Färg på golvet?

MM

Trådstartare
Har lite beslutsångest här hemma. Vi har furuplank i hela huset förutom toa och en bit i hallen där det är klinker. Vi har haft valnötsfärgat golv i hela huset och den färgen har funkat jättebra i trädelen av hallen vad det gäller att man gått in med skor på det om man inte fått plats på klinkersen.
Nu har vi dock slipat (håller på) om golven och har valt ljust golv denna gången men jag velar lite om vi ska ha samma i hallen eller om vi ska ta lite mörkare. Vad tycker ni passar till ett ljust golv? Klinkersen är grå och funkar till allt men hallen är förgrenad till alla rum i huset i princip så det kan inte sticka ut för mycket för då ser det nog bara konstigt ut. Men några nyanser mörkare än det nya ljusa funkar. Men ljus valnöt? Silvergrå? Ljusgrå? Vad tror ni? Tacksam för någon annans åsikt :)
Annars får det bli samma och hoppas det inte ser smutsigt ut direkt.

Bifogar en bild på nya färgen. Ni får stå ut med hunden :heart Det var den bästa bilden jag hade där golvet och färgen syns ordentligt i dagsljus.
 

Bifogade filer

  • IMG_20181028_181422_788.jpg
    IMG_20181028_181422_788.jpg
    92,6 KB · Visningar: 77
Får bara ta 1 bild i varje inlägg så här kommer på nuvarande färgen med klinkersen.
 

Bifogade filer

  • 20181028_180013.jpg
    20181028_180013.jpg
    312,1 KB · Visningar: 79
Och en bild med gamla vs nya färgen så ser ni hur de ser ut bredvid varandra, dock inte i dagsljus nu då såsom på första bilden.
 

Bifogade filer

  • 20181028_180125.jpg
    20181028_180125.jpg
    185,8 KB · Visningar: 66
Har lite beslutsångest här hemma. Vi har furuplank i hela huset förutom toa och en bit i hallen där det är klinker. Vi har haft valnötsfärgat golv i hela huset och den färgen har funkat jättebra i trädelen av hallen vad det gäller att man gått in med skor på det om man inte fått plats på klinkersen.
Nu har vi dock slipat (håller på) om golven och har valt ljust golv denna gången men jag velar lite om vi ska ha samma i hallen eller om vi ska ta lite mörkare. Vad tycker ni passar till ett ljust golv? Klinkersen är grå och funkar till allt men hallen är förgrenad till alla rum i huset i princip så det kan inte sticka ut för mycket för då ser det nog bara konstigt ut. Men några nyanser mörkare än det nya ljusa funkar. Men ljus valnöt? Silvergrå? Ljusgrå? Vad tror ni? Tacksam för någon annans åsikt :)
Annars får det bli samma och hoppas det inte ser smutsigt ut direkt.

Bifogar en bild på nya färgen. Ni får stå ut med hunden :heart Det var den bästa bilden jag hade där golvet och färgen syns ordentligt i dagsljus.
Jag tycker 2500-n är en fantastiskt bra färg när det gäller smuts och damm.
Hade en trappa som jag först slipade. sedan laserade ljus, sedan målade vit, sedan målade svarta trappsteg för att sedan måla hela trappan i 2500-n.
Nu ligger 2500-n på golvet i alla förråd, och faktiskt även på väggarna i trapphusen. Allt passar till.
Tycker inte att det gör något att ha en aning mörkare golv i en hall.
Lycka till!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag tycker 2500-n är en fantastiskt bra färg när det gäller smuts och damm.
Hade en trappa som jag först slipade. sedan laserade ljus, sedan målade vit, sedan målade svarta trappsteg för att sedan måla hela trappan i 2500-n.
Nu ligger 2500-n på golvet i alla förråd, och faktiskt även på väggarna i trapphusen. Allt passar till.
Tycker inte att det gör något att ha en aning mörkare golv i en hall.
Lycka till!

Det verkar dock vara en färg och blir heltäckande. Säkert jättebra men vi använder riktig oljebets för furuplank och sedan hårdvaxolja som skyddande lager :)
Så färgen kommer inte slitas utan vaxet är det som slits och eftersom det är en hall så kommer vi att undehållsbehandla nån gång om året så det håller sig fint. Det mörka har klarat sig bra trots att vi varit lata med underhållet :o Dock har köket varit mest utsatt vid spisen och diskhon så där är också viktigt att underhållsbehandla.
Vi vill inte ha heltäckande färg utan vill ha furuplankets struktur och det är värt det extra besväret :love:
 
Jag är också inne på grått :)

Då blir det något sånt här. Tror detta är deras silvergrå eller ljusgrå. Hittar ingen bra färgkarta på furu när jag googlar men de hade målade färgprover på furu inne i butiken så kan se det live där. Men denna på bilden är väldigt fin och gör sig bra till det ljusa tycker jag, och borde dölja smuts bättre tycker jag :)
osmo_0056_hires_tiff.jpg
 
Jag är också inne på grått :)

Då blir det något sånt här. Tror detta är deras silvergrå eller ljusgrå. Hittar ingen bra färgkarta på furu när jag googlar men de hade målade färgprover på furu inne i butiken så kan se det live där. Men denna på bilden är väldigt fin och gör sig bra till det ljusa tycker jag, och borde dölja smuts bättre tycker jag :)
osmo_0056_hires_tiff.jpg

Så vansinnigt snygg nyans :up:
 
Jag är också inne på grått :)

Då blir det något sånt här. Tror detta är deras silvergrå eller ljusgrå. Hittar ingen bra färgkarta på furu när jag googlar men de hade målade färgprover på furu inne i butiken så kan se det live där. Men denna på bilden är väldigt fin och gör sig bra till det ljusa tycker jag, och borde dölja smuts bättre tycker jag :)
osmo_0056_hires_tiff.jpg
Mycket snygg nyans!
Jag hade tänkt föreslå en ton mellan klinkern och det ljusa golvet ni har redan, men denna blir ju perfa :up:
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: cewe
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 462
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 285
Hemmet Bor i ett hus från 70-talet. Golvet i kök och stora delar av hall dvs kanske 1/3 av husets golvyta är terracottamelerat klinkersgolv...
Svar
16
· Visningar
14 891
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp