrerade och hundar har alltid haft högre status än katter.
Men visst hade en lag varit bra men jag tror inte att bonden kommer märka sina katter ändå, han skjuter hellre av sitt bestånd och hämtar nya någon annanstans.

Jag tror att för att komma åt problemet så är det information som gäller för alla de som vill ha en katt, särskilt de som vill ha en katt på sommaren tyvärr.

Om alla de som får kullar verkligen sållar bland sina svar och inte är så desperata att bli av med dem så skulle många katter slippa släppas ut vind för våg när de inte är små längre.

Jag tycker att 12 veckors regeln är jättebra! att den nu är inskriven i lagen är en bit på rätt väg, innan dess hade många svårt att förstå varför de inte kunde få hem en 6-8 veckors kattunge, nu kan man hänvisa till lagen och slipper då några till som bara vill ha den söta lilla kattungen.
En 12 veckors kattunge är ju betydligt mer lik en vuxen katt i kroppen och de som bara vill ha kattunge tycker inte att den är någon kattunge längre och vill därför inte ha någon.

För de vilda katter som finns idag ser jag TNR som den självklara lösningen, att skjuta katter är inte heller gratis och jag vet att jag har läst en utredning någonstans som kommit fram till att det är billigare med TNR än att anlita jägare.

Jag håller med ovanstående om kastrering, hade "min" veterinär kastrerat så tidigt så hade jag kastrerat de ungar som blivit här innan de hade flyttat.
Många tror fortfarande att de måste vara 1 år, det hänger kvar som en seg kola under skon.

Vad gäller p-piller till katt tycker jag att det ska man bara ta till som lösning när sövningen inte fungerar eller i andra vissa speciella fall.
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Hur vet man att en honkatt är kastrerad förresten?
Vore ju dumt om man var tvungen att sprätta upp dom och kolla ;)


Hur ska man nå ut med informationen till alla kattägare?
Så att man vet vilka risker det finns med att ha en utekatt okastrerad (både honor och hanar), hur p-piller kan påverka katten (och bevis för det, många idag säger "jag har gett mina katter p-piller i ** år, dom har aldrig fått problem" - trots att katterna fått kullar mitt i allt). Vad en kastrering innebär och dess positiva och negativa sidor.
Och detta helst INNAN man skaffar sin katt.
En kattkörkorts-kurs hade varit något ;)
 
Sv: Få ner antalet vilda katter?

Hur vet man att en honkatt är kastrerad förresten?
Vore ju dumt om man var tvungen att sprätta upp dom och kolla ;)


Hur ska man nå ut med informationen till alla kattägare?
Så att man vet vilka risker det finns med att ha en utekatt okastrerad (både honor och hanar), hur p-piller kan påverka katten (och bevis för det, många idag säger "jag har gett mina katter p-piller i ** år, dom har aldrig fått problem" - trots att katterna fått kullar mitt i allt). Vad en kastrering innebär och dess positiva och negativa sidor.
Och detta helst INNAN man skaffar sin katt.
En kattkörkorts-kurs hade varit något ;)

Kurs hade varit bra, men jag är rätt säker på att många av dom som släpper ut sina okastrerade katter gör det fullt medvetna om riskerna. Så även om man kan kolla upp alla, så tror jag inte att alla kommer bry sig. En veterinärintyg att skicka in till SKK som för in det i ID-märkningsregistret vore en lösning och att det då står där om katten är kastrerad eller ej.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En person vill ha en kull efter sin fina honkatt.Det blir 4 kattungar varav 3 honor,Sessan, Stina och Lisa.Det är fina goa kattungar med...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 696
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Jag har fått ett gäng på halsen... Och jag behöver tips och råd av kattexperter. Det har i minst 2 år, säkert mer, sprungit en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 473
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp