Hund som fäller sjukligt mycket

Jolanta

Trådstartare
Ja, alltså, det är inte roligt längre. Birk är som nämnt tidigare en blandras mellan rottweiler och pyreneer på 3,5 år.

Det senaste året har han fällt extremt mycket,likamycket hela året.
Vi badade honom 3 gånger på 1 vecka i förra veckan, + att vi borstade honom varje dag i en veckas tid men ingen som helst förbättring, han fäller lika mycket än. Varje gång han skakar på sig så yr det päls om honom. Dammsugaren går varm men efter några minuter är det lika hårigt igen.

Nu börjar jag fundera på om det är något fel på honom. Har man svarta byxor och han nuddar vid en så blir man alldeles vit och hårig då förstås. Fast han är nybadad så blir man vit av honom, men huden ser bra ut under pälsen.

Jag funderar på om man ska byta mat, han har alltid ätit Doggy, det har funkat bra på alla sätt men nu undrar jag om det kanske är maten som är kass? Han får även vetegroddsolja i maten, men ingenting hjälper.

Hur mycket päls han en hyfsat korthårig hund ha egentligen?! Hans päls borde vara borta för länge sen, men icket!

Någon som varit med om liknande, och hur gjorde ni för att det skulle sluta?

/Förtvivlad och hårig Jolanta
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Jag har samma problem fast en golden/schäfer... Men han får Icas mat. Funderar på vad som saknas i maten så jag vet vad jag letar efter i innehållsförteckningen på ny mat...

Hoppas du/jag kan få svar här...

Tack för att jag får hänga på här. (svårt iofs när jag inte kan fråga...)
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Men välkommen in i klubben! :grin:

Jag har exakt samma problem med Teah. De sjuk hur mkt hår hon lossar.. O hon är ju lite mindre än Birk. :)
Bara du klappar henne eller råkar nudda henne så har du så mkt hår på dej att man nästan kan virka ett par sockar. :eek:

Vette fan vad de kan va.. Hon äter ju ändå Royal Canin. Fast jag misstänker också nån vitaminbrist.. :confused:

Hon lossar typ året runt, ibland lite mindre o ibland JÄTTE mkt.
En gång fick både Ako o Teah en B-vitamin spruta hos vet o då blev de bättre nåra veckor.

Har provat att ge vitaminer på burk o vetegroddolja.. Men jag tyckte inte att de hjälpte märkvärt.

Vad ska vi ta oss till? :cool:
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Ja, jag har verkligen ingen aning, är skitless nu. Jag har funderat på det där med en B-vitaminspruta, får man ge dem själv?

Är det inte när de har problem med sköldkörteln som de kan lossa en massa?
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Min hund (korthårig utan underull) hårade ganska mycket när jag köpte henne och en fällningsperiod i våras var det extremt! Då var det verkligen jobbigt. Strax efter detta bytte jag från hennes tidigare foder (Doggy Professional) till ett nytt (Standardt) och hon blev nästan genast bättre i pälsen. Det är faktiskt många som kommenterat att hon fäller mycket mindre nu, även om hon såklart fortfarande fäller men man blir inte täckt av päls efter att ha kramat henne.

Så det jag ville säga är att fodret kan påverka, även om det inte är säkert att det är där problemet ligger.
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Vi har en hund som fäller väldigt väldigt mkt, alltid! Han är blandning mellan golden/springer spaniel. Periodvis har vi gett b-vitamin, har hjälpt lite.
Det hjälper inte att borsta, känns inte som han kommer åt riktigt.

Men igår var jag igång med klippmaskinen och skulle raka insidan av öronen och lite ner på halsen så han har lite problem med nån sorts eksem. Fortsatte sen på resten av kroppen med klippmaskinen, inte så han blev snaggad utan bara så alla lockar och allt sånt försvann. Sen tog jag vår "ryktsak" och ´jag kan säga att den pälsen man kom åt nu bara ramlade av. Mängder!! Ska bli intressant att se hur det blir med fällandet framöver, jag upplevde det som att jag verkligen fick tag på all päls som satt lös. Dessutom blev han riktigt snygg utan allt lurv!!
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Jag har hört flera som upplevt att hundarna fått sämre pälskvalitet då de ätit doggy-foder. Om du misstänker att det är det kanske du ska prova att byta för att se om det blir bättre? Gå till veterinären och ta blodprov annars om du misstänker vitaminbrist? (antar att det är blodprov man får ta då?)
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Ja, jag har verkligen ingen aning, är skitless nu. Jag har funderat på det där med en B-vitaminspruta, får man ge dem själv?

Är det inte när de har problem med sköldkörteln som de kan lossa en massa?

Nä då måste du nog till vet.

Jo.. Emma hade ju så med Kira, men hon fick ju kala fläckar för att hon lossade så mkt. Så om Birk får de så kan de ju va nåt sånt.

Annars så är de nog bara vitamin brist, lr nåt?! :confused:
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Jag har hört flera som upplevt att hundarna fått sämre pälskvalitet då de ätit doggy-foder. Om du misstänker att det är det kanske du ska prova att byta för att se om det blir bättre? Gå till veterinären och ta blodprov annars om du misstänker vitaminbrist? (antar att det är blodprov man får ta då?)

Men jag då.. Min vovve äter Royal Canin!? :confused:

Jag behövde aldrig ta blodprov.. Tror att vet bara kollar efter tecken på vitaminbrist, tex. hårfällning. O så får man en spruta.

Funkade jätte bra på mina hundar. Fast de är ju inte en långvariglösning.. Man måste nästan hitta problemet. Fast för stunden kan de va skönt att ha en hund som inte fäller. :)
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Nu har vi varit hos vet. Birk fick sövas, han är ju en mes som inte klarar av att någon rör i honom.

De kollade pälsen, inget där, huden såg fin ut. Så han fick B-vitaminspruta, avmaskningsspruta, vacc(passade på när han ändå var sövd)¨+ ett special schampo + någon specialhundmat so m kostade över 700:- säcken :eek:

Skulle det inte bli bättre inom en månad så blir det blodprov för att kolla om det är något med sköldkörteln.

Dyr historia det här...
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Usch vad jobbigt, hoppas det fixar sig. Har tyvärr inga bra råd, har också en pälsbomb här hemma, men här lossnar det två gånger per år och då massor men sen är det lugnt resten av tiden. Tycker dock att den här pågående fällningen hållt på väldigt länge nu, är så himla less på hår överallt. :mad:
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Ja, jag är så sjukligt less nu. Dammsuger flera gånger om dagen, lika mycket hår direkt igen. Vi borstar honom var varannan dag, inge förbättring. Sjukt!

hade det bara varit 2gr om året hade det varit lugnt, då vet man ju att det tar slut
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Har varit med om liknande och då var det tyvärr sköldkörteln som spökade. Men ingen ide att måla :devil: på väggen det kan ju vara ngt mkt mindre och enklare än så.

Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Nu har vi varit hos vet. Birk fick sövas, han är ju en mes som inte klarar av att någon rör i honom.

De kollade pälsen, inget där, huden såg fin ut. Så han fick B-vitaminspruta, avmaskningsspruta, vacc(passade på när han ändå var sövd)¨+ ett special schampo + någon specialhundmat so m kostade över 700:- säcken :eek:

Skulle det inte bli bättre inom en månad så blir det blodprov för att kolla om det är något med sköldkörteln.

Dyr historia det här...


Jisses.. De va inte billigt. O vet räkningen är säkert också på 700 + moms, lr nåt!? :grin:

Jag blir så förbannad på veterinärerna när dom alltid ska bli söva Ako, när vi är inne för öroninflammation.. Sist blev jag så arg att jag undra om dom bara skulle söva honom för att få rengöra örat?!! :cool:

Ja menar HALLÅ.. Jag vet hur dom gör när dom rengör o jag/vi gör de minst lika bra hemma, utan sövning. O utan höga räkningar från vet.
De två senaste gångerna vi varit där har de kostat, 1700kr+800kr. :eek:
 
Sv: Hund som fäller sjukligt mycket

Nu har vi varit hos vet. Birk fick sövas, han är ju en mes som inte klarar av att någon rör i honom.

De kollade pälsen, inget där, huden såg fin ut. Så han fick B-vitaminspruta, avmaskningsspruta, vacc(passade på när han ändå var sövd)¨+ ett special schampo + någon specialhundmat so m kostade över 700:- säcken :eek:

Skulle det inte bli bättre inom en månad så blir det blodprov för att kolla om det är något med sköldkörteln.

Dyr historia det här...


Det där lät EXAKT som ett besök på Gammelstad :eek:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har haft en del hundar genom åren, korthåriga, långhåriga, trimraser osv. Så självklart har jag haft hundar som fäller! Trodde jag...
Svar
4
· Visningar
924
Hundhälsa Mina två grabbar (korthåriga blandraser) har helt plötsligt börjat fälla enorma mängder päls! Har pågått i kanske 2-3 veckor. Den ena...
Svar
10
· Visningar
10 373
Senast: KaffeKask
·
Hundhälsa Min hund lossar EXTREMT med hår, året om. Det går inte att klappa på henne utan att man blir full med hår. Dammsuger 2ggr/dag för att...
Svar
7
· Visningar
2 083
M
Hundhälsa Jag har en 2årig blandras (bullterrier/staff/norrbotten) som för snart 3 veckor sedan börja släppa hår som nå jag vet inte vad. Han har...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: undrande
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp