Fäller era hundar än?

Har era hundar börjat fälla vinterpälsen än?

  • Japp!

    Röster: 14 45,2%
  • Nej, inte än.

    Röster: 12 38,7%
  • Nej, min ras fäller inte.

    Röster: 5 16,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    31
  • Omröstning stängd .

Praefatio

Trådstartare
Sedan mellandagarna har jag märkt en markant skillnad i mängden hundhår på golven igen. Sommarpälsfällningen var absurd, jag fick dammsuga varje dag och bara några timmar senare låg pälsen som ett tunt flor över hela golvet, och efter några månader av mer normal dammsugning börjar det ligga misstänkt mycket hårtussar under möblerna misstänkt snabbt så nu är vi nog där igen. Gammelhunden fällde dåligt sista året, man fick hjälpa till att borsta, så jag minns inte riktigt när det är normalt för jyckarna att börja fälla.

Har era hundar börjat fälla vinterpälsen redan?
 
Nu fäller ju inte terrierna, men inte någon av mina tidigare olika spetsraser har bytt till sommarpäls mitt i vintern.
 
Bella fäller lika mycket året om 😅 Jag fattar inte hur en så liten hund kan släppa så mycket päls utan att bli halvflint över hela kroppen. Hon har inte ens särskilt tät päls så det är inte som tex en husky som har oändliga mängder päls. Jag badar henne ungefär en gång i månaden för att få bort så mycket päls som möjligt så jag slipper få lika mycket överallt och det gör stor skillnad. Plus att det är trevligare med en hund man kan klappa utan att bli flottig om händerna.
Hon är ett praktexempel på att även pudelblandisarna kan fälla rejält!
IMG_1923.jpeg
 
Efter kastrering och sterilisering så fäller mina jämt, mer eller mindre bara :down:
Tack o lov så är det ull och långa mjuka strån som totar ihop sig i vissa hörn, så med jämna mellanrum är det lätt att plocka upp "valparna" ;)
 
Årstiderna här i Skottland är ju lite sisådär och de senaste åren har shiban egentligen inte satt någon riktig vinterpäls. Kan ju bero på att hon är rätt gammal också, det var även ett bra tag sedan hon löpte... men jag minns att hon varit i full fällning slutet på Jan/början på Feb ganska ofta. Jag trodde mest det berodde på att ljuset började återvända eller något. :) Däremot har de kala gammelhundsfläckarna på hennes öron börjat växa tillbaka :love: så kanske skulle hon varit i färd med att byta päls egentligen.
 
Sedan mellandagarna har jag märkt en markant skillnad i mängden hundhår på golven igen. Sommarpälsfällningen var absurd, jag fick dammsuga varje dag och bara några timmar senare låg pälsen som ett tunt flor över hela golvet, och efter några månader av mer normal dammsugning börjar det ligga misstänkt mycket hårtussar under möblerna misstänkt snabbt så nu är vi nog där igen. Gammelhunden fällde dåligt sista året, man fick hjälpa till att borsta, så jag minns inte riktigt när det är normalt för jyckarna att börja fälla.

Har era hundar börjat fälla vinterpälsen redan?
Nej! Ingen extra päls på golvet än. Hoppas att dom behåller sin lilla päls ett tag till då det är rätt kallt och dom är redan ganska tunnhåriga.
 
Min phalène fäller inte. Än?
Pappisen fällde året om pga sin tjocka underull så det är lite ovant...
Följer hon tidigare mönster så ska hon löpa i början av mars och då stämmer det rätt bra för hennes del att börja fälla nu.

Pappisen är bara 6 månader och håller på att få vuxenpäls. Fällde en del för ett tag sen men inget just nu.
 
Jag tycker bc'n fäller året om, samtidigt vet jag att när hon väl fäller så ligger drivorna med päls inte bara på golvet utan även på nattduksbordet.
 
Isländsk fårhund här, som i någon mån släpper päls året om. Dock brukar han ju ha fällperioder när underullen verkligen lossnar i tussar och det har inte inträffat än, det brukar ske förhållandevis sent på våren.
 
Lily fäller massor, förstår inte varför men hon mår till synes bra så tja... Jag ska ta och borsta henne med gummiskrapa så snart jag orkar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Ja, alltså, det är inte roligt längre. Birk är som nämnt tidigare en blandras mellan rottweiler och pyreneer på 3,5 år. Det senaste...
Svar
14
· Visningar
24 683
Senast: snurran
·
Övr. Hund Nu behöver jag alla de bästa städtips och hundfällningstips som jag kan få. Maken har återigen lagt fram önskemålet om ett hundfritt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 817
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp