Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man ska söka ett jobb där det är viktigt att man har god social förmåga, är det då meriterande att man hållt fackliga kurser/skolinformationer? Det är ett statligt bolag om det gör någon skillnad. Inbillar mig att AG kan bli lite ”rädda” för folk som varit fackligt aktiva!
Jag upplever att det på vissa arbetsplatser helt klart kan vara en nackdel att vara fackligt involverad på högre nivå än bara medlem. Har ett par bekanta på olika arbetsplatser som upplevt att relationen med cheferna försämrats när kollegor blivit fackligt aktiva, blivit fackliga skyddsombud på arbetsplatsen osv.
Jag skulle personligen se fackligt engagemang som en merit hos någon som söker jobb. Om jag (hypotetiskt) blev bortvald pga mitt fackliga engagemang vore jag nog inte rätt person för den arbetsplatsen ändå. Misstänker man att fackligt engagemang har haft negativ inverkan på en anställning kan man överklaga, även om man nog har små chanser att komma någonstans med det eftersom den formella förklaringen naturligtvis är en annan.
Det kan ju bli konstigt också att inte ta upp något som efterfrågas i annonsen i sitt CV. Oftast är det faktiskt bäst att stå för den man är när man söker jobb.Två släktingar, som har varit chefer och anställt i många år ser också fackligt engagemng som merit, men jag blir osäker just för det som skrivits ovan, att folk blir mindre omtyckta och sådär för sitt fackliga engagemang. Men i denna ansökan känns det så bra att ta med det, är man kursledare och skolinformatör bör man ju vara socialt kompetent, och företaget trycker på det i deras annons. Men ja, det är svårt, man vill ju skriva ”rätt” så att man åtminstone får chans till intervju!
Ända gången det inte är en merit är nog när man låtit bli att ta med det i meritförteckningen. Kommer det då fram så undrar de om man gjort dåligt jobb med förtroendeuppdraget.
Låter konstigt, om nu arbetsgivaren inte efterfrågar en fackligt aktiv eller de skills man har genom genom sin fackliga aktivitet, vilket i sig skulle vara konstigt.Ända gången det inte är en merit är nog när man låtit bli att ta med det i meritförteckningen. Kommer det då fram så undrar de om man gjort dåligt jobb med förtroendeuppdraget.