Road trip i Sverige med tåg

Om du vill åka något annat än stambanan med snabbtåg, så kan man åka Krösatåget från Linköping till Kalmar. Där passerar man ett gäng småländska samhällen i ett långsamgående tåg på kringelikrokig järnväg. i Kalmar, på krypavstånd från stationen, finns t.ex en bra Italiensk restaurang (Ernesto) och ett gäng andra bra restauranger. Sen kan man åka vidare med kust till kust-tåget som går till Göteborg (med ett antal stopp längs vägen) Och där kan kanske någon annan lotsa dig vidare... :p

Men åh vad mysigt det lät! Det känns verkligen som ett måste. :love:
 
Nu har jag börjat planera min tågresa. Åker i september, så det går inte att boka tåg ännu.

Men jag har spikat halva resan. Det blir Uppsala-Stockholm-Linköping-Kalmar.

Sen är jag mer osäker. Har 1-2 dagar kvar med städer, vart tar jag vägen efter Kalmar?

Tar gärna emot boendetips för alla orterna, speciellt om det finns god mat/intressant sevärdhet i närheten av boendet.

Lite sugen på Varberg utifrån tidigare tips i tråden, men samtidigt känns det som jag inte riktigt hinner allt jag vill om jag ska åka tåg Kalmar-Varberg.

Sen är frågan om resan ska vara en ”mysig resa där jag ser en del av södra Sverige” eller om jag ska reka inför flytt söderut om typ tio år. Men det kan såklart bara jag svara på. ;)
 
Nu har jag börjat planera min tågresa. Åker i september, så det går inte att boka tåg ännu.

Men jag har spikat halva resan. Det blir Uppsala-Stockholm-Linköping-Kalmar.

Sen är jag mer osäker. Har 1-2 dagar kvar med städer, vart tar jag vägen efter Kalmar?

Tar gärna emot boendetips för alla orterna, speciellt om det finns god mat/intressant sevärdhet i närheten av boendet.

Lite sugen på Varberg utifrån tidigare tips i tråden, men samtidigt känns det som jag inte riktigt hinner allt jag vill om jag ska åka tåg Kalmar-Varberg.

Sen är frågan om resan ska vara en ”mysig resa där jag ser en del av södra Sverige” eller om jag ska reka inför flytt söderut om typ tio år. Men det kan såklart bara jag svara på. ;)


Åk över till Öland en sväng kanske? Går buss från Kalmar över bron och övernatta i Borgholm? Gå på guidning i Slottsruinen, bo på Strand Borgholm där har du gångavstånd till Borgholms slott och Solliden. Om du är intresserad av sånt då. Annars är det mysigt att hyra cykel och ta en dagsutflykt.
 
Åk över till Öland en sväng kanske? Går buss från Kalmar över bron och övernatta i Borgholm? Gå på guidning i Slottsruinen, bo på Strand Borgholm där har du gångavstånd till Borgholms slott och Solliden. Om du är intresserad av sånt då. Annars är det mysigt att hyra cykel och ta en dagsutflykt.

Det kan absolut vara en idé! Ska kika lite på hur det ser ut med buss och boende. Tack!
 
Det kan absolut vara en idé! Ska kika lite på hur det ser ut med buss och boende. Tack!
Det är lätt att åka buss till Borgholm, men Strand är inte det charmigaste boendet direkt... Det finns en hel del b&b i gamla badortsvillor, billigare och roligare. Det kan vara lite si och så med matställen under lågsäsong och en del av de som har öppet är bara öppna ett par dagar i veckan. Tack & Bock verkar vara öppna året runt, de har god mat och eget bryggeri som gör god öl.
 
Synd inte det blev skåne! Men Kalmar är helt ok o jag hade också åkt över till Öland.

Det kan såklart hinnas med en sväng till Skåne istället för Öland. Jag är fortfarande lite nyfiken på Hässleholm, Kristianstad, Osby och såklart Ystad.

Fast det kanske är smartare att reka Skåne på en egen resa om några år.
 
Det kan såklart hinnas med en sväng till Skåne istället för Öland. Jag är fortfarande lite nyfiken på Hässleholm, Kristianstad, Osby och såklart Ystad.

Fast det kanske är smartare att reka Skåne på en egen resa om några år.
Jag tror inte du ska trycka in så mycket, du kommer inte hinna med något mer än att åka tåg tror jag.
 
Det kan absolut vara en idé! Ska kika lite på hur det ser ut med buss och boende. Tack!
Sista helgen i September (27/9-1/10) är det ölands skördefest, som kan vara både ett fantastiskt evenemang om man är intresserad av sånt eller en förbannelse om man inte är intresserad, för det är näst intill omöjligt att ta sig till eller från ön eller hitta boende då.
 
Sista helgen i September (27/9-1/10) är det ölands skördefest, som kan vara både ett fantastiskt evenemang om man är intresserad av sånt eller en förbannelse om man inte är intresserad, för det är näst intill omöjligt att ta sig till eller från ön eller hitta boende då.

Tack! Då ska jag försöka undvika den helgen… :)
 
Min hjärna läste trådstarten: ”Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag kollat upp lite priser så blir det mycket billigare att åka tåg i Sverige” :angel1:

Skämt åsido så verkar du ju kanske inte komma till Skåne den här gången, men du får ändå Lund-tips av mig:
- lunch på Five flower noodle bar
- afternoon tea på Alice & Katten, obs boka bord för det kan vara fullt. Eller lunch, den är också bra.
- glass hos Syster Jakob (hallonsorbeten :love1:)
- drinkar på Mat & Destillat. (Maten är också bra.)
- middag på Dos Hermanos för centralamerikansk mat, vilket iaf inte jag stött på nånannanstans.
 
Vill du ha avsmakningsmeny så är Lyran i Malmö bra. Bloom in the park, också Malmö, har jag tyvärr inte haft tillfälle att besöka men det står på önskelistan, jag har fått uppfattningen att det är lite ”experimentell” avsmakningsmeny. Tar du dig till Köpenhamn så finns där ett ställe där min absolut bästa matupplevelse är ifrån, avsmakningsmeny, svindyrt, fantastiskt gott, namnet har jag tappat just nu.
 
Nu har jag börjat planera min tågresa. Åker i september, så det går inte att boka tåg ännu.

Men jag har spikat halva resan. Det blir Uppsala-Stockholm-Linköping-Kalmar.

Sen är jag mer osäker. Har 1-2 dagar kvar med städer, vart tar jag vägen efter Kalmar?

Tar gärna emot boendetips för alla orterna, speciellt om det finns god mat/intressant sevärdhet i närheten av boendet.

Lite sugen på Varberg utifrån tidigare tips i tråden, men samtidigt känns det som jag inte riktigt hinner allt jag vill om jag ska åka tåg Kalmar-Varberg.

Sen är frågan om resan ska vara en ”mysig resa där jag ser en del av södra Sverige” eller om jag ska reka inför flytt söderut om typ tio år. Men det kan såklart bara jag svara på. ;)
Från Kalmar kan du åka tåg till Växjö som är en trevlig stad med t ex emigrantmuseum. Därifrån kan du sedan åka norrut och sikta på antingen Norrköping eller Örebro. Från båda dessa städer är det sen enkelt att ta sig till Stockholm.
 
Från Kalmar kan du åka tåg till Växjö som är en trevlig stad med t ex emigrantmuseum. Därifrån kan du sedan åka norrut och sikta på antingen Norrköping eller Örebro. Från båda dessa städer är det sen enkelt att ta sig till Stockholm.

Emigrantmuseum lät spännande! Tack för tips, lägger det till listan på saker att kolla upp. :)
 
Kommer du till nordvästra skåne (typ Ängelholm) ska jag visa dig UFO-monumentet, stränderna o sedan åker vi till Höganäs, ser Kullaberg, äter supergod glass och god mat!
 
Vill du ha avsmakningsmeny så är Lyran i Malmö bra. Bloom in the park, också Malmö, har jag tyvärr inte haft tillfälle att besöka men det står på önskelistan, jag har fått uppfattningen att det är lite ”experimentell” avsmakningsmeny. Tar du dig till Köpenhamn så finns där ett ställe där min absolut bästa matupplevelse är ifrån, avsmakningsmeny, svindyrt, fantastiskt gott, namnet har jag tappat just nu.
Kokkeriet hette den i Köpenhamn
 

Liknande trådar

Fritid Min sambo fyller jämnt och jag skulle vilja ta med honom på en weekend någonstans i vårt avlånga land. Jag tänker mig september, och jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 605
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp