"Färdigfoder" till dräktiga ston....

stallhh

Trådstartare
Det finns ju de som är "billiga" och de som är riktigt dyra och en del mittemellan.
Hur ska man veta vilket foder som är bäst för stoet och det växande fölet?
Som gravid ska man äta extra järn och folsyra(oftast iaf), och tänka på vad man äter redan när man får reda på att man är gravid.... Men tycker mig läsa att man ska öka fodergivan, och ge extra protein när stoet har 4 mån kvar... Är det verkligen allt?
 
Hur ska man veta vilket foder som är bäst för stoet och det växande fölet?
Det bästa är ett grovfoder som täcker minst merparten av näringsbehovet. Det man vill ha till avelsston och växande föl är högt proteininnehåll. Sen om grovfodret inte räcker till, så väljer man att ge ett foder som kompletterar grovfodret för att täcka behovet.
Fina påsar, flashig marknadsföring och diverse kryddor och äppelskruttar är ingen garanti för att det är det bästa fodret, det kan i många fall duga gott med en skopa havre och kanske lite lusern eller nån dl soja eller så.
Som gravid ska man äta extra järn och folsyra(oftast iaf), och tänka på vad man äter redan när man får reda på att man är gravid.... Men tycker mig läsa att man ska öka fodergivan, och ge extra protein när stoet har 4 mån kvar... Är det verkligen allt?
Proteinbehovet ökar i sista tredjedelen av dräktigheten ungefär och då ökar man givan. En normalt välbalanserad foderstat behöver inga andra tillskott.
 
Det finns ju de som är "billiga" och de som är riktigt dyra och en del mittemellan.
Hur ska man veta vilket foder som är bäst för stoet och det växande fölet?
Som gravid ska man äta extra järn och folsyra(oftast iaf), och tänka på vad man äter redan när man får reda på att man är gravid.... Men tycker mig läsa att man ska öka fodergivan, och ge extra protein när stoet har 4 mån kvar... Är det verkligen allt?
Jag räknade foderstat under dräktigheten enligt SLUs foderhäfte. Där finns bra anvisningar för hur mycket behoven ökar och när i dräktigheten. Använde mig av lusern som komplement för att få rätt mängd energi och protein, samt soja. Det var vad som passade mitt grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 269
Senast: Blyger
·
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 911
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 831
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp