Om din hobby går minus eller jämnt upp behöver du inte deklarera den. Om du går en krona plus
ska den deklareras - alldeles oavsett om andra deklarerar eller ej.
Du måste ju hålla koll, det är ditt ansvar.
Utgifter är det som kostar för att utöva hobbyn. Om du köper garn och trädgårdsprylar för 3000 kr så gissar jag att du har två
olika hobbyer? Du kan inte baka ihop dem, varje hobby ska räknas separat. Du kan inte kvitta garnköp mot blomförsäljning. Du kan kvitta garnet mot tex sålda vantar.
Du behöver spara redovisningsunderlag (kvitton) i minst sex år
för att du ska kunna dra av tidigare förluster mot vinster nu. Du måste ju inte göra det, vill du så kan du räkna bara samma år och alltså inte hålla koll på hur mycket du egentligen ligger back sen tidigare år - det är ju synd, men känns kanske enklare?
Egentligen är det dock inte enklare, för du är fortfarande skyldig att ha koll på inkomster vs utgifter. När du har koll på det är det ju en väldigt enkel sak att fortsätta spara kvittona några år till.
Så om du köpte en kasse garn för 1200 kr för tre år sedan, och i år säljer du ett virkat överkast för 700, då går du fortfarande med förlust och behöver inte deklarera vinst på hobbyn i år
om du har kvittot för garnet kvar. (Vi antar att du varken köpt eller sålt något däremellan för exemplets skull bara.) Kan du inte visa att du köpt garnet för tre år sedan, för mer än vad du sålt produkt för i år, då har du gått med vinst och måste deklarera den.
Och om du köpte garn för 1200 kr för tre år sedan, och i år säljer du en sällsynt orkidé för 700 kr, då har du gjort en vinst på 700 kr i din
andra hobby. (Om du nu inte använder silkesgarn som gödning, eller liknande.

)
Nu vet inte jag vad hästar kostar, men jag skulle tro att föl bör deklareras som hobby (om de inte är för dyra). De är en
produkt av något man gör för skojs skull. En kull valpar ska då deklareras i alla fall (om man nu går med vinst

).
Att sälja hästen är en annan sak, den är inte en produkt av hobbyn utan en sak. Det är som skillnaden mellan att sälja en duk du sytt och att sälja symaskinen. Jag tror det är upp till 50 000 man får sälja enstaka saker då och då (alltså inte åka runt och sälja regelbundet på marknader och liknande) innan du måste skatta.
Om du däremot har som
hobby att köpa billiga hästar, utbilda dem till bra ridhästar och så sälja dem dyrt, då är den sålda ridhästen inte längre en sak utan en produkt igen. Då är det antingen en hobby, eller en verksamhet.