Bukefalos 28 år!

Få upp hullet på katt

Rufss

Trådstartare
Har ett antal stallkatter, tre av dem är väldigt små varav två också är väldigt smala, 1 är väldigt tjock, 2 är "normalhull". De tre små är födda i stall och vet ej riktigt hur deras första tid var. Men iaf, ger ju katterna samma slags mat men känner att de två tunnaste skulle få lite mer tillskott, har gett burkmat men ser ingen skillnad. Tar gärna emot tips på foder som får upp dem i hull, gärna burkmat också då ena katten dricker dåligt och har fått för mig att det är mycket vatten i "burkisen". Kan ju vara så att jag aldrig får upp dem i hull heller utan att de helt enkelt är så små. Alla katter är avmaskade regelbundet.
 
Sv: Få upp hullet på katt

Det finns burkmat hos veterinären som innehåller extra mycket av allt. Annars kan du sticka till dem lite rå äggula, köttfärs, kycklighjärta eller grytbitar.
Ser du om de kommer åt att äta ordentligt av den vanliga maten? Så de inte blir undanskuffade av de andra.
 
Sv: Få upp hullet på katt

En av katterna är mobbad, den smalaste men hon får specialbehandling, hon vet mina tider så varje fm är hon och väntar på mig i hästhagen, sen bär jag henne till stallet där hon får mat och jag är kvar och vaktar henne. Jag är extra noga med de tunna. De tjockaste är en stallstallkatt, dvs hon går högst en runda på några meter utomhus några gånger i veckan och går och äter av torrfodret hela tiden, så vet inte om det är så bra att hon är så tjock heller....:crazy:
 
Sv: Få upp hullet på katt

Nej, inte de smala, men dom är så små också, de ser ut som halvvuxna kattungar.
 
Sv: Få upp hullet på katt

Finns det bara hos vet? Kanske enklare att göra "egen burkis" av det du nämnde.
 
Sv: Få upp hullet på katt

De kommer troligen bli lite rundare om det kastreras. Fertila katter är oftast smalare än kastrerade.
 
Sv: Få upp hullet på katt

Kattungemat kan ju vara en idé, finns bra att köpa på nätet, tex Bozita.
 
Sv: Få upp hullet på katt

Nej, inte de smala, men dom är så små också, de ser ut som halvvuxna kattungar.

Även om de är små så är det inga problem att kastrera dem. Jag har låtit kastrera min vilda stallkatt som ser ut som om hon borde vara ca 4 månader och det var inga problem trots att hon då dessutom var helt utmärglad. Hon har blivit jättefin sedan hon kastrerades både i hull och päls. En fertil katt gör åt med en hel massa energi på att leta potentiell partner för att inte tala om vilka risker de ut sätter sig för. Kastrera dem omgående så går de säkert upp i vikt :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 236
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 785
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 451
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp