Fällande häst..

Vita_N_6520

Trådstartare
Vår fjording fäller sjukt mycket päls nu och har gjort det flera veckor.
Hennes vinterpäls är nästan borta precis över frambenen.

Finns det nått man kan göra åt det?
Hon är lite känslig för kyla+regn/blöta så vi vill ju absolut inte att hon ska tappa all vinterpäls nu..

Tycker ni att man kan ta på henne täcke så man är säker på att hon håller värmen någelunda (enbart regntäcke isf eftersom hon ändå har ganska tjock päls, och endast är känslig när det blir blött.)
 
Sv: Fällande häst..

Aldrig hört om ngt sätt att förhindra att vinterpälsen fälls.
Är det kallt och du tror att hon fryser ska hon såklart ha täcke :)
 
Sv: Fällande häst..

Regnar det eller snöar och hon är känslig så skulle jag absolut lägga på ett täcke. Men är det bara kallt och relativt vindstilla så klarar dem sig rätt bra.
 
Sv: Fällande häst..

Det är lite det som är problemet.
OM jag vill ha täcke på henne måste hon ha det varje dag - dygnet runt eftersom stallpersonalen (och stallchefen) vägrar ta av och på täcken för det är så jobbigt :smirk:

Så det är ett litet dilemma. Om det är jättevarmt nåndag kommer hon ju svettas o ha sig.. :crazy:
 
Sv: Fällande häst..

Mina hästar fäller sjukt mkt dom oxå, går utan täcke ändå även om det är kallt, bara araben som har täcke o det har hon på dygnet runt
 
Sv: Fällande häst..

Men dina kanske inte har känsliga ryggar?

För två år sen hade det inte varit några problem då var hon fortfarande "ung o fräsch" :D
Men nu är hon gammal och mager, och har därför lite svårt att hålla värmen.. :crazy:
 
Sv: Fällande häst..

Lägg på ett tunt fodrat regntäcke med andasfunktion så håller hon värmen själv. Fällningen beror på solljuset så det kan du inte göra ngt åt, men hon kan behöva mer B-vitamin om hon är äldre. Min gamling hade aldrig några problem innan hon blev runt 20, då märkte jag att hon mådde bättre med en extra vitamindos vid fällningarna vår och höst. Gamla hästar har sämre upptagningsfömåga av fodret så de likväl som unghästar behöver mer energi, protein, mineraler och vitaminer än andra hästar. Jag antar att tänderna är kollade så hon inte har några sådanna problem?
 
Sv: Fällande häst..

Japp. Tänderna är kollade. =)
De kollades i höstas/sensomras, och ska kollas imorrn igen.

Bvitamin får hon, och hon har även börjat få kraftfoder nu (vande av henne vid fölet nyss) så förhoppningsvis blir hon lite rundare inom någon/några månader.
 
Sv: Fällande häst..

Det är normalt att börja tappa vinterpälsen nu när det börjar bli ljusare - min islandshäst börjar alltid släppa vinterpälsen första veckan i februari. Jag ser absolut ingen anledning att "göra något åt det", och tror inte man kan det heller. Om hästen skulle frysa, så lägg på den ett täcke (men det brukar jag aldrig behöva).
 
Sv: Fällande häst..

För henne är det inte normalt eftersom hon har svårt att tappa pälsen.
Förra året hade hon inte fällt allt på sommaren.
Kanske det är därför hon börjar extra tidigt iår :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur mycket är det normalt att en katt fäller? Hittekatten som numera går under namnet Muffin, har en ganska konstig päls (jag har...
Svar
9
· Visningar
825
Senast: Tiffany
·
Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 572
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp