Få plats på MH/BPH (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Inte för att vara en partypooper, men det brukar ju vara svårare att komma med på MH än BPH :)? Dels eftersom bruksraser har företräde till platserna osv.
Beror kanske på var i landet man bor?
Jag har inte lyckats få plats på BPH utan står på reservlista. Alla platserna på den som ligger inom rimligt avstånd tog slut på tre dagar.
 
Beror kanske på var i landet man bor?
Jag har inte lyckats få plats på BPH utan står på reservlista. Alla platserna på den som ligger inom rimligt avstånd tog slut på tre dagar.

Ja, jag menade inte att det var lätt att komma med på BPH :) . Lättaste där är nog oftast att ha en uppfödare som fixar uppfödar-BPH.

Det jag menade var att ofta är det ännu svårare att komma med på MH pga mer regler för hur man fördelar platserna. Jag kan ha fel, men jag tror inte att BPH har några såna regler utan där är det mer ”bara att anmäla”
 
Inte för att vara en partypooper, men det brukar ju vara svårare att komma med på MH än BPH :)? Dels eftersom bruksraser har företräde till platserna osv.
Blir det fler anmälda än man har tid till blir det ju lottning såklart men så länge anmälan är öppen så är det ju bara att anmäla sig och hoppas på det bästa. BPH är ju "fritt fram" för alla och det är först till kvarn på platserna som finns, därför är nästan alla tillfällen fullbokade i 6-9 månader i förväg och det går inte att anmäla sig öht utan man får stå på väntelista och hoppas att någon avbokar. Jag är beredd på att bli bortvald på MH't också men lottningen sker ju inte förrän anmälan stänger och det är ett par veckor till dess.
 
Förutom när vi gjorde vårt. Då fick min kompis med aussie inte vara med, trots att ett par retrievers fick. Tyckte hon skulle protesterat mot det, men icke.
Om inte hundarna skulle bli nån typ av tjänstehund så skulle hon absolut protesterat. Tyvärr har inte alla klubbar koll på lottningsreglerna.
 
Om inte hundarna skulle bli nån typ av tjänstehund så skulle hon absolut protesterat. Tyvärr har inte alla klubbar koll på lottningsreglerna.

Nej det har jag svårt att tro, det var mer än en, och olika raser. Hon var inte så jättebrydd tyvärr, och hunden har fortfarande inte gjort mh (snart två år senare). Själv hade jag definitivt protesterat.
 
Jag kollade med uppfödaren om de hade planerat något uppfödar-BPH. Det hade de inte. Ändå sitter en av dem i styrelsen för rasklubben, som uppmuntrar prov och även lämnar bidrag om man genomför. :(
Om du vet andra pappisuppf som brukar göra BPH kan du ju fråga om dessa ska anordna kull bph, man brukar kunna hänga på då om de själva inte har fullt gäng.
(Om reglerna inte skiljer sig väldigt mkt från MH).
 
Förut kunde man få förtur på MH (efter brukras) om man antingen var medlem i klubben som anordnar, eller om man var anmäld till tävling som krävde känd mental status innan tävling. Men jag har för mig att de ändrade dessa regler.
Jag hoppas kunna hitta ett MH som ja får vara med på med min kommande hund. Har gjort MH med de andra två också. Kan mycket väl tänka mig att gå både BPH och MH, mest för rasstatistikens skull. Inom DS har det varit lite tradition att gå MH, nu är det väl ungefär lika mellan BPH och MH.
Men, det är inte lätt att komma med, ännu svårare när det kommer till MT.
 
Förut kunde man få förtur på MH (efter brukras) om man antingen var medlem i klubben som anordnar, eller om man var anmäld till tävling som krävde känd mental status innan tävling. Men jag har för mig att de ändrade dessa regler.
Jag hoppas kunna hitta ett MH som ja får vara med på med min kommande hund. Har gjort MH med de andra två också. Kan mycket väl tänka mig att gå både BPH och MH, mest för rasstatistikens skull. Inom DS har det varit lite tradition att gå MH, nu är det väl ungefär lika mellan BPH och MH.
Men, det är inte lätt att komma med, ännu svårare när det kommer till MT.
"a) Då lokalklubb är arrangör skall i första hand företräde ges för hund:
1. av SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i arrangerande klubb, och i behov av MH för tävlande.
2. av SBK-ras som är i behov av MH för tävlande. Därefter hund, oavsett ras som ska utbildas i SBK:s verksamhet för samhällsnyttiga hundar, efter uppvisande av intyg från utbildaren. Om det är en oregistrerad hund är deltagandet inofficiellt utan officiell registrering av resultatet.
3. av SBK-ras som är i behov av MH för registrering av avkomma

Oavsett ras, som är i behov av MH för tävlande. (För icke SBK-raser är BPH likställt med MH för tävlande)."

Ur regler och anvisningar för MH.
Så ja reglerna är ändrade :) Vid rasklubb som arrangör så får man först fritt prioritera rasen och sen samma som ovan.
Ändrade regler är säkert för att trycket på MH är stort och andra raser har BPH som alternativ, till skillnad mot sbkraserna.
 
"a) Då lokalklubb är arrangör skall i första hand företräde ges för hund:
1. av SBK-ras som i SKK:s register är ägarregistrerad på medlem i arrangerande klubb, och i behov av MH för tävlande.
2. av SBK-ras som är i behov av MH för tävlande. Därefter hund, oavsett ras som ska utbildas i SBK:s verksamhet för samhällsnyttiga hundar, efter uppvisande av intyg från utbildaren. Om det är en oregistrerad hund är deltagandet inofficiellt utan officiell registrering av resultatet.
3. av SBK-ras som är i behov av MH för registrering av avkomma

Oavsett ras, som är i behov av MH för tävlande. (För icke SBK-raser är BPH likställt med MH för tävlande)."

Ur regler och anvisningar för MH.
Så ja reglerna är ändrade :) Vid rasklubb som arrangör så får man först fritt prioritera rasen och sen samma som ovan.
Ändrade regler är säkert för att trycket på MH är stort och andra raser har BPH som alternativ, till skillnad mot sbkraserna.
Tack! Ja jag förstår att de har ändrat nu när BPH finns 😊
 
Förut kunde man få förtur på MH (efter brukras) om man antingen var medlem i klubben som anordnar, eller om man var anmäld till tävling som krävde känd mental status innan tävling. Men jag har för mig att de ändrade dessa regler.
Jag hoppas kunna hitta ett MH som ja får vara med på med min kommande hund. Har gjort MH med de andra två också. Kan mycket väl tänka mig att gå både BPH och MH, mest för rasstatistikens skull. Inom DS har det varit lite tradition att gå MH, nu är det väl ungefär lika mellan BPH och MH.
Men, det är inte lätt att komma med, ännu svårare när det kommer till MT.
Jag har kollat en annan arrangör av BPH, längre bort. De kräver medlemskap i SKK. För mig är det mycket pengar på ett medlemskap jag har noll och intet bruk av annars. I praktiken blir det bara ett extra dyrt BPH.
 
Jag har kollat en annan arrangör av BPH, längre bort. De kräver medlemskap i SKK. För mig är det mycket pengar på ett medlemskap jag har noll och intet bruk av annars. I praktiken blir det bara ett extra dyrt BPH.
Måste du vara medlem i SKK länsklubb? Räcker det inte med organisationen, t ex rasklubben? Och ordnar inte rasklubben BHP när de nu uttryckt en vilja att fler hundar ska genomgå BHP?
 
Måste du vara medlem i SKK länsklubb? Räcker det inte med organisationen, t ex rasklubben? Och ordnar inte rasklubben BHP när de nu uttryckt en vilja att fler hundar ska genomgå BHP?
På den där jag står på reservlista finns inga sådana krav.

Men på den längre bort, där det verkade finnas plats, krävdes medlemskap SKK. Det var obligatoriskt att ange medlemsnummer.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 267
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 272
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så bråkiga tankar man kan ha ibland. När man bara borde bara här och nu. Frejen är ju opererad nu igen, i måndags. Gipsbyte är bokat...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp