Stallägare och stalltjejer..

tundra

Trådstartare
Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra.
Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har i magen just nu så känns det som om jag aldrig vill åka dit någonting mer.

Jag äger en 6-årig valack, fin dressyrstam och tanken är att vi ska nå de svåra klasserna i framtiden. Vi står i ett kollektivstall där jag sköter fordring morgon och utsläpp på helgerna.
Stallägaren är 30 år äldre än mig (jag själv är 20 år gammal) och hon tror att hon kan allt. Och då menar jag verkligen allt. Allt om hästar, allt om skötsel, allt om ridning och hon tror att hon känner min häst bäst vilket förvånar mig någonting enormt. Hon känner inte min häst alls.

Härom dagen skulle jag motionera min häst lite lätt då vi tränade hårt dagen innan, och då anser hon att min häst inte får arbeta ordentligt. Hon säger att jag rider med för långa tyglar och att min häst gick i en alldeles för låg form. Jag försökte förklara för henne att jag endast skulle rida ett enkelt pass, men hon fortsatte tjafsa. Efter ett tag gick hon där ifrån (:bow:) , men när jag kom in i stallet så fortsatte hon.
Då tyckte hon att jag stod och borstade för länge och att min häst var trött och hungrig och ville in i sin box, men han hade endast stått uppbunden i 5 min och han stod och njöt. :cautious:

När jag precis pussat min pålle godnatt, tittade en tjej i stallet in i boxen och såg att jag hade nytt spån. Hon suckade då och tittade på mig konstigt. När jag sedan åkte hem ringde stallägaren upp mig. Hon skällde ut mig genom att säga att jag inte mockat i ridhuset efter mig, men vad jag kommer ihåg så red jag ute på fältet. Jag försökte förklara att jag inte ens varit nära ridhuset, men hon skulle ju självklart ha rätt. Hon sa även att en tjej i stallet talat om för henne att jag hade helt nytt spån i boxen, vilket inte var sant. Jag hade mockat noggrant och sedan lagt på lite extra spån i boxen- inte mer än så. Hon sa att spånet är jätte dyrt och att jag byter spån varje dag, men det gör jag ju naturligtvis inte! :eek:

Igår kom några av stalltjejerna som är lika gamla som mig och sa att min häst såg ganska trött ut och måste vakna till innan jag kan rida. Jag hörde de även prata uppe på loftet om att jag var en usel hästägare då min häst inte sover med fleecetäcke, men vad fan, ingen känner min häst såpass bra som jag gör. Jag vet att min häst är väldigt varm av sig och inte behöver något fleecetäcke under natten. De påpekade även att min häst inte tycker om mig och att vi inte klickar.

Jag är även ledig från jobbet idag, åkte till stallet runt 7-tiden för att rida ett morgonpass. När jag öppnade stalldörrarna möttes jag av en superglad och nyfiken pålle med spetsande öron mot mig. Han nosade mig i ansiktet och la mulen på mitt huvud och bet lite lätt i mitt hår för att "fixa frillan". :grin:
Vi är enligt min dressyrtränare det finaste ekipage hon tränar, så jag förstår inte vad stalltjejerna menar med att vi inte klickar. Jag har berättat för henne vad som händer mig i stallet och hon har erbjudit mig att ha min häst hos henne. Dock måste jag åka 25 min innan jag kommer dit, men det är nog värt det. Jag har även hittat en till stallplats i en utebox med tillgång till ridhus, paddock spolspilta, strö, hösilage och betfor för en billig peng. Vad tycker ni jag ska göra? Flyttar egentligen vart som helst just nu, men vet inte vart.

Det finns så mycket mer jag skulle kunna skriva, men nu behöver jag er hjälp. Vad ska jag göra? :nailbiting:
 
Jag skulle flyttat till uteboxen. Du kommer inte att trivas i stallet du står i så länge samma människor är kvar
 
Usch, vad jobbigt. Jag skulle flytta till tränaren direkt. Det ska vara kul att vara i stallet! Hoppas att det löser sig.
 
Jag skulle flytta omedelbart. Man tillbringar så mycket tid i stallet och lägger så mycket pengar på det så varför ska du inte må bra där? Stundtals är det tungt att ha häst även i ett stall man trivs varför ska man då ta skit de perioder livet leker och hästeriet är underbart. Stannar du i nuvarande stall så skulle jag gissa att du tröttnar helt på hästarns inom något år
 
Flytta genast!

När man lägger så mycket tid och pengar på ett intresse som vi hästmänniskor gör måste det fan vara roligt att åka till stallet. Orkar inte med tråkmänniskor och är så tacksam över mina trevliga stallkamrater som alltid har ett vänligt ord till övers.
 
Jag hade flyttat, som du säger ska det vara roligt att åka till stallet. Sedan får du själv avgöra vilken stallplats som du tycker passar dig och din häst bäst.
 
Av din beskrivning att döma så verkar övriga i stallet du står i nu, vara avundsjuka på dig och din häst. Det kommer troligen inte bli bättre med tiden heller så att flytta är nog det bästa.
Jag personligen hade själv valt att ställa hästen hos tränaren, för mig är 25 minuter inget alls och jag hade haft tillgång till min tränare på ett helt annat sätt.
 
Flytta. De andra verkar bara vara avundsjuka.

Man snackar inte skit om andra hästägare och deras hästskötsel bakom ryggen på dem. Har man synpunkter man tycker är så allvarliga så frågar man väl hästägaren istället, annars håller man tyst.
 
Hade jag varit som dig och tävlingssatsat så hade jag lätt flyttat till tränarens stall. Personligen hade jag valt stall efter ridvägar, utevistelse och typ av hagar.
 
Flytta, det är verkligen inte värt att inte trivas för att vara kvar i gamla stallet.
Gör en plus och minuslista på de två ställen du hittat uteboxen och tränarens stall. Åk också dit och se hur allt funkar runtomkring, tänk efter vad som är vilktigt för just DIG. Jag skulle sen hyffat omgående flytta, det är inte värre än att du flyttar igen om några månader om nya stället skulle visa sig inte vara som du trodde. Snart hittar du rätt och då är det härligt och roligt och toppen att åkt till stallet på alla sätt.
 
Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra.
Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har i magen just nu så känns det som om jag aldrig vill åka dit någonting mer.

Jag äger en 6-årig valack, fin dressyrstam och tanken är att vi ska nå de svåra klasserna i framtiden. Vi står i ett kollektivstall där jag sköter fordring morgon och utsläpp på helgerna.
Stallägaren är 30 år äldre än mig (jag själv är 20 år gammal) och hon tror att hon kan allt. Och då menar jag verkligen allt. Allt om hästar, allt om skötsel, allt om ridning och hon tror att hon känner min häst bäst vilket förvånar mig någonting enormt. Hon känner inte min häst alls.

Härom dagen skulle jag motionera min häst lite lätt då vi tränade hårt dagen innan, och då anser hon att min häst inte får arbeta ordentligt. Hon säger att jag rider med för långa tyglar och att min häst gick i en alldeles för låg form. Jag försökte förklara för henne att jag endast skulle rida ett enkelt pass, men hon fortsatte tjafsa. Efter ett tag gick hon där ifrån (:bow:) , men när jag kom in i stallet så fortsatte hon.
Då tyckte hon att jag stod och borstade för länge och att min häst var trött och hungrig och ville in i sin box, men han hade endast stått uppbunden i 5 min och han stod och njöt. :cautious:

När jag precis pussat min pålle godnatt, tittade en tjej i stallet in i boxen och såg att jag hade nytt spån. Hon suckade då och tittade på mig konstigt. När jag sedan åkte hem ringde stallägaren upp mig. Hon skällde ut mig genom att säga att jag inte mockat i ridhuset efter mig, men vad jag kommer ihåg så red jag ute på fältet. Jag försökte förklara att jag inte ens varit nära ridhuset, men hon skulle ju självklart ha rätt. Hon sa även att en tjej i stallet talat om för henne att jag hade helt nytt spån i boxen, vilket inte var sant. Jag hade mockat noggrant och sedan lagt på lite extra spån i boxen- inte mer än så. Hon sa att spånet är jätte dyrt och att jag byter spån varje dag, men det gör jag ju naturligtvis inte! :eek:

Igår kom några av stalltjejerna som är lika gamla som mig och sa att min häst såg ganska trött ut och måste vakna till innan jag kan rida. Jag hörde de även prata uppe på loftet om att jag var en usel hästägare då min häst inte sover med fleecetäcke, men vad fan, ingen känner min häst såpass bra som jag gör. Jag vet att min häst är väldigt varm av sig och inte behöver något fleecetäcke under natten. De påpekade även att min häst inte tycker om mig och att vi inte klickar.

Jag är även ledig från jobbet idag, åkte till stallet runt 7-tiden för att rida ett morgonpass. När jag öppnade stalldörrarna möttes jag av en superglad och nyfiken pålle med spetsande öron mot mig. Han nosade mig i ansiktet och la mulen på mitt huvud och bet lite lätt i mitt hår för att "fixa frillan". :grin:
Vi är enligt min dressyrtränare det finaste ekipage hon tränar, så jag förstår inte vad stalltjejerna menar med att vi inte klickar. Jag har berättat för henne vad som händer mig i stallet och hon har erbjudit mig att ha min häst hos henne. Dock måste jag åka 25 min innan jag kommer dit, men det är nog värt det. Jag har även hittat en till stallplats i en utebox med tillgång till ridhus, paddock spolspilta, strö, hösilage och betfor för en billig peng. Vad tycker ni jag ska göra? Flyttar egentligen vart som helst just nu, men vet inte vart.

Det finns så mycket mer jag skulle kunna skriva, men nu behöver jag er hjälp. Vad ska jag göra? :nailbiting:
Det ska vara kul att vara i stallet och pyssla med hästen. I din situation verkar det inte särskilt roligt och det kommer knappast att bli bättre så om jag vore du skulle jag se till att flytta på studs!
 
Men jösses - det ska vara trevligt att ha häst, inte orsaka ångest och en massa negativitet... då finns det billigare hobbys du kan ägna dig åt istället.

Utebox låter väl jättetrevligt! Hästen får frisk luft, och du slipper en massa tjafs och gnäll.
 
Jag skulle utan att tveka flytta. Har idag lika lång färd ut till medryttarhästen och det är faktiskt en helt ok rutt. Sedan gör resvägen på 25 min inget med tanke på att övriga hästägaren, stallägaren är super! :)
 
Hej!

Du ska flytta!

Jag spenderade ett par år (för många) i ett stall med en helst hemsk stallägare och några i stallet som var ungefär lika hemska. Jag grät ofta när jag åkte dit eller därifrån och när jag äntligen flyttade därifrån blev livet så mycket roligare!

Åk och titta på båda stallet och känn efter vilket som känns bäst. Det kan knappast bli värre än där du är nu!

Lycka till!

/Lavinia, har hästen 1 h hemifrån för att stallet är underbart!
 
Flytta!

Flytta dit du tycker det känns bäst så blir det nog bra :)
Men såna där terrorister ska man inte dela stall med, snacka om energitjuvar.

Jag har också stått i kollektivstall med terrorister och det är asjobbigt!
Men en befrielse att komma därifrån :D
 
Det är just ditt problem jag har varit rädd för att få när jag köpte min häst.. så jag är glad att jag har min häst i ett litet stall som jag har typ för mig själv så det är ingen som kan lägga sig i och prata massa skit. Men alla har ju inte den turen:/ Har ju en bit längre att åka men lätt värt det för att slippa allt tjafs och skitprat.
Men ja låter som dom är avundsjuka.
Jag hade flyttat om jag var du och kunde.
 
Det ska vara kul att vara i stallet. Klart du känner din häst bäst! Det finns många "besserwissar" eller vad man ska kalla det, men det du beskriver låter mer som rena elakheter. Håller med Lavinia, åk och titta på båda stallen! Väg för och nackdelar och fundera ut hur det skulle funka i längden. Att åka 25 minuter är inte så farligt, har själv två sköthästar 25 minuter bort på farsans gård. Där är jag 5 dagar i veckan. Men däremot kan det kosta en del i bensin och så och det får man ju väga in. Men flytta tycker jag i alla fall definitivt att du ska, och innan dess - fortsätt ta hand om DIN häst på DITT sätt, för DU vet bäst!
 
Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra.
Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har i magen just nu så känns det som om jag aldrig vill åka dit någonting mer.

Jag äger en 6-årig valack, fin dressyrstam och tanken är att vi ska nå de svåra klasserna i framtiden. Vi står i ett kollektivstall där jag sköter fordring morgon och utsläpp på helgerna.
Stallägaren är 30 år äldre än mig (jag själv är 20 år gammal) och hon tror att hon kan allt. Och då menar jag verkligen allt. Allt om hästar, allt om skötsel, allt om ridning och hon tror att hon känner min häst bäst vilket förvånar mig någonting enormt. Hon känner inte min häst alls.

Härom dagen skulle jag motionera min häst lite lätt då vi tränade hårt dagen innan, och då anser hon att min häst inte får arbeta ordentligt. Hon säger att jag rider med för långa tyglar och att min häst gick i en alldeles för låg form. Jag försökte förklara för henne att jag endast skulle rida ett enkelt pass, men hon fortsatte tjafsa. Efter ett tag gick hon där ifrån (:bow:) , men när jag kom in i stallet så fortsatte hon.
Då tyckte hon att jag stod och borstade för länge och att min häst var trött och hungrig och ville in i sin box, men han hade endast stått uppbunden i 5 min och han stod och njöt. :cautious:

När jag precis pussat min pålle godnatt, tittade en tjej i stallet in i boxen och såg att jag hade nytt spån. Hon suckade då och tittade på mig konstigt. När jag sedan åkte hem ringde stallägaren upp mig. Hon skällde ut mig genom att säga att jag inte mockat i ridhuset efter mig, men vad jag kommer ihåg så red jag ute på fältet. Jag försökte förklara att jag inte ens varit nära ridhuset, men hon skulle ju självklart ha rätt. Hon sa även att en tjej i stallet talat om för henne att jag hade helt nytt spån i boxen, vilket inte var sant. Jag hade mockat noggrant och sedan lagt på lite extra spån i boxen- inte mer än så. Hon sa att spånet är jätte dyrt och att jag byter spån varje dag, men det gör jag ju naturligtvis inte! :eek:

Igår kom några av stalltjejerna som är lika gamla som mig och sa att min häst såg ganska trött ut och måste vakna till innan jag kan rida. Jag hörde de även prata uppe på loftet om att jag var en usel hästägare då min häst inte sover med fleecetäcke, men vad fan, ingen känner min häst såpass bra som jag gör. Jag vet att min häst är väldigt varm av sig och inte behöver något fleecetäcke under natten. De påpekade även att min häst inte tycker om mig och att vi inte klickar.

Jag är även ledig från jobbet idag, åkte till stallet runt 7-tiden för att rida ett morgonpass. När jag öppnade stalldörrarna möttes jag av en superglad och nyfiken pålle med spetsande öron mot mig. Han nosade mig i ansiktet och la mulen på mitt huvud och bet lite lätt i mitt hår för att "fixa frillan". :grin:
Vi är enligt min dressyrtränare det finaste ekipage hon tränar, så jag förstår inte vad stalltjejerna menar med att vi inte klickar. Jag har berättat för henne vad som händer mig i stallet och hon har erbjudit mig att ha min häst hos henne. Dock måste jag åka 25 min innan jag kommer dit, men det är nog värt det. Jag har även hittat en till stallplats i en utebox med tillgång till ridhus, paddock spolspilta, strö, hösilage och betfor för en billig peng. Vad tycker ni jag ska göra? Flyttar egentligen vart som helst just nu, men vet inte vart.

Det finns så mycket mer jag skulle kunna skriva, men nu behöver jag er hjälp. Vad ska jag göra? :nailbiting:

FLYTTA!

Jag skulle inte palla en dag med att ha den där typen av människor kring mig. Visst om en person skulle vara så, men det där verkar vara ett härligt gäng mobbare som hittat någon att jävlas med. Nä fy fan, ta och flytta!
 
Flytta. Du verkar ju ha seriösa tävlingsambitioner, kan din tränare erbjuda bra ridmöjligheter och bra miljö för din häst hade jag lätt flyttat dit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp