Färdigt träningsprogram???

M

mcahonen

Hej

Ska nu när snön försvinner sätta igång med ridningen på allvar, men behöver lite inspiration. Finns det färdiga träningsprogram som jag och min pålla kan följa?
Jag har en lätt nordsvensk 9-åring och våra ambitioner är inte att nå någon tävlingsnivå utan ha kul, vara vältränade och naturligtvis skadefria.
Det finns ju en uppsjö av träningsprogram för t ex löpning för mig själv, men när det gäller ridningen???

Har egen paddock (som just nu är full av snö), tillgång till massor av skogsvägar och stigar i naturen. Tänkte ta hjälp av en instruktör senare, men vill komma en bit på väg på egen hand innan.:)
 
Sv: Färdigt träningsprogram???

tycker du ska ta ut en tränare en gång iallafall som kan bedömma hur hårt och hur mycke hästen ska gå och klarar för att de ska bli bra...så de blir en bra grund och då håller dom bra sen med.
 
Sv: Färdigt träningsprogram???

Vi har ridit för instruktör innan vintern, men senaste månaderna har det bara blivit 2-3ggr/vecka pga väder och tiden.
Det jag efterlyser är något program, naturligtvis anpassat till vad hästen klarar och orkar, typ löparprogrammen som finns i var och varannan träningstidning för människor. Tanken är att jag även under tiden man rider med instruktör kan ha detta hjälpmedel.
Någon som vet något???
 
Sv: Färdigt träningsprogram???

ja tycker nog endå att de är bäst att tillsammans med tränaren lägga upp ett schema som passar hästen.
 
Sv: Färdigt träningsprogram???

anpassa schemat efter hästen istället för hästen efter schemat.
blir bättre då..
 
Sv: Färdigt träningsprogram???

Kolla på biblioteket. De har bra böcker om t.ex. distansträning.

Där finns tips och råd hur man ger sin häst en bra grundkondition.
Själv öppnar jag mitt excel-program och klottrar lite, just nu kör jag med 3 dagars ridning/körning och 1 dags vila. Under vintern är det mest konditionsträning, jag skrittar, travar och galopperar på lång tygel och låter hästen själv finna rytmen och formen.
jag har två nordsvenska brukshästar som jag har som mål att tävla i bruksridning.


/Madelene
 
Sv: Färdigt träningsprogram???

Jag förstår precis vad du menar. Önskar också jag hade något sånt!
 

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 509
Senast: MaritH
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 931
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp