Få upp hund i vikt

Han äter VoH active, så mycket han vill ha. Han kommer sällan upp i 2% av kroppsvikten. Han tränas inget särskilt, är en sällskapshund som går ungefär 1,5-2 timmar promenad om dagen med en del lösspring plus rastningsrundor/hänga i trädgården.

Det är såklart svårt att beskriva en hunds hull i skrift men han är smal. Och skulle behöva mer muskler. Och jag tänker att maten är ett bra ställe att börja på.
Jag tänker tvärt om att ökad rörelse ger mer muskler - och ökad aptit.

Fodra en gång om dagen, samma tid varje kväll. Se till att fysträna hunden ganska hårt så att ni är hemma en kvart innan matdags. Då brukar de allra flesta hundar bli sugna!
 
Testa något annat färskfoder då :) Mina fungerar inte på alla sorter, och framförallt några sorter av VoH får dem att se ut som magra staket om de inte äter dubbla mängden mot vad de behöver av andra foder...

Speciellt tycker jag att en del hundar verkar behöva extremt mycket när de ställs om till VoH från torrfoder.

Mina hårt tränande äter ca 200% av rekommenderad giva, och jag ser klart bättre muskelsättning när de dessutom får puts och slaktrester med mycket rött kött.
 
Där sa du faktiskt något. Han är tidigare i år utredd för hosta, visade sig att han hade en inflammation i halsen som behandlades och sen har han varit symtomfri. Senast kollad ordentligt av veterinär i juli och genomgick en besiktning för annat syfte i september.

Dålig aptit har han haft mer eller mindre hela livet, han är drygt 2 nu. Även när han hade behandlats tidigare i år och bevisligen hade en läkt hals. Men det är absolut värt att ha i åtanke, ifall det är så att halsproblemen skulle komma tillbaka. Jag ska fundera vidare på det.

Idag har jag köpt två andra sorter av fryst färskfoder som jag ska se om han gillar. Valde sorter med hög kötthalt och hög energinivå.

Har han födosöksintresse utomhus? Kan du skapa konkurrens runt maten?
 
Har han födosöksintresse utomhus? Kan du skapa konkurrens runt maten?
Han letar godis utomhus om han enkelt hittar det. Han ger upp om det kräver för mycket ansträngning eller tid. Han fick en etta på matintresse på BPH.

Han bor tillsammans med en annan hund inte jämt men oftast. Det verkar dock inte spela någon roll, han lämnar mat oavsett.
 
Speciellt tycker jag att en del hundar verkar behöva extremt mycket när de ställs om till VoH från torrfoder.

Mina hårt tränande äter ca 200% av rekommenderad giva, och jag ser klart bättre muskelsättning när de dessutom får puts och slaktrester med mycket rött kött.
Mina har dock gått till VoH från andra färskfoder, och just hullet har varit en av få skillnader på dem. På övriga färskfoder har de hållit vikten bättre, men haft lätt(!) att muskla sig, bra pälsar, bra tänder och allt sådant.
 
Mina har dock gått till VoH från andra färskfoder, och just hullet har varit en av få skillnader på dem. På övriga färskfoder har de hållit vikten bättre, men haft lätt(!) att muskla sig, bra pälsar, bra tänder och allt sådant.
Mår dina alltså bättre på andra färskfoder? Vilka märken mår de bätte på?
Ascot får ca 50 % VoH och 50 % emmzo då han går upp i vikt om han bara får Voh. Att han lätt går upp i vikt beror dock mkt på att han går på kortison.
 
Mår dina alltså bättre på andra färskfoder? Vilka märken mår de bätte på?
Ascot får ca 50 % VoH och 50 % emmzo då han går upp i vikt om han bara får Voh. Att han lätt går upp i vikt beror dock mkt på att han går på kortison.
Ja jösses. När det gäller VoH så är det bara en sort som fungerar, tror det är deras Active (blandar alltid ihop namnen på dem...), men i princip alla andra färskfoder oavsett märke fungerar bra. Undantaget är väl Klass, som gav Aysu diarre trots att hon i vanliga fall har mage av stål. Jag ser mina hundar som sådana som kan äta vad som helst, men märker såklart skillnad ändå. Jag nöjer mig inte heller med att hundarna mår ok på ett foder, jag vill att de ska må så nära perfekt som det öht är möjligt. Hittills har Nordic spannmålsfri och Bravo (med spannmål) fungerat bäst.

Allra bäst mår de dock när jag barfar, eller blandar färskfoder hejvilt så att de får i sig lite av allt möjligt. Köper då hem av de flesta sorter som djuraffären erbjuder (som har ett innehåll jag är ok med) och tar fram olika sorter varje gång jag tinar upp något.
 
Jag tänker tvärt om att ökad rörelse ger mer muskler - och ökad aptit.

Fodra en gång om dagen, samma tid varje kväll. Se till att fysträna hunden ganska hårt så att ni är hemma en kvart innan matdags. Då brukar de allra flesta hundar bli sugna!
Fysträna, har du exempel på vad du menar med det? Han är rätt liten, 5 kg knappt, och har inte så långa ben. Cykla tex funkar därför inte, även vid min långsammaste cykling hade han fått kuta på ordentligt.

Promenad i kuperad terräng? Rejält med lösspring? Upp och ned för backar?

Vi tränade agility i våras. Kan det vara en bra träningsform att ta upp igen eller sliter det mer än vad det påverkar fysiken?
 
Fysträna, har du exempel på vad du menar med det? Han är rätt liten, 5 kg knappt, och har inte så långa ben. Cykla tex funkar därför inte, även vid min långsammaste cykling hade han fått kuta på ordentligt.

Promenad i kuperad terräng? Rejält med lösspring? Upp och ned för backar?

Vi tränade agility i våras. Kan det vara en bra träningsform att ta upp igen eller sliter det mer än vad det påverkar fysiken?

Jag är bortskämd med hundar som springer i full fart som normaltillstånd, så är ganska dålig på planerad träning. Men jogging i obanad terräng i skogen eller i högt gräs, balansträning, intervaller osv.
 
Måste du ha färskfoder? Royal canin gastro intensinal (ellee hur det nu kan stavas) ska vara väldigt smakrikt och dessutom milt för magen! Både min numer döda hund och min katt åt/äter det. Egentligen är det ett veterinärfoder för djur med lite problem med magen och så, men hört folk som gett det till smala djur med dålig aptit just för att det är gott!
 
Måste du ha färskfoder? Royal canin gastro intensinal (ellee hur det nu kan stavas) ska vara väldigt smakrikt och dessutom milt för magen! Både min numer döda hund och min katt åt/äter det. Egentligen är det ett veterinärfoder för djur med lite problem med magen och så, men hört folk som gett det till smala djur med dålig aptit just för att det är gott!

Smakligt, njae tyckte mina. Svindyrt, fullt med utfyllnad som kommer rakt ut i andra änden och jösses så mycket de var tvungna att äta för att hålla hullet :eek:
 
Smakligt, njae tyckte mina. Svindyrt, fullt med utfyllnad som kommer rakt ut i andra änden och jösses så mycket de var tvungna att äta för att hålla hullet :eek:

Det har funkat bra för mina djur! Döda jackrusseln åt ca 1,5-2 dl per dygn och katten vet jag inte riktigt eftersom hon har fri tillgång men hon har i alla fall biffat på sig!
 
Måste du ha färskfoder? Royal canin gastro intensinal (ellee hur det nu kan stavas) ska vara väldigt smakrikt och dessutom milt för magen! Både min numer döda hund och min katt åt/äter det. Egentligen är det ett veterinärfoder för djur med lite problem med magen och så, men hört folk som gett det till smala djur med dålig aptit just för att det är gott!
Nja, jag vill helst att han äter färskfoder. Skulle han helt och hållet falla ur kanske jag skulle kunna prova något åt det hållet du rekommenderade men i nuläget är vi inte där.

Tack för tipset!
 
DEt finns ju blodmjöl också att köpa och hälla över maten för att göra den mer smaklig :)
Det ska jag kolla på, tack för tipset! Men jag tänker att om de redan äter färskfoder, gör ännu mer blodsmak det bättre då? Det borde ju redan smaka rätt mycket blod.
 
Det ska jag kolla på, tack för tipset! Men jag tänker att om de redan äter färskfoder, gör ännu mer blodsmak det bättre då? Det borde ju redan smaka rätt mycket blod.
För min kräsna hund gjorde blodpulver att han vägrade äta maten helt. Men har hört många som ger det för att göra maten godare, så det beror väl på vad de gillar kanske. Jag gav dock inte färskfoder då eftersom han vägrade äta det med, inget dög ett tag.
 
Jag hade nog, eftersom det verkar otänkbart att prova något annat än färskfoder fixat ister (brukar finnas att köpa fruset på vanliga mataffärer om man inte slaktar/känner någon som slaktar själv) finhackat/malt och tillsatt fodret för att öka fetthalten.
 
Foder med kolhydrater också. Upplever att hundar har lättare att behålla och utveckla muskulatur om de också får kolhydrater förutom fett och protein.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 751
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 057
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp